Inflacja w listopadzie 2023 r. Co pokazują dane GUS?
REKLAMA
REKLAMA
- Inflacja w listopadzie 2023. Dane GUS
- Poziom inflacji wyniósł 11,9% r/r - w okresie I-XI 2023 roku
- Cen wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług
Inflacja w listopadzie 2023. Dane GUS
Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o inflacji w listopadzie 2023 roku. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w stosunku do października br. o 0,7% i jednocześnie były o 6,6% wyższe niż przed rokiem.
REKLAMA
W listopadzie ceny towarów wzrosły o 1,0% w stosunku do poprzedniego miesiąca, a w ujęciu rocznym wzrosły o 5,9%. Ceny usług spadły w stosunku do października br. o 0,1% i były o 8,6% wyższe niż przed rokiem.
Poziom inflacji wyniósł 11,9% r/r - w okresie I-XI 2023 roku
Poziom inflacji okazał się zgodny z medianą oczekiwań rynkowych zbliżony do prognoz KIG. Jest też o 0,1 p.p. wyższy niż podawany wcześniej w tzw. szybkim szacunku (GUS szacował w nim wzrost cen w listopadzie na 6,5%).
Na ogólny wzrost inflacji w ujęciu miesięcznym wpłynęły wyniki w takich kategoriach jak: transport (wzrost o 5,1%); żywność i napoje bezalkoholowe (wzrost o 0,9); zdrowie (wzrost o 0,7%); inne towary i usługi (wzrost o 0,4%); restauracje i hotele (wzrost o 0,4%); napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe (wzrost o 0,3%); edukacja (wzrost o 0,1%); użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (wzrost o 0,1%); odzież i obuwie (wzrost o 0,1%).
Spadek cen zanotowano natomiast w kategoriach: łączność (o 0,9%); rekreacja i kultura (o 0,7%); wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego (o 0,3%).
Cen wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług
W stosunku do listopada 2022 roku ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem transportu, w którym zanotowano spadek cen r/r o 2,2%. Inflacja w pozostałych grupach wyglądała następująco: edukacja – wzrost o 10,4%; restauracje i hotele – wzrost o 10,3%; napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – wzrost o 9,9%; inne towary i usługi – wzrost o 8,5%; użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii – wzrost o 8,1%; żywność i napoje bezalkoholowe – wzrost o 7,3%; łączność – wzrost o 6,7%; rekreacja i kultura – wzrost o 6,5%; wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego – wzrost o 5,9%; zdrowie – wzrost o 5,5%; odzież i obuwie – wzrost o 4,7%.
GUS opublikował również szczegółowe wskaźniki pokazujące kształtowanie się cen w listopadzie br. w poszczególnych grupach towarów i usług. Największy wzrost cen w stosunku do ubiegłego roku wystąpił w przypadku: energii cieplnej (o 20,6%), z kolei największy spadek zanotował opał (o 25,3%).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat