REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody przeznaczone na cele statutowe – zwolnienie z CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
dochody przeznaczone na cele statutowe, zwolnienie z CIT
dochody przeznaczone na cele statutowe, zwolnienie z CIT

REKLAMA

REKLAMA

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT przewiduje zwolnienie z podatku dochodów podatników, których celem statutowym jest określona, wskazana w ustawie działalność. Zwolnienie podatkowe dotyczy jednak tylko tej części dochodów, która jest przeznaczona i wydatkowana na te cele statutowe.

Jednocześnie ustawa o CIT wymienia (art. 17 ust. 1a) szereg dochodów, które nie mogą być zwolnione (np. dochody z leasingu, dochody z wytwarzania wyrobów tytoniowych), jak i wskazuje (art. 17 ust. 1c) na podmioty, które nie mogą korzystać z tego zwolnienia, w tym przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w jednym z wyroków „Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy należy do kategorii norm celu społecznego i ukierunkowany jest na realizację określonej polityki społecznej. Założeniem tej regulacji jest odstępstwo od celu fiskalnego, jak też zasady powszechności i równości opodatkowania (…)”. Jak wyraził się NSA, stosowanie tego przepisu skutkuje finansowaniem świadczeń na określone działania statutowe poprzez zwolnienie podatkowe.

Dla zastosowania zwolnienia decydujące jest nie źródło dochodu, lecz cel, na jaki dochód jest przeznaczony i wydatkowany. Zwolnieniu mogą zatem podlegać zarówno dochody podatnika z działalności statutowej jak i dochody z działalności gospodarczej, pod warunkiem, że zostaną w określony sposób wydatkowane.

Przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy wszystkich dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych danego podatnika, a jedynie dochodów przeznaczonych na te cele statutowe, które zostały wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, a więc np. na cele działalności naukowej, kulturalnej, etc. Dodatkowo, jak podkreślają organy podatkowe, określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych powinno być precyzyjne, jasne i niebudzące wątpliwości.

Jak wynika z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, wydatki dające prawo do zastosowania zwolnienia obejmują w szczególności wydatki na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów, o których mowa w art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy oraz wydatki na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie wydatki mogą być objęte zwolnieniem, a które mu nie podlegają?

Jak pokazuje praktyka, z perspektywy stosowania omawianego zwolnienia, kluczowe jest ustalenie, co oznacza ujęty w przepisie zwrot „wydatkowanie dochodu na cele statutowe”.

Mając na uwadze, iż pojęcie to nie zostało zdefiniowane w ustawie, istnieją rozbieżności w jego interpretacji dokonywanej przez podatników oraz organy podatkowe.

Właśnie możliwość kwalifikacji ponoszonych przez podatników wydatków do celów objętych statutem oraz jednocześnie objętych zakresem zwolnienia jest przedmiotem najczęstszych sporów z organami podatkowymi.

Do wydatków, które w ocenie organów podatkowych nie kwalifikują się do objęcia przedmiotowym zwolnieniem, należą m.in.:

- wydatki na objęcie udziałów poprzez wniesienie wkładu do spółek kapitałowych;

- wydatki na kary umowne oraz odszkodowania, np. wypłacane byłemu pracownikowi w związku z niezgodnym z prawem rozwiązaniem umowy o pracę;

- wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;

- odsetki od należności podatkowych.

Odsetki podatkowe nie są wydatkami na cele statutowe

Czy odsetki uzyskane w ramach umowy cash pooling w SSE są wolne od CIT?

Wydatkowanie dochodu na cele inne niż dające prawo do zwolnienia, skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku (art. 25 ust. 4 ustawy o CIT).

Jakie są konsekwencje w praktyce?

REKLAMA

Mając na uwadze znaczny wzrost liczby podmiotów, które korzystają z przedmiotowego zwolnienia, a co za tym idzie rosnącą kwotę dochodów podlegającą zwolnieniu z podatku CIT, podatnicy stosujący zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy powinni liczyć się z możliwością kontroli przez organy podatkowe oraz skarbowe prawidłowości stosowanego zwolnienia. W szczególności należy pamiętać o właściwym dokumentowaniu ponoszonych wydatków za pomocą dowodów księgowych.

Jak wynika z art.17 ust.1b ustawy zastosowanie omawianego zwolnienia nie wiąże się z określonym terminem, w jakim dochód powinien zostać wydatkowany na cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Zwolniony dochód może być zatem wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany.

Małgorzata Szkwarek, konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA