REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zasadach rejestracji samochodów w 2017 r.

Zmiany w zasadach rejestracji samochodów w 2017 r.
Zmiany w zasadach rejestracji samochodów w 2017 r.
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Rząd planuje wprowadzić nowe przepisy pozwalające na rejestrację wielu samochodów na jeden numer i jeden dokument. Taki „profesjonalny dowód rejestracyjny” ma ułatwić życie m.in. producentom samochodów, którzy muszą przetestować swoje auta, a także sprzedawcom aut. Obecnie muszą bowiem oni każdy pojazd rejestrować oddzielnie. Zmiany mają wejść w życie po 12 miesiącach od publikacji nowelizacji w Dzienniku Ustaw.

Samochód, aby mógł poruszać się po polskich drogach, musi zostać zarejestrowany, choćby czasowo. Procedura może nie jest skomplikowana, jednak wymaga nieco czasu. Jednak sprawa się komplikuje, jeśli samochodów do czasowej rejestracji jest wiele.

REKLAMA

Autopromocja

Jeden dowód rejestracyjny, wiele aut

Ten problem ma rozwiązać czasowa profesjonalna rejestracja samochodów. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało założenia do projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, który ma wprowadzić to rozwiązanie do polskiego prawa.

Taka profesjonalna rejestracja pozwalałaby wyspecjalizowanym podmiotom – a więc producentom samochodów, jednostkom badawczym oraz sprzedawcom aut – wykorzystywać jeden numer i jeden dowód w przypadku wielu aut. Na wniosek uprawnionej do uzyskania takiego dowodu rejestracyjnego firmy starosta będzie mógł wydać blankiety takich dokumentów (do 100 sztuk, przy czym producenci oraz firmy zajmujące się testowaniem samochodów będą mogły występować o większą liczbę blankietów) oraz tablice rejestracyjne. Przy czym numerów przydzielonych do takiego profesjonalnego dowodu może być więcej niż jeden.

W rezultacie np. dystrybutor samochodów nie będzie musiał przeprowadzić procedury tymczasowej rejestracji samochodu, który oferuje klientom w ramach tzw. jazdy próbnej, ale po prostu będzie używał takich profesjonalnych tablic i dowodów.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczna będzie ewidencja

REKLAMA

Ale taka rejestracja będzie wiązała się z dodatkowymi obowiązkami. Przede wszystkim bowiem firma będzie musiała prowadzić ewidencję tego, kto używał danego pojazdu oraz w jakim czasie. Takie informacje trzeba będzie okazać np. na życzenie policji, jeśli dojdzie do stłuczki.

Poza tym samochody, używające profesjonalnej rejestracji czasowej, będą mogły być używane wyłącznie przez przedsiębiorców, na których jest taka rejestracja, albo przez jego pracowników. Nie ma mowy także o przekazywaniu dokumentów, związanych z taką rejestracją czasową, osobom trzecim, ani tym bardziej przekazywanie ludziom z zewnątrz blankietów czy samych tablic.

Aczkolwiek ci, którzy będą chcieli udostępnić taki tymczasowo zarejestrowany pojazd np. przyszłemu nabywcy na jazdę próbną, będą mogli to zrobić. W założeniach do projektu jest mowa o odstępstwie od zasady, wg której tylko pracownicy firmy mającej prawo do tymczasowej rejestracji będą mogli używać takich pojazdów. Wyjątek będzie dotyczyć potencjalnych nabywców lub ich dysponentów, ale wyłącznie w obecności pracownika czy podmiotu uprawnionego.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Za brawurę będzie kara

Niefrasobliwość przy dysponowaniu dokumentami czy tablicami czy zbyt duża brawura prowadzących – a wiec trzykrotne zatrzymanie takiego profesjonalnego dowodu rejestracyjnego – będzie kosztować utratę prawo do korzystania z tego rozwiązania.

W założeniach znalazły się także ceny maksymalne tablic i blankietów. I tak sama decyzja o profesjonalnej rejestracji nie powinna kosztować więcej niż 100 zł, blankiet takiego dowodu – maksymalnie 20 zł a tablice maksymalnie 80 zł dla auta, 40 zł dla motocyklu albo 30 zł w przypadku motoroweru.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA