REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Spółka cicha a podatki
Spółka cicha a podatki

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest spółka cicha i jak ją założyć? Czy warto prowadzić działalność gospodarczą w formie spółki cichej? Czy spółka cicha jest opłacalna podatkowo? Wyjaśnia Joanna Pietrzyk, Główna Księgowa WCDF I Sp. z o.o.

Spółka cicha – podatkowy minimalizm

Jak zarobić i się nie narobić? To pytanie zadaje sobie każdy z nas tym bardziej teraz gdy, każda forma aktywności zawodowej przyprawia o podatkowy zawrót głowy. Czy istnieje sposób zarabiania pieniędzy bez własnej firmy, która boleśnie odziera właścicieli z wolnego czasu, energii i coraz częściej wymaga wiedzy podatkowej na poziomie eksperckim? Istnieje! Co więcej, ilość korzyści znacząco przekracza ilość wad, jest tylko jedno „ALE”  – trzeba być posiadaczem pieniędzy albo „strategicznego” majątku rzeczowego.
Posiadający powyższe aktywa powinni  przemyśleć możliwość zawarcia umowy spółki cichej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Uwaga!
Formuła ta jest też dobrym rozwiązaniem dla osób przedsiębiorczych szukających dofinansowania przy jednoczesnym zachowaniu pełnej swobody w prowadzeniu własnej firmy.

Czym jest spółka cicha?

Nie sugerujmy się nazwą, nie jest to spółka. Spółka cicha należy do kategorii umów nienazwanych. Nie znajdziemy jej więc w żadnym kodeksie czy innej ustawie. Dopuszczalność jej zawiązania wynika z art. 353 1 KC, czyli z ogólnej zasady swobody umów. Umowa ta zawierana jest pomiędzy przedsiębiorcą (może to być osoba fizyczna lub spółka), którego możemy nazwać wspólnikiem jawnym, a wspólnikiem cichym, który jest de facto swego rodzaju inwestorem. Aktywność wspólnika cichego ogranicza się do wniesienia wkładu do przedsiębiorstwa wspólnika jawnego w zamian za uczestniczenie w zyskach przedsiębiorstwa. Warto tu nadmienić, że wspólnikiem cichym może też być inny przedsiębiorca, nawet ten prowadzący działalność konkurencyjną w stosunku do wspólnika jawnego(!).

Spółka cicha - formalności

Spółka cicha nie wymaga szczególnej formy, jednak rozsądek nakazuje zastosowanie minimum formy pisemnej.  Spółka cicha nie wymaga wpisu do KRS czy CEIDG. Jej zawarcie nie powoduje powstania tytułów do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych czy zdrowotnego. Nie powstaje tu nowa struktura/wspólnota majątkowa. Wspólnik jawny nadal posiada pełnię władzy w swoim przedsiębiorstwie. To on też ponosi ryzyko prowadzenia działalności włącznie z odpowiedzialnością finansową. Wspólnik cichy ryzykuje utratą zainwestowanego majątku dlatego warto by zadbał on o stosowane zabezpieczenie swojej inwestycji (np.  weksel, ustanowienie zastawu). Pozostawmy jednak te kwestie prawnikom i skierujmy uwagę na podatki.

REKLAMA

Spółka cicha - podatki

 I tu RAJ!:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zawarcie umowy spółki cichej nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Art. 1 ustawy o PCC zawiera zamknięty katalog czynności rodzących obowiązek zapłaty podatku. Umowa spółki cichej nie została tam wymieniona.

- wniesienie wkładu przez wspólnika cichego jest neutralne podatkowo. Przychód powstaje w sytuacji definitywnego przysporzenia majątkowego, a tym wniesienie wkładu nie jest. Wkład podlega zwrotowi. Oczywiście wspólnicy mogą zastrzec brak zwrotu – wówczas powstanie obowiązek podatkowy po stronie wspólnika jawnego.

- opodatkowanie wspólnika cichego, który jest przedsiębiorcą – uzyskane dochody opodatkowuje się wraz z innymi dochodami z prowadzonej działalności. Warto tu wskazać, że wspólnik cichy otrzymuje czysty zysk. Nie musi już dbać o kwestię kosztów uzyskania przychodów, co również jest niewątpliwą zaletą tej formy zarobkowania.

- opodatkowanie wspólnika cichego, który nie jest przedsiębiorcą – uzyskane dochody mają status przychodów z kapitałów pieniężnych (analogicznie jak w przypadku opodatkowania odsetek od pożyczki). 19% podatek potrąca wspólnik jawny dokonując wypłaty zysku. Wspólnik jawny występuje tu w roli płatnika. Dochodów tych wspólnik cichy nie wykazuje w deklaracji rocznej.

Jak widać spółka cicha stanowi bardzo ciekawe rozwiązanie biznesowe, a tak nieliczne obowiązki podatkowe bezsprzecznie są jej sporym atutem.

Joanna Pietrzyk, Główna Księgowa WCDF I Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA