REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga CSR (sponsoringowa) - kryterium niezarobkowej działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ulga CSR (sponsoringowa) - kryterium niezarobkowej działalności
Ulga CSR (sponsoringowa) - kryterium niezarobkowej działalności
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niezarobkowa działalność podmiotu sponsorowanego jest głównym kryterium dla zastosowania ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację (ulga sponsoringowa, ulga CSR). Jak trzeba oceniać charakter działalności podmiotu sponsorowanego?

Ulga sponsoringowa, ulga CSR

Od 1 stycznia 2022 roku podatnicy mają możliwość skorzystania z dodatkowego odliczenia w ramach mechanizmu nowej ulgi podatkowej wspierającej sport, kulturę i edukację (“Ulga CSR”, "ulga sponsoringowa") uregulowanej w art. 18ee ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (“updop”).

REKLAMA

Współpraca z klubem sportowym a ulga sponsoringowa - interpretacja podatkowa

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (“Dyrektor KIS”) wydał 8 listopada 2022 roku kolejną interpretację indywidualną w przedmiocie skorzystania z Ulgi CSR. Interpretacja ta może mieć mieć istotne znaczenie w kontekście podjęcia decyzji o skorzystaniu z Ulgi CSR przez podatników, z uwagi na konieczność szczegółowej analizy zakresu działalności wspieranego podmiotu. 

Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie możliwości zaliczenia kosztów związanych z realizacją umowy sponsoringowej (“Umowa”) w ramach Ulgi. 

Zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Spółka zdecydowała się na współpracę z lokalnym klubem sportowym (“Klub sportowy”). W ramach przedmiotowej współpracy Spółka zawarła w poprzednich latach Umowę, w ramach której Klub sportowy zobowiązał się między innymi do reklamy Spółki w zamian za określoną kwotę pieniężną. Na mocy Umowy, środki otrzymane przez Klub sportowy mają zostać przeznaczone między innymi na pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych, utrzymania sportowców, realizację szkolenia sportowego. Dochody uzyskiwane z działalności Klubu sportowego służą realizacji celów statutowych, w ramach których zysk może zostać przeznaczony m.in. na podział dywidendy. Spółka wskazała jednak, że niniejszy zapis ma wyłącznie charakter formalny, bowiem od początku działalności Klubu sportowego dywidenda na rzecz wspólników nie była wypłacana. Co więcej, w przypadku wypłaty dywidendy Klub sportowy jest zobowiązany do poinformowania o tym Spółki, co stworzy możliwość rezygnacji wsparcia Klubu sportowego przez Spółkę. Zdaniem Spółki, z uwagi na powyższe działalność Klubu Sportowego w istocie nie ma charakteru zarobkowego, nakierowana jest wprost na działalność w postaci wsparcia swoich zawodników i sportu motorowego.

Dyrektor KIS uznał, że zapis dotyczący możliwości wypłaty dywidendy przez Klub sportowy, powoduje, że nie może on być uznany za Klub sportowy w rozumieniu przepisu art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie. Tym samym, zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora KIS, opisane działania mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz mogą służyć realizacji działalności sportowej, to jednakże w związku z faktem, że sponsorowany Klub sportowy nie jest Klubem o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, do którego odsyła art. 18ee ustawy o CIT, Spółka nie może skorzystać z Ulgi CSR.

 

Kryterium niezarobkowej działalności trzeba oceniać zgodnie ze stanem faktycznym. Komentarz PwC

W naszej ocenie stanowisko przedstawione przez Dyrektora KIS należy uznać za nieprawidłowe. W niniejszej sprawie, przedmiotem analizy powinien być w szczególności stan faktyczny. Samo umieszczenie w statucie podmiotu sponsorowanego zapisu o możliwości przeznaczenia zysku na wypłatę dywidendy wobec wspólników nie może przesądzać o zarobkowym charakterze jego działalności. Charakter działalności może być ustalony w oparciu o faktyczną działalność Klubu sportowego, a zatem tego w jaki sposób spożytkowany został zysk. Zwłaszcza, w kontekście zapisów art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, który jasno wskazuje na prowadzenie działalności niezarobkowej. A taką właśnie działalność w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawiła Spółka. 

Za wystarczające wydaje się zabezpieczenie w postaci zapisów Umowy, na mocy których Klub sportowy jest zobowiązany do poinformowania Spółki o ewentualnej wypłacie dywidendy. Wówczas, z całą pewnością Klub sportowy utraciłby sponsora w postaci Spółki, która nie mogłaby już korzystać z Ulgi.

W związku z powyższym, w naszej opinii Spółka dochowała należytej staranności w celu ustalenia zakresu działalności Klubu sportowego, a wprowadzony przez nią obowiązek informacyjny w sposób bezsprzeczny uchroni przed nieuprawnionym zastosowaniem CSR.

Grzegorz Kuś, Director
Marcin Idczak, Manager
Monika Michalak, Senior Associate
Szymon Artemiak, Associate
PwC Polska

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA