REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK i STIR - cyfrowa broń fiskusa do walki z zatorami płatniczymi

Czerwińska: dane z JPK i STIR posłużą do walki z zatorami płatniczymi /fot.Shutterstock
Czerwińska: dane z JPK i STIR posłużą do walki z zatorami płatniczymi /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów Teresa Czerwińska wyjaśniła, że zebrane przez fiskusa dane z JPK i STIR posłużą do walki z zatorami płatniczymi. Natomiast o tym, że ktoś nie płaci na czas faktur fiskus będzie informował UOKiK.

Minister finansów Teresa Czerwińska w dniu 16 listopada br. podczas Kongresu 590 w Jasionce k. Rzeszowa wzięła udział w panelu poświęconym „cyfrowej broni fiskusa”. Powiedziała, że dane uzyskane dzięki nowoczesnym narzędziom cyfrowym resort wykorzystuje przede wszystkim „dbając o stabilność finansów publicznych, w celu weryfikacji nadużyć regulacji podatkowych”.

REKLAMA

Autopromocja

„Gromadzimy te dane po to, aby skarbówka XXI w. analizowała dane zza biurka i celowała kontrole, aby były one dla przedsiębiorstw mniej uciążliwe, aby były rzadsze (…) żebyśmy nie utrudniali życia przedsiębiorcom kontrolami” – wyjaśniła szefowa resortu finansów.

Zwróciła przy tym uwagę na wchodzącą na początku przyszłego roku usługę Twój e-PIT, która pozwoli na automatyczne wypełnianie deklaracji podatkowych ok. 8 mln podatników przez Krajową Administrację Skarbową. Połowa z nich będzie mogła skorzystać z formuły tzw. zero kliknięcia, zaś połowa do rozliczenia będzie potrzebowała dwóch kliknięć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z zamierzeniami MF w przyszłym roku usługa obejmie PIT-37, PIT – 38, PIT – OP, zaś w 2020 r. dołączą do nich zeznania PIT-28, PIT-36 i PIT-36L.

Minister zapowiedziała, że resort finansów rozważa wprowadzenie możliwości regulowania z rachunku VAT związanego z mechanizmem tzw. split payment nie tylko podatku VAT, ale także innych zobowiązań podatkowych.

Szefowa resortu finansów podkreśliła, że ministerstwu leży na sercu dobro przedsiębiorców i ich płynność. „Ogromnym problemem płynnościowym nie jest split payment, tylko zatory płatnicze” – powiedziała. Zastrzegła, że resort finansów nie jest od tego, aby likwidować takie zatory, niemniej może służyć danymi, które to umożliwią.

Poinformowała przy tym, że odpowiednie narzędzie - rozwiązanie informatyczne do identyfikacji zatorów - przygotowuje pełnomocnik ds. informatyzacji w MF Przemysław Koch.

Koch wyjaśnił, że w resorcie finansów pojawiła się inicjatywa zmierzająca do ograniczenia zatorów płatniczych.

„To jest duży problem naszej gospodarki i sektora przedsiębiorstw, bo mamy firmy, które generują zatory płatnicze, które nie płacą, albo wymuszają bardzo odległe terminy płatności, które przekraczają termin 60-dniowy, jaki jest wpisany w dyrektywę UE” – powiedział.

Koch wyjaśnił, że resort - dzięki danym z JPK - wie wszystko o fakturach, a dzięki danym z systemu STIR ma dane o płatnościach tych faktur. „Chcemy te dane wykorzystać w oparciu o nasze algorytmy analityczne, żeby typować podmioty, które są podmiotami generującymi zatory płatnicze. Dodatkowo takie podmioty, które mają środki, mają płynność – bo te dane też widzimy” – podkreślił.

„Tymi danymi będziemy chcieli podzielić się z UOKiK-iem, który następnie będzie mógł działać i wyciągać konsekwencje wobec takich potwierdzonych sygnałów, które generujemy z naszych danych” – dodał Koch.

Zapowiedział, że usługa nad którą pracuje MF ma uzdrowić nasz rynek przedsiębiorstw. „Tych usług jest dużo, dużo więcej. Mamy dane, chcemy być ambitni, definiujemy usługi i chcemy je wdrażać w horyzoncie czasowym, który liczymy w miesiącach a nie w latach” – zapowiedział.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Mówił także o udostępnieniu w 2019 r. tzw. cyfrowej białej listy – usługi, która pozwoli zweryfikować kontrahenta, m.in. jego rachunki bankowe zgłoszone fiskusowi. „Pracujemy także nad kolejnymi uprawnieniami i rozszerzeniami szeroko definiowanej analityki” – powiedział.

Zaznaczył, że na razie priorytetem jest Twój e-PIT; rozpoczynają się już testy tego rozwiązania, tymczasem na połowę 2019 r. planowane jest zdjęcie z firm obowiązku składania deklaracji VAT-7 i VAT – 7K. „Także rozliczymy ten podatek VAT za państwa bazując na danych, które zbieramy z JPK” – poinformował pełnomocnik. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ je/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA