REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF w samorządach. Jakie zmiany czekają Jednostki Samorządu Terytorialnego?

ksef
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

KSeF w samorządach. Pomimo obecnych zmian w rządzie, na ten moment aktualne pozostają zapowiedzi Ministerstwa Finansów, że Krajowy System e-Faktur (KSeF) zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 r. Choć docelowo system ma na celu optymalizację procesów, budzi dziś wiele obaw. Z jakimi zmianami muszą liczyć się Jednostki Samorządu Terytorialnego? 
rozwiń >

Jak wynika z danych udostępnionych przez firmę VULCAN, blisko 60% spośród 500 uczestników webinarium na temat zmian dotyczących KSeF, wyraziło obawy względem funkcjonowania rządowego systemu, a także konieczności wdrożenia nowych procedur. Co dokładnie ulegnie zmianie?

REKLAMA

Autopromocja

KSeF jako narzędzie w firmach i samorządach

– KSeF to narzędzie, którego głównym celem jest ustrukturyzowanie faktur sprzedażowych w obszarze B2B. Jego wprowadzenie ma pozytywne strony bo ujednolici to wygląd wszystkich faktur i przez to ułatwi odnajdywanie na nich informacji – tłumaczy Agnieszka Czopp, product owner w VULCAN. Jak dodaje: – Wejście w życie KSeF będzie wymagało zmodyfikowania obecnie istniejących procesów ze stosownym wyprzedzeniem. Dlaczego? Jedna z kluczowych zmian dotyczyć będzie dat, gdyż zgodnie z art. 106na ust. 1 (ustawy o VAT) fakturę uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do KSeF, z kolei za otrzymanie faktury uznaje się moment przydzielenia w KSeF numeru identyfikującego wysłany dokument. Nastąpi zmiana w stosunku do obecnego stanu, gdzie czasami za datę otrzymania faktury (i rozpoczęcia biegu dla terminów płatności) uznawana była data odebrania faktury wysłanej pocztą tradycyjną lub otrzymania potwierdzenia od kontrahenta. Należy zatem zaktualizować procesy dla pracowników odpowiedzialnych za wystawianie faktur sprzedaży, gdyż kluczowe będzie wysłanie ich do KSeF w odpowiednim momencie, zmniejszając ryzyko potencjalnego odrzucenia faktury przez KSeF w danym dniu.

 KSeF to likwidacja not korygujących

Kolejna zmiana dotyczy likwidacji not korygujących. Oznacza to, że każdy błąd na fakturze wysłanej do KSeF powinien być poprawiany poprzez ustrukturyzowaną fakturę korygującą wystawioną przez sprzedawcę. Szczególnym przypadkiem mogą być sytuacje, w których faktura w KSeF zostanie wystawiona na niewłaściwy NIP. KSeF nie weryfikuje poprawności danych kontrahenta więc przy zapobieganiu takim błędom cała nadzieja w systemach księgowych, które ograniczają możliwość pomyłki przy wyborze kontrahenta dla faktury – tłumaczy Agnieszka Czopp.

Do KseFu możemy wysyłać tylko faktur dla firm – B2B

Start KSeFu w samorządach z pewnością wprowadzi na początku trochę zamieszania, bo poza opisanymi wyżej zmianami (i szeregiem innych) wprowadzi konieczność opracowania procedur dla sprzedaży w zależności czy będzie realizowana dla B2B czy B2C. – Do KseFu możemy wysyłać tylko faktur dla firm – B2B (np. za wynajem powierzchni), ale nie możemy przesyłać dokumentów wystawianych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Oznacza to konieczność wypracowania do lipca 2024 roku nowego modelu obsługi faktur sprzedażowych dla różnych procesów. Jedne faktury będziemy przekazywać do KSeF a np. dokumenty sprzedaży dla rodziców za obiady będziemy wystawiać jak do tej pory i z pominięciem KSeF – dodaje Agnieszka Czopp.

„Przywrócenie do zewnętrznego obiegu” NIPu jednostek podległych

Następną zmianą, istotną dla samorządów, wynikającą z wprowadzenia KSeF jest „przywrócenie do zewnętrznego obiegu” NIPu jednostek podległych. NIPy, które wraz z centralizacją VAT w 2017 roku przestały występować na fakturze, powinny na nie wrócić, aby możliwe było skorzystanie z modelu dostępowego do KSeF dla JST. Ten model pracy pozwoli by faktur zakupowe trafiały także do konkretnych jednostek podległych. – Chcąc, by faktura w KSeFie oraz w systemie księgowym trafiła do naszej jednostki, a nie tylko do organu prowadzącego, będzie musiała zawierać dodatkowe dane w sekcji „Podmiot 3”, właśnie w postaci NIPu jednostki podległej. Celem tego działania będzie jednoznaczna identyfikacja faktur, bez konieczności „wyłuskiwania” jej ze zbioru faktur JST. Niestety nie jest to pole obligatoryjne – ustawa nie zmieniła zakresu elementów obowiązkowych – nie mniej wypełnienie tych danych powinno być dobrą praktyką i zostać uwzględnione w zawieranych kontraktach zakupowych – dodaje Agnieszka Czopp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedury na wypadek awarii KSeF

Kolejnym obszarem, któremu należy się przyjrzeć przed wprowadzeniem zapowiedzianych zmian, będzie opracowanie procedur na wypadek awarii KSeF. Warto nadmienić, że na gruncie KSeF istnieje kilka pojęć awarii, z którymi warto zapoznać się w art. 106 ne – nh ustawy o VAT – awaria systemu księgowego, awaria KSeF ogłaszana na BIP czy np. awaria ogłaszana w środkach masowego przekazu (każda z tych awarii może mieć inny sposób reakcji).

Co jeszcze jest potrzebne przed wejściem w życie KSeF?

Z pewnością wygenerowanie tokenów autoryzacyjnych dla systemów księgowych i ich użytkowników do wysyłki i odbioru faktur. Uzgodnienie sposobu przekazywania załączników do faktur, na które nie ma miejsca w fakturach ustrukturyzowanych wysyłanych do KSeF. – Wymienione wyżej zmiany to tylko część spośród zagadnień, do których należy się przygotować przed lipcem 2024 r. Od kilku miesięcy w VULCAN intensywnie pracujemy nad przygotowaniem dla naszych klientów wersji aplikacji umożliwiającej przekazywanie dokumentów do KSeF poprzez API. Będziemy także wspierać klientów w zakresie pobierania z KSeF faktur zakupowych, bezpośrednio do jednostki podległej korzystającej z Finansów VULCAN (oczywiście o ile dane sekcji ‚‚Podmiot 3” zostaną uzupełnione przez sprzedawcę przed wysyłką do KSeF). Wesprzemy także przetwarzanie zaimportowanego dokumentu poprzez możliwość scalenia pozycji z faktury do stawek VAT (np. istotnych dla faktur za zakupy spożywcze), rozksięgowanie jej procentowo lub kwotowo w klasyfikacji budżetowej. Wierzymy, że zaproponowane przez nas rozwiązania ułatwią płynne wejście do nowej rzeczywistości jaka nas zastanie po wejściu w życie obowiązku posługiwania się KSeFem – kończy Agnieszka Czopp.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA

Youtuberzy mogą się cieszyć. Jest pozytywny wyrok NSA w sprawie kosztów podatkowych

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza, że wydatki youtuberów związane z produkcją filmów, takie jak bilety lotnicze, noclegi czy sprzęt filmowy, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Wyrok jest istotny dla twórców internetowych, którzy ponoszą wysokie koszty związane z tworzeniem treści na YouTube.

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

Kto ma prawo odliczyć ulgę na dziecko? Po rozwodzie rodziców dziecko mieszka z matką a ojciec płaci alimenty i widuje się z dzieckiem

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo do odliczenia kwoty ulgi prorodzinnej w zależności od tego z kim jego dziecko mieszka i kto faktycznie sprawuje nad nim opiekę. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 stycznia 2025 r. wyjaśnił, kto może odliczyć ulgę na dziecko, gdy rodzice są rozwiedzeni, dziecko mieszka z matką na stałe, a ojciec płaci alimenty i co jakiś czas widuje się z dzieckiem.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządów spółek – co zmienia wyrok TSUE w sprawie Adjak?

W dniu 27 lutego 2025 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał przełomowy wyrok w sprawie C-277/24 (Adjak), w którym zakwestionował przyjęty w Polsce model solidarnej odpowiedzialności członków zarządu za zaległości podatkowe spółki. W opinii TSUE obecne przepisy naruszają prawo unijne, ponieważ uniemożliwiają kwestionowanie decyzji wymiarowych organów podatkowych, zapadłych w sprawie przeciwko spółce w trakcie postępowania przeciwko członkom zarządu – tym samym godząc w podstawowe zasady ochrony praw jednostki. Orzeczenie to może wymusić istotne zmiany w polskim systemie prawnym oraz wpłynąć na dotychczasową praktykę organów administracji skarbowej wobec członków zarządów spółek.

Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

REKLAMA