REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-papierosy będą objęte akcyzą?

E-papierosy będą objęte akcyzą?
E-papierosy będą objęte akcyzą?

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów na bieżąco monitoruje rynek wyrobów tytoniowych oraz e-papierosów, a także powołał już zespół do spraw opodatkowania m.in. e-papierosów. Sejm uchwalił 22 lipca 2016 r. ustawę o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, implementującą przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z 3 kwietnia 2014 r. Według Ministerstwa Finansów z decyzją odnośnie opodatkowania e-papierosów akcyzą należy poczekać na skutki wprowadzanych w tej ustawie obostrzeń i zakazów, które zweryfikują i uregulują rynek e-papierosów.

E-papierosy w Polsce nie są opodatkowane, za wyjątkiem VAT-u. Z klasycznych papierosów do budżetu trafia ponad 31% maksymalnej ceny detalicznej. Nieopodatkowany e-papieros to nierówność wobec innych niebezpiecznych używek, tym bardziej, że z roku na rok liczba użytkowników e-papierosów rośnie. Na świecie więcej "elektronicznych palaczy" jest obecnie tylko w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Biorąc pod uwagę stosunek użytkowników e-papierosów do liczby ludności, jesteśmy prawdopodobnie światowym liderem. Na te kwestie zwrócił uwagę poseł Jerzy Gosiewski w interpelacji z 23 czerwca 2016 r.

Autopromocja

Zdaniem posła, błędne jest stwierdzenie, że e-papieros nie jest wyrobem tytoniowym więc nie może podlegać akcyzie ustalonej na tego typu produkty. E-papieros zawiera w sobie nikotynę, która ma zły wpływ na nasze zdrowie. To prawda, że zawiera nieco mniej substancji, które wydzielane są przy spalaniu zwykłego papierosa, ale niestety nie potwierdza się teza, że e-papierosy mogą wyleczyć z nikotynizmu. Wręcz przeciwnie. Nikotyna w nich zawarta jest substancją uzależniającą, a badania dowodzą, że uzależnienie od nikotyny sprzyja kolejnym uzależnieniom.

Według posła, należy wprowadzić zakaz sprzedaży e-papierosów nieletnim. Wprowadzona zaporowa cenę z nałożoną akcyzą dodatkowo ograniczyłaby dostęp tych używek dla dzieci i młodzieży.

W walce z elektronicznymi papierosami rząd na Węgrzech wprowadził zakaz tego typu urządzeń a olejki do ich uzupełniania są nad Balatonem zabronione, a ich rozprowadzanie stanowi surowo karane przestępstwo. We Francji uznano natomiast, że e-papierosy zasadniczo niczym nie różnią się do zwykłych papierosów i objęto je w większości podobnymi obostrzeniami. Krajowy podatek na papierosy elektroniczne wprowadziły już Portugalia i Włochy, a od 2016 r. zamierza to uczynić Rumunia. W Portugalii danina została nałożona w 2015 r. nie tylko na papierosy elektroniczne, lecz także np. żucie tabaki. Rząd tłumaczył to troską zarówno o zdrowie obywateli i o budżet. We Włoszech podatek został nałożony w 2014 r. zarówno na sam e-papieros, jak i płyn, którym był on napełniany, i to niezależnie od tego, czy zawierał nikotynę. Jego stawka wynosiła aż 58,5 proc. E-papierosy są używką szkodliwą dla palaczy i dla innych osób. Czy  podjąć niezbędne kroki by obłożyć akcyzą e-papierosy?

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Odpowiedzi na intterpelację udzielił 15 lipca 2016 r. (w imieniu ministra finansów) podsekretarz stanu Wiesław Jasiński.

MF wyjaśnia, że e-papierosy to elektroniczne urządzenia służące do podawania nikotyny metodą inhalacji. Podczas korzystania z tego urządzenia nie dochodzi do procesu spalania. Podgrzewany jest wyłącznie płyn zawierający nikotynę, przez co do organizmu dostaje się tylko nikotyna, a nie dostają się substancje smoliste, obecne w dymie papierosowym.

Podkreślić jednak należy, że resort finansów nie jest właściwy do rozstrzygania kwestii czy e-papierosy są bezpieczniejszą alternatywą dostarczania nikotyny do organizmu, niż tradycyjne papierosy. Niemniej jednak jeżeli wyroby te zawierają nikotynę, substancję silnie uzależniającą, to nie są one neutralne dla zdrowia.

Należy zauważyć, iż w Polsce e-papierosy nie są objęte szczególnymi przepisami prawnymi a zatem aktualnie podlegają ustawodawstwu o ogólnym bezpieczeństwie produktów, co w Polsce oznacza kontrolę ze strony UOKiK.

Mając na uwadze fakt, że większość płynów używanych w e-papierosach zawiera nikotynę, która jest substancją uzależniającą, wyroby te de facto nie pozostają bez wpływu na zdrowie. Potrzeba zapobieżenia ryzyku zdrowotnemu stanowiła podstawę działań zmierzających do uregulowania kwestii e-papierosów w skali Unii Europejskiej.

Uregulowania prawne, wprowadzające wiele obostrzeń i zakazów dotyczących produkcji i dystrybucji oraz przewidujące możliwość poddania kontroli m.in. w stosunku do e-papierosów, zawarte zostały w znowelizowanej dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylająca dyrektywę 2001/37/WE.

W dniu 22 lipca 2016 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych implementującej przepisy ww. dyrektywy do krajowego porządku prawnego, wraz z poprawkami Senatu. Dn. 25 lipca 2016 r. została przekazana Prezydentowi do podpisu. Organem właściwym w sprawie jest zatem Minister Zdrowia.

Zgodnie z przyjętymi przepisami w ww. projekcie ustawy - maksymalne stężenie nikotyny w e- papierosach nie może przekraczać 20 mg/ml. Mają być dopuszczone uzupełnialne wkłady do papierosów elektronicznych, pojemność wkładów zapasowych winna wynosić nie więcej niż 10 ml, a w przypadku e-papierosów jednorazowego użytku - pojemność kartridża nie będzie mogła przekraczać 2 ml.

Projektowane przepisy ustawowe zobowiązują importerów i producentów nowych produktów związanych z e-papierosami, aby co najmniej na 6 miesięcy przed planowanym wprowadzeniem ich do obrotu, zgłaszali taki zamiar Inspektorowi do spraw Substancji Chemicznych. Zgłoszenie w tym zakresie musi zawierać szereg informacji w tym m.in. informacje na temat dawki nikotyny i jej absorpcji podczas spożywania wyrobu w normalnych lub racjonalnie przewidywalnych warunkach, opis procesu produkcji i oświadczenie, że proces produkcji e- papierosa lub pojemnika zapasowego zapewnia zgodność z wymogami ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Oświadczenie takie podlega określonej opłacie i zgłaszane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Ponadto w przypadku stwierdzenia, że określone e-papierosy lub pojemniki zapasowe mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, wstrzymane zostanie ich wytwarzanie i wprowadzanie do obrotu.

Ww. znowelizowana ustawa praktycznie znosi różnice między tradycyjnymi i elektronicznymi papierosami, wprowadzając na e-papierosy takie same obowiązki i zakazy jakie określone zostały dla papierosów tradycyjnych. I tak np. e-papierosy zostały objęte obowiązkiem umieszczania ostrzeżeń zdrowotnych, zakazano ich reklamy i sponsoringu oraz ograniczono miejsca palenia e-papierosów. Wprowadzono również, podniesiony w interpelacji, zakaz sprzedaży e-papierosów osobom do 18 lat.

Odnośnie kwestii opodatkowania e-papierosów należy wskazać, że resort finansów rozważa takie rozwiązanie. Podkreślenia wymaga to, że e-papierosy nie spełniają wymogów ustawowej definicji wyrobów tytoniowych, zatem nie są wyrobami tytoniowymi i zarazem wyrobami akcyzowymi, stąd jak dotychczas nie są opodatkowane podatkiem akcyzowym. Przepisy unijne nie wykluczają opodatkowania akcyzą e-papierosów a niektóre państwa UE zdecydowały się na taki krok.


Rozwiązanie dotyczące wprowadzenia akcyzy na e-papierosy powinno być dalekowzroczne, jak również winno uwzględniać właściwą równowagę pomiędzy wpływami budżetowymi, a kosztami administracyjnymi.

W tym kontekście należałoby poczekać na skutki wprowadzanych w życie ustawowych obostrzeń i zakazów, które niewątpliwie zweryfikują i uregulują rynek e-papierosów. Resort finansów na bieżąco monitoruje rynek wyrobów tytoniowych oraz e-papierosów.

Decyzja o ewentualnym opodatkowaniu akcyzą e-papierosów będzie poprzedzona głęboką analizą skali zjawiska. W tym celu w Ministerstwie Finansów powołany już został roboczy zespół do spraw opodatkowania m.in. e-papierosów.

Opracowała Iga Kucharska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA