REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF w samorządach. Jakie zmiany czekają Jednostki Samorządu Terytorialnego?

ksef
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

KSeF w samorządach. Pomimo obecnych zmian w rządzie, na ten moment aktualne pozostają zapowiedzi Ministerstwa Finansów, że Krajowy System e-Faktur (KSeF) zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 r. Choć docelowo system ma na celu optymalizację procesów, budzi dziś wiele obaw. Z jakimi zmianami muszą liczyć się Jednostki Samorządu Terytorialnego? 

rozwiń >

Jak wynika z danych udostępnionych przez firmę VULCAN, blisko 60% spośród 500 uczestników webinarium na temat zmian dotyczących KSeF, wyraziło obawy względem funkcjonowania rządowego systemu, a także konieczności wdrożenia nowych procedur. Co dokładnie ulegnie zmianie?

REKLAMA

REKLAMA

KSeF jako narzędzie w firmach i samorządach

– KSeF to narzędzie, którego głównym celem jest ustrukturyzowanie faktur sprzedażowych w obszarze B2B. Jego wprowadzenie ma pozytywne strony bo ujednolici to wygląd wszystkich faktur i przez to ułatwi odnajdywanie na nich informacji – tłumaczy Agnieszka Czopp, product owner w VULCAN. Jak dodaje: – Wejście w życie KSeF będzie wymagało zmodyfikowania obecnie istniejących procesów ze stosownym wyprzedzeniem. Dlaczego? Jedna z kluczowych zmian dotyczyć będzie dat, gdyż zgodnie z art. 106na ust. 1 (ustawy o VAT) fakturę uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do KSeF, z kolei za otrzymanie faktury uznaje się moment przydzielenia w KSeF numeru identyfikującego wysłany dokument. Nastąpi zmiana w stosunku do obecnego stanu, gdzie czasami za datę otrzymania faktury (i rozpoczęcia biegu dla terminów płatności) uznawana była data odebrania faktury wysłanej pocztą tradycyjną lub otrzymania potwierdzenia od kontrahenta. Należy zatem zaktualizować procesy dla pracowników odpowiedzialnych za wystawianie faktur sprzedaży, gdyż kluczowe będzie wysłanie ich do KSeF w odpowiednim momencie, zmniejszając ryzyko potencjalnego odrzucenia faktury przez KSeF w danym dniu.

 KSeF to likwidacja not korygujących

Kolejna zmiana dotyczy likwidacji not korygujących. Oznacza to, że każdy błąd na fakturze wysłanej do KSeF powinien być poprawiany poprzez ustrukturyzowaną fakturę korygującą wystawioną przez sprzedawcę. Szczególnym przypadkiem mogą być sytuacje, w których faktura w KSeF zostanie wystawiona na niewłaściwy NIP. KSeF nie weryfikuje poprawności danych kontrahenta więc przy zapobieganiu takim błędom cała nadzieja w systemach księgowych, które ograniczają możliwość pomyłki przy wyborze kontrahenta dla faktury – tłumaczy Agnieszka Czopp.

Do KseFu możemy wysyłać tylko faktur dla firm – B2B

Start KSeFu w samorządach z pewnością wprowadzi na początku trochę zamieszania, bo poza opisanymi wyżej zmianami (i szeregiem innych) wprowadzi konieczność opracowania procedur dla sprzedaży w zależności czy będzie realizowana dla B2B czy B2C. – Do KseFu możemy wysyłać tylko faktur dla firm – B2B (np. za wynajem powierzchni), ale nie możemy przesyłać dokumentów wystawianych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Oznacza to konieczność wypracowania do lipca 2024 roku nowego modelu obsługi faktur sprzedażowych dla różnych procesów. Jedne faktury będziemy przekazywać do KSeF a np. dokumenty sprzedaży dla rodziców za obiady będziemy wystawiać jak do tej pory i z pominięciem KSeF – dodaje Agnieszka Czopp.

REKLAMA

„Przywrócenie do zewnętrznego obiegu” NIPu jednostek podległych

Następną zmianą, istotną dla samorządów, wynikającą z wprowadzenia KSeF jest „przywrócenie do zewnętrznego obiegu” NIPu jednostek podległych. NIPy, które wraz z centralizacją VAT w 2017 roku przestały występować na fakturze, powinny na nie wrócić, aby możliwe było skorzystanie z modelu dostępowego do KSeF dla JST. Ten model pracy pozwoli by faktur zakupowe trafiały także do konkretnych jednostek podległych. – Chcąc, by faktura w KSeFie oraz w systemie księgowym trafiła do naszej jednostki, a nie tylko do organu prowadzącego, będzie musiała zawierać dodatkowe dane w sekcji „Podmiot 3”, właśnie w postaci NIPu jednostki podległej. Celem tego działania będzie jednoznaczna identyfikacja faktur, bez konieczności „wyłuskiwania” jej ze zbioru faktur JST. Niestety nie jest to pole obligatoryjne – ustawa nie zmieniła zakresu elementów obowiązkowych – nie mniej wypełnienie tych danych powinno być dobrą praktyką i zostać uwzględnione w zawieranych kontraktach zakupowych – dodaje Agnieszka Czopp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedury na wypadek awarii KSeF

Kolejnym obszarem, któremu należy się przyjrzeć przed wprowadzeniem zapowiedzianych zmian, będzie opracowanie procedur na wypadek awarii KSeF. Warto nadmienić, że na gruncie KSeF istnieje kilka pojęć awarii, z którymi warto zapoznać się w art. 106 ne – nh ustawy o VAT – awaria systemu księgowego, awaria KSeF ogłaszana na BIP czy np. awaria ogłaszana w środkach masowego przekazu (każda z tych awarii może mieć inny sposób reakcji).

Co jeszcze jest potrzebne przed wejściem w życie KSeF?

Z pewnością wygenerowanie tokenów autoryzacyjnych dla systemów księgowych i ich użytkowników do wysyłki i odbioru faktur. Uzgodnienie sposobu przekazywania załączników do faktur, na które nie ma miejsca w fakturach ustrukturyzowanych wysyłanych do KSeF. – Wymienione wyżej zmiany to tylko część spośród zagadnień, do których należy się przygotować przed lipcem 2024 r. Od kilku miesięcy w VULCAN intensywnie pracujemy nad przygotowaniem dla naszych klientów wersji aplikacji umożliwiającej przekazywanie dokumentów do KSeF poprzez API. Będziemy także wspierać klientów w zakresie pobierania z KSeF faktur zakupowych, bezpośrednio do jednostki podległej korzystającej z Finansów VULCAN (oczywiście o ile dane sekcji ‚‚Podmiot 3” zostaną uzupełnione przez sprzedawcę przed wysyłką do KSeF). Wesprzemy także przetwarzanie zaimportowanego dokumentu poprzez możliwość scalenia pozycji z faktury do stawek VAT (np. istotnych dla faktur za zakupy spożywcze), rozksięgowanie jej procentowo lub kwotowo w klasyfikacji budżetowej. Wierzymy, że zaproponowane przez nas rozwiązania ułatwią płynne wejście do nowej rzeczywistości jaka nas zastanie po wejściu w życie obowiązku posługiwania się KSeFem – kończy Agnieszka Czopp.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA