REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta przychodów oraz kosztów podatkowych – zmiany 2016

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Korekta przychodów oraz kosztów podatkowych – zmiany 2016
Korekta przychodów oraz kosztów podatkowych – zmiany 2016

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2016 r. obowiązują zmiany obu ustaw o podatkach dochodowych w zakresie korygowania przychodów i kosztów uzyskania przychodów.

Ustawodawca wprowadzając przepisy art. 12 ust. 3j - 3m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP) oraz art. 14 ust. 1m – 1p ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako ustawa o PDOF) sprecyzował zasady korygowania przychodów w związku z wystawieniem faktur korygujących, bądź innych dokumentów potwierdzających przyczyny korekty. Przyjęte rozwiązanie uzależnia moment uwzględnienia faktury korygującej (lub innego dokumentu księgowego) od okoliczności związanych z jej wystawieniem.

REKLAMA

Autopromocja

W świetle przywołanych przepisów, korekta wysokości przychodu podatnika powinna być dokonana na bieżąco, a więc w okresie rozliczeniowym, w którym wystawiona została faktura korygująca lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty, pod warunkiem jednak, że korekta ta nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką.

Uznać zatem należy, że w przeciwnym wypadku korekta przychodu powinna być odniesiona do momentu jego pierwotnego ujęcia jako przychodu należnego.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

We wprowadzonych przepisach przewidziano również, że jeśli w okresie rozliczeniowym, w którym wystawiona została faktura korygująca, bądź inny wymagany dokument, podatnik nie osiągnął przychodów lub osiągnięte przychody są niższe niż kwota zmniejszenia, wówczas powinien odpowiednio zwiększyć koszty uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastrzeżono ponadto, że powyższe regulacje nie znajdą zastosowania, jeśli korekta dotyczy przychodu związanego z zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu.

Ustawodawca wyznaczył także szczególny okres rozliczeniowy, w którym należy dokonać korekty przychodów, w przypadku wystąpienia  zmiany przez podatnika formy opodatkowania na zryczałtowaną formę opodatkowania określoną w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym   Właściwym okresem do dokonania takiej korekty jest ostatni okres rozliczeniowy przed zmianą formy opodatkowania.  

W przypadku osób fizycznych, zasada ta będzie miała zastosowanie także w przypadku likwidacji działalności gospodarczej, likwidacji działów specjalnych produkcji rolnej, zmiany formy opodatkowania na zryczałtowaną formę opodatkowania określoną w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, zmiany zasad ustalania dochodu w odniesieniu do działów specjalnych produkcji rolnej. Wówczas korekta będzie musiała być ujęta w ostatnim okresie rozliczeniowym przed zaistnieniem jednego z wymienionych zdarzeń.

Analogiczne rozwiązanie wprowadzono w zakresie korygowania rozliczeń dotyczących kosztów uzyskania przychodów (zob. art. 15 ust. 4i – 4l ustawy o PDOP oraz art. 22 ust. 7c – 7f ustawy o PDOF).

Jeżeli zatem korekta kosztu uzyskania przychodu, bądź odpisu amortyzacyjnego nie jest wynikiem błędu rachunkowego lub innej oczywistej omyłki, zgodnie z ogólną zasadą,  należy jej dokonać poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów podatkowych poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub inny dokument określający przyczyny korekty.

PIT-Y 2015 (książka + CD)

REKLAMA

Podobnie jak w przypadku korekty przychodów, ustawodawca odniósł się również do sytuacji, w których nie istnieje możliwość zmniejszenia kosztów podatkowych o właściwą kwotę w danym okresie rozliczeniowym bądź korekta następuje po zmianie formy opodatkowania lub likwidacji działalności a także zastrzegł, że regulacje te nie znajdują zastosowania, jeśli korekta dotyczy kosztu uzyskania przychodów związanego z zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu.

Na podstawie przepisu przejściowego (art. 11 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów) umożliwiono stosowanie nowych zasad dotyczących korekty przychodów i kosztów podatkowych również w odniesieniu do przychodów i kosztów ich uzyskania uzyskanych bądź poniesionych przed 1 stycznia 2016 r.

Unormowanie zasad korygowania przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów na podstawie faktur korygujących lub innych dokumentów księgowych ma na celu uproszczenie rozliczeń podatników w tym zakresie, na co przede wszystkim wpływa odstąpienie od obowiązku korygowania zeznań podatkowych z poprzednich okresów rozliczeniowych oraz zapłaty powstałych w związku z tym zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę.

Sprecyzowanie w ustawach podatkowych zasad dokonywania korekt przychodów i kosztów podatkowych powinno zakończyć również kontrowersje występujące w orzecznictwie w zakresie ustalenia momentu rozliczenia faktury korygującej.

Monitor Księgowego


Niemniej jednak należy zwrócić uwagę, że nowe regulacje różnicujące moment uwzględnienia korekty w zależności od jej przyczyny odwołują się do niedookreślonego pojęcia "oczywista omyłka". Ustawodawca nie zdefiniował tego pojęcia, z nowych przepisów wynika jedynie, że oczywistą omyłką jest m.in. błąd rachunkowy. W praktyce trudności mogą powstać przy określaniu granicy oczywistości omyłki wymagającej dokonania korekty rozliczeń podatkowych. Niejednoznaczność przepisów w tym zakresie znów może zatem prowadzić do powstania sporów i kontrowersji interpretacyjnych.

Aleksandra Kołc, Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA