REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wdrożenie KSeF w firmie. Jakie wydatki czekają przedsiębiorców?

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
KSeF obowiązkowy od 1 lipca 2024 roku
Jakie wydatki poniesie firma na KSeF? Eksperci przewidują, że będzie drogo
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wkrótce przedsiębiorcy staną przed obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). To rewolucyjna zmiana, która wpłynie na każdego, kto prowadzi firmę. Chociaż co do zasady – dostęp do aplikacji rządowej ma być bezpłatny – nie oznacza to, że wdrożenie KSeF nie będzie rodziło żadnych kosztów. Sprawdzamy, jakie wydatki czekają przedsiębiorców w związku z  nowym systemem.
rozwiń >

KSeF obowiązkowy od 1 lipca 2024 roku

KSeF (Krajowy System e-Faktur) jest obecnie gorącym tematem – zarówno dla przedsiębiorców, którzy samodzielnie rozliczają swoje faktury, jak i dla księgowych i biur rachunkowych. Od 1 lipca 2024 roku większość podatników VAT będzie zobligowana do korzystania z nowego rozwiązania. Z kolei podatnicy zwolnieni z VAT mają nieco więcej czasu. Dla nich KSeF stanie się faktem od 1 stycznia 2025 roku. Jednak bez względu na sposób rozliczania się z fiskusem, przedsiębiorców trapi jedno pytanie: ile będą musieli zapłacić za przystosowanie firmy do Krajowego Systemu e-Faktur?

REKLAMA

Autopromocja

Eksperci przewidują, że będzie drogo, ale...

Zanim przystąpimy do analizy kosztów związanych z wdrożeniem KSeF, warto posłuchać, co mówią na ten temat eksperci. Przede wszystkim przyznają: tak, wdrożenie KSeF będzie wiązało się z pewnymi kosztami, jednak należy spojrzeć na tę kwestię w szerszym kontekście. Zgodnie z szacunkowymi obliczeniami, koszty związane z przygotowaniem się do korzystania z KSeF w małych i średnich firmach (uwzględniające między innymi szkolenia i licencje programów księgowych) będą mieścić się w granicach od 500 zł do 2000 zł. Dla dużych przedsiębiorstw mogą być znacznie wyższe.

Ale czy KSeF to na pewno tylko wydatek? Kwestia perspektywy jest tu kluczowa. Według zapewnień resortu finansów nowy system wiąże się również z różnorodnymi korzyściami.

- W moim odczuciu KSeF bardzo pozytywnie wpłynie na poziom cyfryzacji w polskich przedsiębiorstwach. Wciąż bowiem wiele z nich korzysta na co dzień na przykład z papierowych dokumentów, w tym faktur. A to dziś zupełnie nieekonomiczne rozwiązanie. Takie tradycyjne dokumenty generują wysokie koszty – papieru, druku, ale też pracy ludzkiej. Procesowanie papierowych faktur – ich przesyłanie między budynkami, choćby między firmą a księgowością, przenoszenie z biurka na biurko – nie tylko wymagają czasu, ale też niejednokrotnie kończą się zaginięciem dokumentu, co ma negatywny wpływ na rozliczenia firmy i przedłuża proces księgowania. KSeF to zmieni – tłumaczy Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

KSeF szansą na oszczędność czasu i szybszy zwrot VAT

Przeskok w kierunku nowoczesności, usprawnienia procesów, ochrony przed ryzykiem i oszczędności – KSeF nie jest więc kosztem, tylko inwestycją. To narzędzie, które ma za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo transakcji i przyspieszyć zwrot  VAT. Warto też dodać, że sam dostęp do rządowej platformy do wystawiania i odbierania faktur ustrukturyzowanych jest bezpłatny, a wydatki, o których wspominają eksperci, to np.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- koszty szkoleń pracowników z zakresu KSeF,
- nowe oprogramowanie,
- lub dodatkowe opłaty za wzbogacenie swojej starej wersji aplikacji księgowej o nową funkcjonalność KSeF.

Konieczność korzystania z usług doradczych firm księgowych również wpłynie na budżet firmy. Każdy taki wydatek jest kosztem, a przedsiębiorcy powinni się na niego przygotować.

Co będzie miało wpływ na ostateczny koszt wdrożenia KSeF?

Jeśli przedsiębiorca ma zamiar samodzielnie korzystać z udostępnionej przez rząd platformy, koszty ograniczają się przede wszystkim do czasu. Przygotowanie i dostosowanie firmowych procesów do nowych wymogów może być czasochłonne. Inaczej sprawa wygląda, gdy przedsiębiorca zdecyduje się na zakup nowego, zintegrowanego z KSeF narzędzia wspierającego księgowość. W takim przypadku trzeba będzie zapłacić za licencję, a jej cena może być zróżnicowana w zależności od dostawcy i zakresu funkcjonalności aplikacji. Warto pamiętać, że niektóre aplikacje oferują moduł do obsługi KSeF w cenie, a to oznacza, że nie trzeba za niego dodatkowo płacić.

- Jeśli firma już teraz korzysta z programu wspierającego pracę jej działu księgowego, dobrze jest sprawdzić, czy jego producent nie wprowadził już integracji z KSeF, a jeśli to zrobił, to na jakich zasadach. Czy trzeba za to dodatkowo zapłacić, czy moduł jest bezpłatny. Jeśli takiej funkcjonalności nie ma i nie będzie, bo producent nie przewiduje prac nad nią, być może warto zastanowić się nad zmianą narzędzia lub nad nawiązaniem współpracy z zewnętrznym biurem rachunkowym, które wdrożyło już odpowiednie oprogramowanie – dodaje Krzysztof Wojtas.

Wprowadzenie KSeF może skutkować również pewnymi zmianami w stałych  kosztach prowadzenia działalności gospodarczej. Istnieje prawdopodobieństwo, że niektórzy księgowi mogą podnieść ceny za swoje usługi, uwzględniając dodatkową pracę związaną z obsługą KSeF.

Każdy przedsiębiorca powinien indywidualnie rozważyć, jaki sposób korzystania z KSeF będzie dla niego najkorzystniejszy. Wybór systemu komercyjnego czy zaangażowanie księgowego z odpowiednimi narzędziami może pomóc zminimalizować koszty i uprościć procesy fakturowania. Warto zacząć przygotowania już teraz, by uniknąć ewentualnych problemów w niedalekiej przyszłości.

Korzystanie z KSeF nie musi wiązać się z wysokim nakładem finansowym!

REKLAMA

Wielu producentów oprogramowania oferuje już dziś darmowe rozszerzenia i integracje z KSeF. Zmiana, która nas czeka, nie jest jednak tylko zmianą technologiczną, ale też organizacyjną i mentalną. Przejście na e-fakturowanie, elektroniczny obieg dokumentów, nowa organizacja procesu rozliczeń i komunikacji z kontrahentami, a także weryfikacji wystawianych przez nich faktur – może wymagać od przedsiębiorców sporego wysiłku oraz zrozumienia korzyści, jakie niesie ze sobą cyfryzacja. Kluczowe są więc szkolenia tłumaczące nie tylko, jak działa KSeF, ale i jak w nowy sposób zarządzać dokumentami w swojej firmie.

Wielu dostawców oprogramowania udostępnia bezpłatne szkolenia, webinary i samouczki, które pozwalają na szybkie nauczenie się nowych funkcjonalności i przygotowanie się do zmian i nowej organizacji procesów księgowych.

KSeF nie taki straszny jak go malują

Choć wdrożenie KSeF niesie ze sobą koszty, ma ono na celu usprawnienie procesów fakturowania i raportowania. Dzięki ujednoliceniu formatu e-faktur i zoptymalizowaniu ich obiegu przedsiębiorcy mogą oczekiwać oszczędności w dłuższej perspektywie czasowej. KSeF ma również przynieść większe bezpieczeństwo w obrocie dokumentów księgowych. Dzięki temu przedsiębiorcy będą mieli pewność, że faktura dotarła do kontrahenta i będą mogli śledzić terminy płatności. To ogromne ułatwienie dla firm, które może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka związanego z opóźnieniami w płatnościach.

- Choć przedsiębiorcy muszą liczyć się z pewnymi kosztami, powinni patrzeć na KSeF przede wszystkim pod kątem korzyści, jakie przyniesie. A wśród nich jest choćby oszczędność czasu czy szybszy zwrot VAT. KSeF to na pewno krok w kierunku przyszłości i cyfryzacji. Ważne jest jednak strategiczne podejście do tematu i mądre zarządzanie czasem, który pozostał do 1 lipca 2024. To ono jest kluczem do sukcesu z KSeF – dodaje Krzysztof Wojtas.

Czas nagli. Przedsiębiorcy już teraz powinni starannie rozważyć, jaki model korzystania z KSeF będzie dla nich optymalny. Dostosowanie się do nowych przepisów może być procesem czasochłonnym, ale zyski w postaci oszczędności czasu, większej efektywności, szybszego zwrotu VAT i bezpieczeństwa obrotu dokumentami księgowymi zdecydowanie przeważają nad kosztami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA