REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o AML – nowe obowiązki dla rynku walut wirtualnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowelizacja ustawy o AML – nowe obowiązki dla rynku walut wirtualnych
Nowelizacja ustawy o AML – nowe obowiązki dla rynku walut wirtualnych

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o AML. Wirtualne waluty to ekspresowo rozwijająca się branża z dziedziny nowoczesnych technologii. Jednak zarówno wydobycie, sprzedaż, wymiana i spekulacja walutami nie jest zarezerwowana wyłącznie dla przedsiębiorców jako inwestycja czy środek płatniczy. Walutę wirtualną często wykorzystuje się również do realizacji nieuczciwych celów i w ramach działań niezgodnych z prawem. W związku z tym pojawiają się kolejne regulacje prawne – zarówno krajowe, jak i międzynarodowe – dotyczące AML/CFT. 15 maja 2021 weszła w życie nowelizacja ustawy o AML. Co warto o niej wiedzieć?

Kogo dotyczy nowelizacja ustawy o AML?

Celem nowelizacji ustawy o AML (tj. ustawy z 1 marca 2018 r.o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu) jest zaimplementowanie postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/843, zmieniającej Dyrektywą 2015/849, czyli tzw. AML5.
Tekst omawianego aktu prawnego (tj. ustawy
z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw) ogłoszono 30 kwietnia 2021 roku w Dzienniku Ustaw (poz. 815). Część przepisów obowiązuje już od 15 maja, ale większość z nich wejdzie w życie w ciągu pół roku, czyli od 1 listopada 2021 roku.

Najistotniejsze zmiany mają związek z rynkiem walut wirtualnych.

Podmioty, które zostały uwzględnione w postanowieniach tej nowelizacji, już wcześniej znajdowały się w katalogu instytucji obowiązanych – czyli prawnie zobligowanych do wdrażania procedur mających na celu przeciwdziałanie praniu pieniędzy. W art. 2 ust. 1 pkt 12 czytamy, że instytucje obowiązane to podmioty prowadzące działalność gospodarczą opartą na świadczeniu usług w ramach:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • Wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,
  • Wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,
  • Pośrednictwa w powyższych wymianach.

Do tego grona nie zaliczają się więc emitenci walut wirtualnych i tokenów użytkowych. Jednocześnie trzeba pamiętać, że Urząd Komisji Nadzoru Finansowego w ostrzeżeniu opublikowanym 12 stycznia 2021 roku, wyraził negatywną ocenę braku sprawowania bezpośredniej kontroli nad emisją i obrotem kryptowalutami. Dotyczyło to zwłaszcza braku właściwego poziomu bezpieczeństwa na rynku. Możliwe, że ta negatywna ocena będzie mieć wpływ na pojawienie się kolejnych ustaw w tym zakresie.

Według ustawodawstwa, waluta wirtualna to cyfrowe odwzorowanie wartości niebędące prawnym środkiem płatniczym, wekslem, czekiem, czy pieniądzem elektronicznym itd. Jednocześnie można wymienić je w obrocie gospodarczym na środki płatnicze. Oprócz tego jest uznawane za środek wymiany, może być przechowywane i przenoszone elektronicznie, oraz może być przedmiotem handlu elektronicznego.

W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że kryptowaluta nie jest równoznacznym określeniem waluty wirtualnej. Drugi zwrot odnosi się do znacznie szerszego zbioru, czyli zarówno kryptowalut (takich jak Bitcoin), walut stosowanych w grach, portalach, oraz tzw. tokenów (wedle niektórych interpretacji). W rezultacie największe znaczenie ma nie pochodzenie waluty, ani sposób, w jaki jest pozyskiwana – tylko to, że w cyfrowy sposób odzwierciedla daną wartość.

REKLAMA

Czym jest AML?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Waluty wirtualne jako działalność regulowana

Dyrektywa AML 5 jest zgodna z rekomendacjami Financial Action Task Force (FATF), czyli największej na świecie, międzynarodowej organizacji, zajmującej się zwalczaniem procederu prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. W 2012 pojawiły się w niej informacje (Rekomendacje, pkt. 15), według których: Aby zarządzać i ograniczać ryzyka wynikające z aktywów wirtualnych, państwa powinny zapewnić, aby dostawcy usług związanych z aktywami wirtualnymi byli objęci prawem AML/CFT oraz licencjonowani lub zarejestrowani oraz podlegali skutecznym systemom monitorowania i zapewniania zgodności z odpowiednimi środków, o których mowa w Zaleceniach FATF.

Unia Europejska dostosowała się do tych założeń i w nowelizacji stworzono rejestr działalności w zakresie walut wirtualnych. Tak samo, jak Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych, tak i ten rejestr będzie prowadzony w formie elektronicznej. Od chwili wejścia nowelizacji w życie przedmiotowa dziedzina rynku stanowi więc działalność regulowaną (zgodnie z Ustawą Prawo przedsiębiorców).

Aby prowadzić ten rodzaj działalności, należy złożyć elektroniczny wniosek, w którym znajdą się następujące dane:

  • Imię i nazwisko lub nazwa
  • Numer KRS oraz NIP
  • Wskazanie rodzaju świadczonych usług

Jeżeli informacje będą zgodne ze stanem faktycznym, przedsiębiorca zostanie wpisany do rejestru w ciągu 14 dni. Każdy podmiot prowadzący tego typu działalność otrzyma 6 miesięcy (od dnia wejścia w ustawy w życie) na zgłoszenie się do rejestru. Obowiązek ten dotyczy nawet tych podmiotów, które już są nadzorowane (np. ze względu na prowadzenie wymiany kryptowalut jako mała instytucja płatnicza). Podsumowując – wszyscy są do tego zobligowani.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby uzyskać wpis?

W celu uzyskania wpisu do rejestru, należy spełnić określone wymagania. Dla osoby fizycznej warunki te dotyczą jej samej, a dla osoby prawnej – członków zarządu.

Pierwszym warunkiem jest wymóg niekaralności za przestępstwo przeciw działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, przeciw wymiarowi sprawiedliwości, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, mieniu, interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, a także za przestępstwo skarbowe (umyślne), przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, czy przestępstwo finansowania terroryzmu. Wymogi te są stosowane również wobec osób realizujących czynności związane z działalnością w dziedzinie walut wirtualnych i beneficjenta rzeczywistego tegoż podmiotu.

Drugi warunek to wymóg posiadania właściwych kompetencji w przedmiotowej dziedzinie. Trzeba więc ukończyć szkolenia bądź kursy dotyczące prawnych lub praktycznych zagadnień związanych z działalnością w zakresie walut wirtualnych albo wykonywania (co najmniej przez rok) związanych z nią czynności.

Każda z tych informacji wymaga potwierdzenia odpowiednimi dokumentami, np. świadectwem ukończenia szkolenia. Za to niekaralność potwierdzi oświadczenie zamieszczone we wniosku. Gdy okaże się fałszywe, osoba składająca wniosek zostanie pociągnięta do odpowiedzialności karnej.

Co grozi za brak wpisu?

Za brak wpisu do rejestru, osobom prowadzącym działalność w zakresie kryptowalut grozi kara pieniężna w wysokości 100 tysięcy złotych (art. 153b Ustawy). W stosunku do innych kar administracyjnych wymienionych w ustawie o AML, które często sięgają nawet 20 milionów złotych, nie wydaje się specjalnie wysoka. Jednak nie będzie to jedyny rodzaj kary w tym zakresie. Trzeba pamiętać, że podmioty te wciąż są instytucjami obowiązanymi wedle ustawy i grożą im inne, określone sankcje za nieprzestrzeganie swoich obowiązków.

Inne zmiany w ramach nowelizacji o AML

  • Art. 35 ust. 1 pkt 2 Ustawy wprowadza obowiązek stosowania przez instytucje obowiązane środków bezpieczeństwa finansowego również wtedy, gdy dokonują one transakcji okazjonalnej o wartości 1000 euro lub wyższej z udziałem waluty wirtualnej. Dotychczas obowiązywało to wyłącznie w przypadku waluty fiducjarnej dla transakcji o wysokości 15 tysięcy lub 10 tysięcy euro w transakcjach gotówkowych. Zmiana ta jest wynikiem intensywnego rozwoju rynku kryptowalut i wzrostu ich wartości.
  • Nowelizacja do ustawy o AML wprowadza też rejestr dotyczący spółek i trustów, podobny do tego omawianego w poprzednich akapitach.
  • Kolejna zmiana dotyczy rozszerzenia katalogu instytucji obowiązanych o pośredników i handlujących przedmiotami kolekcjonerskimi, dziełami sztuki, czy antykami.

Komisja Europejska nie ustaje jednak w tworzeniu nowych regulacji. W ostatnim czasie zaproponowała Projekt Rozporządzenia w sprawie Rynku kryptoaktywów (tzw. Rozporządzenie MiCa). Jest ono częścią pakietu związanego z finansami cyfrowymi, a jego celem jest kompleksowa regulacja problematyki dóbr przedmiotowych. Na razie wniosek jest procedowany w ramach zwykłej procedury ustawodawczej.

Rozwój ustawodawstwa dotyczącego rynku walut wirtualnych nie jest niczym zaskakującym. Rosnąca popularność i ogromne szanse oraz ryzyko, które niosą tego typu waluty, są główną przyczyną, dla której należy zadbać o zwiększenie bezpieczeństwa finansowego. Tendencja ta jest widoczna zarówno na szczeblu krajowym, unijnym, jak i międzynarodowym.

Rejestr walut wirtualnych i oznaczenie tej formy działalności jako regulowanej, pozwoli zmniejszyć ryzyko prania brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu. Jednocześnie warto obserwować sytuację, gdyż z czasem pojawią się kolejne zmiany – głównie na poziomie unijnym.

Kamila Wasilewska, Radca Prawny
Kancelaria Prawna RPMS Staniszewski & Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wchodzi nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA