REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fałszywe oświadczenie nabywcy oleju nie może pozbawiać prawa do preferencyjnej stawki akcyzy

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Fałszywe oświadczenie nabywcy oleju nie może pozbawiać prawa do preferencyjnej stawki akcyzy
Fałszywe oświadczenie nabywcy oleju nie może pozbawiać prawa do preferencyjnej stawki akcyzy

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik nie może ponosić negatywnych konsekwencji w związku z otrzymaniem oświadczenia nabywcy oleju przeznaczonego na cele opałowe, jeżeli oświadczenie zawiera nieprawdziwe dane, o których sprzedawca nie wiedział – Trybunał Konstytucyjny 12 lutego 2015 r. rozstrzygnął sprawę oświadczeń niezbędnych dla zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy (wyrok sygn. akt SK 14/12, Dz. U. z dnia 20 lutego 2015 r. nr. 235).

Akcyza na olej opałowy - preferencyjna stawka

Trybunał Konstytucyjny w wyniku rozpoznania skargi konstytucyjnej orzekł, że pozbawienie sprzedawcy oleju przeznaczonego na cele opałowe możliwości zastosowania stawki preferencyjnej podatku akcyzowego jest niezgodne z konstytucyjną zasadą ochrony własności w przypadku, gdy sprzedawca bez swojej wiedzy przyjął od nabywcy oświadczenie o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze zawierające nieprawdziwe dane.

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedawcy oleju opałowego mogą odzyskiwać nadpłaconą akcyzę

Zgodnie z przepisami obowiązującego do 2004 r. rozporządzenia Ministra Finansów z 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U.2002 nr 27 poz. 269 z późn. zm.) sprzedawca nie mógł zastosować preferencyjnej stawki podatku akcyzowego w przypadku, kiedy nabywca oleju nie złożył oświadczenia o przeznaczeniu oleju na cele opałowe bądź, kiedy oświadczenie to zawierało nieprawdziwe bądź wadliwe dane. W oparciu o te przepisy, podmioty, u których zakwestionowano poprawność oświadczeń uzyskanych od nabywców oleju przeznaczonego na celne grzewcze obciążane były stawką akcyzy, która kilkakrotnie przewyższała stawkę dla tych samych wyrobów przeznaczonych na cele grzewcze.

W wyniku złożonej skargi konstytucyjnej Trybunał zajął się zgodnością przepisów rozporządzenia z 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego z zasadą ochrony prawa własności wynikającą z Konstytucji RP (art. 64 ust. 1 i 3 w zw. z art. 2 w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP).

REKLAMA

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozstrzygnięcie Trybunału Konstytucyjnego

Trybunał wskazał, iż przepisy wprowadzające wymóg pozyskiwania i przechowywania oświadczeń od nabywców olejów przeznaczonych na cele opałowe mają za zadanie zabezpieczyć interesy fiskalne Skarbu Państwa poprzez ograniczenie używania wyrobów opodatkowanych preferencyjną stawką do celów np. napędowych. Trybunał podkreślił, że ustawodawca ma możliwość wprowadzania wymagań, których spełnienie jest warunkiem uzyskania danej ulgi czy preferencji podatkowej. Zdaniem Trybunału jednak, to uprawnienie prawodawcy nie pozwala jednak w praktyce na ustanawianie warunków, które są niemożliwe do spełnienia przez podatnika. Zdaniem Trybunału, w sytuacji, kiedy podmiot dokonujący sprzedaży olejów opodatkowanych preferencyjną stawką akcyzy nie ma możliwości wypełnienia warunków dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku ze względu na okoliczności, na które ten podmiot nie ma żadnego wpływu, pozbawienie go tej preferencji stanowi naruszenie zasady zaufania jednostki do państwa oraz zasady proporcjonalności.

W konsekwencji, w opinii Trybunału, pozbawienie sprzedawcy możliwości zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy ze względu na nieprawdziwe dane podane przez nabywcę oleju w formalnie poprawnym oświadczeniu, jeżeli sprzedawca nie był świadomy oszustwa, jest niezgodne z Konstytucją.

Aktywne druki i formularze

Praktyczne konsekwencje wyroku TK

Wyrok ten może mieć istotne znaczenia dla dużej grupy podatników, którzy zobowiązani zostali do zapłaty akcyzy w wyższej stawce ze względu na błędy materialne oświadczeń, które były wynikiem nieprawdziwych informacji udzielonych sprzedawcy przez nabywcę oleju. O ile wyrok dotyczy przepisów, które utraciły już ważność, to może mieć on wpływ również na sprawy toczące się w oparciu późniejszy stan prawny, jak również sprawy, w których duże znaczenie może mieć zachowanie przez podatników należytej staranności w kontaktach z kontrahentami.

Należy również zaznaczyć, że podatnicy, którzy zostali obciążeni wyższym podatkiem akcyzowym na podstawie przepisów rozporządzenia z 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego mogą domagać się wznowienia zakończonego postępowania w oparciu o omawiany wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Terminy na wznowienie postępowania są ograniczone i upływają dla decyzji ostatecznych 20 marca 2015 r., natomiast dla prawomocnych orzeczeń sądów administracyjnych dnia 20 maja 2015 r.


Mając to na uwadze, podatnicy, którzy zapłacili akcyzę w wyższej wysokości za okres od marca 2002 r. do grudnia 2003 r., w związku z zakwestionowaniem prawdziwości danych zawartych w oświadczeniach powinni rozważyć wystąpienie o wznowienie właściwego postępowania przed upływem wskazanych wyżej terminów.

Warto wiedzieć:
Pierwsze trzy WIA wydane. Dyrektor Izby zaklasyfikował dla celów akcyzy lody z alkoholem.
Chcesz wiedzieć więcej? Pobierz praktyczny przewodnik o WIA Deloitte.

Autorzy:
Łukasz Janiga
Starszy Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte
ljaniga@deloitteCE.com

Anna Wibig
Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte
awibig@deloitteCE.com

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA