REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zagraniczne spółki kontrolowane (CFC) - opodatkowanie CIT i PIT

Joanna Litwińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nadal prowadzi prace legislacyjne nad projektem nowelizacji ustawy o PIT i ustawy o CIT przewidującym opodatkowanie dochodów kontrolowanych przez polskich podatników spółek zagranicznych (CFC – Controlled Foreign Coroprations).

Jednak nowelizacja ta nie ma raczej szans zostać uchwalona przed 2014 rokiem. Tym bardziej, że zastrzeżenia do projektu zgłosiła m.in. Rada Legislacyjna.

Autopromocja

 

Założenia projektu z dnia 30 kwietnia 2013 r.

Celem racjonalnie działającego podatnika jest szukanie rozwiązań umożliwiających mu zniwelowanie obciążeń podatkowych. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowych przepisów, które mają na celu opodatkowanie przychodów osiąganych przez podatników, którzy korzystają z możliwości przerzucania dochodu do spółek zagranicznych nie prowadzących faktycznie działalności, a jedynie służących podatnikom jako narzędzie optymalizacyjne.

Spółki zakładane w państwach o korzystnej jurysdykcji służą transferowi dochodów z państwa rezydencji podatkowej podatnika do kontrolowanych przez nich spółek, gdzie opodatkowanie dochodów jest bardzo niskie bądź nie występuje w ogóle.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli podatnik, będący polskim rezydentem podatkowym jest np. udziałowcem zagranicznej spółki będącej podatnikiem w innym państwie niż Polska, wtedy dochody tej spółki nie podlegają opodatkowaniu w Polsce ( inne regulacje obowiązują w przypadku zakładu ). W rezultacie polscy podatnicy nie mają obowiązku zapłaty podatku z tytułu dochodów uzyskiwanych przez spółkę, obowiązek podatkowy powstaje natomiast w przypadku dochodów pasywnych, czyli dywidend, należności licencyjnych, odsetek.

Korzystanie z powyższego rozwiązania powoduje możliwość odroczenia momentu zapłaty podatku w Polsce, a niekiedy także obniżenie stawki podatku, poprzez korzystanie z rozwiązań zawartych między innymi w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Umowy te zawierają metody mające na celu unikanie podwójnego opodatkowania w państwie rezydencji oraz w państwie źródła, jeżeli w państwie źródła istnieją preferencyjne warunki opodatkowania, to realnie zapłacona stawka podatku w Polsce jest zazwyczaj niższa. Projekt Ministerstwa Finansów zmierza do opodatkowania spółek mających siedzibę bądź zarząd w krajach o korzystniejszych regulacjach podatkowych.

Zagraniczne spółki kontrolowane - jak są opodatkowane?

Projekt zmierza do tego, aby polscy podatnicy płacili w Polsce podatek również od dochodów osiągniętych przez kontrolowaną spółkę z siedzibą lub zarządem w kraju o niższym opodatkowaniu niż w wysokości 19 % osiągniętych dochodów. Regulacje dotyczące opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych po raz pierwszy zostały wprowadzone w Stanach Zjednoczonych (1962 r. ), ponadto obowiązują obecnie we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Portugalii.

Zgodnie z propozycjami zawartymi w projekcie, przez zagraniczną spółkę kontrolowaną rozumie się między innymi zagraniczną spółkę, mającą siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 9a ust. 6.

Kwartalne rozliczenie VAT w 2014 r.

 Na podstawie wspomnianego artykułu Minister właściwy do spraw Finansów Publicznych określa listę krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową. Ponadto zmiany dotyczyły będą zagranicznych spółek, które łącznie spełniać będą następujące warunki:

- polski rezydent podatkowy posiada w spółce, nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25 % udziałów w kapitale lub 25 % praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25 % udziałów związanych z prawem uczestnictwa w zyskach,

- co najmniej 50 % przychodów z zagranicznej spółki, osiągniętych w roku podatkowym, pochodzi z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także przychodów z praw autorskich, praw własności przemysłowej - w tym z tytułu zbycia tych praw, a także zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

- co najmniej jeden rodzaj przychodów z punktu poprzedniego uzyskiwanych przez zagraniczną spółkę podlega w państwie jej siedziby lub zarządu opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego obowiązującej w tym państwie niższej o co najmniej 25 % od stawki, która obowiązuje w Polsce lub podlega zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, chyba że przychody te podlegają regulacjom dotyczącym przepisów dyrektywy w sprawie wspólnego opodatkowania spółek dominujących i zależnych różnych państw członkowskich.

 

Powyższe przepisy dotyczą więc zawsze spółek mających siedzibę lub zarząd w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, natomiast w innych krajach niezbędne będzie ustalenie istnienia trzech powyższych przesłanek. Podatnik będzie miał jednak możliwość uniknięcia opodatkowania w sytuacji gdy wykaże, że zagraniczna spółka kontrolowana prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w państwie siedziby, zarządu.

 

 Jak zaznaczyli autorzy projektu w kwestii ustalenia, czy spółka rzeczywiście prowadzi działalność gospodarczą, należy się odwołać do orzecznictwa TS UE.

 

Zgodnie ze wskazówkami działalność taka prowadzona jest, gdy:

- istnieje przedsiębiorstwo rzeczywiście prowadzające działalność gospodarczą, w szczególności istnieje lokal, wykwalifikowany personel oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej działalności,

- nie istnieje struktura oderwana od przyczyn ekonomicznych,

- istnieje współmierność w zakresie prowadzonej działalności a użytych do tego środków,

- zawierane porozumienia są zgodne z rzeczywistością gospodarczą i zakresem działalności spółki,

- spółka samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze, przy wykorzystaniu zasobów własnych.

 

Wprowadzone zmiany będą, zdaniem Ministerstwa dotyczyły wąskiej grupy podatników a ich celem jest uszczelnienie systemu podatkowego.

 

Joanna Litwińska

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA