REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu
Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

REKLAMA

REKLAMA

Wydarzenia ostatnich miesięcy - stan pandemii oraz wprowadzone środki ostrożności tj. ograniczenia w dostępie do placówek podmiotów administracji publicznej, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju w zakresie informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne m. in. za sprawą upowszechnienia korzystania z platformy ePUAP przez obywateli. Czym jest ePUAP? Jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

Czym jest ePUAP?

ePUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej została pierwotnie odda do użytkowania publicznie w 2008 r., jej drugą, udoskonaloną odsłonę, upubliczniono w 2015 r. Podstawę prawną dla tego rozwiązania stanowią takie regulacje jak ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 poz. 565 z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. 2016 poz. 1626), ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U. 2016 poz. 1579) oraz rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. 2016 poz. 1633)

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Podstawowym celem ePUAP jest umożliwienie powszechnego dostępu do usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną bez konieczności osobistego stawiennictwa w placówkach administracji publicznej. Usługa stopniowo zyskiwała na popularności zarówno wśród osób prywatnych, jak i przedsiębiorców, jednakże w związku z wydarzeniami ostatnich miesięcy oraz rozszerzeniem zakresu spraw możliwych do załatwienia jak również listy podmiotów publicznych, w szczególności lokalnych, umożliwiających załatwianie spraw, de facto, bez konieczności wychodzenia z domu, zanotowała dynamiczny wzrost użytkowników.

W związku z powyższym, w celu bezpośredniego przyczynienia się do dalszego rozpowszechnienia usługi oraz utrzymania tendencji wzrostowej w zakresie ilości podmiotów korzystających, w niniejszym artykule głównie chciałbym skupić się na obecnie dostępnych funkcjonalnościach oferowanych za pośrednictwem usługi.

ePUAP – jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

Dla tych którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z ePUAP na początek kilka podstawowych informacji.

REKLAMA

Usługa jest dostępna dla każdego kto posiada numer PESEL, konto ePUAP oraz może potwierdzić swoją tożsamość przez Internet za pośrednictwem bezpłatnego profilu zaufanego (eGo) lub płatnym certyfikatem kwalifikowanym. W celu założenia konta ePUAP należy wejść na stronę www.epuap.gov.pl i kliknąć „Zarejestruj się” a w dalszej części postępować zgodnie z instrukcjami. Bezpłatny profil zaufany można utworzyć poprzez bankowość elektroniczną (obecnie usługę świadczy około 10 banków w Polsce, lista znajduje się na stronie www.pz.gov.pl), natomiast dla osób nie posiadających konta bankowego poprzez skorzystanie z punktu potwierdzającego – wymaga osobistego stawiennictwa w placówce. Warto również wskazać, że obecnie wprowadzono tzw. tymczasowy profil zaufany (szczegółowe informacje w tym zakresie opublikowano na stronie https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/tymczasowy-profil-zaufany--juz-jest)   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe funkcjonalności jakie daje nam EPUAP to możliwość zdalnego załatwiania wielu spraw w różnych placówkach publicznych, sprawdzania na bieżąco statusu spraw oraz złożonych wniosków, a także wysyłanie i odbieranie urzędowych korespondencji. Każda wysyłka  przez organ administracji publicznej pisma przez ePUAP opatrzona jest urzędowym poświadczeniem odbioru (UPO), które jest tak samo ważne, oraz działa jak awizo, natomiast wysyłka pisma przez osobę fizyczną do organu administracji publicznej przez ePUAP stanowi dowód oraz potwierdzenie jego złożenia. Ważną informacją jest, że korzystanie ePUAP jest całkowicie bezpłatne.

Platforma ePUAP jest cały czas rozwijana i coraz więcej spraw urzędowych jest już możliwych do załatwienia drogą elektroniczną. Niewątpliwie przyczynia się do tego fakt, iż coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na platformie ePUAP. Za pośrednictwem ePUAP można procedować sprawy w takich instytucjach jak: urzędy stanu cywilnego, ZUS, NFZ, urzędy skarbowe, urzędy pracy, Centralna Ewidencja Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych CEWiUDP, Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców CEPiK, oraz inne urzędy administracji publicznej/ instytucje publiczne.

Przykładowy katalog spraw możliwych do załatwienia lub wszczęcia postępowania za pośrednictwem ePUAP to:

i. złożenie wniosku o wydanie dowody osobistego dla siebie lub dziecka/ zgłoszenie jego utraty lub zniszczenia;

ii. zawiadomienie o sprzedaży samochodu;

iii. dopisanie do spisu wyborców;

iv. uzyskanie odpisów aktów tj. małżeństwa, urodzenia, zgonu;

v. zgłoszenie urodzenia dziecka;

vi. weryfikacja tytułu do ubezpieczenia;

vii. wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ);

viii. złożenie dokumentów rozliczeniowych do ZUS i urzędu skarbowego;

ix. procedowanie spraw rodziny tj. świadczenia rodzicielskie, rodzina 500 plus, becikowe;

x. pobranie zaświadczenia o niekaralności;

xi. rejestracja działalności gospodarczej.

Dodatkową funkcjonalnością usługi jest możliwość złożenia pisma ogólnego, gdy nie ma formularza do załatwienia danej sprawy. Takie pismo inicjuje właściwą procedurę lub w przypadku braku możliwości załatwienia danej sprawy za pośrednictwem ePUAP w odpowiedzi otrzymujemy informację zwrotną.

Jak zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji, za pośrednictwem platformy ePUAP definiowane będą kolejne usługi usprawniające zdalną obsługę obywateli i przedsiębiorców. Usługi będą rozwijane zarówno przez samorządy dla potrzeb lokalnych oraz przez organy centralne.

Na koniec warto również zaznaczyć, że dostęp do usług świadczonych przez ePUAP jest globalny tzn. nie jest ograniczony geograficznie, z platformy może korzystać każdy użytkownik z dostępem do internetu oraz możliwością elektronicznego potwierdzenia tożsamości.

Komentarz Autora

Moim zdaniem, możliwość zdalnego załatwiania spraw przed podmiotami administracji publicznej za pośrednictwem ePUAP rozwiązuje w dużej mierze obecne niedogodności związane z koniecznością osobistych wizyt w placówkach, w szczególności długości czasu w nich spędzanego. Już tylko z uwagi na wygodę oraz oszczędność czasu, tego typu rozwiązania w najbliższej przyszłości ograniczą do minimum osobiste fatygowanie się do placówek, i to wyłącznie w sytuacjach wyjątkowych – a i te naszym zdaniem z czasem staną się zbędne. 

Paweł Wojciechowski, aplikant adwokacki, Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA