Ulga CSR (sponsoringowa) - kryterium niezarobkowej działalności
REKLAMA
REKLAMA
Ulga sponsoringowa, ulga CSR
Od 1 stycznia 2022 roku podatnicy mają możliwość skorzystania z dodatkowego odliczenia w ramach mechanizmu nowej ulgi podatkowej wspierającej sport, kulturę i edukację (“Ulga CSR”, "ulga sponsoringowa") uregulowanej w art. 18ee ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (“updop”).
REKLAMA
Współpraca z klubem sportowym a ulga sponsoringowa - interpretacja podatkowa
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (“Dyrektor KIS”) wydał 8 listopada 2022 roku kolejną interpretację indywidualną w przedmiocie skorzystania z Ulgi CSR. Interpretacja ta może mieć mieć istotne znaczenie w kontekście podjęcia decyzji o skorzystaniu z Ulgi CSR przez podatników, z uwagi na konieczność szczegółowej analizy zakresu działalności wspieranego podmiotu.
Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie możliwości zaliczenia kosztów związanych z realizacją umowy sponsoringowej (“Umowa”) w ramach Ulgi.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Spółka zdecydowała się na współpracę z lokalnym klubem sportowym (“Klub sportowy”). W ramach przedmiotowej współpracy Spółka zawarła w poprzednich latach Umowę, w ramach której Klub sportowy zobowiązał się między innymi do reklamy Spółki w zamian za określoną kwotę pieniężną. Na mocy Umowy, środki otrzymane przez Klub sportowy mają zostać przeznaczone między innymi na pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych, utrzymania sportowców, realizację szkolenia sportowego. Dochody uzyskiwane z działalności Klubu sportowego służą realizacji celów statutowych, w ramach których zysk może zostać przeznaczony m.in. na podział dywidendy. Spółka wskazała jednak, że niniejszy zapis ma wyłącznie charakter formalny, bowiem od początku działalności Klubu sportowego dywidenda na rzecz wspólników nie była wypłacana. Co więcej, w przypadku wypłaty dywidendy Klub sportowy jest zobowiązany do poinformowania o tym Spółki, co stworzy możliwość rezygnacji wsparcia Klubu sportowego przez Spółkę. Zdaniem Spółki, z uwagi na powyższe działalność Klubu Sportowego w istocie nie ma charakteru zarobkowego, nakierowana jest wprost na działalność w postaci wsparcia swoich zawodników i sportu motorowego.
Dyrektor KIS uznał, że zapis dotyczący możliwości wypłaty dywidendy przez Klub sportowy, powoduje, że nie może on być uznany za Klub sportowy w rozumieniu przepisu art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie. Tym samym, zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora KIS, opisane działania mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz mogą służyć realizacji działalności sportowej, to jednakże w związku z faktem, że sponsorowany Klub sportowy nie jest Klubem o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, do którego odsyła art. 18ee ustawy o CIT, Spółka nie może skorzystać z Ulgi CSR.
Kryterium niezarobkowej działalności trzeba oceniać zgodnie ze stanem faktycznym. Komentarz PwC
W naszej ocenie stanowisko przedstawione przez Dyrektora KIS należy uznać za nieprawidłowe. W niniejszej sprawie, przedmiotem analizy powinien być w szczególności stan faktyczny. Samo umieszczenie w statucie podmiotu sponsorowanego zapisu o możliwości przeznaczenia zysku na wypłatę dywidendy wobec wspólników nie może przesądzać o zarobkowym charakterze jego działalności. Charakter działalności może być ustalony w oparciu o faktyczną działalność Klubu sportowego, a zatem tego w jaki sposób spożytkowany został zysk. Zwłaszcza, w kontekście zapisów art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, który jasno wskazuje na prowadzenie działalności niezarobkowej. A taką właśnie działalność w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawiła Spółka.
Za wystarczające wydaje się zabezpieczenie w postaci zapisów Umowy, na mocy których Klub sportowy jest zobowiązany do poinformowania Spółki o ewentualnej wypłacie dywidendy. Wówczas, z całą pewnością Klub sportowy utraciłby sponsora w postaci Spółki, która nie mogłaby już korzystać z Ulgi.
W związku z powyższym, w naszej opinii Spółka dochowała należytej staranności w celu ustalenia zakresu działalności Klubu sportowego, a wprowadzony przez nią obowiązek informacyjny w sposób bezsprzeczny uchroni przed nieuprawnionym zastosowaniem CSR.
Grzegorz Kuś, Director
Marcin Idczak, Manager
Monika Michalak, Senior Associate
Szymon Artemiak, Associate
PwC Polska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat