REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga CSR (sponsoringowa) - kryterium niezarobkowej działalności

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ulga CSR (sponsoringowa) - kryterium niezarobkowej działalności
Ulga CSR (sponsoringowa) - kryterium niezarobkowej działalności
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niezarobkowa działalność podmiotu sponsorowanego jest głównym kryterium dla zastosowania ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację (ulga sponsoringowa, ulga CSR). Jak trzeba oceniać charakter działalności podmiotu sponsorowanego?

Ulga sponsoringowa, ulga CSR

Od 1 stycznia 2022 roku podatnicy mają możliwość skorzystania z dodatkowego odliczenia w ramach mechanizmu nowej ulgi podatkowej wspierającej sport, kulturę i edukację (“Ulga CSR”, "ulga sponsoringowa") uregulowanej w art. 18ee ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (“updop”).

REKLAMA

Autopromocja

Współpraca z klubem sportowym a ulga sponsoringowa - interpretacja podatkowa

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (“Dyrektor KIS”) wydał 8 listopada 2022 roku kolejną interpretację indywidualną w przedmiocie skorzystania z Ulgi CSR. Interpretacja ta może mieć mieć istotne znaczenie w kontekście podjęcia decyzji o skorzystaniu z Ulgi CSR przez podatników, z uwagi na konieczność szczegółowej analizy zakresu działalności wspieranego podmiotu. 

Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie możliwości zaliczenia kosztów związanych z realizacją umowy sponsoringowej (“Umowa”) w ramach Ulgi. 

Zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Spółka zdecydowała się na współpracę z lokalnym klubem sportowym (“Klub sportowy”). W ramach przedmiotowej współpracy Spółka zawarła w poprzednich latach Umowę, w ramach której Klub sportowy zobowiązał się między innymi do reklamy Spółki w zamian za określoną kwotę pieniężną. Na mocy Umowy, środki otrzymane przez Klub sportowy mają zostać przeznaczone między innymi na pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych, utrzymania sportowców, realizację szkolenia sportowego. Dochody uzyskiwane z działalności Klubu sportowego służą realizacji celów statutowych, w ramach których zysk może zostać przeznaczony m.in. na podział dywidendy. Spółka wskazała jednak, że niniejszy zapis ma wyłącznie charakter formalny, bowiem od początku działalności Klubu sportowego dywidenda na rzecz wspólników nie była wypłacana. Co więcej, w przypadku wypłaty dywidendy Klub sportowy jest zobowiązany do poinformowania o tym Spółki, co stworzy możliwość rezygnacji wsparcia Klubu sportowego przez Spółkę. Zdaniem Spółki, z uwagi na powyższe działalność Klubu Sportowego w istocie nie ma charakteru zarobkowego, nakierowana jest wprost na działalność w postaci wsparcia swoich zawodników i sportu motorowego.

Dyrektor KIS uznał, że zapis dotyczący możliwości wypłaty dywidendy przez Klub sportowy, powoduje, że nie może on być uznany za Klub sportowy w rozumieniu przepisu art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie. Tym samym, zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora KIS, opisane działania mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz mogą służyć realizacji działalności sportowej, to jednakże w związku z faktem, że sponsorowany Klub sportowy nie jest Klubem o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, do którego odsyła art. 18ee ustawy o CIT, Spółka nie może skorzystać z Ulgi CSR.

 

Kryterium niezarobkowej działalności trzeba oceniać zgodnie ze stanem faktycznym. Komentarz PwC

W naszej ocenie stanowisko przedstawione przez Dyrektora KIS należy uznać za nieprawidłowe. W niniejszej sprawie, przedmiotem analizy powinien być w szczególności stan faktyczny. Samo umieszczenie w statucie podmiotu sponsorowanego zapisu o możliwości przeznaczenia zysku na wypłatę dywidendy wobec wspólników nie może przesądzać o zarobkowym charakterze jego działalności. Charakter działalności może być ustalony w oparciu o faktyczną działalność Klubu sportowego, a zatem tego w jaki sposób spożytkowany został zysk. Zwłaszcza, w kontekście zapisów art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, który jasno wskazuje na prowadzenie działalności niezarobkowej. A taką właśnie działalność w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawiła Spółka. 

Za wystarczające wydaje się zabezpieczenie w postaci zapisów Umowy, na mocy których Klub sportowy jest zobowiązany do poinformowania Spółki o ewentualnej wypłacie dywidendy. Wówczas, z całą pewnością Klub sportowy utraciłby sponsora w postaci Spółki, która nie mogłaby już korzystać z Ulgi.

W związku z powyższym, w naszej opinii Spółka dochowała należytej staranności w celu ustalenia zakresu działalności Klubu sportowego, a wprowadzony przez nią obowiązek informacyjny w sposób bezsprzeczny uchroni przed nieuprawnionym zastosowaniem CSR.

Grzegorz Kuś, Director
Marcin Idczak, Manager
Monika Michalak, Senior Associate
Szymon Artemiak, Associate
PwC Polska

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarobki księgowych na jesieni 2024 r. Jakie pensje oferują pracodawcy?

Ile zarabiają księgowe i księgowi na jesieni 2024 roku? Jakie wynagrodzenie zasadnicze oferują pracodawcy głównym księgowym, samodzielnym księgowym, młodszym księgowym, czy praktykantom w dziale księgowości? Zestawienie to nie uwzględnia premii i pozapłacowych bonusów pracowniczych. 

Księgowy w małej firmie. A może lepiej (szybciej, taniej) przedsiębiorcy rozliczać się samemu?

Dane z PARP nie pozostawiają złudzeń – zapotrzebowanie na specjalistów ds. rachunkowości rośnie w zastraszającym tempie. Wzrost liczby ofert pracy w tej branży o ponad 43% rok do roku to sygnał, że na rynku dzieje się coś niezwykłego. Jednym z głównych czynników napędzających ten trend jest rosnąca popularność outsourcingu księgowości. Coraz więcej firm, zarówno dużych korporacji, jak i małych, jednoosobowych działalności, decyduje się powierzyć prowadzenie księgowości specjalistom. Czy zawsze to niezbędny krok?

Księgowy w firmie 2024: to nie buchalter, ale kreatywny analityk i doradca, także w budowaniu relacji biznesowych. Sztuczna inteligencja w tym go nie zastąpi

Za co księgowi lubią swój zawód? Za możliwość rozwoju, pensje, różnorodność. Lubią to więc sami intensywnie się dokształcają – a prawie 60 proc. robi to przynajmniej raz na kwartał, a jednak 20 proc. z nich nie jest w stanie określić zalet płynących ze swojej pracy.

Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

REKLAMA

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

REKLAMA

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

REKLAMA