| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Zmiany prawa > Nowe obowiązki informacyjne dotyczące reklamy kredytu

Nowe obowiązki informacyjne dotyczące reklamy kredytu

Dokładne wskazanie informacji, które będą musiały być podane przez kredytodawców w przekazach reklamowych dotyczących kredytu konsumenckiego oraz zmiany w zakresie wypowiedzenia umowy kredytu odnawialnego – to niektóre z rozwiązań jakie przewidują przygotowane przez rząd założenia zmian w ustawie o kredycie konsumenckim.

Rządowy projekt założeń zmian w ustawie o kredycie konsumenckim doprecyzowuje definicję całkowitego kosztu kredytu. Proponowane zmiany przewidują wyraźne wskazanie, że koszty usług dodatkowych obejmują przede wszystkim koszty ubezpieczeń.

Obowiązki kredytodawców

Obecnie obowiązkowe informacje emitowane w reklamach dot. kredytu konsumenckiego, często nie są dla potencjalnych klientów zrozumiałe. Przede wszystkim, obowiązkowe informacje są przedstawiane małą czcionką, która nierzadko nie odróżnia się od tła (zwłaszcza w reklamach telewizyjnych). Emitowane są również przez zbyt krótko, aby odbiorca reklamy mógł dokładnie zapoznać się z przedstawianymi informacjami.

Ustawowe ograniczenia kosztów udzielanych pożyczek i kredytów

Projekt założeń zmian w ustawie o kredycie konsumenckim przewiduje, że obowiązkowe informacje podawane w reklamach kredytu konsumenckiego zawierających dane liczbowe dotyczące jego kosztu, trzeba będzie przedstawić konsumentowi w sposób co najmniej tak samo widoczny, czytelny i słyszalny, jak dane liczbowe dotyczące kosztu kredytu konsumenckiego. Ponadto w reklamach, które nie zawierają danych liczbowych dotyczących kosztu kredytu konsumenckiego, kredytodawca lub pośrednik kredytowy będzie miał obowiązek podawać konsumentowi rzeczywistą roczną stopę oprocentowania w sposób co najmniej tak samo widoczny, czytelny i słyszalny, jak pozostałe informacje przekazywane w reklamie.

Rzeczywista roczna stopa oprocentowania podawana w reklamach kredytu konsumenckiego niezawierających danych liczbowych o kosztach kredytu, ma być podawana na podstawie reprezentatywnego przykładu.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Kredytodawca lub pośrednik kredytowy będzie miał obowiązek podania konsumentowi stopę oprocentowania kredytu, warunki stosowania stopy oprocentowania oraz, jeśli są dostępne, wszelkie indeksy lub stopy referencyjne, mające zastosowanie do pierwotnej stopy oprocentowania kredytu, a także okresy, warunki i procedury zmian stopy oprocentowania kredytu.

Wypowiedzenie umowy kredytu odnawialnego

Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o kredycie konsumenckim przyznają kredytodawcy prawo wypowiedzenia umowy o kredyt odnawialny zastrzegając jedynie, że strony mogą w umowie określić termin wypowiedzenia tej umowy, który nie może być jednak krótszy niż dwa miesiące. Termin ten jest sprzeczny z przepisami unijnymi. W związku z tym, w myśl proponowanych zmian, jeśli umowa o kredyt tak stanowi, kredytodawca będzie mógł wypowiedzieć na trwałym nośniku umowę o kredyt odnawialny z zachowaniem co najmniej dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia.

Czy częściowa spłata kredytu przez rodziców to darowizna?

Z omawianego projektu założeń zmian w ustawie o kredycie konsumenckim powstanie teraz projekt ustawy, który trafi pod obrady rządu.

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Tomala

Aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »