REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kalendarz przedsiębiorcy, czyli o czym trzeba pamiętać prowadząc działalność gospodarczą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Każdy, kto prowadzi jednoosobową firmę i jest podatnikiem VAT musi liczyć się z obowiązkami wobec ZUS-u i urzędu skarbowego. Zobowiązań jest więcej, jeśli przedsiębiorca samodzielnie prowadzi księgowość. Warto wszystko odpowiednio zaplanować, aby nie przeoczyć ważnych terminów.

 

REKLAMA

Autopromocja

 


Obowiązki związane z KPiR

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Sporo osób samozatrudnionych i mikroprzedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych decyduje się na prowadzenie księgowości w uproszczonej formie, czyli za pomocą Księgi Przychodów i Rozchodów. Oczywiście, zapisów w księdze można dokonywać w dowolny sposób, ale KPiR najwygodniej prowadzić w wersji elektronicznej. Wówczas zmniejsza się prawdopodobieństwo pomyłki, automatycznie wyliczają się podatki i generują niezbędne dokumenty, a zapisy wprowadzane do KPiR zawsze są czytelne i przejrzyste (co może być trudno osiągnąć prowadząc księgę bez odpowiednich narzędzi).

Trzeba jednak pamiętać, że przepisy prawne nakładają na przedsiębiorcę obowiązek comiesięcznego wydruku księgi z zapisami z poprzedniego miesiąca, niezależnie od tego czy istnieje również wersja elektroniczna. Wydruk należy sporządzić najpóźniej 20 dnia następnego miesiąca. Właściciel jednoosobowej firmy prowadzący księgowość elektroniczne musi również zwrócić uwagę na to, by wydruk KPiR był zgodny ze wzorem określonym przez Ministra Finansów.

Szczegóły dotyczące wzoru KPiR można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Rozdział 2 dotyczy prowadzenia KPiR przez przedsiębiorców niebędących rolnikami.


Obowiązki wobec ZUS-u


Przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, ma obowiązek opłacania własnych składek ZUS do 10 dnia następnego miesiąca za poprzedni miesiąc kalendarzowy. Przedsiębiorca płacący ZUS preferencyjny opłaca składki zdrowotne oraz obniżone składki społeczne. Natomiast przedsiębiorca na pełnym ZUS-ie opłaca wyższe składki społeczne i dodatkowo składki na Fundusz Pracy. Należy pamiętać, że dla poszczególnych składek, ZUS wyznaczył odrębne konta bankowe.

Natomiast przedsiębiorca zatrudniający pracowników musi wpłacić składki za siebie i pracowników do 15 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.


Kto musi regularnie składać deklaracje do ZUS-u?


Jednoosobowy przedsiębiorca opłacający minimalne składki społeczne do ZUS-u i nieposiadający zatrudnionych pracowników, musi złożyć deklarację ZUS DRA tylko za jeden pełny miesiąc. Później nie musi już przesyłać żadnych dokumentów do ZUS-u. A kto systematycznie musi składać deklaracje?

Przedsiębiorca, który chce płacić wyższe składki społeczne, aby odkładać więcej na emeryturę lub uzyskać prawo do wyższych świadczeń na wypadek choroby, musi co miesiąc przesyłać do ZUS-u deklarację ZUS DRA. Dokument ten powinien zostać przekazany do ZUS do 10 dnia następnego miesiąca za poprzedni miesiąc kalendarzowy.

Znacznie bardziej skomplikowane obowiązki wobec ZUS-u ma przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników. Pracodawca musi bowiem nie tylko terminowo opłacać za pracowników składki, ale także przesyłać do ZUS-u comiesięczne raporty płacowe (załączniki do ZUS DRA), w których ujmuje się rozliczenie składek.

Jeśli nikt z pracowników nie choruje w danym okresie, to należy złożyć deklarację ZUS RCA, zaś w przypadku choroby dodatkowo ZUS RSA. Warto pamiętać, że na formularzu ZUS RCA przedsiębiorca zatrudniający pracowników ujmuje także własne składki. Raporty płacowe składa się do 15 dnia miesiąca, następującego po wypłacie wynagrodzenia.


Obowiązki związane z VAT


Przedsiębiorca, który jest czynnym podatnikiem VAT, musi złożyć deklarację VAT-7 do 25 dnia miesiąca następującego po każdym miesiącu kalendarzowym. W dokumencie tym rozliczane są podatek VAT naliczony i należny, z których wynika obowiązek podatkowy lub zwrot.

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która posiada status „małego podatnika” (firma, której roczna sprzedaż brutto nie przekroczyła równowartości 1,2 mln euro) może rozliczać podatek VAT kwartalnie. W takiej sytuacji należy co kwartał składać deklarację VAT-7K. Termin złożenia formularza to 25 dzień miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

 

Podatek VAT wynikający z deklaracji VAT-7 trzeba zapłacić do 25 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Jeżeli przedsiębiorca rozlicza podatek VAT kwartalnie, opłaca go do 25 dnia miesiąca następującego po rozliczanym kwartale.


Podatek VAT w ramach Unii Europejskiej


Przedsiębiorcy, którzy dokonują wewnątrzunijnej sprzedaży lub zakupu towarów lub usług muszą złożyć formularz VAT-UE, za okres, w którym doszło do transakcji. Termin złożenia to 15 dzień miesiąca następującego po okresie, którego dotyczy VAT-UE. Oprócz tego, VAT z transakcji w ramach Unii Europejskiej rozlicza się na formularzu VAT-7 lub VAT-7K, razem z podatkiem VAT krajowym.

Należy pamiętać, że przedsiębiorcy, którzy dokonują transakcji w ramach Unii Europejskiej, muszą posiadać unijny numer VAT. Aby go uzyskać, należy złożyć w odpowiednim urzędzie skarbowym aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Dokumenty te powinny zostać przekazane do urzędu przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej transakcji. Jeśli formularze są wypełnione prawidłowo i przekazane do urzędu osobiście, rejestracja następuje natychmiast.


Obowiązki związane z podatkiem dochodowym


Podatek dochodowy - to kolejne źródło comiesięcznych obowiązków przedsiębiorcy. Na szczęście obecnie nie trzeba już składać regularnych deklaracji, dokumentujących sposób wyliczenia zaliczki. Jeszcze niedawno do tego służyła deklaracja PIT-5. Obowiązek wypełniania i składania w urzędzie skarbowym PIT-5 zniesiono na początku 2007 roku. Osoba samodzielnie prowadząca księgowość może jednak sporządzić PIT-5 na własne potrzeby. W ten sposób łatwiej ustalić wysokość podatku dochodowego.


Zaliczki na podatek dochodowy - co warto wiedzieć?


Kwoty zaliczek na podatek dochodowy wyliczane są na podstawie wpisów dokonywanych w KPiR (dotyczących przychodów i kosztów) oraz biorąc pod składki ZUS i kwotę wolną od podatku (w przypadku rozliczenia na zasadach ogólnych). Wyliczenie zaliczki na podatek dochodowy nie należy do prostych, więc najlepiej w tym celu posłużyć się elektronicznym narzędziem, które obliczy zaliczkę automatycznie na podstawie danych podanych przez przedsiębiorcę.

Przedsiębiorca musi opłacić zaliczkę na podatek dochodowy do 20 dnia miesiąca za poprzedni miesiąc kalendarzowy - jeżeli rozlicza się miesięcznie. Mali podatnicy mogą jednak rozliczać podatek dochodowy kwartalnie, tak jak podatek VAT. Wówczas zaliczkę wylicza się za okres 3 miesięcy i opłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po rozliczanym kwartale.


Ostatnia zaliczka w roku podatkowym


Przed 2011 rokiem zaliczkę za grudzień lub IV kwartał należało wpłacić do 20 grudnia bieżącego roku podatkowego i miała ona tę samą wysokość, co zaliczka za listopad lub za trzeci kwartał. Innymi słowy, jej wysokość nie była związana z realnymi dochodami w danym okresie.

Zmiana przepisów podatkowych sprawia, że podatnik musi zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy za grudzień lub IV kwartał do 20 stycznia następnego roku. Przedsiębiorca nie musi wpłacać zaliczki za grudzień lub ostatni kwartał poprzedniego roku, jeżeli do 20 stycznia złoży roczne zeznanie PIT i rozliczy podatek za ubiegły rok. Gdy w deklaracji tej zostanie wyliczony podatek do zapłaty, należy go wpłacić do dnia 20 stycznia.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA