REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o AML – nowe obowiązki dla rynku walut wirtualnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowelizacja ustawy o AML – nowe obowiązki dla rynku walut wirtualnych
Nowelizacja ustawy o AML – nowe obowiązki dla rynku walut wirtualnych

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o AML. Wirtualne waluty to ekspresowo rozwijająca się branża z dziedziny nowoczesnych technologii. Jednak zarówno wydobycie, sprzedaż, wymiana i spekulacja walutami nie jest zarezerwowana wyłącznie dla przedsiębiorców jako inwestycja czy środek płatniczy. Walutę wirtualną często wykorzystuje się również do realizacji nieuczciwych celów i w ramach działań niezgodnych z prawem. W związku z tym pojawiają się kolejne regulacje prawne – zarówno krajowe, jak i międzynarodowe – dotyczące AML/CFT. 15 maja 2021 weszła w życie nowelizacja ustawy o AML. Co warto o niej wiedzieć?

Kogo dotyczy nowelizacja ustawy o AML?

Celem nowelizacji ustawy o AML (tj. ustawy z 1 marca 2018 r.o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu) jest zaimplementowanie postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/843, zmieniającej Dyrektywą 2015/849, czyli tzw. AML5.
Tekst omawianego aktu prawnego (tj. ustawy
z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw) ogłoszono 30 kwietnia 2021 roku w Dzienniku Ustaw (poz. 815). Część przepisów obowiązuje już od 15 maja, ale większość z nich wejdzie w życie w ciągu pół roku, czyli od 1 listopada 2021 roku.

Najistotniejsze zmiany mają związek z rynkiem walut wirtualnych.

Podmioty, które zostały uwzględnione w postanowieniach tej nowelizacji, już wcześniej znajdowały się w katalogu instytucji obowiązanych – czyli prawnie zobligowanych do wdrażania procedur mających na celu przeciwdziałanie praniu pieniędzy. W art. 2 ust. 1 pkt 12 czytamy, że instytucje obowiązane to podmioty prowadzące działalność gospodarczą opartą na świadczeniu usług w ramach:

REKLAMA

REKLAMA

  • Wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,
  • Wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,
  • Pośrednictwa w powyższych wymianach.

Do tego grona nie zaliczają się więc emitenci walut wirtualnych i tokenów użytkowych. Jednocześnie trzeba pamiętać, że Urząd Komisji Nadzoru Finansowego w ostrzeżeniu opublikowanym 12 stycznia 2021 roku, wyraził negatywną ocenę braku sprawowania bezpośredniej kontroli nad emisją i obrotem kryptowalutami. Dotyczyło to zwłaszcza braku właściwego poziomu bezpieczeństwa na rynku. Możliwe, że ta negatywna ocena będzie mieć wpływ na pojawienie się kolejnych ustaw w tym zakresie.

Według ustawodawstwa, waluta wirtualna to cyfrowe odwzorowanie wartości niebędące prawnym środkiem płatniczym, wekslem, czekiem, czy pieniądzem elektronicznym itd. Jednocześnie można wymienić je w obrocie gospodarczym na środki płatnicze. Oprócz tego jest uznawane za środek wymiany, może być przechowywane i przenoszone elektronicznie, oraz może być przedmiotem handlu elektronicznego.

W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że kryptowaluta nie jest równoznacznym określeniem waluty wirtualnej. Drugi zwrot odnosi się do znacznie szerszego zbioru, czyli zarówno kryptowalut (takich jak Bitcoin), walut stosowanych w grach, portalach, oraz tzw. tokenów (wedle niektórych interpretacji). W rezultacie największe znaczenie ma nie pochodzenie waluty, ani sposób, w jaki jest pozyskiwana – tylko to, że w cyfrowy sposób odzwierciedla daną wartość.

REKLAMA

Czym jest AML?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Waluty wirtualne jako działalność regulowana

Dyrektywa AML 5 jest zgodna z rekomendacjami Financial Action Task Force (FATF), czyli największej na świecie, międzynarodowej organizacji, zajmującej się zwalczaniem procederu prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. W 2012 pojawiły się w niej informacje (Rekomendacje, pkt. 15), według których: Aby zarządzać i ograniczać ryzyka wynikające z aktywów wirtualnych, państwa powinny zapewnić, aby dostawcy usług związanych z aktywami wirtualnymi byli objęci prawem AML/CFT oraz licencjonowani lub zarejestrowani oraz podlegali skutecznym systemom monitorowania i zapewniania zgodności z odpowiednimi środków, o których mowa w Zaleceniach FATF.

Unia Europejska dostosowała się do tych założeń i w nowelizacji stworzono rejestr działalności w zakresie walut wirtualnych. Tak samo, jak Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych, tak i ten rejestr będzie prowadzony w formie elektronicznej. Od chwili wejścia nowelizacji w życie przedmiotowa dziedzina rynku stanowi więc działalność regulowaną (zgodnie z Ustawą Prawo przedsiębiorców).

Aby prowadzić ten rodzaj działalności, należy złożyć elektroniczny wniosek, w którym znajdą się następujące dane:

  • Imię i nazwisko lub nazwa
  • Numer KRS oraz NIP
  • Wskazanie rodzaju świadczonych usług

Jeżeli informacje będą zgodne ze stanem faktycznym, przedsiębiorca zostanie wpisany do rejestru w ciągu 14 dni. Każdy podmiot prowadzący tego typu działalność otrzyma 6 miesięcy (od dnia wejścia w ustawy w życie) na zgłoszenie się do rejestru. Obowiązek ten dotyczy nawet tych podmiotów, które już są nadzorowane (np. ze względu na prowadzenie wymiany kryptowalut jako mała instytucja płatnicza). Podsumowując – wszyscy są do tego zobligowani.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby uzyskać wpis?

W celu uzyskania wpisu do rejestru, należy spełnić określone wymagania. Dla osoby fizycznej warunki te dotyczą jej samej, a dla osoby prawnej – członków zarządu.

Pierwszym warunkiem jest wymóg niekaralności za przestępstwo przeciw działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, przeciw wymiarowi sprawiedliwości, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, mieniu, interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, a także za przestępstwo skarbowe (umyślne), przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, czy przestępstwo finansowania terroryzmu. Wymogi te są stosowane również wobec osób realizujących czynności związane z działalnością w dziedzinie walut wirtualnych i beneficjenta rzeczywistego tegoż podmiotu.

Drugi warunek to wymóg posiadania właściwych kompetencji w przedmiotowej dziedzinie. Trzeba więc ukończyć szkolenia bądź kursy dotyczące prawnych lub praktycznych zagadnień związanych z działalnością w zakresie walut wirtualnych albo wykonywania (co najmniej przez rok) związanych z nią czynności.

Każda z tych informacji wymaga potwierdzenia odpowiednimi dokumentami, np. świadectwem ukończenia szkolenia. Za to niekaralność potwierdzi oświadczenie zamieszczone we wniosku. Gdy okaże się fałszywe, osoba składająca wniosek zostanie pociągnięta do odpowiedzialności karnej.

Co grozi za brak wpisu?

Za brak wpisu do rejestru, osobom prowadzącym działalność w zakresie kryptowalut grozi kara pieniężna w wysokości 100 tysięcy złotych (art. 153b Ustawy). W stosunku do innych kar administracyjnych wymienionych w ustawie o AML, które często sięgają nawet 20 milionów złotych, nie wydaje się specjalnie wysoka. Jednak nie będzie to jedyny rodzaj kary w tym zakresie. Trzeba pamiętać, że podmioty te wciąż są instytucjami obowiązanymi wedle ustawy i grożą im inne, określone sankcje za nieprzestrzeganie swoich obowiązków.

Inne zmiany w ramach nowelizacji o AML

  • Art. 35 ust. 1 pkt 2 Ustawy wprowadza obowiązek stosowania przez instytucje obowiązane środków bezpieczeństwa finansowego również wtedy, gdy dokonują one transakcji okazjonalnej o wartości 1000 euro lub wyższej z udziałem waluty wirtualnej. Dotychczas obowiązywało to wyłącznie w przypadku waluty fiducjarnej dla transakcji o wysokości 15 tysięcy lub 10 tysięcy euro w transakcjach gotówkowych. Zmiana ta jest wynikiem intensywnego rozwoju rynku kryptowalut i wzrostu ich wartości.
  • Nowelizacja do ustawy o AML wprowadza też rejestr dotyczący spółek i trustów, podobny do tego omawianego w poprzednich akapitach.
  • Kolejna zmiana dotyczy rozszerzenia katalogu instytucji obowiązanych o pośredników i handlujących przedmiotami kolekcjonerskimi, dziełami sztuki, czy antykami.

Komisja Europejska nie ustaje jednak w tworzeniu nowych regulacji. W ostatnim czasie zaproponowała Projekt Rozporządzenia w sprawie Rynku kryptoaktywów (tzw. Rozporządzenie MiCa). Jest ono częścią pakietu związanego z finansami cyfrowymi, a jego celem jest kompleksowa regulacja problematyki dóbr przedmiotowych. Na razie wniosek jest procedowany w ramach zwykłej procedury ustawodawczej.

Rozwój ustawodawstwa dotyczącego rynku walut wirtualnych nie jest niczym zaskakującym. Rosnąca popularność i ogromne szanse oraz ryzyko, które niosą tego typu waluty, są główną przyczyną, dla której należy zadbać o zwiększenie bezpieczeństwa finansowego. Tendencja ta jest widoczna zarówno na szczeblu krajowym, unijnym, jak i międzynarodowym.

Rejestr walut wirtualnych i oznaczenie tej formy działalności jako regulowanej, pozwoli zmniejszyć ryzyko prania brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu. Jednocześnie warto obserwować sytuację, gdyż z czasem pojawią się kolejne zmiany – głównie na poziomie unijnym.

Kamila Wasilewska, Radca Prawny
Kancelaria Prawna RPMS Staniszewski & Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA