| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Zmiany prawa > Platforma internetowa do rozstrzygania sporów z e-sklepami w całej UE w 2016 r.

Platforma internetowa do rozstrzygania sporów z e-sklepami w całej UE w 2016 r.

Nowa platforma internetowa (tzw. ODR - Online Dispute Resolution) pozwoli konsumentom rozwiązać spory z e-sklepami z całej Unii Europejskiej, w tym również z polskimi. Platforma, która ma ruszyć w 2016 roku, będzie tłumaczyć skargi i kierować je do odpowiednich instytucji w każdym kraju.

Nad przygotowaniem narzędzi informatycznych platformy ODR (Online Dispute Resolution) pracuje Komisja Europejska. Mają one służyć połączeniu czterech grup: konsumentów, przedsiębiorców, sądów polubownych i instytucji mediacyjnych oraz tzw. punktów kontaktowych, które będą pomagać w kwestiach technicznych. Start całego systemu zaplanowano na 9 stycznia 2016 r. Rozwiązanie takie ma zachęcić do zakupów w innych krajach.

"Etap prac nad platformą jest mocno zaawansowany, w listopadzie testowano jej działanie podczas profesjonalnej symulacji, w której braliśmy udział. Z punktu widzenia konsumenta jej panel jest bardzo intuicyjny i przypomina stronę dostępu do konta bankowego albo zakupów internetowych. Sama procedura składania wniosku też będzie prosta: dajemy podstawowe informacje o sobie, krótko opisujemy problem i dołączamy dokumenty dotyczące naszej sprawy" - powiedziała PAP Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zajmuje się wdrożeniem tego narzędzia w Polsce.

Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej ma wejść w życie w 2016 r.

Jak mówiła, konsument nie musi mieć żadnej wiedzy merytorycznej, ani tym bardziej prawniczej na temat działania sądów polubownych, by móc skorzystać z tego narzędzia. Wystarczy, że jak w zwykłym sklepie zgłosi wniosek, który można sformułować potocznym językiem. Link do platformy będzie obowiązkowo umieszczany na stronach wszystkich e-sklepów.

"Ten system będzie można też wykorzystać do rozwiązywania sporów z krajowymi sklepami internetowymi. Polski konsument będzie mógł złożyć wniosek (o rozwiązanie sporu) przeciwko polskiemu przedsiębiorcy, ale oczywiście tylko w odniesieniu do transakcji online. Platforma nie będzie służyć do obsługiwania sporów z tradycyjnymi sklepami" - dodał Paweł Zagaj z UOKiK.

Choć dla konsumenta złożenie wniosku ma być maksymalnie proste, to cały system i narzędzia są dość skomplikowane, gdyż z poziomu platformy ODR będzie można komunikować się ze wszystkimi instytucjami do polubownego rozstrzygania sporów konsumenckich, tzw. ADR (Alternative Dispute Resolution) we wszystkich krajach UE. Chodzi o instytucje mediacyjne i sądy polubowne, takie jak działające w Polsce przy Inspekcji Handlowej, czy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Zdaniem przedstawicieli UOKiK kluczową kwestią do rozwiązania przy tworzeniu platformy są tłumaczenia, bo poprawne przełożenie pojęć prawnych używanych w 24 językach UE nastręcza trudności.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Pietrusiński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK