REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma w Anglii - rejestracja i dostępne formy prawne

 Tax Angels Group Limited
Tax Angels Group Limited to kancelaria podatkowa, tworzona przez zespół doradców wspierających przedsiębiorców w zakresie otwierania firm za granicą, w szczególności w Wielkiej Brytanii i Szkocji.
Firma w Anglii - rejestracja i dostępne formy prawne /Fot. Fotolia
Firma w Anglii - rejestracja i dostępne formy prawne /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie prowadzenia działalności wiąże się z koniecznością podjęcia kilku kluczowych decyzji takich jak zakres świadczonych usług, rodzaj sprzedawanych towarów, forma prawna działalności i wielu innych zależnych od rodzaju biznesu i branży, w które będziemy działać. Dzisiaj odpowiemy na pytanie nurtujące wielu Polaków rozważających założenie firmy w Wielkiej Brytanii, a mianowicie kto może taką działalność zarejestrować i w jakiej formie. Jeżeli po tym artykule będziesz rozważał rejestrację firmy za granicą, warto skorzystać z fachowej wiedzy specjalistów naszej Kancelarii.

Formalności związane z procesem zakładania firmy ograniczone do minimum

Brytyjscy politycy starają się jak najbardziej uprościć formalności związane z prowadzeniem biznesu, ograniczyć procedury i sprawić by przedsiębiorca nie musiał zmagać się z niepotrzebną dokumentacją. Założenie firmy na Wyspach nie jest trudne ponieważ formalności zostały ograniczone do minimum, a rejestracja działalności odbywa się przez internet. Posiadanie firmy w Wielkiej Brytanii oznacza zdecydowanie mniej biurokracji niż w Polsce – wiele spraw można załatwić online lub telefonicznie. Możliwe jest również rozliczanie firmy przez internet.

REKLAMA

Autopromocja

Rodzaje działalności gospodarczej w Anglii

Osoby chcące założyć działalność gospodarczą mają do wyboru różne formy prawne prowadzenia firmy. W zależności od kraju, w którym rozpoczynamy swój biznes każda z nich ma swoje wady i zalety. Poznajmy zatem bliżej możliwości dotyczące zarejestrowania własnej firmy na Wyspach.

W Wielkiej Brytanii dostępne są następujące formy prawne prowadzenia działalności:

  • samozatrudnienie – self-employed (odpowiednik polskiej jednoosobowej działalności gospodarczej) ,
  • spółka Limited Company – LTD (odpowiednik polskiej spółki z o.o.)
  • spółka partnerska – Partnership (odpowiednik polskiej spółki cywilnej),
  • spółka Limited Liability Partnership – LLP,
  • spółka akcyjna Public Limited Company – PLC (odpowiednik polskiej spółki akcyjnej).

W artykule skupimy się na najpopularniejszym rodzaju działalności zakładnym przez Polaków na Wyspach, a mianowicie spółce LTD, o innych opowiemy pokrótce.

Spółka Limited Company - LTD

Spółka Limited Company to zdecydowanie najbardziej powszechna forma prowadzenia działalności przez polskich obywateli na terenie Wielkiej Brytanii. Wynika to z faktu, że aby taką firmę założyć nie trzeba być brytyjskim rezydentem. Osoby mieszkające w Polsce chętnie korzystają z tego przywileju oszczędzając na podatkach i składkach na ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka typu LTD posiada osobowość prawną, zatem udziałowcy odpowiadają za zobowiązania firmy tylko do wysokości wniesionego wkładu. Przepisy nie określają natomiast minimalnej kwoty kapitału założycielskiego, kapitał ten jest deklarowany i nie ma konieczności aby był wpłacany na konto firmy. Oznacza to, że osoby decydujące się na założenie spółki Limited nie muszą inwestować dużych kwot na początku prowadzenia biznesu oraz w razie niepowodzeń nie odpowiadają za zobowiązania firmy własnym majątkiem.

Kolejnym plusem założenia spółki LTD jest to, że nie potrzebujemy wspólnika. Wymagany jest jeden Dyrektor (minimalny wiek to 16 lat) i jeden Udziałowiec, ale obie funkcje może pełnić ta sama osoba. Funkcja Sekretarza nie jest konieczna (nie może jej pełnić Dyrektor spółki).

Forma spółki LTD jest dostępna przede wszystkim dla przedstawicieli wolnych zawodów takich jak prawnik, architekt, programista, grafik, fotograf, coach, tłumacz, blogger, czy copywriter. Również wśród Youtubberów spółka Limited cieszy się dużym uznaniem. Artyści którzy tworzoną swoje materiały oraz publikują je na tym znanym portalu, rozliczają obroty właśnie w UK. Trzeba jednak mieć na uwadze, że osoby świadczące usługi lub sprzedające towary w określonym miejscu położonym fizycznie w Polsce, czyli np. posiadające punkt usługowy czy sklep stacjonarny, nie mogą zarejestrować spółki LTD na terenie Wielkiej Brytanii.

Spółka Limited jest bardzo popularna również wśród sklepów internetowych. Nie ma przeciwwskazań, aby osoba prowadząca sklep internetowy posiadała magazyn na terenie Polski.

Spółkę LTD zarejestrować należy w Companies House (odpowiednik naszego Krajowego Rejestru Sądowego), w tym celu trzeba złożyć odpowiednie dokumenty i wnieść opłatę rejestracyjną. Potwierdzeniem założenia firmy jest tzw. „Certificate of Incorporation”.

Self-employed

Samozatrudnienie, czyli self-employed dostępne jest wyłącznie dla brytyjskich rezydentów, czyli osób posiadających adres na Wyspach i numer ubezpieczenia społecznego National Insurance Number. Taka osoba odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania firmy. Co ciekawe odmiennie niż w Polsce firmę można najpierw zacząć prowadzić, a dopiero później ją formalnie zarejestrować. Mamy na to czas do 3 miesięcy od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności.

Spółka partnerska - Partnership

Partnership prowadzona jest przez wspólników, musi ich być przynajmniej dwóch. Niemożliwe jest zatem założenie takiej spółki bez żadnego wspólnika. Partnership nie posiada osobowości prawnej, wspólnicy odpowiadają za zobowiązania firmy solidarnie całym swoim majątkiem, wyjątek stanowić może tylko umowa zawierająca odmienne regulacje.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Spółka Limited Liability Partnership – LLP

Spółki typu LLP nie można prowadzić samodzielnie, tak samo jak w przypadku spółki partnerskiej do jej utworzenia wymagane są przynajmniej dwa podmioty. Wspólnikami spółki Limited Liability Partnership mogą być zarówno osoby indywidualne jak i inne spółki zarejestrowane w Wielkiej Brytanii lub za granicą. Nie ma również przeciwwskazań, aby jednym z podmiotów tworzących spółkę LLP była inna spółka LLP. Spółka Limited Liability Partnership posiada osobowość prawną, a udziałowcy odpowiadają za jej zobowiązania do wysokości wniesionego majątku.

Spółka akcyjna Public Limited Company – PLC

Spółka Public Limited Company to brytyjski odpowiednik polskiej spółki akcyjnej. Minimalna wysokość kapitału założycielskiego wynosi 50 000 funtów, 25% kapitału musi być wpłacone na konto firmy oraz wszystkie akcje muszą zostać przyznane akcjonariuszom. Akcje tej spółki dostępne są dostępne na giełdzie. Wymaganych jest przynajmniej dwóch Dyrektorów, Sekretarz i minimum dwóch Udziałowców. Spółka typu PLC posiada osobowość prawną, a udziałowcy odpowiadają za jej zobowiązania do wysokości wniesionego wkładu, czyli wartości posiadanych akcji.

Zobacz także: Moja firma

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA