REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK i STIR - cyfrowa broń fiskusa do walki z zatorami płatniczymi

Subskrybuj nas na Youtube
Czerwińska: dane z JPK i STIR posłużą do walki z zatorami płatniczymi /fot.Shutterstock
Czerwińska: dane z JPK i STIR posłużą do walki z zatorami płatniczymi /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów Teresa Czerwińska wyjaśniła, że zebrane przez fiskusa dane z JPK i STIR posłużą do walki z zatorami płatniczymi. Natomiast o tym, że ktoś nie płaci na czas faktur fiskus będzie informował UOKiK.

Minister finansów Teresa Czerwińska w dniu 16 listopada br. podczas Kongresu 590 w Jasionce k. Rzeszowa wzięła udział w panelu poświęconym „cyfrowej broni fiskusa”. Powiedziała, że dane uzyskane dzięki nowoczesnym narzędziom cyfrowym resort wykorzystuje przede wszystkim „dbając o stabilność finansów publicznych, w celu weryfikacji nadużyć regulacji podatkowych”.

REKLAMA

„Gromadzimy te dane po to, aby skarbówka XXI w. analizowała dane zza biurka i celowała kontrole, aby były one dla przedsiębiorstw mniej uciążliwe, aby były rzadsze (…) żebyśmy nie utrudniali życia przedsiębiorcom kontrolami” – wyjaśniła szefowa resortu finansów.

Zwróciła przy tym uwagę na wchodzącą na początku przyszłego roku usługę Twój e-PIT, która pozwoli na automatyczne wypełnianie deklaracji podatkowych ok. 8 mln podatników przez Krajową Administrację Skarbową. Połowa z nich będzie mogła skorzystać z formuły tzw. zero kliknięcia, zaś połowa do rozliczenia będzie potrzebowała dwóch kliknięć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z zamierzeniami MF w przyszłym roku usługa obejmie PIT-37, PIT – 38, PIT – OP, zaś w 2020 r. dołączą do nich zeznania PIT-28, PIT-36 i PIT-36L.

Minister zapowiedziała, że resort finansów rozważa wprowadzenie możliwości regulowania z rachunku VAT związanego z mechanizmem tzw. split payment nie tylko podatku VAT, ale także innych zobowiązań podatkowych.

Szefowa resortu finansów podkreśliła, że ministerstwu leży na sercu dobro przedsiębiorców i ich płynność. „Ogromnym problemem płynnościowym nie jest split payment, tylko zatory płatnicze” – powiedziała. Zastrzegła, że resort finansów nie jest od tego, aby likwidować takie zatory, niemniej może służyć danymi, które to umożliwią.

Poinformowała przy tym, że odpowiednie narzędzie - rozwiązanie informatyczne do identyfikacji zatorów - przygotowuje pełnomocnik ds. informatyzacji w MF Przemysław Koch.

Koch wyjaśnił, że w resorcie finansów pojawiła się inicjatywa zmierzająca do ograniczenia zatorów płatniczych.

„To jest duży problem naszej gospodarki i sektora przedsiębiorstw, bo mamy firmy, które generują zatory płatnicze, które nie płacą, albo wymuszają bardzo odległe terminy płatności, które przekraczają termin 60-dniowy, jaki jest wpisany w dyrektywę UE” – powiedział.

Koch wyjaśnił, że resort - dzięki danym z JPK - wie wszystko o fakturach, a dzięki danym z systemu STIR ma dane o płatnościach tych faktur. „Chcemy te dane wykorzystać w oparciu o nasze algorytmy analityczne, żeby typować podmioty, które są podmiotami generującymi zatory płatnicze. Dodatkowo takie podmioty, które mają środki, mają płynność – bo te dane też widzimy” – podkreślił.

„Tymi danymi będziemy chcieli podzielić się z UOKiK-iem, który następnie będzie mógł działać i wyciągać konsekwencje wobec takich potwierdzonych sygnałów, które generujemy z naszych danych” – dodał Koch.

Zapowiedział, że usługa nad którą pracuje MF ma uzdrowić nasz rynek przedsiębiorstw. „Tych usług jest dużo, dużo więcej. Mamy dane, chcemy być ambitni, definiujemy usługi i chcemy je wdrażać w horyzoncie czasowym, który liczymy w miesiącach a nie w latach” – zapowiedział.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Mówił także o udostępnieniu w 2019 r. tzw. cyfrowej białej listy – usługi, która pozwoli zweryfikować kontrahenta, m.in. jego rachunki bankowe zgłoszone fiskusowi. „Pracujemy także nad kolejnymi uprawnieniami i rozszerzeniami szeroko definiowanej analityki” – powiedział.

Zaznaczył, że na razie priorytetem jest Twój e-PIT; rozpoczynają się już testy tego rozwiązania, tymczasem na połowę 2019 r. planowane jest zdjęcie z firm obowiązku składania deklaracji VAT-7 i VAT – 7K. „Także rozliczymy ten podatek VAT za państwa bazując na danych, które zbieramy z JPK” – poinformował pełnomocnik. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ je/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA