REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od banków do blockchaina: przemiany w przepisach AML na rynkach tradycyjnych i kryptowalutowych

Od banków do blockchaina: przemiany w przepisach AML na rynkach tradycyjnych i kryptowalutowych
Od banków do blockchaina: przemiany w przepisach AML na rynkach tradycyjnych i kryptowalutowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach przepisy dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy stanowią jeden z bardziej popularnych tematów. Głównie ze względu na obejmowanie regulacjami w sposób co najmniej częściowy, coraz liczniejszej grupy podmiotów. AML (Anti-Money Laundering) przeszedł znaczące zmiany zarówno na tradycyjnych rynkach finansowych, jak i w sektorze kryptowalut. W Polsce do niedawna prawo w tym zakresie miało na celu zapobieganie przestępczości finansowej poprzez zwiększenie przejrzystości i ścisłe monitorowanie transakcji finansowych. 

rozwiń >

Obecnie jednak można mieć w pewnym stopniu wrażenie, że AML służy po części wykrywaniu również osób, które unikają przepisów podatkowych. To jednak zdanie przyjmowane przez nielicznych, a w szczególności specjalistów z dziedziny kryptowalut. Anti-Money Laundering obecnie charakteryzuje nieco inna specyfika oraz stopień formalizacji niż kilka lat temu. Warto więc omówić przepisy, które obowiązują nas bieżąco i wskazać kilka zmian, którym zostały poddane na przestrzeni ostatnich kilku lat. Więcej szczegółów poznasz w tym artykule.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy AML na rynkach tradycyjnych i kryptowalutowych

Warto na samym początku wskazać na istotną instytucję z perspektywy światowego bezpieczeństwa AML. FATF (Financial Action Task Force) jest instytucją międzyrządową, mającą na celu wypracowywanie i określanie standardów w dziedzinie przeciwdziałania praniu pieniędzy, finansowaniu terroryzmu i innych, powiązanych zagrożeń dla międzynarodowego systemu finansowego oraz promowanie skutecznego ich wdrażania.

 

W zakresie ochrony rynków finansowych FATF wypracował 40 Rekomendacji. Stanowią one jeden z elementów standardów międzynarodowych w dziedzinie zwalczania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Kraje powinny implementować ich zalecenia przy użyciu środków prawnych dopasowanych do indywidualnych warunków. Wiele regulacji wewnętrznych i nie tylko ponadnarodowych faktycznie wdraża rekomendacje. Przykładem tego, czego dotyczą zalecenia organizacji jest m.in. Rekomendacja 25 dotycząca beneficjentów rzeczywistych i przejrzystości porozumień prawnych lub standardy FATF dotyczące aktywów wirtualnych i dostawców usług w zakresie aktywów wirtualnych.

REKLAMA

Regulacje AML obowiązujące w Polsce

O ile FATF to pewien punkt wyjścia, obecnie to prawo unijne nas obowiązuje i reguluje w sposób bardziej ścisły. W praktyce regulacje UE stanowią podstawę systemu AML w Polsce. Warto posłużyć się przykładem, np. regulacją Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA). Wprowadzi ona w najbliższym czasie licencje dla usługodawców kryptoaktywo i obejmie też Polskę, które zobligowana jest do implementacji w określonych ramach czasowych. 

Nasze ustawodawstwo związane z AML opiera się na wytycznych Komisji Europejskiej. Mają one swoje odzwierciedlenie w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/843 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającej dyrektywę (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu oraz zmieniającej dyrektywy 2009/138/WE i 2013/36/UE. W skrócie celem tego aktu prawa ponadnarodowego jest precyzyjne określenie środków bezpieczeństwa finansowego, jakie muszą stosować instytucje obowiązane, oraz działań związanych z państwami trzecimi o wysokim poziomie ryzyka. 

W Polsce obowiązuje znowelizowana ustawa AML z 30 marca 2021 roku. Wprowadzone zmiany zostały podzielone na trzy etapy. Pierwszy etap wszedł w życie 15 maja 2021 roku. Drugi etap, który rozpoczął się 31 lipca 2021 roku, rozszerzył obowiązki ustawowe na trzy nowe instytucje. Trzeci etap, obejmujący m.in. obowiązek szkolenia i wdrożenia nowych procedur dla innych instytucji obowiązanych, jest z kolei egzekwowany od 31 października 2021 roku. Przykładem nowych obowiązków wynikających z AML jest konieczność uzyskania wpisu do Rejestru w zakresie walut wirtualnych. W tym miejscu można wyjaśnić, dlaczego uważa się, że obowiązująca Ustawa AML ogranicza unikanie opodatkowania. W tej kwestii chodzi szczególnie o wykrywanie dochodów z nieujawnionych źródeł lub np. mniej znanych organom źródeł, takich jak kryptowaluty w ówczesnym czasie. Przepisy jasno określają zasady wykluczające możliwość wprowadzania do legalnego obrotu finansowego środków i wartości majątkowych z określonych źródeł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie dodatkowe wymagania zostały postawione przed instytucjami obowiązanymi w ostatnich latach?

W tym zakresie na pewno będzie to konieczność przeprowadzania weryfikacji tożsamości klientów (KYC, Know Your Customer). Ponadto instytucje obowiązane muszą monitorować i analizować transakcje tzn. stosować wspomniane środki bezpieczeństwa finansowego adekwatne do ryzyka. Występuje obowiązek zgłaszania podejrzanych transakcji oraz utrzymywania odpowiednich rejestrów, dokumentacji i posiadanie tzw. procedur AML. Firmy i instytucje podlegające pod AML muszą także szkolić pracowników w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy. Oznacza to, że istnieją także organy, które weryfikują czy faktycznie instytucje obowiązane wywiązują się z nałożonych na nie zobowiązań. Odpowiedzialny jest za to Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF). Organ ma prawo jednak przekazywać część swoich uprawnień kontrolnych na m.in. Urzędy Celno-Skarbowe, które również przeprowadzają czynności sprawdzające. 

Jednym z dodatkowych wymagań wprowadzonych przez GIIF jest raportowanie kwartalne. W 2024 r. po raz pierwszy instytucje obowiązane wypełniły w systemie mofnet formularze dotyczące ich działalności na rynku finansowym. Sektor kryptowalut i m.in. kantory walut wirtualnych otrzymały znacznie rozszerzony wariant formularza. Na ten moment można mieć wrażenie, że raportowanie kwartalne jest stosunkowo uciążliwe w szczególności dla mniejszych podmiotów. Wymaga wiele czasu, a sam system działa wyłącznie w określonych godzinach.

Inne obowiązki wprowadzone wraz z nową ustawą AML w Polsce

Warto zaznaczyć, że rozszerzono listę instytucji obowiązanych o pośredników w obrocie nieruchomościami, przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie sporządzania deklaracji podatkowych, prowadzenia ksiąg, oraz doradztwa podatkowego i celnego, a także firmy specjalizujące się w obrocie lub pośrednictwie w handlu dziełami sztuki i antykami. Zmodyfikowane zostały również definicje PEP (Politcal Exposed Person) oraz beneficjentów rzeczywistych. Zauważono również zmiany w zasadach dotyczących whistleblowingu, a obecnie w Polsce wprowadzona zostanie Ustawa o ochronie sygnalistów obejmująca po części te zbieżne ze sobą kwestie. Zwiększono w ten sposób ochronę osób zgłaszających naruszenia, rozszerzając katalog chronionych osób i działań. Dopuszczono również weryfikację tożsamości za pomocą usług zaufania określonych w rozporządzeniu eIDAS i rozszerzono przypadki wymagające wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego. Tutaj powodem był wzrost zainteresowania inwestycjami w kryptowaluty. 

Czy czekają nas kolejne zmiany w AML?

Zdecydowanie tak! W połowie bieżącego roku UE przyjęło plan utworzenia Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu (AMLA). Zadaniem będzie bezpośredni nadzór nad najbardziej ryzykownymi podmiotami finansowymi i interweniowanie. Dodatkowo przyjęto także pakiet obejmujący szóstą dyrektywę w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML). Na jego podstawie organizacje obywatelskie, dziennikarze i organy państwowe będą mogły mieć wgląd do nowych źródeł informacji. Obowiązywać zacznie również limit dużych płatności gotówkowych w tj. 10 tys. EUR, a kluby piłkarskie i agenci od 2029 r. zostaną podporządkowania  zasadom należytej staranności.

Dlaczego analiza przemian w przepisach AML jest istotna?

Z tego względu, że były one niezbędne i pojawiać będą się kolejne. Na zmiany jednak przyjdzie odpowiednia pora. Przepisy AML będą ewoluować tak długo, jak zmieniają się rynki finansowe. Regulacje muszą nadążać za dynamicznie rozwijającym się środowiskiem ekonomicznym, gdyż konieczne jest sprawowanie nadzoru nad przepływem środków. Zarówno banki, jak i firmy działające w sektorze kryptowalut, muszą dostosować się do coraz bardziej rygorystycznych wymagań, aby zapewnić bezpieczeństwo finansowe i przeciwdziałać przestępczości. To właśnie dlatego przepisy AML w Polsce i na terenie Unii Europejskiej odzwierciedlają globalne trendy w walce z przestępczością finansową. 

Przemysław Babiec

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA