REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akredytywa jako forma zabezpieczenia płatności w transakcjach międzynarodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Akredytywa jako forma zabezpieczenia płatności w transakcjach międzynarodowych
Akredytywa jako forma zabezpieczenia płatności w transakcjach międzynarodowych

REKLAMA

REKLAMA

Mając na uwadze powszechność dokonywania transakcji międzynarodowych oraz ryzyko jakie ze sobą niosą przedsiębiorcy powinni zwrócić uwagę na metody jego ograniczenia oferowane im przez banki. Akredytywę jako zarazem formę płatności, a także ograniczenia ryzyka transakcji omawia Paweł Dyrduł, prawnik z kancelarii KG Legal Kiełtyka Gładkowski Sp.p z siedzibą w Krakowie.

Istota handlu międzynarodowego

Postępująca globalizacja wymogła na przedsiębiorstwach krajowych – nawet na tych o lokalnym zasięgu – powiązania z innymi przedsiębiorstwami o charakterze międzynarodowym. Za przykłady takiego powiązania, które może mieć charakter bezpośredni lub pośredni można podać: konkurencję z podmiotami zagranicznymi, dostosowanie wyprodukowanych towarów do norm międzynarodowych, korzystanie z opracowanych i zaimplementowanych na skalę światową rozwiązań technologicznych, zarządczych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Międzynarodowa transakcja handlowa z natury rzeczy jest transakcją w której występuje element transgraniczny, a więc dochodzi do transakcji pomiędzy podmiotami, których siedziba znajduje się w różnych krajach. Handel zagraniczny może być rozpatrywany w dwóch ujęciach: wąskim oraz szerokim. W znaczeniu wąskim przedmiotem handlu zagranicznego są dobra materialne. Szerokie znaczenie obejmuje na przykład: obroty bieżące oraz majątkowo-kredytowe, zakup dóbr i usług niematerialnych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Ryzyko w handlu międzynarodowym

Zawieranie umów dotyczących handlu zagranicznego niesie ze sobą różne rodzaje ryzyka dla stron uczestniczących w transakcji. Najpowszechniejszymi są:

REKLAMA

  • ryzyko płatności (odmowa zapłaty)
  • ryzyko walutowe (niepewność kursów walut)
  • ryzyko handlowe (niewypłacalność kontrahenta)
  • ryzyko kontraktowe (odmowa przyjęcia towaru, zerwanie kontraktu przez kontrahenta)
  • ryzyko utraty towaru
  • ryzyko zniszczenia towaru

W związku z coraz większą rolą handlu międzynarodowego zrodziła się potrzeba opracowania bezpiecznych metod finansowania transakcji. Instrumentem rozliczeniowym umożliwiającym przedsiębiorcom w bezpieczny sposób finansowanie transakcji jest akredytywa dokumentowa. Została ona uregulowana na gruncie międzynarodowego, uniwersalnego standardu UCP 600, który został wydany w 2007 roku przez Międzynarodową Izbę Handlową w Paryżu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

INCOTERMS 2000

Warunki dostaw w handlu zagranicznym zostały opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlową w Paryżu i noszą nazwę INCOTERMS 2010. Warunki INCOTERMS stosuje się do umowy sprzedaży oraz przez analogię również do umowy dostawy. Wszystkich formuł jest 11. 7 dotyczy wszystkich środków transportu, a 4 wyłącznie transportu morskiego i wodnego śródlądowego.

Regułami dla wszystkich środków transportu są:

  • EXW – Ex Works (z zakładu)
  • FCA – Free Carrier ( dostarczony do przewoźnika)
  • CPT - Carriage Paid To (przewóz opłacony do)
  • CIP – Carriage And Industrial Pait To (przewóz i ubezpieczenie opłacone do)
  • DAT – Delivered At Terminal (dostarczony do terminalu)
  • DAP – Delivered At Place (dostarczony do miejsca)
  • DDP – Delivered Duty Paid (dostarczony, cło opłacone)

Z kolei dla transportu morskiego oraz śródlądowego wyróżnia się następujące reguły:

  • FAS – Free Alongside Ship (dostarczony wzdłuż burty statku)
  • FOB – Free On Board ( dostarczony na statek)
  • CFR – Cost And Freight (koszt i ubezpieczenie)
  • CIF – Cost Insurance Freight (koszt i ubezpieczenie fracht)

Akredytywa dokumentowa jako forma zabezpieczenia płatności

Akredytywa dokumentowa (documentary credit) jest jedną z form zabezpieczenia się przed ryzykiem i INCOTERMS 2010. Jest to sposób zabezpieczenia płatności. Stanowi ona samodzielne zobowiązanie banku importera do wypłacenia (lub zagwarantowania środków na poczet zapłaty – zabezpieczenie zapłaty) eksporterowi określonej sumy pieniężnej w zamian za złożenie przez niego w przewidzianym terminie ustalonych w treści akredytywy dokumentów.

Akredytywa potwierdzona (confirming credit) jest jeszcze większym zabezpieczeniem realizacji transakcji. Bank potwierdzający akredytywę dokumentową dodał do niej (na zlecenie banku otwierającego – banku importera) potwierdzenie. Oznacza to, iż zobowiązał się wobec eksportera do wypłaty należnego mu świadczenia.

W procesie rozliczenia transakcji za pomocą akredytywy biorą udział cztery strony:

  • zleceniodawca akredytywy – importer (applicant, orderer)
  • bank otwierający (issuing bank)
  • bank pośredniczący (awizujący, negocjujący lub potwierdzający) – (advising bank, negotiating bank, confirming bank)
  • beneficjent akredytywy, eksporter

Schemat rozliczenia płatności

Przebieg procesu rozliczenia transakcji za pomocą akredytywy przedstawia poniższy schemat:

  1. Strony w umowie zawierają postanowienie o rozliczenie transakcji za pomocą akredytywy
  2. Importer przekazuje swojemu bankowi zlecenie otwarcia akredytywy
  3. Bank importera otwiera akredytywę, przekazuje jej treść bankowi pośredniczącemu
  4. Importer jest zawiadamiany o otwarciu akredytywy
  5. Bank pośredniczący stwierdza autentyczność otwartej akredytywy, zawiadamia eksportera o jej otwarciu
  6. Eksporter dokonuje wysyłki towaru, kompletuje wymagane dokumenty w celu uzyskania należności
  7. Eksporter prezentuje w banku pośredniczącym komplet dokumentów, a bank pośredniczący przedstawia je bankowi otwierającemu
  8. Bank otwierający dokonuje zapłaty eksporterowi

Wady i zalety akredytywy

Opłacalność rozliczenia transakcji za pomocą akredytywy można rozpatrywać pod kątem zalet oraz wad analizując sytuację obu uczestników transakcji. Zestawienie zalet oraz wad w podziale na uczestników transakcji przedstawia poniższa tabela:

Podmiot

Zalety

Wady

Importer

  • Wypłata środków nastąpi tylko za wskazane w umowie dokumenty
  • Bank dokonuje kontroli dokumentów przedłożonych przez eksportera
  • Pewność realizacji wysyłki w oznaczonym terminie
  • Blokada środków pieniężnych na określony czas
  • Obciążają go koszty otwarcia akredytywy
  • Brak pewności w kwestii wywiązania się eksportera z postanowień umownych

Eksporter

  • Gwarancja otrzymania zapłaty pod warunkiem spełnienia warunków umowy
  • Może uzyskać wcześniejszą zapłatę (dyskontując tratę terminową)
  • Możliwość wykorzystania akredytywy jako środka płatniczego dla swoich kontrahentów
  • Akredytywa może być podstawą do uzyskania kredytu na sfinansowanie produkcji lub zakupu towaru
  • Przebieg płatności może być skomplikowany
  • Trudności, uciążliwość w skompletowaniu dokumentów w wymaganym terminie

Akredytywa w polskich bankach

Polscy przedsiębiorcy mogą korzystać z rozliczenia transakcji za pomocą akredytywy. Jest ona oferowana przez banki działające na polskim rynku. Szczegóły dotyczące opłat znajdują się w publikowanych na stronach internetowych banków tabelach opłat i prowizji.   

Abstract: International transactions, letter of credit, security of payment

The article was prepared by Paweł Dyrduł from KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI based in Cracow, Poland, specialising in cross border cases, with its focus on new technologies, IT and life science. It discusses payment risk in international trade and a letter of credit as one of the most popular forms of security for payments in international transactions.

Paweł Dyrduł, prawnik (specjalizacja: prawo bankowe, prawo finansowe) z kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie, specjalizującej się w sprawach transgranicznych (cross border) oraz obsłudze firm branży life science i IT, omawia istotę międzynarodowej transakcji handlowej, ryzyko jakie ona niesie ze sobą dla obu stron oraz akredytywę dokumentową jako najpowszechniejszy sposób rozliczeń oraz redukcji ryzyka w tego typu transakcjach.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA