REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet osłonowy a realne potrzeby firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Biuro rachunkowe ERGOTAX
Księgowi & doradcy podatkowi
Pakiet osłonowy a realne potrzeby firm
Pakiet osłonowy a realne potrzeby firm
Materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

MF, ZUS, KAS, UOKiK, BGK, PFR i ARP oraz minister Jadwiga Emilewicz to większość stron pracujących nad rozwiązaniami w zakresie tzw. pakietu osłonowego dla przedsiębiorców.

Pakiet ma zawierać pomoc w zakresie kilku obszarów, niemniej jednak poważne wątpliwości przedsiębiorców (i jak najbardziej uzasadnione) budzi ich skuteczność:

REKLAMA

  1. Obszar płynności finansowej:
    1. Umożliwienie odliczenia straty z 2020 r. od wyniku z 5 ubiegłych lat (czyli np. 2019 r.),
    2. Dopłaty do kredytów,
    3. Dopłaty do oprocentowania kredytów.
  2. Obszar podatków:
    1. Przesunięcie wejścia w życie nowego JPK dla dużych przedsiębiorców z 1 kwietnia na 1 lipca,
    2. Przesunięcie w zakresie ostatecznych terminów dotyczących Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) na 1 lipca,
    3. Wcześniejsze zwroty VAT (przede wszystkim dotyczący 60 dniowego terminu zwrotu),
    4. Ułatwienia w zawieszaniu prowadzenia działalności gospodarczej (choć na ten moment można tego dokonać nie wychodząc z domu, za pośrednictwem CEIDG i profilu zaufanego).
  3. Obszar kadrowy:
    1. Obecnie w przypadku obniżenia się przychodów firmy o 15% i więcej w okresie 6 miesięcy (względem – w uproszczeniu – okresu analogicznego sprzed kryzysu) pracownik przedsiębiorcy może liczyć na świadczenie z FGŚP w kwocie 823,60 zł + składki na ubezpieczenia społeczne, przy czym w tym celu przedsiębiorca musi spełnić szereg obostrzeń z ustawy (m.in. nie być w stanie upadłości, czy nie mieć zaległości podatkowych i składkowych, a jeśli już zaległości te występują, to powinien mieć decyzję z US/ZUS o ich rozłożeniu na raty i raty te płacić terminowo).

REKLAMA

Ponadto już teraz ministerstwo finansów przypomniało na stronie www.gov.pl o tym, że m.in. na podstawie art. 67a ordynacji podatkowej, podatnicy mogą występować do naczelnika US z wnioskiem w zakresie odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty, czy umorzenia zaległości podatkowych. Według deklaracji ministerstwa finansów wnioski takie mają być rozpatrywane w pierwszej kolejności, ale nie wiadomo jeszcze, jak realnie przełoży się to na skrócenie terminów rozpatrywania tych spraw przez US.

Podobnie jest w zakresie ZUS, przy czym tu, zgodnie z decyzją prezes ZUS, składki za okresy luty, marzec i kwiecień (których termin płatności mija 10/15 marca, kwietnia i maja) mogą być odroczone w czasie do czerwca. W tym celu należy jedynie złożyć do ZUS wniosek uproszczony (najlepiej elektronicznie przez PUE, na dedykowany adres e-mailowy, w ostateczności w wersji papierowej do specjalnych skrzynek w placówkach ZUS.

W powyższych przypadkach odsetki od zaległości publicznoprawnych nie są naliczane, a przedsiębiorca korzystający z ulgi ponosi jedynie wydatek związany z opłatą prolongacyjną. W pakiecie osłonowym dla firm również ta opłata miałaby zostać zniesiona.

Co warto podkreślić, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, którego jesteśmy członkiem, wystosowało do przedstawicieli rządu petycję o (cyt.):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

odroczenie terminów składania wszelkich deklaracji i zeznań podatkowych, sprawozdań do Narodowego Banku Polskiego, Głównego Urzędu Statystycznego, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wszelkich instytucji udzielających dotacji oraz sporządzenia, podpisania i zatwierdzenia sprawozdań finansowych za rok 2019, a także innych raportów i zeznań okresowych, dla których rygorystyczne terminy wynikają z innych przepisów, w tym o obrocie papierami wartościowymi, Prawa bankowego, dla których termin sporządzania i złożenia przypada po dniu 12.03.2020 r.

REKLAMA

Powyższe związane byłoby również z tym, że i samo regulowanie należności publicznoprawnych zostałoby (być może) przesunięte w czasie, co nie wynika wprost z petycji SKwP, ale co stanowiłoby tego logiczny efekt. Skoro bowiem nie byłoby obowiązku sporządzania i wysyłania w danym okresie np. deklaracji VAT-7, to logiczną tego konsekwencją byłby brak obowiązku regulowania należności w tym zakresie. Petycja ma na celu przesunięcie w czasie obowiązku składania określonych deklaracji czy sprawozdań, co związane jest właśnie z niemożnością ich odpowiedniego przygotowania.

Analizując pakiet osłonowy, komunikat ministerstwa z przypomnieniem ws. ulg oraz petycję złożoną przez SKwP można ocenić, że bez wątpienia najbardziej realna pomoc dla przedsiębiorców wynikałaby z przychylnego ustosunkowania się rządu do petycji SKwP. Oczywiście proponowane na dzień dzisiejszy rozwiązania w ramach pakietu osłonowego mogą stanowić również pomoc dla przedsiębiorców, jednak nie ma złudzeń co do tego, że byłoby to wystarczające do ich ochrony. Nie wszyscy bowiem przedsiębiorcy korzystają z kredytów, nie wszyscy osiągnęli w ostatnich pięciu latach wynik pozwalający na pokrycie strat, które mogą wystąpić w tym roku ze względu na kryzys spowodowany koronawirusem, a przesunięcie terminów nowych JPK VAT dla dużych firm może nie mieć w tym momencie najmniejszego znaczenia (bo przygotowania w tym zakresie od strony organizacyjnej czy systemowej były podejmowane już od pewnego czasu przez tą grupę firm). Rozwiązanie zaproponowane przez SKwP wprost w petycji i wynikające z tego (pośrednio) konsekwencje zdają się na ten moment być najlepszym systemowym rozwiązaniem problemu, który już jest widoczny u przedsiębiorców w wielu branżach. Jest to również rozwiązanie najbardziej obciążające budżet Państwa. W najbliższych dniach sprawa ta powinna zostać rozstrzygnięta przez rząd.

Bartosz Gebel
Doradca podatkowy (nr wpisu 13557)
Biuro Rachunkowe Ergotax Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA