| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Wyjaśnienia > Jest faktura, koszty poniesiono

Jest faktura, koszty poniesiono

Spółka prowadzi działalność na terenie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej. Przedstawiciele spółki wystąpili z pytaniem do organu skarbowego, czy otrzymanie przez spółkę faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne jest równoznaczne z poniesieniem kosztów inwestycji? - Decyzja Izby Skarbowej w Katowicach w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 5 stycznia 2006 r., nr PBB1/421-88/05

Poniesione koszty inwestycji to nie tylko koszty faktycznie zrealizowane w znaczeniu kasowym. Zalicza się do nich również koszty, w związku z którymi nie dokonano płatności, ale które wpłynęły na zmianę aktywów i pasywów.



Organ podatkowy wyjaśnił, że wydatki kwalifikowane to poniesione koszty określonych inwestycji, zaliczone do wartości początkowej środków trwałych. Określenie poniesione wskazuje, w jakiej dacie koszty inwestycji mogą być rozpoznane jako wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą.



W prawie podatkowym nie zdefiniowano pojęcia kosztów poniesionych, mimo iż pojęciem tym się wielokrotnie posługują. Jednak w doktrynie ukształtował się pogląd, że koszt poniesiony to koszt faktycznie zrealizowany w znaczeniu kasowym (rozchód pieniężny), ale również każdy faktycznie dokonany odpis niebędący wydatkiem, powodujący zmianę w strukturze aktywów lub pasywów osoby prawnej, w tym również stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych. Pogląd, iż koszty poniesione nie muszą być zapłacone, wyraziło również Ministerstwo Finansów.



Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji stwierdził, że przez poniesione koszty inwestycji, o których mowa w par. 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. nr 222, poz. 2251, z późn. zm.) należy rozumieć zarówno koszty faktycznie zrealizowane w znaczeniu kasowym, jak i koszty, w związku z którymi nie dokonano płatności, ale które wpłynęły na zmianę aktywów lub pasywów podatnika. Otrzymanie przez spółkę faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne jest równoznaczne z poniesieniem kosztów inwestycji, które pod warunkiem zaliczenia ich do wartości początkowej środków trwałych stanowią koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą.



Ewa Matyszewska

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Urawski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »