REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma w Anglii - rejestracja i dostępne formy prawne

Tax Angels Group Limited
Tax Angels Group Limited to kancelaria podatkowa, tworzona przez zespół doradców wspierających przedsiębiorców w zakresie otwierania firm za granicą, w szczególności w Wielkiej Brytanii i Szkocji.
Firma w Anglii - rejestracja i dostępne formy prawne /Fot. Fotolia
Firma w Anglii - rejestracja i dostępne formy prawne /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie prowadzenia działalności wiąże się z koniecznością podjęcia kilku kluczowych decyzji takich jak zakres świadczonych usług, rodzaj sprzedawanych towarów, forma prawna działalności i wielu innych zależnych od rodzaju biznesu i branży, w które będziemy działać. Dzisiaj odpowiemy na pytanie nurtujące wielu Polaków rozważających założenie firmy w Wielkiej Brytanii, a mianowicie kto może taką działalność zarejestrować i w jakiej formie. Jeżeli po tym artykule będziesz rozważał rejestrację firmy za granicą, warto skorzystać z fachowej wiedzy specjalistów naszej Kancelarii.

Formalności związane z procesem zakładania firmy ograniczone do minimum

Brytyjscy politycy starają się jak najbardziej uprościć formalności związane z prowadzeniem biznesu, ograniczyć procedury i sprawić by przedsiębiorca nie musiał zmagać się z niepotrzebną dokumentacją. Założenie firmy na Wyspach nie jest trudne ponieważ formalności zostały ograniczone do minimum, a rejestracja działalności odbywa się przez internet. Posiadanie firmy w Wielkiej Brytanii oznacza zdecydowanie mniej biurokracji niż w Polsce – wiele spraw można załatwić online lub telefonicznie. Możliwe jest również rozliczanie firmy przez internet.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rodzaje działalności gospodarczej w Anglii

Osoby chcące założyć działalność gospodarczą mają do wyboru różne formy prawne prowadzenia firmy. W zależności od kraju, w którym rozpoczynamy swój biznes każda z nich ma swoje wady i zalety. Poznajmy zatem bliżej możliwości dotyczące zarejestrowania własnej firmy na Wyspach.

W Wielkiej Brytanii dostępne są następujące formy prawne prowadzenia działalności:

  • samozatrudnienie – self-employed (odpowiednik polskiej jednoosobowej działalności gospodarczej) ,
  • spółka Limited Company – LTD (odpowiednik polskiej spółki z o.o.)
  • spółka partnerska – Partnership (odpowiednik polskiej spółki cywilnej),
  • spółka Limited Liability Partnership – LLP,
  • spółka akcyjna Public Limited Company – PLC (odpowiednik polskiej spółki akcyjnej).

W artykule skupimy się na najpopularniejszym rodzaju działalności zakładnym przez Polaków na Wyspach, a mianowicie spółce LTD, o innych opowiemy pokrótce.

REKLAMA

Spółka Limited Company - LTD

Spółka Limited Company to zdecydowanie najbardziej powszechna forma prowadzenia działalności przez polskich obywateli na terenie Wielkiej Brytanii. Wynika to z faktu, że aby taką firmę założyć nie trzeba być brytyjskim rezydentem. Osoby mieszkające w Polsce chętnie korzystają z tego przywileju oszczędzając na podatkach i składkach na ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka typu LTD posiada osobowość prawną, zatem udziałowcy odpowiadają za zobowiązania firmy tylko do wysokości wniesionego wkładu. Przepisy nie określają natomiast minimalnej kwoty kapitału założycielskiego, kapitał ten jest deklarowany i nie ma konieczności aby był wpłacany na konto firmy. Oznacza to, że osoby decydujące się na założenie spółki Limited nie muszą inwestować dużych kwot na początku prowadzenia biznesu oraz w razie niepowodzeń nie odpowiadają za zobowiązania firmy własnym majątkiem.

Kolejnym plusem założenia spółki LTD jest to, że nie potrzebujemy wspólnika. Wymagany jest jeden Dyrektor (minimalny wiek to 16 lat) i jeden Udziałowiec, ale obie funkcje może pełnić ta sama osoba. Funkcja Sekretarza nie jest konieczna (nie może jej pełnić Dyrektor spółki).

Forma spółki LTD jest dostępna przede wszystkim dla przedstawicieli wolnych zawodów takich jak prawnik, architekt, programista, grafik, fotograf, coach, tłumacz, blogger, czy copywriter. Również wśród Youtubberów spółka Limited cieszy się dużym uznaniem. Artyści którzy tworzoną swoje materiały oraz publikują je na tym znanym portalu, rozliczają obroty właśnie w UK. Trzeba jednak mieć na uwadze, że osoby świadczące usługi lub sprzedające towary w określonym miejscu położonym fizycznie w Polsce, czyli np. posiadające punkt usługowy czy sklep stacjonarny, nie mogą zarejestrować spółki LTD na terenie Wielkiej Brytanii.

Spółka Limited jest bardzo popularna również wśród sklepów internetowych. Nie ma przeciwwskazań, aby osoba prowadząca sklep internetowy posiadała magazyn na terenie Polski.

Spółkę LTD zarejestrować należy w Companies House (odpowiednik naszego Krajowego Rejestru Sądowego), w tym celu trzeba złożyć odpowiednie dokumenty i wnieść opłatę rejestracyjną. Potwierdzeniem założenia firmy jest tzw. „Certificate of Incorporation”.

Self-employed

Samozatrudnienie, czyli self-employed dostępne jest wyłącznie dla brytyjskich rezydentów, czyli osób posiadających adres na Wyspach i numer ubezpieczenia społecznego National Insurance Number. Taka osoba odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania firmy. Co ciekawe odmiennie niż w Polsce firmę można najpierw zacząć prowadzić, a dopiero później ją formalnie zarejestrować. Mamy na to czas do 3 miesięcy od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności.

Spółka partnerska - Partnership

Partnership prowadzona jest przez wspólników, musi ich być przynajmniej dwóch. Niemożliwe jest zatem założenie takiej spółki bez żadnego wspólnika. Partnership nie posiada osobowości prawnej, wspólnicy odpowiadają za zobowiązania firmy solidarnie całym swoim majątkiem, wyjątek stanowić może tylko umowa zawierająca odmienne regulacje.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Spółka Limited Liability Partnership – LLP

Spółki typu LLP nie można prowadzić samodzielnie, tak samo jak w przypadku spółki partnerskiej do jej utworzenia wymagane są przynajmniej dwa podmioty. Wspólnikami spółki Limited Liability Partnership mogą być zarówno osoby indywidualne jak i inne spółki zarejestrowane w Wielkiej Brytanii lub za granicą. Nie ma również przeciwwskazań, aby jednym z podmiotów tworzących spółkę LLP była inna spółka LLP. Spółka Limited Liability Partnership posiada osobowość prawną, a udziałowcy odpowiadają za jej zobowiązania do wysokości wniesionego majątku.

Spółka akcyjna Public Limited Company – PLC

Spółka Public Limited Company to brytyjski odpowiednik polskiej spółki akcyjnej. Minimalna wysokość kapitału założycielskiego wynosi 50 000 funtów, 25% kapitału musi być wpłacone na konto firmy oraz wszystkie akcje muszą zostać przyznane akcjonariuszom. Akcje tej spółki dostępne są dostępne na giełdzie. Wymaganych jest przynajmniej dwóch Dyrektorów, Sekretarz i minimum dwóch Udziałowców. Spółka typu PLC posiada osobowość prawną, a udziałowcy odpowiadają za jej zobowiązania do wysokości wniesionego wkładu, czyli wartości posiadanych akcji.

Zobacz także: Moja firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA