REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używanie siedlisk w celu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej

Używanie siedlisk w celu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej /Fot. Fotolia
Używanie siedlisk w celu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rolnik w obrębie siedliska wchodzącego w skład prowadzonego przez niego gospodarstwa rolnego będzie mógł prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą. Pod jakimi warunkami będzie można taką działalność prowadzić?

REKLAMA

Autopromocja

W Sejmie trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o użytkowaniu siedlisk w celu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. W dni 10 kwietnia br. projekt ustawy skierowany został do pierwszego czytania do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Przyjrzyjmy się jakie konkretnie zapisy przewiduje procedowany projekt ustawy.

Ustawa określa tryb postępowania w przedmiocie rozpoczęcia używania siedliska na cele prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym przez siedlisko, w świetle projektu ustawy, należy rozumieć budynki mieszkalne i ich części oraz grunty pod budynkami mieszkalnymi i częściami tych budynków wchodzące w skład gospodarstwa rolnego. Natomiast w zakresie definicji pozarolniczej działalności gospodarczej projektodawca odsyła do art. 2 ustawy z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Prowadzenie działalności gospodarczej w obrębie siedliska

Generalnie zakłada się, że rolnik w obrębie siedliska wchodzącego w skład prowadzonego przez niego gospodarstwa rolnego będzie mógł prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą. Działalność taka nie będzie mogła jednak skutkować utratą lub ograniczeniem wartości użytkowej gruntów (gdzie działalnością powodującą taką utratę jest w szczególności poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!

Przez rolnika należy tu rozumieć rolnika indywidualnego w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego. Z kolei przez gospodarstwo rolne należy rozumieć gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 553 Kodeksu cywilnego.

W myśl przepisów niniejszego projektu do prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej przez rolnika w obrębie siedliska nie będzie wymagane wyłączenie gruntu z produkcji rolniczej, o którym mowa w ustawie z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Obecnie bowiem, jak zauważa ustawodawca, koszty i czas postępowania w celu wyłączenia gruntów spod produkcji rolnej jest dość często przyczyną zniechęcającą rolników do podejmowania takich działań.

Rozpoczęcie działalności przez rolnika

W celu rozpoczęcie działalności gospodarczej w obrębie siedliska wymagane będzie zawiadomienie o zamiarze rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w obrębie siedliska wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego, składane u starosty właściwego ze względu na miejsce położenia gospodarstwa rolnego. W przypadku jednak, gdy do przyjęcia zawiadomienia, z uwagi na położenie nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego właściwy jest więcej niż jeden starosta, starostą właściwym do przyjęcia zawiadomienia jest ten starosta, w obrębie właściwości którego położna jest większa część nieruchomości rolnej.

Wzór i tryb składania takiego zawiadomienia zostanie określony przez ministra właściwego do spraw rolnictwa i rozwoju wsi.

Do zawiadomienia wymagane będzie dołączenie następujących dokumentów, tj.:

- wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków lub w przypadku, gdy budynki i ich części wchodzące w skład siedliska nie są wykazane w ewidencji gruntów i budynków, mapę uwzględniającą budynki i ich części wchodzące w skład siedliska sporządzoną przez geodetę posiadającego uprawnienia zawodowe w dziedzinie geodezji i kartografii nadane przez Głównego Geodetę Kraju;

- dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

Zawiadomienie będzie musiało zawierać:

- oznaczenie przedmiotu podejmowanej pozarolniczej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności;

- datę rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przypadku gdy tytułem prawnym do korzystania z nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego jest umowa dzierżawy, a zawiadamiający jest dzierżawcą nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, do zawiadomienia dołącza się oświadczenie (w formie pisemnej) właściciela nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego o wyrażeniu zgody na zmianę przeznaczenia przedmiotu dzierżawy w zakresie zmiany przeznaczenia siedliska.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Natomiast gdy tytułem prawnym jest umowa użytkowania wieczystego, a zawiadamiający jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, do zawiadomienia dołącza się umowę określoną w art. 239 ust. 1 Kodeksu cywilnego. Jeżeli umowa taka nie zawiera postanowień dotyczących dopuszczenia możliwości prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w obrębie siedliska, do zawiadomienia dołącza się aneks do umowy, w którym to aneksie strony umowy użytkowania wieczystego dopuszczają możliwość prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w obrębie siedliska wchodzącego w skład przedmiotu umowy użytkowania wieczystego.


Prawa i obowiązki starosty

Starosta przyjmuje zawiadomienie pisemnie potwierdzając jego przyjęcie.

REKLAMA

W przypadku gdy pozarolnicza działalność gospodarcza prowadzona w obrębie siedliska wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego może powodować utratę lub ograniczenie wartości użytkowej gruntów, starosta, w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia wydaje decyzję zakazującą rozpoczęcia prowadzenia takiej działalności.

Ponadto starosta prowadzi nadzór nad prowadzeniem przez rolnika w obrębie siedliska wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego pozarolniczej działalności gospodarczej. W przypadku stwierdzenia, że pozarolnicza działalność gospodarcza prowadzona w obrębie siedliska wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego może powodować utratę lub ograniczenie wartości użytkowej gruntów starosta może wydać decyzją zakazującą prowadzenia takiej działalności.

Przewidziane sankcje karne

Projekt przewiduje, że kto w obrębie siedliska wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą mogącą powodować utratę lub ograniczenie wartości użytkowej gruntów – podlega karze grzywny do 5 000 zł.

Tej samej karze podlega ten, kto wbrew decyzji starosty zakazującej prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w obrębie siedliska wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego, nie zaprzestaje prowadzenia takiej działalności.

Ułatwienie w podejmowaniu działalności przez rolników

Zdaniem pomysłodawców projektu koszty i czas postępowania w celu wyłączenia gruntów spod produkcji rolnej i leśnej często zniechęcają rolników do podejmowania takich działań (działalności gospodarczej), a proponowana w projekcie uproszczona procedura mająca na celu dopuszczenie do prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej  jedynie w obrębie siedliska, w celu podjęcia przez rolnika pozarolniczej działalności gospodarczej, zdecydowanie ułatwi podjęcie takiej działalności.

Wskazuje się ponadto, że jedynie częściowe dopuszczenia użytkowania nieruchomości rolnych w pozarolniczych celach  nie spowoduje zagrożenia dla struktury agrarnej państwa i w dalszym ciągu pozwala na ochronę gruntów rolnych i leśnych nadal ograniczając możliwość przeznaczania ich na cele nierolnicze i nieleśne.

Projektowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zobacz: Poselski projekt ustawy o używaniu siedlisk w celu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA