REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fałszywe oświadczenie nabywcy oleju nie może pozbawiać prawa do preferencyjnej stawki akcyzy

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Fałszywe oświadczenie nabywcy oleju nie może pozbawiać prawa do preferencyjnej stawki akcyzy
Fałszywe oświadczenie nabywcy oleju nie może pozbawiać prawa do preferencyjnej stawki akcyzy

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik nie może ponosić negatywnych konsekwencji w związku z otrzymaniem oświadczenia nabywcy oleju przeznaczonego na cele opałowe, jeżeli oświadczenie zawiera nieprawdziwe dane, o których sprzedawca nie wiedział – Trybunał Konstytucyjny 12 lutego 2015 r. rozstrzygnął sprawę oświadczeń niezbędnych dla zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy (wyrok sygn. akt SK 14/12, Dz. U. z dnia 20 lutego 2015 r. nr. 235).

Akcyza na olej opałowy - preferencyjna stawka

Trybunał Konstytucyjny w wyniku rozpoznania skargi konstytucyjnej orzekł, że pozbawienie sprzedawcy oleju przeznaczonego na cele opałowe możliwości zastosowania stawki preferencyjnej podatku akcyzowego jest niezgodne z konstytucyjną zasadą ochrony własności w przypadku, gdy sprzedawca bez swojej wiedzy przyjął od nabywcy oświadczenie o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze zawierające nieprawdziwe dane.

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedawcy oleju opałowego mogą odzyskiwać nadpłaconą akcyzę

Zgodnie z przepisami obowiązującego do 2004 r. rozporządzenia Ministra Finansów z 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U.2002 nr 27 poz. 269 z późn. zm.) sprzedawca nie mógł zastosować preferencyjnej stawki podatku akcyzowego w przypadku, kiedy nabywca oleju nie złożył oświadczenia o przeznaczeniu oleju na cele opałowe bądź, kiedy oświadczenie to zawierało nieprawdziwe bądź wadliwe dane. W oparciu o te przepisy, podmioty, u których zakwestionowano poprawność oświadczeń uzyskanych od nabywców oleju przeznaczonego na celne grzewcze obciążane były stawką akcyzy, która kilkakrotnie przewyższała stawkę dla tych samych wyrobów przeznaczonych na cele grzewcze.

W wyniku złożonej skargi konstytucyjnej Trybunał zajął się zgodnością przepisów rozporządzenia z 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego z zasadą ochrony prawa własności wynikającą z Konstytucji RP (art. 64 ust. 1 i 3 w zw. z art. 2 w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP).

REKLAMA

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozstrzygnięcie Trybunału Konstytucyjnego

Trybunał wskazał, iż przepisy wprowadzające wymóg pozyskiwania i przechowywania oświadczeń od nabywców olejów przeznaczonych na cele opałowe mają za zadanie zabezpieczyć interesy fiskalne Skarbu Państwa poprzez ograniczenie używania wyrobów opodatkowanych preferencyjną stawką do celów np. napędowych. Trybunał podkreślił, że ustawodawca ma możliwość wprowadzania wymagań, których spełnienie jest warunkiem uzyskania danej ulgi czy preferencji podatkowej. Zdaniem Trybunału jednak, to uprawnienie prawodawcy nie pozwala jednak w praktyce na ustanawianie warunków, które są niemożliwe do spełnienia przez podatnika. Zdaniem Trybunału, w sytuacji, kiedy podmiot dokonujący sprzedaży olejów opodatkowanych preferencyjną stawką akcyzy nie ma możliwości wypełnienia warunków dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku ze względu na okoliczności, na które ten podmiot nie ma żadnego wpływu, pozbawienie go tej preferencji stanowi naruszenie zasady zaufania jednostki do państwa oraz zasady proporcjonalności.

W konsekwencji, w opinii Trybunału, pozbawienie sprzedawcy możliwości zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy ze względu na nieprawdziwe dane podane przez nabywcę oleju w formalnie poprawnym oświadczeniu, jeżeli sprzedawca nie był świadomy oszustwa, jest niezgodne z Konstytucją.

Aktywne druki i formularze

Praktyczne konsekwencje wyroku TK

Wyrok ten może mieć istotne znaczenia dla dużej grupy podatników, którzy zobowiązani zostali do zapłaty akcyzy w wyższej stawce ze względu na błędy materialne oświadczeń, które były wynikiem nieprawdziwych informacji udzielonych sprzedawcy przez nabywcę oleju. O ile wyrok dotyczy przepisów, które utraciły już ważność, to może mieć on wpływ również na sprawy toczące się w oparciu późniejszy stan prawny, jak również sprawy, w których duże znaczenie może mieć zachowanie przez podatników należytej staranności w kontaktach z kontrahentami.

Należy również zaznaczyć, że podatnicy, którzy zostali obciążeni wyższym podatkiem akcyzowym na podstawie przepisów rozporządzenia z 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego mogą domagać się wznowienia zakończonego postępowania w oparciu o omawiany wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Terminy na wznowienie postępowania są ograniczone i upływają dla decyzji ostatecznych 20 marca 2015 r., natomiast dla prawomocnych orzeczeń sądów administracyjnych dnia 20 maja 2015 r.


Mając to na uwadze, podatnicy, którzy zapłacili akcyzę w wyższej wysokości za okres od marca 2002 r. do grudnia 2003 r., w związku z zakwestionowaniem prawdziwości danych zawartych w oświadczeniach powinni rozważyć wystąpienie o wznowienie właściwego postępowania przed upływem wskazanych wyżej terminów.

Warto wiedzieć:
Pierwsze trzy WIA wydane. Dyrektor Izby zaklasyfikował dla celów akcyzy lody z alkoholem.
Chcesz wiedzieć więcej? Pobierz praktyczny przewodnik o WIA Deloitte.

Autorzy:
Łukasz Janiga
Starszy Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte
ljaniga@deloitteCE.com

Anna Wibig
Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte
awibig@deloitteCE.com

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA