Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa program Innovation Hub

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.
Jak działa program Innovation Hub .fot. Fotolia
Jak działa program Innovation Hub .fot. Fotolia
Program Innovation Hub, który działa od początku 2018 r., jest realizowany przez Komisję Nadzoru Finansowego. Projekt ten wspiera nowoczesne inicjatywy na rynku innowacji finansowych (FinTech). Do programu zgłosiło się już 35 firm. Jak funkcjonuje program i jak będzie się rozwijał?

Rozwój branży FinTech

Na wstępie należałoby wspomnieć, czym właściwie jest branża FinTech. Formalnie rzecz ujmując, jest to połączenie sektora finansów z dziedziną nowych technologii. Statystyki wskazują, że branża FinTech to jeden z najszybciej rozwijających się rynków na świecie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Deloitte, prawdopodobnie do 2020 r. wzrost inwestycji w firmy z tej branży sięgnie 55 procent. Już teraz wartość branży FinTech w obrębie Europy Środkowo-Wschodniej szacuje się na kwotę 2 miliardów euro. Około 40 procent tej wartości to zasługa polskich podmiotów. Tymczasem mimo tak dynamicznego rozwoju i wysokości osiąganych zysków, wciąż brakuje szczegółowych regulacji w tym zakresie.

Program KNF - Innovation Hub

Brak odpowiednich regulacji prawnych doprowadził do stworzenia programu Innovation Hub, którego celem jest udzielanie pomocy przedsiębiorcom działającym w obszarze innowacji finansowych – FinTech. Szeroko rozumiany obszar technologii i innowacyjności od kilku lat znajduje się pod szczególną opieką zarówno instytucji polskich, jak i unijnych. Chodzi o to, aby stworzyć innowatorom bezpieczne i przyjazne środowisko do pracy nad niejednokrotnie rewolucyjnymi projektami, które zostaną docenione nie tylko w Europie, ale i na świecie. Przedsiębiorcy z branży FinTech wielokrotnie podkreślali, że wdrażając swoje pomysły, spotykają się z licznymi barierami w postaci skomplikowanych i jednocześnie niejasnych regulacji prawnych. Polskie prawo nie jest do końca dostosowane do nowej rzeczywistości informatycznej, technicznej i technologicznej. Przykładem tych przeszkód może być chociażby forma rozliczania dochodów z popularnych w ostatnim czasie kryptowalut, o ile proponowane w ramach tego produkty i usługi wpiszą się w schemat Innovation Hub.

Komisja Nadzoru Finansowego skierowała zatem swój program do podmiotów planujących rozpoczęcie działalności w tej części rynku finansowego, posiadających innowacyjny produkt lub usługę opartą na nowoczesnych technologiach informatycznych, a także do podmiotów, które w ramach dotychczas prowadzonej działalności planują wdrożyć produkt lub usługę mieszczącą się w zakresie nowoczesnych technologii informatycznych. Kryteriami pozwalającymi na zakwalifikowanie danego podmiotu do programu są: innowacyjny charakter rozwiązania, dokonanie przez firmę wstępnej analizy otoczenia regulacyjno-prawnego, a także realna potrzeba wsparcia (brak innych środków w tym zakresie).

Założenia programu Innovation Hub

W ramach programu Innovation Hub podmiot branży FinTech może uzyskać pomoc w zakresie identyfikacji właściwych przepisów prawa, regulacji i stanowisk nadzorczych, mających zastosowanie do danego podmiotu, modelu biznesowego, oferowanego produktu lub usługi finansowej, a nadto może uzyskać informacje o zasadach działania nadzoru, trybie uzyskania zezwolenia na prowadzenie określonego rodzaju działalności oraz dokumentach i wytycznych, dostępnych na stronie Komisji Nadzoru Finansowego. Nad całym procesem czuwa Urząd Komisji Nadzoru Finansowego. Celem działania tej instytucji jest zwiększenie pewności wśród przedsiębiorców i zachęcenie ich do rozwoju dotychczas prowadzonych badań. Komisja Nadzoru Finansowego ma zatem pełnić rolę doradcy. Trzeba jednak pamiętać, że jej stanowisko nie ma charakteru wiążącego, a zatem nie daje gwarancji, że wskazane rozwiązanie jest słuszne. Nie można się na tę opinię powoływać przed organami administracji państwowej i sądami, ponieważ nie stanowi ona opinii prawnej albo interpretacji przepisów prawa. Niewątpliwie jednak Innovation Hub jest pewnego rodzaju ułatwieniem dla przedsiębiorców z branży FinTech, chociażby w procesie uzyskania stosownych licencji.

Polecamy: Poradnik Gazety Prawnej. Firma w spadku – zarząd sukcesyjny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ocena funkcjonowania programu i dalsze perspektywy

W pierwszym półroczu istnienia programu Innovation Hub z oferowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego usług skorzystało 35 różnych podmiotów, poruszających się w obszarze usług płatniczych, crowdfundingu, robo-doradztwa, kryptowalut oraz Initial Coin Offering (ICO). Większość firm pochodzi z Polski, ale nie zabrakło również międzynarodowych „graczy". W grupie podmiotów korzystających z pomocy KNF znajdują się zarówno start-upy, czyli początkujące firmy, jak i duże podmioty wprowadzające nowy, innowacyjny produkt lub usługę na rynek, na którym już zdążyły zaistnieć jako silne i dobrze prosperujące przedsiębiorstwa.

Zobacz także: Moja firma


Pół roku funkcjonowania Innovation Hub ocenić należy bardzo pozytywnie. Coraz częściej słyszy się o podniesieniu rangi tego projektu w przyszłości i zmianie charakteru wydawanych przez Komisję opinii. Obecnie są to wyłącznie opinie o charakterze konsultacyjnym, ale być może w niedalekiej przyszłości będą miały moc wiążącą w różnego rodzaju postępowaniach, chociażby przed organami podatkowymi. Innovation Hub znajduje się pod specjalnym nadzorem Departamentu Innowacji Finansowych FinTech. Tam też dużo uwagi poświęca się stopniowemu rozwojowi projektu. Istnieją nawet plany powołania tak zwanej piaskownicy regulacyjnej, mającej za zadanie ułatwić firmom rozpoczęcie działalności fintechowej – ma to być forma uzyskania stosownej licencji „na próbę".

Zbyt wolne ustawodawstwo

Podsumowując pół roku działania Innovation Hub należy zdecydowanie pochwalić podjęte do tej pory inicjatywy ze strony Komisji Nadzoru Finansowego. Działania organu mają spójny i rzetelny charakter. Cechuje je uporządkowanie i systematyka działania. W tym kontekście należy jednak zauważyć, że w materii FinTech brakuje kompleksowej regulacji ustawowej. Niezrozumiałe jest tak powolne działanie polskiego rządu w kwestii sformułowania chociażby ogólnych reguł i zasad postępowania wobec kryptowalut i innych dziedzin FinTech.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku, doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców oraz zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi

Reklama
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Usługi dla stałego miejsca prowadzenia działalności pod lupą NSA

    Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył skargę kasacyjną spółki, która toczyła spór z organem podatkowym w zakresie miejsca rozliczania VAT od usług wsparcia (orzeczenie z 14 lutego 2023 r., sygnatura I FSK 1794/19).

    Nowelizacja SLIM VAT 3 to także zmiany w PIT, wyższe kwoty wolne w podatku od spadków i darowizn i odroczenie obowiązku wysyłania JPK_PIT i JPK_CIT

    W dniu 1 czerwca 2023 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (zwana potocznie SLIM VAT 3). Ta nowelizacja zawiera nie tylko zmiany w podatku VAT ale także kilka zmian w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i wyższe kwoty wolne w podatku od spadków i darowizn. Przesunięto o rok obowiązek wysyłania JPK_PIT i JPK_CIT.

    Księgowość to fundament rozwoju firmy

    Zarówno w małych firmach, jak i w międzynarodowych przedsiębiorstwach, dział księgowości odgrywa kluczową rolę w zakresie zarządzania finansami i zapewnianiu przejrzystości informacji finansowych. Obchodzony 9 czerwca Dzień Księgowego to doskonała okazja, aby uznać i docenić wkład grupy, która zapewnia solidne podstawy do podejmowania decyzji biznesowych w firmach.

    800 plus za styczeń 2024 r. może być wypłacone w lutym

    Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej opublikowało projekt nowelizacji ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, który ma na celu podwyższenie świadczenia wychowawczego (tzw. 500 plus) do kwoty 800 zł miesięcznie od 2024 roku.

    "Ewa, nasza tęczowa księgowa". Historyjka napisana przez ChatGPT

    "Ewa, nasza tęczowa księgowa" - tak nazwaliśmy historyjkę o księgowej, którą napisał ChatGPT-4. Ciekawi jesteśmy jak Wam się spodoba i przede wszystkim, czy wywoła uśmiech na Waszych twarzach… a w których miejscach - to już sprawka sztucznej inteligencji!

    Przelewy bankowe w Boże Ciało 2023 i długi weekend 8-11 czerwca

    Jak działają międzybankowe systemy rozliczeniowe Elixir, Euro Elixir i Express Elixir w czasie Bożego Ciała (8 czerwca 2023 r.) i całego długiego weekendu 8-11 czerwca? Kiedy dojdzie do odbiorcy przelew bankowy wysłany w Boże Ciało?

    WIRON stosowany do prefinansowania PROW 2014-2020 od 1 września 2023 r.

    Nowy wskaźnik referencyjny WIRON, który ma zastąpić dotychczasowy WIBOR, będzie stosowany przy prefinansowaniu działań w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Tak przewiduje zakłada projekt rozporządzenia opublikowany 24 maja 2023 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

    Od początku 2023 roku spadają wskaźniki WIBOR i WIRON. Co dalej?

    Trzymiesięczny WIRON spadł od początku 2023 roku z 6,18 proc. do 5,83 proc. W tym samym czasie WIBOR 3M stopniał o 10 pkt bazowych (do 6,9 proc.). Jeśli sytuacja się nie zmieni, inwestorzy po zaplanowanej na 1 stycznia 2025 r. tranzycji, będą zarabiali mniej.

    Prezydent podpisał ustawę SLIM VAT 3. Jakie zmiany i od kiedy?

    Prezydent podpisał ustawę znaną jako SLIM VAT 3. Na mocy nowych przepisów zwiększony został m.in. limit dla podatników, którzy mogą korzystać z metody kasowej rozliczania podatku VAT oraz rozliczać się kwartalnie. Próg przychodowy wzrósł z 1,2 miliona do 2 milionów euro. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca. Jej celem jest uproszczenie regulacji podatkowych i ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom. Jakie zmiany na nich czekają?

    Domy seniora z preferencyjną stawką podatku od nieruchomości

    Zapadł ważny wyrok dla praktyki naliczania stawki podatku od nieruchomości dla działalności opiekuńczej (domów seniora). Chodzi o wyrok z dnia 23 maja 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w sprawie o sygn. I SA/ Kr 250/23.

    Pomysły na prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę

    Prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę to sympatyczny gest i podziękowanie za dotychczasową wspólną pracę. Ale co kupić? Przygotowaliśmy kilka pomysłów. 

    Prezydent podpisał pakiet Slim VAT 3

    Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o VAT – podała kancelaria prezydenta. Ustawa wprowadza pakiet Slim VAT 3, który ma uprosić rozliczanie tego podatku.

    Emilewicz: projektem nowelizacji ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu zajmie się rząd

    Zakładam, że projekt ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu trafi pod obrady rządu, byśmy zdążyli przepracować ją w Sejmie w czerwcu i lipcu - powiedziała PAP pełnomocnik rządu ds. polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej Jadwiga Emilewicz.

    Zwrot składki zdrowotnej: wydłużenie terminu, ostatni moment

    Jeżeli w wyniku rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne okaże się, że składka ta została opłacona w kwocie wyższej niż ustalona, płatnikowi składek przysługuje  jej zwrot. Termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia (RZS-R) został wydłużony do 5 czerwca 2023 r.

    Podatek od napiwku. Kto zapłaci?

    Napiwek przypisany konkretnej osobie nie jest dochodem spółki gastronomicznej, a spółka nie zapłaci podatku dochodowego. Podatek dochodowy za napiwek obciąża jednak osobę, która otrzymała napiwek.

    Spółka nie musi pobierać podatku przy wypłacie zaliczki na poczet zysku

    Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).

    Aktualizacja aplikacji mZUS 2023 - nowe funkcje i zmiana wyglądu

    31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.

    Wnioski na PUE ZUS o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej można składać do 5 czerwca

    Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

    Czy da się oszczędzić milion na emeryturę? Sprawdzamy!

    Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?

    Mały ZUS Plus 2023/2024 - dodatkowe 12 miesięcy korzyści. Ile zaoszczędzi przedsiębiorca?

    Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie. 

    UE pozwala na obniżenie stawki VAT na odzież dziecięcą. Polska nie chce

    Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?

    Niezgłoszenie zmiany w KRS - konsekwencje. Postępowanie przymuszające – jakie jest zagrożenie?

    Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.

    KSeF uszczelni system podatkowy. Czy zlikwiduje szarą strefę?

    Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom? 

    Podatek od nadmiarowych zysków w Polsce. Czy i kiedy będzie wprowadzony? Sasin: prace trwają

    Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.

    Podatkowe zagadnienia e-commerce ze szczególnym uwzględnieniem roli operatorów interfejsu elektronicznego

    Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć  głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C).  Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.