REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF w samorządach. Jakie zmiany czekają Jednostki Samorządu Terytorialnego?

ksef
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

KSeF w samorządach. Pomimo obecnych zmian w rządzie, na ten moment aktualne pozostają zapowiedzi Ministerstwa Finansów, że Krajowy System e-Faktur (KSeF) zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 r. Choć docelowo system ma na celu optymalizację procesów, budzi dziś wiele obaw. Z jakimi zmianami muszą liczyć się Jednostki Samorządu Terytorialnego? 
rozwiń >

Jak wynika z danych udostępnionych przez firmę VULCAN, blisko 60% spośród 500 uczestników webinarium na temat zmian dotyczących KSeF, wyraziło obawy względem funkcjonowania rządowego systemu, a także konieczności wdrożenia nowych procedur. Co dokładnie ulegnie zmianie?

REKLAMA

Autopromocja

KSeF jako narzędzie w firmach i samorządach

– KSeF to narzędzie, którego głównym celem jest ustrukturyzowanie faktur sprzedażowych w obszarze B2B. Jego wprowadzenie ma pozytywne strony bo ujednolici to wygląd wszystkich faktur i przez to ułatwi odnajdywanie na nich informacji – tłumaczy Agnieszka Czopp, product owner w VULCAN. Jak dodaje: – Wejście w życie KSeF będzie wymagało zmodyfikowania obecnie istniejących procesów ze stosownym wyprzedzeniem. Dlaczego? Jedna z kluczowych zmian dotyczyć będzie dat, gdyż zgodnie z art. 106na ust. 1 (ustawy o VAT) fakturę uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do KSeF, z kolei za otrzymanie faktury uznaje się moment przydzielenia w KSeF numeru identyfikującego wysłany dokument. Nastąpi zmiana w stosunku do obecnego stanu, gdzie czasami za datę otrzymania faktury (i rozpoczęcia biegu dla terminów płatności) uznawana była data odebrania faktury wysłanej pocztą tradycyjną lub otrzymania potwierdzenia od kontrahenta. Należy zatem zaktualizować procesy dla pracowników odpowiedzialnych za wystawianie faktur sprzedaży, gdyż kluczowe będzie wysłanie ich do KSeF w odpowiednim momencie, zmniejszając ryzyko potencjalnego odrzucenia faktury przez KSeF w danym dniu.

 KSeF to likwidacja not korygujących

Kolejna zmiana dotyczy likwidacji not korygujących. Oznacza to, że każdy błąd na fakturze wysłanej do KSeF powinien być poprawiany poprzez ustrukturyzowaną fakturę korygującą wystawioną przez sprzedawcę. Szczególnym przypadkiem mogą być sytuacje, w których faktura w KSeF zostanie wystawiona na niewłaściwy NIP. KSeF nie weryfikuje poprawności danych kontrahenta więc przy zapobieganiu takim błędom cała nadzieja w systemach księgowych, które ograniczają możliwość pomyłki przy wyborze kontrahenta dla faktury – tłumaczy Agnieszka Czopp.

Do KseFu możemy wysyłać tylko faktur dla firm – B2B

Start KSeFu w samorządach z pewnością wprowadzi na początku trochę zamieszania, bo poza opisanymi wyżej zmianami (i szeregiem innych) wprowadzi konieczność opracowania procedur dla sprzedaży w zależności czy będzie realizowana dla B2B czy B2C. – Do KseFu możemy wysyłać tylko faktur dla firm – B2B (np. za wynajem powierzchni), ale nie możemy przesyłać dokumentów wystawianych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Oznacza to konieczność wypracowania do lipca 2024 roku nowego modelu obsługi faktur sprzedażowych dla różnych procesów. Jedne faktury będziemy przekazywać do KSeF a np. dokumenty sprzedaży dla rodziców za obiady będziemy wystawiać jak do tej pory i z pominięciem KSeF – dodaje Agnieszka Czopp.

„Przywrócenie do zewnętrznego obiegu” NIPu jednostek podległych

Następną zmianą, istotną dla samorządów, wynikającą z wprowadzenia KSeF jest „przywrócenie do zewnętrznego obiegu” NIPu jednostek podległych. NIPy, które wraz z centralizacją VAT w 2017 roku przestały występować na fakturze, powinny na nie wrócić, aby możliwe było skorzystanie z modelu dostępowego do KSeF dla JST. Ten model pracy pozwoli by faktur zakupowe trafiały także do konkretnych jednostek podległych. – Chcąc, by faktura w KSeFie oraz w systemie księgowym trafiła do naszej jednostki, a nie tylko do organu prowadzącego, będzie musiała zawierać dodatkowe dane w sekcji „Podmiot 3”, właśnie w postaci NIPu jednostki podległej. Celem tego działania będzie jednoznaczna identyfikacja faktur, bez konieczności „wyłuskiwania” jej ze zbioru faktur JST. Niestety nie jest to pole obligatoryjne – ustawa nie zmieniła zakresu elementów obowiązkowych – nie mniej wypełnienie tych danych powinno być dobrą praktyką i zostać uwzględnione w zawieranych kontraktach zakupowych – dodaje Agnieszka Czopp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedury na wypadek awarii KSeF

Kolejnym obszarem, któremu należy się przyjrzeć przed wprowadzeniem zapowiedzianych zmian, będzie opracowanie procedur na wypadek awarii KSeF. Warto nadmienić, że na gruncie KSeF istnieje kilka pojęć awarii, z którymi warto zapoznać się w art. 106 ne – nh ustawy o VAT – awaria systemu księgowego, awaria KSeF ogłaszana na BIP czy np. awaria ogłaszana w środkach masowego przekazu (każda z tych awarii może mieć inny sposób reakcji).

Co jeszcze jest potrzebne przed wejściem w życie KSeF?

Z pewnością wygenerowanie tokenów autoryzacyjnych dla systemów księgowych i ich użytkowników do wysyłki i odbioru faktur. Uzgodnienie sposobu przekazywania załączników do faktur, na które nie ma miejsca w fakturach ustrukturyzowanych wysyłanych do KSeF. – Wymienione wyżej zmiany to tylko część spośród zagadnień, do których należy się przygotować przed lipcem 2024 r. Od kilku miesięcy w VULCAN intensywnie pracujemy nad przygotowaniem dla naszych klientów wersji aplikacji umożliwiającej przekazywanie dokumentów do KSeF poprzez API. Będziemy także wspierać klientów w zakresie pobierania z KSeF faktur zakupowych, bezpośrednio do jednostki podległej korzystającej z Finansów VULCAN (oczywiście o ile dane sekcji ‚‚Podmiot 3” zostaną uzupełnione przez sprzedawcę przed wysyłką do KSeF). Wesprzemy także przetwarzanie zaimportowanego dokumentu poprzez możliwość scalenia pozycji z faktury do stawek VAT (np. istotnych dla faktur za zakupy spożywcze), rozksięgowanie jej procentowo lub kwotowo w klasyfikacji budżetowej. Wierzymy, że zaproponowane przez nas rozwiązania ułatwią płynne wejście do nowej rzeczywistości jaka nas zastanie po wejściu w życie obowiązku posługiwania się KSeFem – kończy Agnieszka Czopp.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA