REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo holdingowe – czy polskie spółki wprowadzą nowe regulacje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Prawo holdingowe – czy polskie spółki wprowadzą nowe regulacje?
Prawo holdingowe – czy polskie spółki wprowadzą nowe regulacje?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzone do polskiego porządku prawnego prawo holdingowe u swoich korzeni miało regulować funkcjonowanie tzw. holdingów faktycznych. Jednoznaczna ocena zmian wprowadzonych w Kodeksie spółek handlowych nowelizacją z 13 października 2022 roku nie jest łatwa do dokonania. Z jednej strony stwarza nowe możliwości kontroli i kształtowania sposobu prowadzenia spraw spółki zależnej przez spółkę dominującą, co z kolei wiąże się z koniecznością podjęcia wielu czynności o charakterze formalnym. Czy spółki zdecydują się sformalizować zarządzanie swoimi podmiotami zależnymi?

Wydawanie wiążących poleceń spółkom zależnym

Możliwość wydawania wiążących poleceń przez spółkę dominującą spółce zależnej stanowi niewątpliwie najbardziej spektakularną nowinkę we wprowadzonej nowelizacji. Dotychczas, działanie takie oficjalnymi kanałami było niemożliwe, a zarząd spółki zależnej, jako organ autonomiczny i niezależny wobec innych spółek, w tym nawet spółki dominującej, nie był związany decyzjami i poleceniami wydawanymi przez te podmioty. Spółka dominująca chcąc mieć pewność, że polityka „grupy spółek” będzie wykonywana również przez spółkę zależną, potrzebowała powołać do zarządu osoby zaufane. Spółka dominująca nie dysponowała instrumentami prawnymi pozwalającymi na egzekwowanie wykonywania swoich poleceń.

Wykonanie lub odmowa wykonania, wiążącego polecenia wiąże się również z konsekwencjami podjęcia takiej decyzji i ewentualną odpowiedzialnością. „Wejście” do grupy spółek i wykorzystanie mechanizmu wiążących poleceń skutkuje niejako przejściem odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną spółce zależnej wykonaniem polecenia na spółkę zależną. Formalizm związany z całą procedurą wykonywania wiążących poleceń może na pierwszy rzut oka odstraszać przed wdrożeniem, ale z założenia powinien ułatwić spółce zależnej lub wspólnikom mniejszościowym spółki zależnej wykazanie na etapie postępowania sądowego, że to właśnie wykonanie wiążącego polecenia skutkowało powstaniem szkody. Jednocześnie istotnym dla członków zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej lub likwidatorów spółki zależnej jest to, że wykonanie wiążącego polecenia nie rodzi ewentualnej odpowiedzialności tego członka organu za szkodę wyrządzoną spółce, w której sprawuje swoją funkcję. 

REKLAMA

REKLAMA

Sprawowanie stałej kontroli

Gwarancją dla prowadzenia działalności zgodnie z interesem „grupy spółek”, a więc również spółki dominującej, jest możliwość sprawowania stałej kontroli spółki dominującej nad spółką zależną. W celu uzyskania dostępu do informacji na temat bieżącej działalności spółki zależnej albo dostępu do ksiąg i dokumentacji spółki, spółka zależna nie jest zmuszona do korzystania z uprawnień przewidzianych w Kodeksie spółek handlowych. Obecnie przysługuje jej z mocy prawa takie uprawnienie. Co więcej, spółka zależna nie ma możliwości odmowy spółce dominujące dostępu do informacji czy dokumentacji spółki.

Możliwość złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółki zależnej

Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że spółka dominująca jest uprawniona do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółki zależnej. Spółka dominująca widząc zatem, że pogarsza się sytuacja finansowa spółki zależnej należącej do grupy spółek będzie uprawniona do samodzielnego zainicjowania odpowiedniego postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego. Spółka dominująca zyskuje zatem uprawnienie, które nie przysługiwało jej dotychczas.

Obowiązki wobec Krajowego Rejestru Sądowego

Wejście do grupy spółek wiąże się z szeregiem czynności, które należy wykonać, aby móc finalnie skorzystać z pełni uprawnień, których ostatnim elementem jest ujawnienie grupy spółek w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Nie będzie zatem możliwe m.in. wydawanie wiążących poleceń spółce zależnej, jeżeli grupa spółek nie zostanie ujawniona w rejestrze przedsiębiorców.

Problematyczne okazać się może w praktyce również wykorzystywanie mechanizmu wiążących poleceń w grupie spółek o bardziej złożonej, „kilkustopniowej” strukturze. Może się bowiem okazać, że wiążące polecenie ma zostać wydane spółce znajdującej się kilka „poziomów” niżej.

REKLAMA

Nowe obowiązki spółki zależnej

Decydując się na utworzenie grupy spółek należy mieć również świadomość konieczności sporządzania sprawozdań o powiązaniach umownych ze spółką dominującą. Jest to kolejny element nadmiernego sformalizowania, który wraz z obowiązkiem zachowania formy pisemnej przy wydawaniu wiążących poleceń oraz koniecznością powzięcia uchwały o wykonaniu wiążącego polecenia, niejednokrotnie może skutecznie zniechęcić przedsiębiorców do uczestnictwa w grupie spółek i skorzystania z nowych instytucji przewidzianych nowelizacją Kodeksu spółek handlowych.

Możliwość wydawania wiążących poleceń może okazać się dość niepraktyczna. Po pierwsze w dalszym ciągu spółka zależna będzie uprawniona do odmowy jego wykonania. Po drugie w przypadku grupy spółek o charakterze transgranicznym, nie będzie możliwości wydawania wiążących poleceń przez spółkę dominującą z siedzibą w Polsce spółce zależnej mającej swoją siedzibę zagranicą, co w praktyce, może znacząco ograniczyć wykorzystanie nowego „prawa holdingowego”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwość przymusowego wykupu udziałów lub akcji

Przepisy nowego „prawa holdingowego” wprowadziły również możliwość przymusowego wykupu oraz przymusowego odkupu udziałów (akcji). Należy zwrócić uwagę, że uprawnienie to dotyczy odpowiednio wspólnika większościowego posiadającego przynajmniej 90% udziałów (akcji) w kapitale zakładowym spółki oraz wspólników mniejszościowych, którzy mają łącznie nie więcej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale zakładowym spółki. Umowa albo statut spółki zależnej może przewidywać, że przymusowy wykup udziałów/akcji należących do wspólników mniejszościowych przysługuje spółce dominującej, która bezpośrednio lub pośrednio reprezentuje w spółce zależnej nie mniej niż 75% kapitału. Został zatem wprowadzony pewien mechanizm umożliwiający „niezadowolonym” wspólnikom wyjście ze spółki lub w przypadku wspólnika większościowego, wyłączenie ze spółki wspólników mniejszościowych i pełne przejęcie spółki.

Wprowadzona nowelizacja nie tworzy nowej struktury mającej własną podmiotowość, statut, czy nazwę. Stanowi jedynie próbę uregulowania istniejących już stosunków dominacji i zależności pomiędzy spółkami. Naczelnym celem przyświecającym grupie spółek będzie wyartykułowany interes grupy spółek. Bez wątpienia wprowadzona nowelizacja może rozwiązać wiele problemów w zarządzaniu spółkami zależnymi. Dopiero dłuższe stosowanie nowych przepisów pokaże, czy spółki dominujące wybiorą oficjalną ścieżkę zarządzania spółkami zależnymi, czy pozostaną przy dotychczasowych nieformalnych sposobach.

Maciej Oczkowski – adwokat w krakowskim oddziale Rödl & Partner
Oskar Lindner – prawnik w krakowskim oddziale Rödl & Partner

Prawo holdingowe w Polsce 2022 - Rödl & Partner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA