| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Wyjaśnienia > Podróż służbowa handlowca jako koszt

Podróż służbowa handlowca jako koszt

Postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna z 21 lutego 2007 r. (US I – 1/415-3/2007/RB)


Pytanie:

Czy diety zagraniczne i krajowe pracowników w przedstawionym przypadku w ramach limitów są kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Odpowiedź:

[...] W ramach prowadzonej działalności dokonuje Pan eksportu towarów do Szwajcarii oraz wprowadza Pan na rynek krajowy urządzenia francuskiej produkcji. Specyfika prowadzonej działalności powoduje konieczność zarówno prowadzenia rozmów handlowych z kontrahentami zagranicznymi, uzgodnień warunków współpracy, jak i konieczność uzgodnień warunków technicznej współpracy przy instalacji tych urządzeń w odniesieniu do kontrahentów krajowych. Wątpliwości z Pana strony budzi zagadnienie, czy diety zagraniczne i krajowe pracowników zatrudnionych w charakterze głównego inżyniera, specjalisty do spraw marketingu w ramach limitów są kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
[...]

Stanowisko organu podatkowego:

Mając na uwadze stan faktyczny, w przedstawionej sprawie organ podatkowy stwierdza, co następuje:
[...] Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Stosownie do przepisu art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących - w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra. Odrębnymi przepisami, o których mowa w powołanym wyżej przepisie art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy, są: rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1990 z późn.zm.) oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1991 z późn.zm.).
Pojęcie podróży służbowej nie jest zdefiniowane w prawie podatkowym, definicji takiej nie zawiera również prawo pracy. Przepisy art. 775 § 1 ustawy - Kodeks pracy stanowią jedynie, iż „pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową”. Przepis ten rozstrzyga jedynie to, kiedy pracodawca zobowiązany jest do pokrycia wydatków związanych z podróżą służbową pracownika, bez wskazania, co należy rozumieć przez „podróż służbową”.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Gargas

Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »