REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatory płatnicze - jak ich uniknąć?

Zatory płatnicze - jak ich uniknąć?  /fot.Shutterstock
Zatory płatnicze - jak ich uniknąć? /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zatory płatnicze są zmorą zwłaszcza małych przedsiębiorstw i chociaż stanowią problem dość powszechny, to praktyka niepłacenia kontrahentom jest patologią, na którą nie można się godzić. Eksperci podkreślają, że winni temu są oczywiście ci, którzy nie płacą, jednak ofiary zatorów często też nie są bez winy, a lista ich grzechów jest długa.

Z danych Biura Informacji Gospodarczej wynika, że w drugim kwartale tego roku znów wzrósł odsetek firm skarżących się na problemy z terminowym uzyskaniem płatności od klientów. O opóźnieniach przekraczających 60 dni mówiło aż 52% przebadanych przedsiębiorców. Na początku roku było to 49,4%. Najgorzej jest w branży transportowej i handlowej, ale problem dotyka każdego sektora polskiej gospodarki. Przedsiębiorcy nie są jednak bezbronni. Pomysłów na to, jak przed zatorami się uchronić jest bez liku. Pomóc może też unikanie prostych błędów. Oto najczęstsze z nich.

REKLAMA

REKLAMA

1. Bałagan w dokumentach

– Listę „grzechów” przedsiębiorców otwiera niedbalstwo w obchodzeniu się z dokumentami księgowymi – mówi Jarosław Grygiel z firmy faktoringowej Credstep. – Wielu przedsiębiorców nie traktuje faktury jako oficjalnego dokumentu, wprowadzonego do obrotu. Często wystawiają fakturę, której treść następnie zmieniają. W efekcie faktura, którą przekazują nam jako faktorowi, ma inne brzmienie niż faktura, którą otrzymał kontrahent, a jeszcze inny dokument zostaje zaewidencjonowany na potrzeby podatkowe. – No bo którą fakturę ma on uregulować? Tę, którą otrzymał od swojego dostawcy, czy tę, z którą zwrócił się do niego faktor?

2. Podatkowe kombinacje

Eksperci przytaczają także przykłady przedsiębiorców, którzy, chcąc opóźnić opłacenie należnego podatku, nie ewidencjonują lub zwlekają z zaksięgowaniem wystawionej faktury. – Liczą na to, że kontrahent zapłaci jako pierwszy i wtedy łatwiej będzie wydzielić środki należne fiskusowi. To jednak duży błąd. Nie dość, że ryzykują, bo urząd skarbowy chętnie karze mandatami za takie kombinowanie, to jeszcze znacznie utrudniają sobie drogę do odzyskania pieniędzy od kontrahenta, jeśli ten zwleka z zapłatą – tłumaczy Jarosław Grygiel.

3. Brak weryfikacji wiarygodności płatniczej kontrahenta

Eksperci zwracają uwagę na grzech nadmiernego zaufania w relacjach biznesowych. Ich zdaniem, o taki najłatwiej na wczesnym etapie biznesowej relacji, kiedy entuzjazm towarzyszący bliskiej perspektywie wystawienia faktury, czy pozyskania nowego zlecenia często przysłania zdrowy rozsądek i zmniejsza czujność.

REKLAMA

– To niestety częsty problem wśród naszych klientów, którzy proszą o wsparcie w windykacji należności. Po naszej wstępnej weryfikacji okazuje się, że feralny kontrahent figuruje we wszystkich dostępnych rejestrach dłużników, toczą się wobec niego sprawy sądowe, a fora internetowe pełne są zdesperowanych zleceniobiorców, którzy wylewają na niego wiadra pomyj za nieuregulowane faktury – mówi Jacek Zawadzki, ekspert Payhelp. – Takie sprawdzenie partnera to żaden wyrafinowany wywiad gospodarczy. Często wystarczy szybkie przejrzenie Internetu. Niestety, trzeba to zrobić zanim podpisze się umowę lub przyjmie zlecenie – dodaje Zawadzki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Brak zabezpieczeń

Eksperci radzą także, żeby poza „odrobieniem zadania domowego” przed przyjęciem zlecenia, wprowadzić do umowy dodatkowe zabezpieczenia. Ich zdaniem, dobrym przykładem jest zaliczka.

– Jest to rodzaj zabezpieczenia dla sprzedającego. Pieniądze wpływają na firmowe konto jeszcze przed realizacją zlecenia. Dzięki temu przedsiębiorca nie musi wykorzystywać wyłącznie własnych środków do realizacji zamówienia, a przy okazji zabezpiecza się też przed zleceniodawcą-kombinatorem – tłumaczy Jacek Zawadzki.

5. Nieprecyzyjne ustalenia z kontrahentem

Ważne jest także, by przedsiębiorcy dokumentowali ustalenia dotyczące zlecenia. Ustalenia „na gębę” to zawsze ryzyko. Kiedy dojdzie do opóźnienia w płatności, przedsiębiorca pozbawiony formalnego dowodu zawarcia umowy skazany jest na czasochłonne i często kosztowne dochodzenie sprawiedliwości przed sądem. – Kiedy zgłaszają się do nas firmy zainteresowane usługą faktoringu, zawsze oczekujemy  pełnej zgodności między fakturą a umową stanowiącą podstawę jej wystawienia. Każda rozbieżność między dokumentem faktury, a rzeczywistą treścią porozumienia handlowego będzie dla kontrahentów problemem również w sądzie - mówi Jarosław Grygiel z Credstep.

6. Pobłażliwość dla opóźnień w płatnościach

Kolejnym częstym grzechem jest pobłażliwość. Zdaniem ekspertów, przyzwyczajanie płatnika do tego, że przekroczenie terminu płatności wskazanego na fakturze nie powoduje żadnej reakcji, to objaw braku wyobraźni. W okresie, kiedy zleceń jest dużo, przedsiębiorca czuje, że może sobie pozwolić na opóźnienie otrzymania zapłaty. Jednak gdy zleceń zaczyna ubywać i trzeba się liczyć z każdą złotówką na koncie firmowym, często jest już za późno na dyscyplinowanie kontrahenta.

Polecamy: Elektroniczna dokumentacja podatkowa

– Nie jest w stanie zapłacić w terminie, bo przecież zaplanował sobie, że zapłaci za miesiąc, tak jak zawsze, a teraz nie ma wolnej gotówki, a poza tym jego klient też zwleka z płatnością… - tłumaczy Jacek Zawadzki z Payhelp. – Koło się zamyka, a nagła utrata płynności finansowej może bardzo szybko położyć każdy biznes i napędzić spiralę płatniczych zatorów.

7. Brak potwierdzenia wykonania zlecenia

Problemy z uzyskaniem płatności od kontrahenta często potęguje fakt, że wielu przedsiębiorców nie zadaje sobie trudu, żeby jeszcze przed wystawieniem faktury uzyskać od zleceniodawcy potwierdzenia wykonania pracy.

– Z danych zbieranych w systemie Payhelp wynika, że 77% naszych klientów, którzy doświadczyli opóźnień w płatnościach i którym rekomendowaliśmy wstąpienie na  ścieżkę prawną, nie ma jakiegokolwiek potwierdzenia wykonania swojej pracy – mówi Jacek Zawadzki. – Nie zawsze musi to być protokół odbioru. Niekiedy wystarczy zwykły mail. Zaniedbując takie formalności, znacznie utrudniamy sobie dochodzenie należności na drodze sądowej.

Zobacz także: Moja firma

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA