REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jakich warunkach udzielane są ulgi podatkowe na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw

Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia

REKLAMA

Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą ubiegać się o pomoc w postaci ulg w spłacie zobowiązań podatkowych. Pomoc ta może być udzielona na: nową inwestycję, usługi doradcze świadczone przez doradców zewnętrznych, udział w targach i wystawach. Zasady przyznawania pomocy określa rozporządzenie Rady Ministrów, które obowiązuje od 25 czerwca br. do 31 grudnia 2008 r.

Uprawnieni do pomocy

Uprawnieni do korzystania z pomocy w formie ulg podatkowych są mali i średni przedsiębiorcy w myśl prawa UE. Rozporządzenia nie stosuje się do pomocy:

1) udzielanej w zakresie produktów rybołówstwa i akwakultury, a także do działalności związanej z produkcją pierwotną produktów rolnych oraz produkcją i obrotem produktami mającymi imitować lub zastępować mleko i przetwory mleczne,

2) udzielanej dla działalności związanej z wywozem, jeżeli pomoc jest bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, utworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej, z wyjątkiem pomocy na pokrycie kosztów udziału w targach handlowych, kosztów badań lub usług konsultingowych przeprowadzanych w celu wprowadzenia nowego bądź istniejącego produktu na nowy rynek,

3) uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej względem towarów przywożonych,

4) udzielanej w sektorze górnictwa węgla.

Formy pomocy

Mali i średni przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy w formie określonej przepisami Ordynacji podatkowej, tj. z:

l odroczenia terminu płatności podatku,

l rozłożenia zapłaty podatku na raty,

l odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami oraz

l umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.

Pomoc indywidualna

W niektórych przypadkach ulgi podatkowe stanowią pomoc indywidualną, która może być udzielona po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską. Dotyczy to m.in. przypadku, w którym ogólna wartość pomocy brutto stanowi równowartość co najmniej 15 000 000 euro, lub wnioskującym o pomoc jest średni przedsiębiorca realizujący proces restrukturyzacji. Za pomoc indywidualną uważa się też sytuację, gdy ogólna kwota kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą stanowi równowartość co najmniej 25 000 000 euro oraz wielkość pomocy wynosi co najmniej 50%. Ta ostatnia sytuacja dotyczy głównie przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze hutnictwa żelaza i stali albo w sektorze włókien syntetycznych lub jeżeli inwestycje dotyczą przetwarzania i obrotu niektórymi produktami rolnymi (§ 3 rozporządzenia).

Pomoc na nowe inwestycje

Pomoc jest udzielana, pod warunkiem że przedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą w regionie lokalizacji inwestycji przez co najmniej 5 lat od dnia zakończenia inwestycji i wkład przedsiębiorcy w jej finansowanie wyniesie co najmniej 25%. Przedsiębiorca musi złożyć oświadczenie o spełnianiu tych wymogów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dla przedsiębiorców istotną informacją jest, co zalicza się do kosztów, które kwalifikują się do objęcia pomocą na nowe inwestycje. Są to m.in. wydatki na grunty, budynki, maszyny i urządzenia. Koszty te obejmują również wydatki na nabycie nowych technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technologicznej. Przedsiębiorcy mogą też skorzystać z pomocy obejmującej koszty zatrudnienia związane z nowo tworzonymi miejscami pracy. Pomoc ta obejmuje dwuletnie koszty wynagrodzenia brutto powiększone o obowiązkowe ubezpieczenia społeczne. Skorzystanie z tej pomocy zależy od spełnienia takich warunków, jak m.in. związek nowych miejsc pracy z realizacją nowej inwestycji i utworzenie ich w ciągu trzech lat od zakończenia inwestycji. W przedsiębiorstwie powinien nastąpić wzrost zatrudnienia, a nowe stanowiska powinny zostać utrzymane przez co najmniej pięć lat.

Pomoc na usługi doradcze i udział w targach

Warunkiem udzielenia pomocy na zewnętrzne usługi doradcze jest to, by nie obejmowały one doradztwa stałego, związanego z bieżącą działalnością operacyjną. Pomocy nie można uzyskać na doradztwo podatkowe, stałą obsługę prawną lub doradztwo marketingowe.

Warunkiem udzielenia pomocy na udział w określonych targach i wystawach jest to, że przedsiębiorca będzie uczestniczyć w określonym targu po raz pierwszy.

Limity pomocy

Wysokość pomocy brutto na nową inwestycję, obliczona na podstawie kosztów inwestycji lub kosztów zatrudnienia, nie może przekraczać procentowo określonych wartości, które podajemy w tabeli. Z kolei wielkość pomocy brutto na usługi doradcze świadczone przez doradców zewnętrznych nie może przekroczyć 50% wartości kosztów tych usług. Ten sam limit został przewidziany na udział w określonych targach i wystawach.

l rozporządzenie Rady Ministrów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw - Dz.U. Nr 110, poz. 758

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA