REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak założyć agencję turystyczną? / fot. Fotolia
Jak założyć agencję turystyczną? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W okresie urlopowym można dobrze zarobić na pośrednictwie turystycznym. Jakie formalności trzeba wypełnić by świadczyć tego rodzaju usługi? Na początku należy oczywiście założyć działalność gospodarczą. Kolejnym krokiem jest m.in. instalacja kasy fiskalnej. Pamiętajmy też, że firmę można zawiesić po sezonie. Wtedy zaoszczędzimy na ZUS-ie i podatkach.

W ubiegłym roku liczba osób wyjeżdżających na urlop z biurami podróży wzrosła o jedną trzecią.[1] To dobry sygnał dla branży oraz tych, którzy planują zostanie pośrednikiem turystycznym, albo założenie własnej agencji turystycznej. O czym jednak trzeba pamiętać i jakie formalności należy dopełnić?

REKLAMA

Autopromocja

- Założenie samej agencji turystycznej nie jest ani skomplikowane, ani kosztowne.  W przeciwieństwie do biura podróży nie są wymagane zezwolenia oraz doświadczenie w branży. Za to konieczny jest wpis do ewidencji działalności gospodarczej, wynajęcie lub zakup lokalu, w którym będzie mieścić się biuro oraz instalacja kasy fiskalnej - tłumaczy Robert Smerkowski, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie. – Warto pamiętać, że mniej formalności wymaga samo pośrednictwo turystyczne, jednak i tutaj potrzebna jest kasa fiskalna i wpis do ewidencji działalności gospodarczej – dodaje ekspert.

Jak uzyskać dotacje z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej

Jaka forma działalności?

Wybór formy prawnej leży po stronie założyciela i zależy od skali działalności, na jaką się decyduje. Jeśli chcemy być pośrednikiem, a nie właścicielem agencji turystycznej to wystarczy założenie jednoosobowej działalności gospodarczej.

- Aby otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą wystarczy wypełnić online tzw. formularz CEIDG-1. Trzeba jednak w tym przypadku dysponować podpisem elektronicznym lub mieć zaufany profil na ePUAP. Bez tego złożenie wniosku online nie kończy procedury rejestracyjnej i trzeba w urzędzie gminy stawić się niestety osobiście. Można także udać się po prostu do urzędu, pobrać właściwy formularz, wypełnić go i złożyć na ręce odpowiedniego urzędnika. Dopuszczalna jest również opcja przesłania wniosku listem poleconym. Jednak trzeba tu pamiętać, że wymaga to notarialnego potwierdzenia podpisu osoby mającej zamiar zarejestrować działalność gospodarczą – tłumaczy Robert Smerkowski, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Kasa fiskalna bez wyjątku

Zgodnie z obowiązującymi przepisami pośrednicy turystyczni są zobowiązani do tego, by posiadać kasę fiskalną i wystawić paragony za usługę – np. za sprzedaż biletów lotniczych czy miejsc w hotelu. 

– Należy pamiętać, że prowadzenie ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obowiązek ten dotyczy również agentów turystycznych, prowadzących księgę przychodów i rozchodów, którzy pośredniczą w procesie sprzedaży między wycieczkowiczami, a biurami turystycznymi, przewoźnikami czy hotelami – mówi Robert Smerkowski, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie.

Zdarzają się zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży przy pomocy kasy. Chodzi tu o początkujących przedsiębiorców, startujących dopiero z własnym biznesem, u których sprzedaż nie przekroczyła kwoty 20 tys. zł rocznie. W przypadku agentów turystycznych będących podatnikami VAT, którzy pośredniczą w procesie sprzedaży na przykład pomiędzy biurem turystycznym a prywatnymi osobami kupującymi wycieczki wyłącznie w celach osobistych, nie ma opcji zwolnienia z „wbijania na kasę”.

Inkubator przedsiębiorczości a podatki

Według Kodeksu Cywilnego, agent podpisujący z biurem podróży umowę agencyjną, zobowiązuje się w ramach własnej działalności gospodarczej do odpłatnego i stałego pośrednictwa w zawieraniu umów w imieniu biura z klientami końcowymi. Agent taki jest podatnikiem VAT, a sprzedaż realizowana przez zleceniobiorcę w imieniu zleceniodawcy (jak to ma miejsce w tym przypadku) powinna być ewidencjonowana. A zatem, w przypadku pośredników usług turystycznych, którzy są podatnikami VAT istnieje konieczność, poza wprowadzaniem do kasy fiskalnej sprzedaży własnej, wystawiania także paragonów za sprzedaż prowadzoną na rzecz lub w imieniu innych podatników (np. przewoźników lub biura podróży).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

___________________

[1] Za: http://www.rp.pl/artykul/940587,1175315.html

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA