Ustalanie cen transferowych metodą marży transakcyjnej netto dla spółek dystrybucyjnych / usługowych w grupie kapitałowej – aspekty praktyczne
REKLAMA
REKLAMA
Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące ustalania cen transferowych, szacowania dochodów podmiotów powiązanych oraz dokumentowania zawieranych przez nie transakcji. Wprowadziła je ustawa z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „updop”) pojawił się nowy rozdział poświęcony cenom transferowym (rozdz. 1a, art. 11a i nast.) i analogiczne zmiany zostały także wprowadzone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (rozdz. 4b, art. 23m i nast.).
REKLAMA
Wprowadzone regulacje obligują wprost podmioty powiązane do zawierania transakcji już na etapie ustalania cen, na warunkach rynkowych. Zgodnie z art. 11c. ust 1 updop podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Cena transferowa to rezultat finansowy warunków ustalonych lub narzuconych w wyniku istniejących powiązań, w tym cenę, wynagrodzenie, wynik finansowy lub wskaźnik finansowy (art. 11a ust.1 pkt. 1 updop). Ceny transferowe weryfikuje się, stosując metodę najbardziej odpowiednią w danych okolicznościach, wybraną spośród następujących metod (art. 11d ust.1 pkt. 1 updop):
- porównywalnej ceny niekontrolowanej;
- ceny odprzedaży;
- koszt plus;
- marży transakcyjnej netto;
- podziału zysku.
Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry
Przykład ustalania cen transferowych metodą marży transakcyjnej
Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie jednego z możliwych przykładów zawierania transakcji z ustaleniem cen transferowych na warunkach rynkowych z wykorzystaniem metody marży transakcyjnej netto. W procesie ustalania cen transferowych metodą marży transakcyjnej netto dla spółek dystrybucyjnych i/lub usługowych w grupie kapitałowej niezbędne jest:
- posiadanie analizy porównawczej (analizy danych podmiotów niepowiązanych lub transakcji zawieranych z podmiotami niepowiązanymi lub pomiędzy podmiotami niepowiązanymi uznanych za porównywalne do warunków ustalonych w transakcjach kontrolowanych);
- przeprowadzenie segmentacji danych finansowych podmiotu.
W niniejszym przykładzie zakładamy, że:
- została przeprowadzona analiza czynników porównywalności i wybrana metoda, o której mowa w art. 11d ust. 1 i 2 updop;
- stroną podlegającą badaniu w ramach analizy cen transferowych (stroną testowaną) jest przedmiotowa spółka opisana w przykładzie;
- spółka nie ma porównywalnych transakcji zawieranych z podmiotami niepowiązanymi (innymi słowami mamy do czynienia z brakiem możliwości wykorzystania danych wewnętrznych w zakresie analizy porównawczej);
- spółka ma dokonaną analizę porównawczą (t.j. ustalony tzw. „benchmark”).
Głównym celem przykładu jest pokazanie prostej segmentacji danych finansowych oraz sposobu obliczenia cen transferowych dla poszczególnych produktów.
Zgodnie z paragrafem 2.84 Wytycznych OCED w sprawie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych oraz administracji podatkowych (dalej: „Wytyczne”) koszty oraz przychody, które nie są związane z kontrolowaną transakcją powinny być wyłączone, jeśli mają istotny wpływ na porównywalność z transakcjami niekontrolowanymi. Ponadto zgodnie z Wytycznymi odpowiedni poziom segmentacji danych finansowych podatnika jest wymagany gdy testowany jest wynik netto (marża netto) uzyskiwany z kontrolowanej transakcji (lub z kontrolowanych transakcji odpowiednio agregowanych zgodnie z paragrafami 3.9-3.12 Wytycznych). Według Wytycznych nie jest odpowiednie zastosowanie metody marży transakcyjnej netto w odniesieniu do wyniku całego podmiotu jeśli jest on zaangażowany w różne transakcje kontrolowane, które w przypadku ich zagregowania nie mogą być odpowiednio porównane z transakcjami niezależnymi. Idealnie byłoby gdyby zasada ceny rynkowej (ang.: arm's length principle) była zastosowana dla pojedynczych transakcji. Jednakże w praktyce są transakcje które są tak ściśle powiązane lub powtarzalne, że nie mogą być w sposób wiarygodny porównane pojedynczo do transakcji niekontrolowanych. Innym przykładem możliwości agregowania transakcji jest podejście portfelowe. Podejście portfelowe jest strategią biznesową polegającą na łączeniu pewnych transakcji w celu uzyskania odpowiedniej rentowności dla całego portfela a nie dla pojedynczych produktów w portfelu. Podejście to może być też uzasadnione tym, że sprzedaż pewnych produktów o wysokiej rentowności jest umożliwiona przez sprzedaż produktów niskomarżowych lub nawet sprzedawanych ze stratą. Ponadto w pewnych przypadkach uzasadnione jest stosowanie podejścia pakietowego
W prezentowanym przykładzie segmentacja danych finansowych spółek dystrybucyjnych i/lub usługowych w grupie kapitałowej w procesie ustalania cen transferowych metodą marży transakcyjnej netto polega na wykorzystaniu danych z planów finansowych (budżetu) w celu wydzielenia m.in.:
- usług świadczonych dla innych podmiotów z grupy z podziałem na rodzaje usług na których oczekiwana marża może być różna (np. podział na usługi o tzw. niskiej wartości dodanej oraz usługi pozostałe);
- dystrybucji towarów zakupionych od innych podmiotów z grupy kapitałowej z podziałem na grupy produktowe.
Dla celów przykładu zakładamy, że przedmiotowa spółka jest dystrybutorem produktów chemicznych. Większość produktów sprzedawanych przez spółkę jest kupowana od podmiotów z grupy kapitałowej w celu odsprzedaży na rynku polskim. Jednakże ze względu na specyficzne zapotrzebowania klientów polskich spółka zajmuje się również dystrybucją produktów z grupy produktowej D niebędących produktami chemicznymi, które są kupowane bezpośrednio od podmiotu niepowiązanego (transakcja niekontrolowana). Ze względu na różnice cech charakterystycznych produktów grupy D w porównaniu do A, B i C i różnice w zakresie funkcji w dystrybucji produktów kupowanych od podmiotów z grupy kapitałowej w porównaniu do dystrybucji grupy produktowej D (nie ma potrzeby promocji i marketingu) nie ma porównywalnych transakcji zawieranych z podmiotami niepowiązanymi (innymi słowami mamy do czynienia z brakiem możliwości wykorzystania danych wewnętrznych w zakresie analizy porównawczej). Grupy produktowe A, B i C nieznacznie różnią się charakterystyką ale też różnią się dojrzałością rynkową produktów. W związku z tym poziom zaangażowania w zakresie promocji i marketingu jest różny dla tych grup produktowych.
Ponadto spółka świadczy usługi dla podmiotów z grupy kapitałowej:
- usługi księgowe dla podmiotów z grupy kapitałowej z regionu,
- usługi w zakresie wykonywanie wybranych prac związanych z rozwojem produktów świadczone na rzecz centrali grupy kapitałowej.
Poniżej przedstawione są dane z budżetu na rok 20xx jakie mogą być wykorzystane w celu ustalenia cen transferowych:
Budżet ogółem rok finansowy 20xx |
Sprzedaż towarów - grupa produktowa A (zakup transakcja kontrolowana) |
Sprzedaż towarów - grupa produktowa B (zakup transakcja kontrolowana) |
Sprzedaż towarów - grupa produktowa C (zakup transakcja kontrolowana) |
Sprzedaż towarów - grupa produktowa D (zakup transakcja niekontrolowana) |
Usługi księgowe dla podmiotów z grupy w regionie (transakcja kontrolowana) |
Usługi w zakresie wykonywanie wybranych prac związanych z rozwojem produktów świadczone na rzecz centrali grupy kapitałowej (transakcja kontrolowana) |
|
Budżet rok finansowy 20xx: |
|||||||
Sprzedaż przed rabatami do podmiotów niepowiązanych |
4.950.000 |
1.500.000 |
2.200.000 |
750.000 |
500.000 |
||
Rabaty (w tym również udzielane retrospektywnie) |
(950.000) |
(500.000) |
(200.000) |
(250.000) |
|||
Sprzedaż po uwzględnieniu rabatów |
4.000.000 |
1.000.000 |
2.000.000 |
500.000 |
500.000 |
||
Koszty (tylko transakcje niekontrolowane): |
|||||||
Koszt własny sprzedaży dla transakcji niekontrolowanych |
(410.000) |
||||||
Koszty marketingu i sprzedaży |
(470.000) |
(200.000) |
(20.000) |
(250.000) |
|||
Koszty administracyjne |
(530.000) |
(125.000) |
(250.000) |
(62.500) |
(62.500) |
(20.000) |
(10.000) |
Koszty pozostałe |
(400.000) |
(25.000) |
(50.000) |
(12.500) |
(12.500) |
(200.000) |
(100.000) |
Marża transakcyjna netto (rentowność przychodów) dla transakcji niekontrolowanych |
3.0% |
||||||
Zysk przed odsetkami oraz opodatkowaniem (EBIT) dla transakcji niekontrolowanych |
15.000 |
Założenia dla ustalenia cen transferowych w transakcjach kontrolowanych (na podstawie analizy porównawczej):
Sprzedaż towarów - grupa produktowa A (zakup transakcja kontrolowana) |
Sprzedaż towarów - grupa produktowa B (zakup transakcja kontrolowana) |
Sprzedaż towarów - grupa produktowa C (zakup transakcja kontrolowana) |
Usługi księgowe dla podmiotów z grupy w regionie (transakcja kontrolowana) |
Usługi w zakresie wykonywanie wybranych prac związanych z rozwojem produktów świadczone na rzecz centrali grupy kapitałowej (transakcja kontrolowana) |
|||
Oczekiwana marża transakcyjna netto (rentowność przychodów) dla transakcji kontrolowanych |
4,0% |
4,0% |
4,0% |
||||
Oczekiwana marża transakcyjna netto (marża na kosztach) dla transakcji kontrolowanych |
5,0% |
10,0% |
Wyliczenie wartości sprzedaży usług do podmiotów powiązanych:
Usługi księgowe dla podmiotów z grupy w regionie (transakcja kontrolowana) |
Usługi w zakresie wykonywanie wybranych prac związanych z rozwojem produktów świadczone na rzecz centrali grupy kapitałowej (transakcja kontrolowana) |
||||||
Sprzedaż usług do podmiotów powiązanych (koszty całkowite plus marża transakcyjna netto) |
231.000 |
121.000 |
|||||
Oczekiwany zysk przed odsetkami oraz opodatkowaniem (EBIT) |
11.000 |
11.000 |
Obliczenia dla sprzedaży towarów zakupionych w transakcjach kontrolowanych – etapy:
- obliczenie oczekiwanego zysku przed odsetkami oraz opodatkowaniem (EBIT) dla grup produktowych A, B i C = sprzedaż po uwzględnieniu rabatów x oczekiwana marża transakcyjna netto (rentowność przychodów);
- obliczenie kosztu własnego sprzedaży dla transakcji kontrolowanych dla grup produktowych A, B i C jako wartości rezydualnej z uwzględnieniem przychodów, kosztów i oczekiwanego zysku przed odsetkami oraz opodatkowaniem (EBIT);
- obliczenie wskaźnika procentowego do ustalenia ceny transferowej dla poszczególnych produktów z grup produktowych A, B i C wg formuły -koszt własny/sprzedaż przed rabatami x 100.
Sprzedaż towarów - grupa produktowa A (zakup transakcja kontrolowana) |
Sprzedaż towarów - grupa produktowa B (zakup transakcja kontrolowana) |
Sprzedaż towarów - grupa produktowa C (zakup transakcja kontrolowana) |
|||||
Oczekiwany zysk przed odsetkami oraz opodatkowaniem (EBIT) |
40.000 |
80.000 |
20.000 |
||||
Koszt własny sprzedaży dla transakcji kontrolowanych |
(610.000) |
(1.600.000) |
(155.000) |
||||
Wskaźnik % do ustalenia ceny transferowej dla poszczególnych produktów z grupy produktowej (-koszt własny/sprzedaż przed rabatami x 100) |
40,67% |
72,73% |
20,67% |
Podsumowanie na podstawie danych budżetowych:
Budżet ogółem rok finansowy 20xx |
Sprzedaż towarów - grupa produktowa A (zakup transakcja kontrolowana) |
Sprzedaż towarów - grupa produktowa B (zakup transakcja kontrolowana) |
Sprzedaż towarów - grupa produktowa C (zakup transakcja kontrolowana) |
Sprzedaż towarów - grupa produktowa D (zakup transakcja niekontrolowana) |
Usługi księgowe dla podmiotów z grupy w regionie (transakcja kontrolowana) |
Usługi w zakresie wykonywanie wybranych prac związanych z rozwojem produktów świadczone na rzecz centrali grupy kapitałowej (transakcja kontrolowana) |
|
Zysk przed odsetkami oraz opodatkowaniem (EBIT) |
177.000 |
40.000 |
80.000 |
20.000 |
15.000 |
11.000 |
11.000 |
Przychody |
4.352.000 |
1.000.000 |
2.000.000 |
500.000 |
500.000 |
231.000 |
121.000 |
EBIT/Przychody (%) |
4,1% |
4,0% |
4,0% |
4,0% |
3,0% |
4,8% |
9,1% |
Obliczony powyżej wskaźnik procentowy do ustalenia ceny transferowej dla poszczególnych produktów z grup produktowych A, B i C zostanie wykorzystany do obliczenia cen transferowych poszczególnych produktów. Poniżej przykład dla produktów z grupy produktowej A.
Grupa produktowa A |
Produkt X |
Produkt Y |
Produkt Z |
Razem grupa produktowa A |
Budżet rok finansowy 20xx: |
||||
ilość |
12,000 |
20,000 |
50,000 |
|
cena jednostkowa przed rabatami |
15,00 |
21,00 |
18,00 |
|
Sprzedaż przed rabatami do podmiotów niepowiązanych |
180.000 |
420.000 |
900.000 |
1.500.000 |
Rabaty udzielane retrospektywnie zależne od osiągnięcia celów zakupowych przez klientów (założenie na poziomie 33,33%) |
(60.000) |
(140.000) |
(300.000) |
(500.000) |
Sprzedaż po uwzględnieniu rabatów |
120.000 |
280.000 |
600.000 |
1.000.000 |
Obliczenie cen transferowych dla poszczególnych produktów wg formuły - cena jednostkowa przed rabatami x wskaźnik procentowy do ustalenia ceny transferowej dla danej grupy produktowej:
Grupa produktowa A |
Produkt X |
Produkt Y |
Produkt Z |
Razem grupa produktowa A |
Wskaźnik % do ustalenia ceny transferowej dla poszczególnych produktów z grupy produktowej (-koszt własny/sprzedaż przed rabatami x 100) |
40,67% |
40,67% |
40,67% |
|
Cena transferowa |
6,10 |
8,54 |
7,32 |
|
Koszt własny sprzedaży |
(73.200) |
(170.800) |
(366.000) |
(610.000) |
Koszty marketingu i sprzedaży |
(200.000) |
|||
Koszty administracyjne |
(125.000) |
|||
Koszty pozostałe |
(25.000) |
|||
Zysk przed odsetkami oraz opodatkowaniem (EBIT) |
40.000 |
Możliwość wykorzystania systemu do obliczania cen transferowych
Wykorzystując wyżej opisaną metodę możliwe jest wdrożenie systemu/ procesu do obliczania cen transferowych – w języku angielskim określanego jako operational transfer pricing z wykorzystaniem budżetów na rok finansowy i aktualizacji budżetów (tzw. forecast). W przypadku takiego procesu możliwe jest bieżące monitorowanie/ zmienianie cen transferowych w zależności od zmian/ aktualizacji budżetu tak aby minimalizować konieczność dokonywania korekt cen transferowych. System taki wymaga przede wszystkim integracji wielu procesów oraz poprawności danych podstawowych (ang.: masterdata).
Tomasz Stasiewski
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat