REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma w Anglii - rejestracja i dostępne formy prawne

Tax Angels Group Limited
Tax Angels Group Limited to kancelaria podatkowa, tworzona przez zespół doradców wspierających przedsiębiorców w zakresie otwierania firm za granicą, w szczególności w Wielkiej Brytanii i Szkocji.
Firma w Anglii - rejestracja i dostępne formy prawne /Fot. Fotolia
Firma w Anglii - rejestracja i dostępne formy prawne /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie prowadzenia działalności wiąże się z koniecznością podjęcia kilku kluczowych decyzji takich jak zakres świadczonych usług, rodzaj sprzedawanych towarów, forma prawna działalności i wielu innych zależnych od rodzaju biznesu i branży, w które będziemy działać. Dzisiaj odpowiemy na pytanie nurtujące wielu Polaków rozważających założenie firmy w Wielkiej Brytanii, a mianowicie kto może taką działalność zarejestrować i w jakiej formie. Jeżeli po tym artykule będziesz rozważał rejestrację firmy za granicą, warto skorzystać z fachowej wiedzy specjalistów naszej Kancelarii.

Formalności związane z procesem zakładania firmy ograniczone do minimum

Brytyjscy politycy starają się jak najbardziej uprościć formalności związane z prowadzeniem biznesu, ograniczyć procedury i sprawić by przedsiębiorca nie musiał zmagać się z niepotrzebną dokumentacją. Założenie firmy na Wyspach nie jest trudne ponieważ formalności zostały ograniczone do minimum, a rejestracja działalności odbywa się przez internet. Posiadanie firmy w Wielkiej Brytanii oznacza zdecydowanie mniej biurokracji niż w Polsce – wiele spraw można załatwić online lub telefonicznie. Możliwe jest również rozliczanie firmy przez internet.

REKLAMA

REKLAMA

Rodzaje działalności gospodarczej w Anglii

Osoby chcące założyć działalność gospodarczą mają do wyboru różne formy prawne prowadzenia firmy. W zależności od kraju, w którym rozpoczynamy swój biznes każda z nich ma swoje wady i zalety. Poznajmy zatem bliżej możliwości dotyczące zarejestrowania własnej firmy na Wyspach.

W Wielkiej Brytanii dostępne są następujące formy prawne prowadzenia działalności:

  • samozatrudnienie – self-employed (odpowiednik polskiej jednoosobowej działalności gospodarczej) ,
  • spółka Limited Company – LTD (odpowiednik polskiej spółki z o.o.)
  • spółka partnerska – Partnership (odpowiednik polskiej spółki cywilnej),
  • spółka Limited Liability Partnership – LLP,
  • spółka akcyjna Public Limited Company – PLC (odpowiednik polskiej spółki akcyjnej).

W artykule skupimy się na najpopularniejszym rodzaju działalności zakładnym przez Polaków na Wyspach, a mianowicie spółce LTD, o innych opowiemy pokrótce.

REKLAMA

Spółka Limited Company - LTD

Spółka Limited Company to zdecydowanie najbardziej powszechna forma prowadzenia działalności przez polskich obywateli na terenie Wielkiej Brytanii. Wynika to z faktu, że aby taką firmę założyć nie trzeba być brytyjskim rezydentem. Osoby mieszkające w Polsce chętnie korzystają z tego przywileju oszczędzając na podatkach i składkach na ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka typu LTD posiada osobowość prawną, zatem udziałowcy odpowiadają za zobowiązania firmy tylko do wysokości wniesionego wkładu. Przepisy nie określają natomiast minimalnej kwoty kapitału założycielskiego, kapitał ten jest deklarowany i nie ma konieczności aby był wpłacany na konto firmy. Oznacza to, że osoby decydujące się na założenie spółki Limited nie muszą inwestować dużych kwot na początku prowadzenia biznesu oraz w razie niepowodzeń nie odpowiadają za zobowiązania firmy własnym majątkiem.

Kolejnym plusem założenia spółki LTD jest to, że nie potrzebujemy wspólnika. Wymagany jest jeden Dyrektor (minimalny wiek to 16 lat) i jeden Udziałowiec, ale obie funkcje może pełnić ta sama osoba. Funkcja Sekretarza nie jest konieczna (nie może jej pełnić Dyrektor spółki).

Forma spółki LTD jest dostępna przede wszystkim dla przedstawicieli wolnych zawodów takich jak prawnik, architekt, programista, grafik, fotograf, coach, tłumacz, blogger, czy copywriter. Również wśród Youtubberów spółka Limited cieszy się dużym uznaniem. Artyści którzy tworzoną swoje materiały oraz publikują je na tym znanym portalu, rozliczają obroty właśnie w UK. Trzeba jednak mieć na uwadze, że osoby świadczące usługi lub sprzedające towary w określonym miejscu położonym fizycznie w Polsce, czyli np. posiadające punkt usługowy czy sklep stacjonarny, nie mogą zarejestrować spółki LTD na terenie Wielkiej Brytanii.

Spółka Limited jest bardzo popularna również wśród sklepów internetowych. Nie ma przeciwwskazań, aby osoba prowadząca sklep internetowy posiadała magazyn na terenie Polski.

Spółkę LTD zarejestrować należy w Companies House (odpowiednik naszego Krajowego Rejestru Sądowego), w tym celu trzeba złożyć odpowiednie dokumenty i wnieść opłatę rejestracyjną. Potwierdzeniem założenia firmy jest tzw. „Certificate of Incorporation”.

Self-employed

Samozatrudnienie, czyli self-employed dostępne jest wyłącznie dla brytyjskich rezydentów, czyli osób posiadających adres na Wyspach i numer ubezpieczenia społecznego National Insurance Number. Taka osoba odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania firmy. Co ciekawe odmiennie niż w Polsce firmę można najpierw zacząć prowadzić, a dopiero później ją formalnie zarejestrować. Mamy na to czas do 3 miesięcy od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności.

Spółka partnerska - Partnership

Partnership prowadzona jest przez wspólników, musi ich być przynajmniej dwóch. Niemożliwe jest zatem założenie takiej spółki bez żadnego wspólnika. Partnership nie posiada osobowości prawnej, wspólnicy odpowiadają za zobowiązania firmy solidarnie całym swoim majątkiem, wyjątek stanowić może tylko umowa zawierająca odmienne regulacje.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Spółka Limited Liability Partnership – LLP

Spółki typu LLP nie można prowadzić samodzielnie, tak samo jak w przypadku spółki partnerskiej do jej utworzenia wymagane są przynajmniej dwa podmioty. Wspólnikami spółki Limited Liability Partnership mogą być zarówno osoby indywidualne jak i inne spółki zarejestrowane w Wielkiej Brytanii lub za granicą. Nie ma również przeciwwskazań, aby jednym z podmiotów tworzących spółkę LLP była inna spółka LLP. Spółka Limited Liability Partnership posiada osobowość prawną, a udziałowcy odpowiadają za jej zobowiązania do wysokości wniesionego majątku.

Spółka akcyjna Public Limited Company – PLC

Spółka Public Limited Company to brytyjski odpowiednik polskiej spółki akcyjnej. Minimalna wysokość kapitału założycielskiego wynosi 50 000 funtów, 25% kapitału musi być wpłacone na konto firmy oraz wszystkie akcje muszą zostać przyznane akcjonariuszom. Akcje tej spółki dostępne są dostępne na giełdzie. Wymaganych jest przynajmniej dwóch Dyrektorów, Sekretarz i minimum dwóch Udziałowców. Spółka typu PLC posiada osobowość prawną, a udziałowcy odpowiadają za jej zobowiązania do wysokości wniesionego wkładu, czyli wartości posiadanych akcji.

Zobacz także: Moja firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA