REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga CSR (sponsoringowa) - kryterium niezarobkowej działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ulga CSR (sponsoringowa) - kryterium niezarobkowej działalności
Ulga CSR (sponsoringowa) - kryterium niezarobkowej działalności
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niezarobkowa działalność podmiotu sponsorowanego jest głównym kryterium dla zastosowania ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację (ulga sponsoringowa, ulga CSR). Jak trzeba oceniać charakter działalności podmiotu sponsorowanego?

Ulga sponsoringowa, ulga CSR

Od 1 stycznia 2022 roku podatnicy mają możliwość skorzystania z dodatkowego odliczenia w ramach mechanizmu nowej ulgi podatkowej wspierającej sport, kulturę i edukację (“Ulga CSR”, "ulga sponsoringowa") uregulowanej w art. 18ee ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (“updop”).

REKLAMA

Współpraca z klubem sportowym a ulga sponsoringowa - interpretacja podatkowa

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (“Dyrektor KIS”) wydał 8 listopada 2022 roku kolejną interpretację indywidualną w przedmiocie skorzystania z Ulgi CSR. Interpretacja ta może mieć mieć istotne znaczenie w kontekście podjęcia decyzji o skorzystaniu z Ulgi CSR przez podatników, z uwagi na konieczność szczegółowej analizy zakresu działalności wspieranego podmiotu. 

Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie możliwości zaliczenia kosztów związanych z realizacją umowy sponsoringowej (“Umowa”) w ramach Ulgi. 

Zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Spółka zdecydowała się na współpracę z lokalnym klubem sportowym (“Klub sportowy”). W ramach przedmiotowej współpracy Spółka zawarła w poprzednich latach Umowę, w ramach której Klub sportowy zobowiązał się między innymi do reklamy Spółki w zamian za określoną kwotę pieniężną. Na mocy Umowy, środki otrzymane przez Klub sportowy mają zostać przeznaczone między innymi na pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych, utrzymania sportowców, realizację szkolenia sportowego. Dochody uzyskiwane z działalności Klubu sportowego służą realizacji celów statutowych, w ramach których zysk może zostać przeznaczony m.in. na podział dywidendy. Spółka wskazała jednak, że niniejszy zapis ma wyłącznie charakter formalny, bowiem od początku działalności Klubu sportowego dywidenda na rzecz wspólników nie była wypłacana. Co więcej, w przypadku wypłaty dywidendy Klub sportowy jest zobowiązany do poinformowania o tym Spółki, co stworzy możliwość rezygnacji wsparcia Klubu sportowego przez Spółkę. Zdaniem Spółki, z uwagi na powyższe działalność Klubu Sportowego w istocie nie ma charakteru zarobkowego, nakierowana jest wprost na działalność w postaci wsparcia swoich zawodników i sportu motorowego.

Dyrektor KIS uznał, że zapis dotyczący możliwości wypłaty dywidendy przez Klub sportowy, powoduje, że nie może on być uznany za Klub sportowy w rozumieniu przepisu art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie. Tym samym, zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora KIS, opisane działania mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz mogą służyć realizacji działalności sportowej, to jednakże w związku z faktem, że sponsorowany Klub sportowy nie jest Klubem o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, do którego odsyła art. 18ee ustawy o CIT, Spółka nie może skorzystać z Ulgi CSR.

 

Kryterium niezarobkowej działalności trzeba oceniać zgodnie ze stanem faktycznym. Komentarz PwC

W naszej ocenie stanowisko przedstawione przez Dyrektora KIS należy uznać za nieprawidłowe. W niniejszej sprawie, przedmiotem analizy powinien być w szczególności stan faktyczny. Samo umieszczenie w statucie podmiotu sponsorowanego zapisu o możliwości przeznaczenia zysku na wypłatę dywidendy wobec wspólników nie może przesądzać o zarobkowym charakterze jego działalności. Charakter działalności może być ustalony w oparciu o faktyczną działalność Klubu sportowego, a zatem tego w jaki sposób spożytkowany został zysk. Zwłaszcza, w kontekście zapisów art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, który jasno wskazuje na prowadzenie działalności niezarobkowej. A taką właśnie działalność w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawiła Spółka. 

Za wystarczające wydaje się zabezpieczenie w postaci zapisów Umowy, na mocy których Klub sportowy jest zobowiązany do poinformowania Spółki o ewentualnej wypłacie dywidendy. Wówczas, z całą pewnością Klub sportowy utraciłby sponsora w postaci Spółki, która nie mogłaby już korzystać z Ulgi.

W związku z powyższym, w naszej opinii Spółka dochowała należytej staranności w celu ustalenia zakresu działalności Klubu sportowego, a wprowadzony przez nią obowiązek informacyjny w sposób bezsprzeczny uchroni przed nieuprawnionym zastosowaniem CSR.

Grzegorz Kuś, Director
Marcin Idczak, Manager
Monika Michalak, Senior Associate
Szymon Artemiak, Associate
PwC Polska

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA