reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama

Incoterms 2020

Stworzone przez Międzynarodową Izbę Handlu Incoterms lub inaczej Międzynarodowe Reguły Handlu to reguły, których stosowanie zostało przyjęte na całym świecie. Ich dobra znajomość przyda się każdemu, kto zajmuje się eksportem czy importem, bowiem wyznaczają zasady dostawy towaru od sprzedawcy do odbiorcy w przypadku handlu międzynarodowego i decydują o podziale obowiązków, odpowiedzialności i kosztów obydwu stron w odniesieniu do transportu, ubezpieczenia oraz cła. Ich głównym zadaniem jest usprawnienie procesu zawierania umów handlowych.

Trzeba jednak pamiętać, że przy ich zawieraniu należy szczególną uwagę zwrócić na podanie odpowiedniej wersji (Incoterms 2000/Incoterms 2010/Incoterms 2020), ponieważ znacznie się od siebie różnią. Chociaż dopuszczalne jest stosowanie się do każdej z nich, to Międzynarodowa Izba Handlowa zaleca korzystanie z najnowszej wersji - Incoterms 2020.

Historia Incoterms i zmiany 2020

Historia reguł Incoterms sięga roku 1923, kiedy to Międzynarodowa Izba Handlowa wydała pierwszą opinię dotyczącą handlu międzynarodowego, obowiązującą w 13 krajach. Na przestrzeni lat przeprowadzano kolejne reformy i badania, a reguły zaczęły obowiązywać dla kolejnych krajów. Aktualnie Incoterms stosuje się na całym świecie.

1 stycznia 2020 r. weszła w życie ich najnowsza wersja. Nowelizacje z roku 2020 mają jeszcze bardziej uprosić i polepszyć handel międzynarodowy, co więcej stały się bardziej przejrzyste i precyzyjne zarówno dla kupującego, jak i sprzedającego. To właśnie w najnowszym zbiorze Incoterms warunki DAT zostały zastąpione DPU (Delivery At Place Unloaded), co ma na celu doprecyzowanie treści reguły - miejscem dostarczenia ładunku może być lotnisko, magazyn, droga lub plac kontenerowy, a nie tylko mylnie rozumiany terminal. Zmianie uległa także reguła CIF (nowy poziom ochrony ubezpieczeniowej), a także nastąpiła modyfikacja FCA - od teraz obowiązkiem sprzedawcy jest przekazanie towarów przewoźnikowi kupującego w ustalonej lokalizacji, a sprzedawca musi także przygotować towary do eksportu.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Podział ze względu na odpowiedzialność i ryzyko

Reguły Incoterms zostały podzielone na 4 grupy:

· E (EXW) - sprzedawca nie ponosi ryzyka i kosztów załadunku

· F (FCA, FAS, FOB) - sprzedawca nie pokrywa kosztów transportu i ubezpieczenia

· C (CFR, CIF, CPT, CIF) - sprzedawca odpowiada za odprawę celną eksportową, wszystkie koszty po załadunku ponosi kupujący

· D (DAP, DPU, DDP) - sprzedawca dostarcza towar pod ustalony adres

Najczęściej stosowane reguły Incoterms

  1. FOB (Free On Board - dostarczony na statek)

Sprzedawca: pokrywa wszystkie koszty dowozu ładunku do portu wyjściowego, odprawy celnej oraz koszty portowe.

Kupujący: przejmuje całą odpowiedzialność, gdy towary znajdą się na statku, pokrywa koszty transportu.

  1. CIF (Cost, Insurance And Freight - koszt, ubezpieczenie i fracht)

Sprzedawca: płaci za wszystkie koszty aż do portu docelowego (koszty ubezpieczenia, koszty transportu, koszty dowozu ładunku do portu wyjściowego, odprawy celnej oraz koszty portowe).

Kupujący: przejmuje całą odpowiedzialność, gdy towary znajdą się na statku.

  1. EXW (Ex Works - z zakładu)

Sprzedawca: zapewnia dostęp do towarów, nie ponosi żadnych kosztów odprawy celnej eksportowej lub transportu.

Kupujący: ponosi koszty związane z organizacją transportu i ubezpieczenia.

  1. DAP (Delivered At Place - dostarczone do miejsca)

Sprzedawca: pokrywa wszystkie koszty transportu "od drzwi do drzwi", czyli miejsca wyjazdu towaru po dostarczenie go do punktu wskazanego przez importera.

Kupujący: pokrywa koszty odprawy celnej i cła.

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Nowy JPK_VAT

Oznaczenia dostawy towarów i świadczenia usług (kody GTU) w nowym JPK_VAT z deklaracją

reklama

Eksperci portalu infor.pl

PFR Portal PPK Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama