REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie firmy w Irlandii jako alternatywa dla Brexitu

Firma w Irlandii - alternatywa dla Brexitu /fot. Fotolia
Firma w Irlandii - alternatywa dla Brexitu /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Irlandia stale zajmuje wysokie miejsca w zestawieniach oceniających warunki do prowadzenia biznesu. Natomiast niepewność związana z Brexitem czyni z Irlandii jeszcze bardziej atrakcyjne miejsce do prowadzenia firmy. Dlaczego największe korporacje oraz firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw tak chętnie przenoszą działalność do Irlandii?

REKLAMA

Autopromocja

Irlandia - niskie i proste podatki przyciągają biznes z całego świata

Irlandia od wielu lat przyciąga największe firmy na świecie dzięki przyjaznemu systemowi podatkowemu i minimum biurokracji. Potwierdzeniem są wysokie miejsca zajmowane przez Irlandię w różnych rankingach oceniających łatwość prowadzenia biznesu. Według raportu Doing Business 2018 Banku Światowego Irlandia plasuje się na czwartym miejscu na świecie pod kątem łatwości płacenia podatków. Statystyczny przedsiębiorca poświęca rocznie jedynie 82 godziny na płatności podatków do irlandzkiego urzędu skarbowego Revenue. Dla porównania Polska znajduje się na 69 miejscu, a statystyczny przedsiębiorca potrzebuje aż 334 godzin na niezbędne rozliczenia z polskim fiskusem.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Stawka podatku od osób prawnych (CIT) w Irlandii wynosi jedynie 12,5-proc. i jest jedną z najniższych w Europie. To między innymi dlatego swoje europejskie siedziby w Irlandii zlokalizowali tacy światowi giganci jak Google, Apple, Amazon czy Facebook. Niepewność związana z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej skłania kolejne firmy do przenosin biznesu do stabilnej Irlandii. Jak wynika z sondażu firmy EY aż 36-proc. spośród 222 działających w Wielkiej Brytanii firm z branży finansowej rozważa przeniesienie biznesu do Dublina. Irlandia może stać się największym beneficjentem zamieszania wokół Brexitu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja firmy w Irlandii

Proces rejestracji firmy w Irlandii należy do najbardziej przyjaznych dla przedsiębiorców na świecie. Minimalny kapitał zakładowy spółki wynosi 250 euro i jest on deklarowany (nie ma konieczności wnoszenia kapitału do spółki w momencie rejestracji firmy). Przedsiębiorca rozpoczynający działalność w Irlandii nie musi odprowadzać podatku CIT przez pierwsze 3 lata, jeśli jego przychody nie przekraczają w tym czasie 1 mln euro. Kwota wolna od podatku w Irlandii należy do jednych z najwyższych w Europie. Obecnie jej wysokość wynosi aż 16 500 euro, czyli około 70 tys. złotych. Dzięki temu wynagrodzenia dyrektora spółki limited oraz jej pracowników są do tej kwoty zwolnione z jakiegokolwiek opodatkowania. Niezwykle ważnym aspektem dla przedsiębiorców prowadzących firmę w Irlandii jest kwestia rezydencji podatkowej spółki. Jeśli spółka zarejestrowana w Irlandii prowadzi działalność w innym kraju Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, to podatek dochodowy odprowadzany jest w Irlandii. Dzieje się tak ponieważ certyfikat rezydencji podatkowej spółki zależny jest od miejsca jej siedziby, a nie rezydencji jej dyrektorów i właścicieli.

Według raportu kancelarii podatkowej Admiral Tax Irlandia cieszy się sporą popularnością wśród polskich przedsiębiorców - aż 14,9-proc. badanych przedsiębiorców prowadzi firmę w Irlandii. Firmę w Irlandii najczęściej zakładają startupy, sklepy e-commerce, programiści  oraz przedstawiciele branży marketingu online. Prowadzenie firmy w Irlandii ogranicza się do minimum formalności. Rozliczenia roczne irlandzkiej spółki można przygotować we własnym zakresie lub przekazać pełną obsługę księgową i kontakt z irlandzkimi urzędami profesjonalnej firmie księgowej. To drugie rozwiązanie pozwala przedsiębiorcy skupić się w pełni na rozwijaniu własnego biznesu, nie tracąc czasu na analizę przepisów podatkowych.

Polscy politycy obiecywali nam “drugą Irlandię”, lecz niestety te obietnice nie znalazły pokrycia. Być może w przypadku korzystniejszych warunków do prowadzenia biznesu nad Wisłą, to Polska, a nie Irlandia byłaby beneficjentem zamieszania wokół Brexitu.

Autopromocja
Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA