REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mali i średni przedsiębiorcy będą mieli swojego rzecznika od 2018 r.

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Mali i średni przedsiębiorcy będą mieli swojego rzecznika od 2018 r.
Mali i średni przedsiębiorcy będą mieli swojego rzecznika od 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Rząd zamierza powołać Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. W myśl projektu ustawy w tej sprawie do zadań rzecznika będzie należało m.in. dbanie o interesy przedsiębiorców i poprawę środowiska prawnego, w którym funkcjonują, a także zapewnienie bardziej partnerskich relacji między przedsiębiorcami a organami administracji publicznej. Rzecznik powinien rozpocząć działalność w 2018 r.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa określa wymogi, jakie musi spełnić rzecznik. Wśród nich są wymogi niekaralności za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, wyróżniania się wiedzą w zakresie przedsiębiorczości i przepisów prawnych tworzących otoczenie przedsiębiorców oraz posiadania minimum 5-letniego doświadczenia w wykonywaniu działalności gospodarczej. Pojawia się też wymóg niepełnienia służby w organach bezpieczeństwa państwa wskazanych w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Rzecznik będzie powoływany na jedną 6-letnią kadencję. Będzie mógł zostać odwołany przez premiera na wniosek ministra rozwoju m.in. w razie trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków ze względu na stan zdrowia (będzie musiało to być stwierdzone orzeczeniem lekarskim), prawomocnego skazania za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe albo naruszenia prawa w związku z pełnieniem obowiązków rzecznika.

Powinności rzecznika

Ustawa nakłada też wymóg apolityczności rzecznika, który nie będzie mógł należeć do partii politycznej. Nie będzie też mógł zajmować innego stanowiska (z wyjątkiem stanowiska pracownika dydaktycznego), którego nie da się pogodzić z pełnioną funkcją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecznik będzie mógł powołać zastępcę oraz pracowników terenowych.

Do zadań rzecznika będzie należało m.in. opiniowanie projektów aktów prawnych dla firm oraz prowadzenie mediacji między przedsiębiorcami a urzędami.

Rzecznik będzie mógł występować o podjęcie inicjatywy legislacyjnej w kwestii zmian w prawie dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej, występować do Sądu Najwyższego o rozstrzygnięcie rozbieżności w orzecznictwie dotyczącym działalności gospodarczej oraz do Naczelnego Sądu Administracyjnego o wydanie uchwały rozstrzygającej rozbieżności w przepisach dotyczących działalności gospodarczej.

Ponadto będzie mógł np. wnosić skargi i skargi kasacyjne do sądu administracyjnego i uczestniczyć w postępowaniach przed sądem administracyjnym.

Rzecznik będzie działał z urzędu lub na wniosek przedsiębiorcy lub organizacji przedsiębiorców.

W razie stwierdzenia naruszenia praw przedsiębiorcy rzecznik będzie mógł wnioskować o wszczęcie postępowania wyjaśniającego lub dyscyplinarnego.

Projekt nakłada na rzecznika obowiązek złożenia corocznego sprawozdania ze swojej działalności prezesowi Rady Ministrów.

Projekt zakłada, że w latach 2018–2027 maksymalny limit wydatków z budżetu państwa na wykonywanie zadań rzecznika wyniesie 170,5 mln zł.

Zobacz: Rządowy projekt ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców

Rządowy projekt ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców trafił do prac w Sejmie. Pierwsze czytanie projektu odbyło się na posiedzeniu Sejmu w dniu 8 grudnia br. Zakłada się, że projektowana ustawa wejdzie w życie 1 marca 2018 r., natomiast Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców powinien rozpocząć działalność w ciągu 6 miesięcy od tej daty.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców.

Zobacz także: Moja firma

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2.0. Struktury logiczne FA(3) i FA_RR(1), załączniki do faktur, tryb offline, faktury konsumenckie i z kas fiskalnych. Co proponuje MF?

Ministerstwo Finansów rozpoczęło ostateczne konsultacje projektu rozwiązań prawnych (ustawy) i biznesowych w zakresie wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przedstawione rozwiązania uwzględniają propozycje zgłaszane w toku dotychczasowych konsultacji, w tym specyfikę Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST). Przedmiotem ustaleń są także struktury logiczne FA(3) i FA_RR(1) oraz koncepcja funkcjonowania załącznika do e-faktury w KSeF. Uwagi do projektu ustawy można zgłaszać do MF do 19 listopada, a rozwiązań biznesowych do 22 listopada 2024 r.

KSeF od 2026 r. Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów przez KSeF. Ministerstwo Finansów pokazało projekt ustawy

Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów poprzez Krajowy System e-Faktur – wynika z projektu ustawy, który 5 listopada 2024 r. został opublikowany na stronach RCL. Firmy dostaną także dodatkowe okresy przejściowe na dostosowanie się do nowych rozwiązań.

Sprawdzamy stawki ryczałtu: Jaki podatek zapłaci manager na kontrakcie B2B?

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest dla wielu przedsiębiorców korzystną formą rozliczeń, zwłaszcza przy niskich kosztach działalności. Stawki tego podatku wahają się od 2 proc. do 17 proc., co może znacząco wpływać na wysokość należności wobec fiskusa. Jaką stawkę ryczałtu powinien wybrać manager zatrudniony na kontrakcie B2B w firmie technologicznej?

Przelewy bankowe 11 listopada. Kiedy dojdzie przelew wysłany w piątek po 16:00?

Przed nami kolejny dzień wolny od pracy. Święto 11 listopada przypada w tym roku w poniedziałek. Co z przelewami bankowymi wysłanymi tego dnia? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem. 

REKLAMA

Wyższa akcyza na alkohol w 2025 r. Spadnie spożycie alkoholu, czy wzrośnie szara strefa?

W 2025 r. wzrośnie stawka akcyzy na wysokoprocentowy alkohol. Oczywiste jest, że spowoduje to wzrost cen alkoholu w sklepach. Fakt wysokiej stawki na alkohol w Polsce może oznaczać dwa scenariusze: spadek spożycia alkoholu lub ożywienie szarej strefy. Spadek spożycia będzie aspektem pozytywnym, natomiast wzrost szarej strefy już nie.

Sprzedaż internetowa: kiedy opłata za przesyłkę jest przychodem sprzedawcy? Kiedy warto uniknąć ujęcia kosztu dostawy jako przychodu sprzedającego oraz podstawy opodatkowania VAT?

Sprzedaż internetowa pociąga za sobą najczęściej wysyłkę towaru za pośrednictwem podmiotu trzeciego świadczącego usługi kurierskie. Jeśli nabywca korzysta z opcji darmowej dostawy, to wówczas sprzedający nie otrzymuje od niego dodatkowych środków tytułem kosztów wysyłki i nie powstaje zagadnienie odpowiedniego zaliczenia podatkowego takiej kwoty. Gdy jednak dostawa jest dodatkowo płatna dla kupującego, sprzedawca staje przed pytaniem, czy po jego stronie powstanie dodatkowy przychód w związku z powiększeniem należności kupującego o koszt przesyłki, a także, czy kwota ta stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Składka zdrowotna - zmiany muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm. Co najmniej ¾ wysokości zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne powinno podlegać możliwości odliczenia od należnego podatku

Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, złożyła na ręce Premiera Donalda Tuska uwagi dotyczące składek zdrowotnych w nowym projekcie ustawy. Proponuje ustalenie ryczałtowej składki zdrowotnej i możliwość jej częściowego odliczenia od podatku. Majewska podkreśla, że nowe przepisy muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm, które są fundamentem gospodarki.

Czy fundacja rodzinna zapłaci CIT od udziałów w spółkach luksemburskich? Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, inwestowanie jest więc ryzykowne

Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, czy dochód fundacji rodzinnej z transparentnej spółki luksemburskiej podlega podatkowi CIT. Problem wynika z faktu, że takie spółki, zgodnie z luksemburskim prawem, nie są podatnikami. Polskie organy uznają, że fundacje rodzinne, inwestując w te spółki, mogą nie korzystać ze zwolnienia z CIT, jednak niektóre sądy stoją po stronie podatników, uznając, że brak wyraźnych przepisów nie pozwala wykluczyć zwolnienia.

REKLAMA

Wiza Vander Elst: Pozwala polskim firmom delegować do Niemiec pracowników spoza UE

Wiza Vander Elst to specjalne rozwiązanie umożliwiające polskim firmom delegowanie pracowników z Ukrainy i innych państw spoza Unii Europejskiej, zatrudnionych legalnie w Polsce, do pracy w Niemczech. Dzięki tej wizie możliwe jest wykonywanie pracy w Niemczech bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Aby jednak uzyskać wizę, polska firma musi przedstawić dowody na legalność zatrudnienia pracownika w Polsce oraz posiadanie przez niego ważnego zezwolenia na pracę. Wiza Vander Elst obowiązuje tylko przez czas trwania konkretnego kontraktu, jednak nie dłużej niż przez 90 dni w roku kalendarzowym.

Zakład podatkowy w Niemczech dla podatku dochodowego od pracowników. Kiedy powstaje i jak uniknąć tego podatku?

Od dłuższego czasu niemieckie urzędy skarbowe wzywają polskie firmy, które wykonują prace w Niemczech, do odprowadzania podatku dochodowego od pracowników, nawet jeśli przebywają oni w Niemczech krócej niż 183 dni w danym 12-miesięcznym okresie. Dotyczy to sytuacji, gdy firma prowadzi w jednym miejscu prace budowlane powyżej 6 miesięcy, nie posiada biura ani zatrudnionego w Niemczech przedstawiciela handlowego (tzw. zakład podatkowy dla celów podatku dochodowego od przedsiębiorstwa, Einkommensteuerliche Betriebsstätte).

REKLAMA