REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma w Anglii - rejestracja i dostępne formy prawne

Tax Angels Group Limited
Tax Angels Group Limited to kancelaria podatkowa, tworzona przez zespół doradców wspierających przedsiębiorców w zakresie otwierania firm za granicą, w szczególności w Wielkiej Brytanii i Szkocji.
Firma w Anglii - rejestracja i dostępne formy prawne /Fot. Fotolia
Firma w Anglii - rejestracja i dostępne formy prawne /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie prowadzenia działalności wiąże się z koniecznością podjęcia kilku kluczowych decyzji takich jak zakres świadczonych usług, rodzaj sprzedawanych towarów, forma prawna działalności i wielu innych zależnych od rodzaju biznesu i branży, w które będziemy działać. Dzisiaj odpowiemy na pytanie nurtujące wielu Polaków rozważających założenie firmy w Wielkiej Brytanii, a mianowicie kto może taką działalność zarejestrować i w jakiej formie. Jeżeli po tym artykule będziesz rozważał rejestrację firmy za granicą, warto skorzystać z fachowej wiedzy specjalistów naszej Kancelarii.

Formalności związane z procesem zakładania firmy ograniczone do minimum

Brytyjscy politycy starają się jak najbardziej uprościć formalności związane z prowadzeniem biznesu, ograniczyć procedury i sprawić by przedsiębiorca nie musiał zmagać się z niepotrzebną dokumentacją. Założenie firmy na Wyspach nie jest trudne ponieważ formalności zostały ograniczone do minimum, a rejestracja działalności odbywa się przez internet. Posiadanie firmy w Wielkiej Brytanii oznacza zdecydowanie mniej biurokracji niż w Polsce – wiele spraw można załatwić online lub telefonicznie. Możliwe jest również rozliczanie firmy przez internet.

REKLAMA

REKLAMA

Rodzaje działalności gospodarczej w Anglii

Osoby chcące założyć działalność gospodarczą mają do wyboru różne formy prawne prowadzenia firmy. W zależności od kraju, w którym rozpoczynamy swój biznes każda z nich ma swoje wady i zalety. Poznajmy zatem bliżej możliwości dotyczące zarejestrowania własnej firmy na Wyspach.

W Wielkiej Brytanii dostępne są następujące formy prawne prowadzenia działalności:

  • samozatrudnienie – self-employed (odpowiednik polskiej jednoosobowej działalności gospodarczej) ,
  • spółka Limited Company – LTD (odpowiednik polskiej spółki z o.o.)
  • spółka partnerska – Partnership (odpowiednik polskiej spółki cywilnej),
  • spółka Limited Liability Partnership – LLP,
  • spółka akcyjna Public Limited Company – PLC (odpowiednik polskiej spółki akcyjnej).

W artykule skupimy się na najpopularniejszym rodzaju działalności zakładnym przez Polaków na Wyspach, a mianowicie spółce LTD, o innych opowiemy pokrótce.

REKLAMA

Spółka Limited Company - LTD

Spółka Limited Company to zdecydowanie najbardziej powszechna forma prowadzenia działalności przez polskich obywateli na terenie Wielkiej Brytanii. Wynika to z faktu, że aby taką firmę założyć nie trzeba być brytyjskim rezydentem. Osoby mieszkające w Polsce chętnie korzystają z tego przywileju oszczędzając na podatkach i składkach na ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka typu LTD posiada osobowość prawną, zatem udziałowcy odpowiadają za zobowiązania firmy tylko do wysokości wniesionego wkładu. Przepisy nie określają natomiast minimalnej kwoty kapitału założycielskiego, kapitał ten jest deklarowany i nie ma konieczności aby był wpłacany na konto firmy. Oznacza to, że osoby decydujące się na założenie spółki Limited nie muszą inwestować dużych kwot na początku prowadzenia biznesu oraz w razie niepowodzeń nie odpowiadają za zobowiązania firmy własnym majątkiem.

Kolejnym plusem założenia spółki LTD jest to, że nie potrzebujemy wspólnika. Wymagany jest jeden Dyrektor (minimalny wiek to 16 lat) i jeden Udziałowiec, ale obie funkcje może pełnić ta sama osoba. Funkcja Sekretarza nie jest konieczna (nie może jej pełnić Dyrektor spółki).

Forma spółki LTD jest dostępna przede wszystkim dla przedstawicieli wolnych zawodów takich jak prawnik, architekt, programista, grafik, fotograf, coach, tłumacz, blogger, czy copywriter. Również wśród Youtubberów spółka Limited cieszy się dużym uznaniem. Artyści którzy tworzoną swoje materiały oraz publikują je na tym znanym portalu, rozliczają obroty właśnie w UK. Trzeba jednak mieć na uwadze, że osoby świadczące usługi lub sprzedające towary w określonym miejscu położonym fizycznie w Polsce, czyli np. posiadające punkt usługowy czy sklep stacjonarny, nie mogą zarejestrować spółki LTD na terenie Wielkiej Brytanii.

Spółka Limited jest bardzo popularna również wśród sklepów internetowych. Nie ma przeciwwskazań, aby osoba prowadząca sklep internetowy posiadała magazyn na terenie Polski.

Spółkę LTD zarejestrować należy w Companies House (odpowiednik naszego Krajowego Rejestru Sądowego), w tym celu trzeba złożyć odpowiednie dokumenty i wnieść opłatę rejestracyjną. Potwierdzeniem założenia firmy jest tzw. „Certificate of Incorporation”.

Self-employed

Samozatrudnienie, czyli self-employed dostępne jest wyłącznie dla brytyjskich rezydentów, czyli osób posiadających adres na Wyspach i numer ubezpieczenia społecznego National Insurance Number. Taka osoba odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania firmy. Co ciekawe odmiennie niż w Polsce firmę można najpierw zacząć prowadzić, a dopiero później ją formalnie zarejestrować. Mamy na to czas do 3 miesięcy od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności.

Spółka partnerska - Partnership

Partnership prowadzona jest przez wspólników, musi ich być przynajmniej dwóch. Niemożliwe jest zatem założenie takiej spółki bez żadnego wspólnika. Partnership nie posiada osobowości prawnej, wspólnicy odpowiadają za zobowiązania firmy solidarnie całym swoim majątkiem, wyjątek stanowić może tylko umowa zawierająca odmienne regulacje.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Spółka Limited Liability Partnership – LLP

Spółki typu LLP nie można prowadzić samodzielnie, tak samo jak w przypadku spółki partnerskiej do jej utworzenia wymagane są przynajmniej dwa podmioty. Wspólnikami spółki Limited Liability Partnership mogą być zarówno osoby indywidualne jak i inne spółki zarejestrowane w Wielkiej Brytanii lub za granicą. Nie ma również przeciwwskazań, aby jednym z podmiotów tworzących spółkę LLP była inna spółka LLP. Spółka Limited Liability Partnership posiada osobowość prawną, a udziałowcy odpowiadają za jej zobowiązania do wysokości wniesionego majątku.

Spółka akcyjna Public Limited Company – PLC

Spółka Public Limited Company to brytyjski odpowiednik polskiej spółki akcyjnej. Minimalna wysokość kapitału założycielskiego wynosi 50 000 funtów, 25% kapitału musi być wpłacone na konto firmy oraz wszystkie akcje muszą zostać przyznane akcjonariuszom. Akcje tej spółki dostępne są dostępne na giełdzie. Wymaganych jest przynajmniej dwóch Dyrektorów, Sekretarz i minimum dwóch Udziałowców. Spółka typu PLC posiada osobowość prawną, a udziałowcy odpowiadają za jej zobowiązania do wysokości wniesionego wkładu, czyli wartości posiadanych akcji.

Zobacz także: Moja firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA