REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć agencję turystyczną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak założyć agencję turystyczną? / fot. Fotolia
Jak założyć agencję turystyczną? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W okresie urlopowym można dobrze zarobić na pośrednictwie turystycznym. Jakie formalności trzeba wypełnić by świadczyć tego rodzaju usługi? Na początku należy oczywiście założyć działalność gospodarczą. Kolejnym krokiem jest m.in. instalacja kasy fiskalnej. Pamiętajmy też, że firmę można zawiesić po sezonie. Wtedy zaoszczędzimy na ZUS-ie i podatkach.

W ubiegłym roku liczba osób wyjeżdżających na urlop z biurami podróży wzrosła o jedną trzecią.[1] To dobry sygnał dla branży oraz tych, którzy planują zostanie pośrednikiem turystycznym, albo założenie własnej agencji turystycznej. O czym jednak trzeba pamiętać i jakie formalności należy dopełnić?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Założenie samej agencji turystycznej nie jest ani skomplikowane, ani kosztowne.  W przeciwieństwie do biura podróży nie są wymagane zezwolenia oraz doświadczenie w branży. Za to konieczny jest wpis do ewidencji działalności gospodarczej, wynajęcie lub zakup lokalu, w którym będzie mieścić się biuro oraz instalacja kasy fiskalnej - tłumaczy Robert Smerkowski, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie. – Warto pamiętać, że mniej formalności wymaga samo pośrednictwo turystyczne, jednak i tutaj potrzebna jest kasa fiskalna i wpis do ewidencji działalności gospodarczej – dodaje ekspert.

Jak uzyskać dotacje z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej

Jaka forma działalności?

Wybór formy prawnej leży po stronie założyciela i zależy od skali działalności, na jaką się decyduje. Jeśli chcemy być pośrednikiem, a nie właścicielem agencji turystycznej to wystarczy założenie jednoosobowej działalności gospodarczej.

REKLAMA

- Aby otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą wystarczy wypełnić online tzw. formularz CEIDG-1. Trzeba jednak w tym przypadku dysponować podpisem elektronicznym lub mieć zaufany profil na ePUAP. Bez tego złożenie wniosku online nie kończy procedury rejestracyjnej i trzeba w urzędzie gminy stawić się niestety osobiście. Można także udać się po prostu do urzędu, pobrać właściwy formularz, wypełnić go i złożyć na ręce odpowiedniego urzędnika. Dopuszczalna jest również opcja przesłania wniosku listem poleconym. Jednak trzeba tu pamiętać, że wymaga to notarialnego potwierdzenia podpisu osoby mającej zamiar zarejestrować działalność gospodarczą – tłumaczy Robert Smerkowski, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Kasa fiskalna bez wyjątku

Zgodnie z obowiązującymi przepisami pośrednicy turystyczni są zobowiązani do tego, by posiadać kasę fiskalną i wystawić paragony za usługę – np. za sprzedaż biletów lotniczych czy miejsc w hotelu. 

– Należy pamiętać, że prowadzenie ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obowiązek ten dotyczy również agentów turystycznych, prowadzących księgę przychodów i rozchodów, którzy pośredniczą w procesie sprzedaży między wycieczkowiczami, a biurami turystycznymi, przewoźnikami czy hotelami – mówi Robert Smerkowski, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie.

Zdarzają się zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży przy pomocy kasy. Chodzi tu o początkujących przedsiębiorców, startujących dopiero z własnym biznesem, u których sprzedaż nie przekroczyła kwoty 20 tys. zł rocznie. W przypadku agentów turystycznych będących podatnikami VAT, którzy pośredniczą w procesie sprzedaży na przykład pomiędzy biurem turystycznym a prywatnymi osobami kupującymi wycieczki wyłącznie w celach osobistych, nie ma opcji zwolnienia z „wbijania na kasę”.

Inkubator przedsiębiorczości a podatki

Według Kodeksu Cywilnego, agent podpisujący z biurem podróży umowę agencyjną, zobowiązuje się w ramach własnej działalności gospodarczej do odpłatnego i stałego pośrednictwa w zawieraniu umów w imieniu biura z klientami końcowymi. Agent taki jest podatnikiem VAT, a sprzedaż realizowana przez zleceniobiorcę w imieniu zleceniodawcy (jak to ma miejsce w tym przypadku) powinna być ewidencjonowana. A zatem, w przypadku pośredników usług turystycznych, którzy są podatnikami VAT istnieje konieczność, poza wprowadzaniem do kasy fiskalnej sprzedaży własnej, wystawiania także paragonów za sprzedaż prowadzoną na rzecz lub w imieniu innych podatników (np. przewoźników lub biura podróży).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

___________________

[1] Za: http://www.rp.pl/artykul/940587,1175315.html

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA