REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jakich warunkach udzielane są ulgi podatkowe na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński

REKLAMA

Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą ubiegać się o pomoc w postaci ulg w spłacie zobowiązań podatkowych. Pomoc ta może być udzielona na: nową inwestycję, usługi doradcze świadczone przez doradców zewnętrznych, udział w targach i wystawach. Zasady przyznawania pomocy określa rozporządzenie Rady Ministrów, które obowiązuje od 25 czerwca br. do 31 grudnia 2008 r.

Uprawnieni do pomocy

Uprawnieni do korzystania z pomocy w formie ulg podatkowych są mali i średni przedsiębiorcy w myśl prawa UE. Rozporządzenia nie stosuje się do pomocy:

1) udzielanej w zakresie produktów rybołówstwa i akwakultury, a także do działalności związanej z produkcją pierwotną produktów rolnych oraz produkcją i obrotem produktami mającymi imitować lub zastępować mleko i przetwory mleczne,

2) udzielanej dla działalności związanej z wywozem, jeżeli pomoc jest bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, utworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej, z wyjątkiem pomocy na pokrycie kosztów udziału w targach handlowych, kosztów badań lub usług konsultingowych przeprowadzanych w celu wprowadzenia nowego bądź istniejącego produktu na nowy rynek,

3) uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej względem towarów przywożonych,

4) udzielanej w sektorze górnictwa węgla.

Formy pomocy

Mali i średni przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy w formie określonej przepisami Ordynacji podatkowej, tj. z:

l odroczenia terminu płatności podatku,

l rozłożenia zapłaty podatku na raty,

l odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami oraz

l umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.

Pomoc indywidualna

W niektórych przypadkach ulgi podatkowe stanowią pomoc indywidualną, która może być udzielona po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską. Dotyczy to m.in. przypadku, w którym ogólna wartość pomocy brutto stanowi równowartość co najmniej 15 000 000 euro, lub wnioskującym o pomoc jest średni przedsiębiorca realizujący proces restrukturyzacji. Za pomoc indywidualną uważa się też sytuację, gdy ogólna kwota kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą stanowi równowartość co najmniej 25 000 000 euro oraz wielkość pomocy wynosi co najmniej 50%. Ta ostatnia sytuacja dotyczy głównie przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze hutnictwa żelaza i stali albo w sektorze włókien syntetycznych lub jeżeli inwestycje dotyczą przetwarzania i obrotu niektórymi produktami rolnymi (§ 3 rozporządzenia).

Pomoc na nowe inwestycje

Pomoc jest udzielana, pod warunkiem że przedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą w regionie lokalizacji inwestycji przez co najmniej 5 lat od dnia zakończenia inwestycji i wkład przedsiębiorcy w jej finansowanie wyniesie co najmniej 25%. Przedsiębiorca musi złożyć oświadczenie o spełnianiu tych wymogów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dla przedsiębiorców istotną informacją jest, co zalicza się do kosztów, które kwalifikują się do objęcia pomocą na nowe inwestycje. Są to m.in. wydatki na grunty, budynki, maszyny i urządzenia. Koszty te obejmują również wydatki na nabycie nowych technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technologicznej. Przedsiębiorcy mogą też skorzystać z pomocy obejmującej koszty zatrudnienia związane z nowo tworzonymi miejscami pracy. Pomoc ta obejmuje dwuletnie koszty wynagrodzenia brutto powiększone o obowiązkowe ubezpieczenia społeczne. Skorzystanie z tej pomocy zależy od spełnienia takich warunków, jak m.in. związek nowych miejsc pracy z realizacją nowej inwestycji i utworzenie ich w ciągu trzech lat od zakończenia inwestycji. W przedsiębiorstwie powinien nastąpić wzrost zatrudnienia, a nowe stanowiska powinny zostać utrzymane przez co najmniej pięć lat.

Pomoc na usługi doradcze i udział w targach

Warunkiem udzielenia pomocy na zewnętrzne usługi doradcze jest to, by nie obejmowały one doradztwa stałego, związanego z bieżącą działalnością operacyjną. Pomocy nie można uzyskać na doradztwo podatkowe, stałą obsługę prawną lub doradztwo marketingowe.

Warunkiem udzielenia pomocy na udział w określonych targach i wystawach jest to, że przedsiębiorca będzie uczestniczyć w określonym targu po raz pierwszy.

Limity pomocy

Wysokość pomocy brutto na nową inwestycję, obliczona na podstawie kosztów inwestycji lub kosztów zatrudnienia, nie może przekraczać procentowo określonych wartości, które podajemy w tabeli. Z kolei wielkość pomocy brutto na usługi doradcze świadczone przez doradców zewnętrznych nie może przekroczyć 50% wartości kosztów tych usług. Ten sam limit został przewidziany na udział w określonych targach i wystawach.

l rozporządzenie Rady Ministrów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw - Dz.U. Nr 110, poz. 758

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA