REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK i STIR - cyfrowa broń fiskusa do walki z zatorami płatniczymi

Czerwińska: dane z JPK i STIR posłużą do walki z zatorami płatniczymi /fot.Shutterstock
Czerwińska: dane z JPK i STIR posłużą do walki z zatorami płatniczymi /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów Teresa Czerwińska wyjaśniła, że zebrane przez fiskusa dane z JPK i STIR posłużą do walki z zatorami płatniczymi. Natomiast o tym, że ktoś nie płaci na czas faktur fiskus będzie informował UOKiK.

Minister finansów Teresa Czerwińska w dniu 16 listopada br. podczas Kongresu 590 w Jasionce k. Rzeszowa wzięła udział w panelu poświęconym „cyfrowej broni fiskusa”. Powiedziała, że dane uzyskane dzięki nowoczesnym narzędziom cyfrowym resort wykorzystuje przede wszystkim „dbając o stabilność finansów publicznych, w celu weryfikacji nadużyć regulacji podatkowych”.

REKLAMA

REKLAMA

„Gromadzimy te dane po to, aby skarbówka XXI w. analizowała dane zza biurka i celowała kontrole, aby były one dla przedsiębiorstw mniej uciążliwe, aby były rzadsze (…) żebyśmy nie utrudniali życia przedsiębiorcom kontrolami” – wyjaśniła szefowa resortu finansów.

REKLAMA

Zwróciła przy tym uwagę na wchodzącą na początku przyszłego roku usługę Twój e-PIT, która pozwoli na automatyczne wypełnianie deklaracji podatkowych ok. 8 mln podatników przez Krajową Administrację Skarbową. Połowa z nich będzie mogła skorzystać z formuły tzw. zero kliknięcia, zaś połowa do rozliczenia będzie potrzebowała dwóch kliknięć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z zamierzeniami MF w przyszłym roku usługa obejmie PIT-37, PIT – 38, PIT – OP, zaś w 2020 r. dołączą do nich zeznania PIT-28, PIT-36 i PIT-36L.

Minister zapowiedziała, że resort finansów rozważa wprowadzenie możliwości regulowania z rachunku VAT związanego z mechanizmem tzw. split payment nie tylko podatku VAT, ale także innych zobowiązań podatkowych.

Szefowa resortu finansów podkreśliła, że ministerstwu leży na sercu dobro przedsiębiorców i ich płynność. „Ogromnym problemem płynnościowym nie jest split payment, tylko zatory płatnicze” – powiedziała. Zastrzegła, że resort finansów nie jest od tego, aby likwidować takie zatory, niemniej może służyć danymi, które to umożliwią.

Poinformowała przy tym, że odpowiednie narzędzie - rozwiązanie informatyczne do identyfikacji zatorów - przygotowuje pełnomocnik ds. informatyzacji w MF Przemysław Koch.

Koch wyjaśnił, że w resorcie finansów pojawiła się inicjatywa zmierzająca do ograniczenia zatorów płatniczych.

„To jest duży problem naszej gospodarki i sektora przedsiębiorstw, bo mamy firmy, które generują zatory płatnicze, które nie płacą, albo wymuszają bardzo odległe terminy płatności, które przekraczają termin 60-dniowy, jaki jest wpisany w dyrektywę UE” – powiedział.

Koch wyjaśnił, że resort - dzięki danym z JPK - wie wszystko o fakturach, a dzięki danym z systemu STIR ma dane o płatnościach tych faktur. „Chcemy te dane wykorzystać w oparciu o nasze algorytmy analityczne, żeby typować podmioty, które są podmiotami generującymi zatory płatnicze. Dodatkowo takie podmioty, które mają środki, mają płynność – bo te dane też widzimy” – podkreślił.

„Tymi danymi będziemy chcieli podzielić się z UOKiK-iem, który następnie będzie mógł działać i wyciągać konsekwencje wobec takich potwierdzonych sygnałów, które generujemy z naszych danych” – dodał Koch.

Zapowiedział, że usługa nad którą pracuje MF ma uzdrowić nasz rynek przedsiębiorstw. „Tych usług jest dużo, dużo więcej. Mamy dane, chcemy być ambitni, definiujemy usługi i chcemy je wdrażać w horyzoncie czasowym, który liczymy w miesiącach a nie w latach” – zapowiedział.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Mówił także o udostępnieniu w 2019 r. tzw. cyfrowej białej listy – usługi, która pozwoli zweryfikować kontrahenta, m.in. jego rachunki bankowe zgłoszone fiskusowi. „Pracujemy także nad kolejnymi uprawnieniami i rozszerzeniami szeroko definiowanej analityki” – powiedział.

Zaznaczył, że na razie priorytetem jest Twój e-PIT; rozpoczynają się już testy tego rozwiązania, tymczasem na połowę 2019 r. planowane jest zdjęcie z firm obowiązku składania deklaracji VAT-7 i VAT – 7K. „Także rozliczymy ten podatek VAT za państwa bazując na danych, które zbieramy z JPK” – poinformował pełnomocnik. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ je/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA