REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo holdingowe – czy polskie spółki wprowadzą nowe regulacje?

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Prawo holdingowe – czy polskie spółki wprowadzą nowe regulacje?
Prawo holdingowe – czy polskie spółki wprowadzą nowe regulacje?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzone do polskiego porządku prawnego prawo holdingowe u swoich korzeni miało regulować funkcjonowanie tzw. holdingów faktycznych. Jednoznaczna ocena zmian wprowadzonych w Kodeksie spółek handlowych nowelizacją z 13 października 2022 roku nie jest łatwa do dokonania. Z jednej strony stwarza nowe możliwości kontroli i kształtowania sposobu prowadzenia spraw spółki zależnej przez spółkę dominującą, co z kolei wiąże się z koniecznością podjęcia wielu czynności o charakterze formalnym. Czy spółki zdecydują się sformalizować zarządzanie swoimi podmiotami zależnymi?

Wydawanie wiążących poleceń spółkom zależnym

Możliwość wydawania wiążących poleceń przez spółkę dominującą spółce zależnej stanowi niewątpliwie najbardziej spektakularną nowinkę we wprowadzonej nowelizacji. Dotychczas, działanie takie oficjalnymi kanałami było niemożliwe, a zarząd spółki zależnej, jako organ autonomiczny i niezależny wobec innych spółek, w tym nawet spółki dominującej, nie był związany decyzjami i poleceniami wydawanymi przez te podmioty. Spółka dominująca chcąc mieć pewność, że polityka „grupy spółek” będzie wykonywana również przez spółkę zależną, potrzebowała powołać do zarządu osoby zaufane. Spółka dominująca nie dysponowała instrumentami prawnymi pozwalającymi na egzekwowanie wykonywania swoich poleceń.

Wykonanie lub odmowa wykonania, wiążącego polecenia wiąże się również z konsekwencjami podjęcia takiej decyzji i ewentualną odpowiedzialnością. „Wejście” do grupy spółek i wykorzystanie mechanizmu wiążących poleceń skutkuje niejako przejściem odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną spółce zależnej wykonaniem polecenia na spółkę zależną. Formalizm związany z całą procedurą wykonywania wiążących poleceń może na pierwszy rzut oka odstraszać przed wdrożeniem, ale z założenia powinien ułatwić spółce zależnej lub wspólnikom mniejszościowym spółki zależnej wykazanie na etapie postępowania sądowego, że to właśnie wykonanie wiążącego polecenia skutkowało powstaniem szkody. Jednocześnie istotnym dla członków zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej lub likwidatorów spółki zależnej jest to, że wykonanie wiążącego polecenia nie rodzi ewentualnej odpowiedzialności tego członka organu za szkodę wyrządzoną spółce, w której sprawuje swoją funkcję. 

REKLAMA

Autopromocja

Sprawowanie stałej kontroli

Gwarancją dla prowadzenia działalności zgodnie z interesem „grupy spółek”, a więc również spółki dominującej, jest możliwość sprawowania stałej kontroli spółki dominującej nad spółką zależną. W celu uzyskania dostępu do informacji na temat bieżącej działalności spółki zależnej albo dostępu do ksiąg i dokumentacji spółki, spółka zależna nie jest zmuszona do korzystania z uprawnień przewidzianych w Kodeksie spółek handlowych. Obecnie przysługuje jej z mocy prawa takie uprawnienie. Co więcej, spółka zależna nie ma możliwości odmowy spółce dominujące dostępu do informacji czy dokumentacji spółki.

Możliwość złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółki zależnej

Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że spółka dominująca jest uprawniona do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółki zależnej. Spółka dominująca widząc zatem, że pogarsza się sytuacja finansowa spółki zależnej należącej do grupy spółek będzie uprawniona do samodzielnego zainicjowania odpowiedniego postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego. Spółka dominująca zyskuje zatem uprawnienie, które nie przysługiwało jej dotychczas.

Obowiązki wobec Krajowego Rejestru Sądowego

Wejście do grupy spółek wiąże się z szeregiem czynności, które należy wykonać, aby móc finalnie skorzystać z pełni uprawnień, których ostatnim elementem jest ujawnienie grupy spółek w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Nie będzie zatem możliwe m.in. wydawanie wiążących poleceń spółce zależnej, jeżeli grupa spółek nie zostanie ujawniona w rejestrze przedsiębiorców.

Problematyczne okazać się może w praktyce również wykorzystywanie mechanizmu wiążących poleceń w grupie spółek o bardziej złożonej, „kilkustopniowej” strukturze. Może się bowiem okazać, że wiążące polecenie ma zostać wydane spółce znajdującej się kilka „poziomów” niżej.

Nowe obowiązki spółki zależnej

Decydując się na utworzenie grupy spółek należy mieć również świadomość konieczności sporządzania sprawozdań o powiązaniach umownych ze spółką dominującą. Jest to kolejny element nadmiernego sformalizowania, który wraz z obowiązkiem zachowania formy pisemnej przy wydawaniu wiążących poleceń oraz koniecznością powzięcia uchwały o wykonaniu wiążącego polecenia, niejednokrotnie może skutecznie zniechęcić przedsiębiorców do uczestnictwa w grupie spółek i skorzystania z nowych instytucji przewidzianych nowelizacją Kodeksu spółek handlowych.

Możliwość wydawania wiążących poleceń może okazać się dość niepraktyczna. Po pierwsze w dalszym ciągu spółka zależna będzie uprawniona do odmowy jego wykonania. Po drugie w przypadku grupy spółek o charakterze transgranicznym, nie będzie możliwości wydawania wiążących poleceń przez spółkę dominującą z siedzibą w Polsce spółce zależnej mającej swoją siedzibę zagranicą, co w praktyce, może znacząco ograniczyć wykorzystanie nowego „prawa holdingowego”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwość przymusowego wykupu udziałów lub akcji

Przepisy nowego „prawa holdingowego” wprowadziły również możliwość przymusowego wykupu oraz przymusowego odkupu udziałów (akcji). Należy zwrócić uwagę, że uprawnienie to dotyczy odpowiednio wspólnika większościowego posiadającego przynajmniej 90% udziałów (akcji) w kapitale zakładowym spółki oraz wspólników mniejszościowych, którzy mają łącznie nie więcej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale zakładowym spółki. Umowa albo statut spółki zależnej może przewidywać, że przymusowy wykup udziałów/akcji należących do wspólników mniejszościowych przysługuje spółce dominującej, która bezpośrednio lub pośrednio reprezentuje w spółce zależnej nie mniej niż 75% kapitału. Został zatem wprowadzony pewien mechanizm umożliwiający „niezadowolonym” wspólnikom wyjście ze spółki lub w przypadku wspólnika większościowego, wyłączenie ze spółki wspólników mniejszościowych i pełne przejęcie spółki.

Wprowadzona nowelizacja nie tworzy nowej struktury mającej własną podmiotowość, statut, czy nazwę. Stanowi jedynie próbę uregulowania istniejących już stosunków dominacji i zależności pomiędzy spółkami. Naczelnym celem przyświecającym grupie spółek będzie wyartykułowany interes grupy spółek. Bez wątpienia wprowadzona nowelizacja może rozwiązać wiele problemów w zarządzaniu spółkami zależnymi. Dopiero dłuższe stosowanie nowych przepisów pokaże, czy spółki dominujące wybiorą oficjalną ścieżkę zarządzania spółkami zależnymi, czy pozostaną przy dotychczasowych nieformalnych sposobach.

Maciej Oczkowski – adwokat w krakowskim oddziale Rödl & Partner
Oskar Lindner – prawnik w krakowskim oddziale Rödl & Partner

Prawo holdingowe w Polsce 2022 - Rödl & Partner

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA