REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot dopłaty do kapitału - skutki podatkowe

Jerzy Furman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka komandytowa ma trzech wspólników: komplementariusza – spółkę z o.o., i dwóch komandytariuszy – osoby fizyczne. W lutym br. jeden z komandytariuszy dokonał dopłaty do spółki, zaksięgowanej na kapitał zapasowy. Komandytariusz chce jednak wycofać tę dopłatę. Jakie są skutki podatkowe zwrotu dopłaty do kapitału?


Czy wycofanie całej kwoty na rzecz komandytariusza, który ją wniósł, jest prawidłowe i czy rodzi jakiekolwiek ryzyka o charakterze prawnym i/lub podatkowym?

REKLAMA

Autopromocja


Jakie są skutki podatkowe zwrotu dopłaty do kapitału

 

RADA

Wszelkie kwestie prawne związane ze spółką komandytową zostały zawarte w art. 102-124 Kodeksu spółek handlowych. Opisano w nich m.in. zasady tworzenia tej spółki handlowej, jej organizowania, funkcjonowania i rozwiązywania. Jednak nie została tam opisana kwestia wnoszenia dopłat przez komandytariuszy oraz ich zwrotu. Dlatego właściwe wydaje się podejście zastosowane w przypadku dopłat wnoszonych przez wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zgodnie z którym zwrot dopłat w wysokości wniesionych wcześniej środków pieniężnych nie rodzi ryzyka o charakterze prawnych.

Przychody z tytułu udziałów w spółce komandytowo-akcyjnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo


UZASADNIENIE

Podstawowym obowiązkiem wspólników osobowych spółek handlowych jest wniesienie wkładów do spółki. W praktyce gospodarczej coraz częściej spotykane są dopłaty do kapitału.

W omawianym przypadku komandytariusz chce wycofać dopłatę, którą wniósł do spółki komandytowej. W związku z tym powstaje pytanie, czy rodzi to jakiekolwiek ryzyka podatkowe oraz czy taka czynność jest prawidłowa. Odpowiadając na to pytanie, warto zastanowić się, co kryje się w pojęciu „ryzyko podatkowe”. Ryzyko podatkowe rozumiane jest najczęściej jako ryzyko wystąpienia błędu lub nieprawidłowości narażających podatnika na zaległości podatkowe.

Wykorzystanie spółek komandytowych w działalności holdingowej


Zwrot dopłaty dla komandytariusza może wpływać przede wszystkim na:

podatek dochodowy od osób fizycznych,

• podatek od towarów i usług,

• podatek od czynności cywilnoprawnych.


Zwrot dopłaty - PIT


Otrzymanie przez komandytariusza zwrotu dopłaty nie spowoduje powstania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wiąże obowiązek podatkowy z osiągnięciem dochodu, jednak w omawianej sytuacji dochód nie powstanie.

Reasumując, zwrot dopłat do wysokości wniesionych uprzednio środków pieniężnych nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli jednak wartość zwróconego majątku przewyższa wartość wniesionej dopłaty, wówczas nadwyżka podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


Zwrot dopłaty - PCC


Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy spółki, a także zmiany tych umów w przypadku, gdy zmiana powoduje podwyższenie podstawy opodatkowania. Zasady opodatkowania dotyczące umów spółek i ich zmian stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmian. W analizowanym przypadku wycofanie dopłaty przez komandytariusza nie zwiększy majątku spółki komandytowej. W związku z tym czynność ta nie będzie stanowiła przedmiotu opodatkowania, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zobowiązania spółki komandytowej a odpowiedzialność wspólników


Zwrot dopłaty - VAT


Wycofanie dopłaty nie będzie też stanowiło przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Czynność ta nie jest bowiem ani odpłatną dostawą towarów, ani odpłatnym świadczeniem usług.

Jerzy Furman

specjalista ds. rachunkowości

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA