REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta przychodów oraz kosztów podatkowych – zmiany 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Korekta przychodów oraz kosztów podatkowych – zmiany 2016
Korekta przychodów oraz kosztów podatkowych – zmiany 2016

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2016 r. obowiązują zmiany obu ustaw o podatkach dochodowych w zakresie korygowania przychodów i kosztów uzyskania przychodów.

Ustawodawca wprowadzając przepisy art. 12 ust. 3j - 3m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP) oraz art. 14 ust. 1m – 1p ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako ustawa o PDOF) sprecyzował zasady korygowania przychodów w związku z wystawieniem faktur korygujących, bądź innych dokumentów potwierdzających przyczyny korekty. Przyjęte rozwiązanie uzależnia moment uwzględnienia faktury korygującej (lub innego dokumentu księgowego) od okoliczności związanych z jej wystawieniem.

REKLAMA

Autopromocja

W świetle przywołanych przepisów, korekta wysokości przychodu podatnika powinna być dokonana na bieżąco, a więc w okresie rozliczeniowym, w którym wystawiona została faktura korygująca lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty, pod warunkiem jednak, że korekta ta nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką.

Uznać zatem należy, że w przeciwnym wypadku korekta przychodu powinna być odniesiona do momentu jego pierwotnego ujęcia jako przychodu należnego.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

We wprowadzonych przepisach przewidziano również, że jeśli w okresie rozliczeniowym, w którym wystawiona została faktura korygująca, bądź inny wymagany dokument, podatnik nie osiągnął przychodów lub osiągnięte przychody są niższe niż kwota zmniejszenia, wówczas powinien odpowiednio zwiększyć koszty uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastrzeżono ponadto, że powyższe regulacje nie znajdą zastosowania, jeśli korekta dotyczy przychodu związanego z zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu.

Ustawodawca wyznaczył także szczególny okres rozliczeniowy, w którym należy dokonać korekty przychodów, w przypadku wystąpienia  zmiany przez podatnika formy opodatkowania na zryczałtowaną formę opodatkowania określoną w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym   Właściwym okresem do dokonania takiej korekty jest ostatni okres rozliczeniowy przed zmianą formy opodatkowania.  

REKLAMA

W przypadku osób fizycznych, zasada ta będzie miała zastosowanie także w przypadku likwidacji działalności gospodarczej, likwidacji działów specjalnych produkcji rolnej, zmiany formy opodatkowania na zryczałtowaną formę opodatkowania określoną w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, zmiany zasad ustalania dochodu w odniesieniu do działów specjalnych produkcji rolnej. Wówczas korekta będzie musiała być ujęta w ostatnim okresie rozliczeniowym przed zaistnieniem jednego z wymienionych zdarzeń.

Analogiczne rozwiązanie wprowadzono w zakresie korygowania rozliczeń dotyczących kosztów uzyskania przychodów (zob. art. 15 ust. 4i – 4l ustawy o PDOP oraz art. 22 ust. 7c – 7f ustawy o PDOF).

Jeżeli zatem korekta kosztu uzyskania przychodu, bądź odpisu amortyzacyjnego nie jest wynikiem błędu rachunkowego lub innej oczywistej omyłki, zgodnie z ogólną zasadą,  należy jej dokonać poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów podatkowych poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub inny dokument określający przyczyny korekty.

PIT-Y 2015 (książka + CD)

REKLAMA

Podobnie jak w przypadku korekty przychodów, ustawodawca odniósł się również do sytuacji, w których nie istnieje możliwość zmniejszenia kosztów podatkowych o właściwą kwotę w danym okresie rozliczeniowym bądź korekta następuje po zmianie formy opodatkowania lub likwidacji działalności a także zastrzegł, że regulacje te nie znajdują zastosowania, jeśli korekta dotyczy kosztu uzyskania przychodów związanego z zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu.

Na podstawie przepisu przejściowego (art. 11 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów) umożliwiono stosowanie nowych zasad dotyczących korekty przychodów i kosztów podatkowych również w odniesieniu do przychodów i kosztów ich uzyskania uzyskanych bądź poniesionych przed 1 stycznia 2016 r.

Unormowanie zasad korygowania przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów na podstawie faktur korygujących lub innych dokumentów księgowych ma na celu uproszczenie rozliczeń podatników w tym zakresie, na co przede wszystkim wpływa odstąpienie od obowiązku korygowania zeznań podatkowych z poprzednich okresów rozliczeniowych oraz zapłaty powstałych w związku z tym zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę.

Sprecyzowanie w ustawach podatkowych zasad dokonywania korekt przychodów i kosztów podatkowych powinno zakończyć również kontrowersje występujące w orzecznictwie w zakresie ustalenia momentu rozliczenia faktury korygującej.

Monitor Księgowego


Niemniej jednak należy zwrócić uwagę, że nowe regulacje różnicujące moment uwzględnienia korekty w zależności od jej przyczyny odwołują się do niedookreślonego pojęcia "oczywista omyłka". Ustawodawca nie zdefiniował tego pojęcia, z nowych przepisów wynika jedynie, że oczywistą omyłką jest m.in. błąd rachunkowy. W praktyce trudności mogą powstać przy określaniu granicy oczywistości omyłki wymagającej dokonania korekty rozliczeń podatkowych. Niejednoznaczność przepisów w tym zakresie znów może zatem prowadzić do powstania sporów i kontrowersji interpretacyjnych.

Aleksandra Kołc, Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA