REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo holdingowe – czy polskie spółki wprowadzą nowe regulacje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Prawo holdingowe – czy polskie spółki wprowadzą nowe regulacje?
Prawo holdingowe – czy polskie spółki wprowadzą nowe regulacje?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzone do polskiego porządku prawnego prawo holdingowe u swoich korzeni miało regulować funkcjonowanie tzw. holdingów faktycznych. Jednoznaczna ocena zmian wprowadzonych w Kodeksie spółek handlowych nowelizacją z 13 października 2022 roku nie jest łatwa do dokonania. Z jednej strony stwarza nowe możliwości kontroli i kształtowania sposobu prowadzenia spraw spółki zależnej przez spółkę dominującą, co z kolei wiąże się z koniecznością podjęcia wielu czynności o charakterze formalnym. Czy spółki zdecydują się sformalizować zarządzanie swoimi podmiotami zależnymi?

Wydawanie wiążących poleceń spółkom zależnym

Możliwość wydawania wiążących poleceń przez spółkę dominującą spółce zależnej stanowi niewątpliwie najbardziej spektakularną nowinkę we wprowadzonej nowelizacji. Dotychczas, działanie takie oficjalnymi kanałami było niemożliwe, a zarząd spółki zależnej, jako organ autonomiczny i niezależny wobec innych spółek, w tym nawet spółki dominującej, nie był związany decyzjami i poleceniami wydawanymi przez te podmioty. Spółka dominująca chcąc mieć pewność, że polityka „grupy spółek” będzie wykonywana również przez spółkę zależną, potrzebowała powołać do zarządu osoby zaufane. Spółka dominująca nie dysponowała instrumentami prawnymi pozwalającymi na egzekwowanie wykonywania swoich poleceń.

Wykonanie lub odmowa wykonania, wiążącego polecenia wiąże się również z konsekwencjami podjęcia takiej decyzji i ewentualną odpowiedzialnością. „Wejście” do grupy spółek i wykorzystanie mechanizmu wiążących poleceń skutkuje niejako przejściem odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną spółce zależnej wykonaniem polecenia na spółkę zależną. Formalizm związany z całą procedurą wykonywania wiążących poleceń może na pierwszy rzut oka odstraszać przed wdrożeniem, ale z założenia powinien ułatwić spółce zależnej lub wspólnikom mniejszościowym spółki zależnej wykazanie na etapie postępowania sądowego, że to właśnie wykonanie wiążącego polecenia skutkowało powstaniem szkody. Jednocześnie istotnym dla członków zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej lub likwidatorów spółki zależnej jest to, że wykonanie wiążącego polecenia nie rodzi ewentualnej odpowiedzialności tego członka organu za szkodę wyrządzoną spółce, w której sprawuje swoją funkcję. 

REKLAMA

Sprawowanie stałej kontroli

Gwarancją dla prowadzenia działalności zgodnie z interesem „grupy spółek”, a więc również spółki dominującej, jest możliwość sprawowania stałej kontroli spółki dominującej nad spółką zależną. W celu uzyskania dostępu do informacji na temat bieżącej działalności spółki zależnej albo dostępu do ksiąg i dokumentacji spółki, spółka zależna nie jest zmuszona do korzystania z uprawnień przewidzianych w Kodeksie spółek handlowych. Obecnie przysługuje jej z mocy prawa takie uprawnienie. Co więcej, spółka zależna nie ma możliwości odmowy spółce dominujące dostępu do informacji czy dokumentacji spółki.

Możliwość złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółki zależnej

Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że spółka dominująca jest uprawniona do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółki zależnej. Spółka dominująca widząc zatem, że pogarsza się sytuacja finansowa spółki zależnej należącej do grupy spółek będzie uprawniona do samodzielnego zainicjowania odpowiedniego postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego. Spółka dominująca zyskuje zatem uprawnienie, które nie przysługiwało jej dotychczas.

Obowiązki wobec Krajowego Rejestru Sądowego

Wejście do grupy spółek wiąże się z szeregiem czynności, które należy wykonać, aby móc finalnie skorzystać z pełni uprawnień, których ostatnim elementem jest ujawnienie grupy spółek w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Nie będzie zatem możliwe m.in. wydawanie wiążących poleceń spółce zależnej, jeżeli grupa spółek nie zostanie ujawniona w rejestrze przedsiębiorców.

Problematyczne okazać się może w praktyce również wykorzystywanie mechanizmu wiążących poleceń w grupie spółek o bardziej złożonej, „kilkustopniowej” strukturze. Może się bowiem okazać, że wiążące polecenie ma zostać wydane spółce znajdującej się kilka „poziomów” niżej.

Nowe obowiązki spółki zależnej

Decydując się na utworzenie grupy spółek należy mieć również świadomość konieczności sporządzania sprawozdań o powiązaniach umownych ze spółką dominującą. Jest to kolejny element nadmiernego sformalizowania, który wraz z obowiązkiem zachowania formy pisemnej przy wydawaniu wiążących poleceń oraz koniecznością powzięcia uchwały o wykonaniu wiążącego polecenia, niejednokrotnie może skutecznie zniechęcić przedsiębiorców do uczestnictwa w grupie spółek i skorzystania z nowych instytucji przewidzianych nowelizacją Kodeksu spółek handlowych.

Możliwość wydawania wiążących poleceń może okazać się dość niepraktyczna. Po pierwsze w dalszym ciągu spółka zależna będzie uprawniona do odmowy jego wykonania. Po drugie w przypadku grupy spółek o charakterze transgranicznym, nie będzie możliwości wydawania wiążących poleceń przez spółkę dominującą z siedzibą w Polsce spółce zależnej mającej swoją siedzibę zagranicą, co w praktyce, może znacząco ograniczyć wykorzystanie nowego „prawa holdingowego”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwość przymusowego wykupu udziałów lub akcji

Przepisy nowego „prawa holdingowego” wprowadziły również możliwość przymusowego wykupu oraz przymusowego odkupu udziałów (akcji). Należy zwrócić uwagę, że uprawnienie to dotyczy odpowiednio wspólnika większościowego posiadającego przynajmniej 90% udziałów (akcji) w kapitale zakładowym spółki oraz wspólników mniejszościowych, którzy mają łącznie nie więcej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale zakładowym spółki. Umowa albo statut spółki zależnej może przewidywać, że przymusowy wykup udziałów/akcji należących do wspólników mniejszościowych przysługuje spółce dominującej, która bezpośrednio lub pośrednio reprezentuje w spółce zależnej nie mniej niż 75% kapitału. Został zatem wprowadzony pewien mechanizm umożliwiający „niezadowolonym” wspólnikom wyjście ze spółki lub w przypadku wspólnika większościowego, wyłączenie ze spółki wspólników mniejszościowych i pełne przejęcie spółki.

Wprowadzona nowelizacja nie tworzy nowej struktury mającej własną podmiotowość, statut, czy nazwę. Stanowi jedynie próbę uregulowania istniejących już stosunków dominacji i zależności pomiędzy spółkami. Naczelnym celem przyświecającym grupie spółek będzie wyartykułowany interes grupy spółek. Bez wątpienia wprowadzona nowelizacja może rozwiązać wiele problemów w zarządzaniu spółkami zależnymi. Dopiero dłuższe stosowanie nowych przepisów pokaże, czy spółki dominujące wybiorą oficjalną ścieżkę zarządzania spółkami zależnymi, czy pozostaną przy dotychczasowych nieformalnych sposobach.

Maciej Oczkowski – adwokat w krakowskim oddziale Rödl & Partner
Oskar Lindner – prawnik w krakowskim oddziale Rödl & Partner

Prawo holdingowe w Polsce 2022 - Rödl & Partner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA