REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa oddelegowania pracownika a podatek u źródła na gruncie ustawy o CIT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Usługa oddelegowania pracownika a podatek u źródła na gruncie ustawy o CIT
Usługa oddelegowania pracownika a podatek u źródła na gruncie ustawy o CIT

REKLAMA

REKLAMA

Oddelegowanie pracownika przez zagranicznego kontrahenta może zostać potraktowane przez organy podatkowe jako usługa pozyskiwania personelu bądź świadczenie o podobnym charakterze. W konsekwencji wynagrodzenie wypłacone na rzecz zagranicznego podmiotu z tego tytułu może skutkować dla polskiego podmiotu ryzykiem powstania obowiązku w zakresie podatku u źródła.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej ustawą o CIT), opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w Polsce podlegają m.in. przychody z tytułu usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz świadczeń o podobnym charakterze. Należy wskazać, że katalog świadczeń objętych regulacją ww. przepisu jest katalogiem otwartym, jednakże ograniczenie stanowi stopień podobieństwa pomiędzy świadczeniami wprost wymienionymi w tym przepisie, a świadczeniami będącymi przedmiotem analizy w każdym konkretnym przypadku.

Autopromocja

W świetle powyższego, rozważenia wymaga, czy oddelegowanie pracowników podlega regulacji art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT jako usługa rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu bądź świadczenie o podobnym charakterze. Ustawa o CIT nie zawiera definicji powyższych pojęć, jednakże warto przywołać stanowisko organów podatkowych, które wskazują, że usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu zasadniczo mają na celu przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30.10.2014 r., znak IPPB5/423-780/14-2/PS).

Ponadto należy przywołać stanowisko organów podatkowych bezpośrednio odnoszące się do kwalifikacji usług oddelegowania pracowników przez zagraniczne podmioty w świetle przepisów w zakresie podatku u źródła. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 22.11.2012 r., znak IBPBI/2/423-1064/12/BG, usługa oddelegowania pracowników mieści się w katalogu świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT, w istocie jest to bowiem usługa pozyskiwania personelu. Pozyskiwanie personelu obejmuje bowiem zbiór celowo wyodrębnionych i odpowiednio skonfigurowanych działań w obszarze funkcji personalnej przedsiębiorstwa, które są ukierunkowane na zapewnienie firmie odpowiedniej liczby kompetentnych osób świadczących pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy czym jak zaznaczył organ, osobą świadczącą pracę nie zawsze musi być pracownik, gdyż personel jest pojęciem szerszym. Powyższe stanowisko odnośnie usług oddelegowania pracowników można znaleźć także w starszych interpretacjach. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził w interpretacji z 27.04.2010 r., znak ILPB3/423-323/10-3/MM, że w przypadku umowy na delegowanie pracowników zatrudnionych w zagranicznej spółce do pracy przy produkcji w polskim podmiocie, usługi nią objętą stanowią w myśl art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT usługi pozyskania personelu lub świadczenia o podobnym charakterze.

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Podsumowując, oddelegowanie pracownika przez zagranicznego kontrahenta – w świetle przywołanych interpretacji indywidualnych - może zostać potraktowane jako usługa pozyskiwania personelu bądź świadczenie o podobnym charakterze, a wynagrodzenie wypłacone na rzecz zagranicznego podmiotu z tego tytułu może skutkować dla polskiego podmiotu ryzykiem powstania obowiązku w zakresie podatku u źródła. Należy jednak podkreślić, że decydujące znaczenie dla stwierdzenia, czy dane usługi mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma charakter rzeczywiście realizowanych świadczeń. Każdorazowo należy więc zidentyfikować rzeczywisty zakres przedmiotowy świadczeń realizowanych w ramach usługi oddelegowania pracownika.

Tomasz Pastuszka, Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

REKLAMA