REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe nabycia środka trwałego na kredyt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Skutki podatkowe nabycia środka trwałego na kredyt /Fot. Fotolia
Skutki podatkowe nabycia środka trwałego na kredyt /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy w celu zoptymalizowania swojej działalności, poszerzenia jej bądź zwiększenia jakości świadczonych usług często decydują się na zakup nowego środka trwałego, posiłkując się kredytem. Jakie skutki podatkowe wywołuje nabycie środka trwałego na kredyt?

REKLAMA

Autopromocja

Opodatkowanie kredytu

REKLAMA

Umowa kredytu to zobowiązanie banku do oddania do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwoty środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, zaś ze strony kredytobiorcy jest to zobowiązanie do korzystania z niej na warunkach będących w zgodności z treścią umowy, a także do zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z umownymi odsetkami, w terminach oznaczonych, a także do zapłaty prowizji należnej od udzielonego kredytu.

Sama kwota kredytu, do spłaty którego zobowiązał się kredytobiorca pozostaje w kwestiach podatkowych neutralna, gdyż podlega ona zwrotowi do banku bądź Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Suma środków pieniężnych, które zostały zwrócone kredytodawcy nie stanowi dla podatnika także kosztów uzyskania przychodów, co w sposób jednoznaczny wynika z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek bądź kredytów.

Opodatkowanie odsetek i prowizji

Odsetki, stanowiące w swej istocie wynagrodzenie za używanie cudzych środków pieniężnych, czy też prowizje czy opłaty bankowe, bądź też wydatki związane z zabezpieczeniem kredytu stanowią koszty uzyskania przychodu. Jednakże dzieje się tak jedynie w przypadku, gdy w sposób kumulatywny spełnione zostaną trzy warunki:

- środki uzyskane z umowy kredytu w sposób zupełny wykorzystane zostaną dla celów działalności gospodarczej przedsiębiorcy;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wszystkie koszty poniesione w związku z umową zostały w sposób właściwy udokumentowane;

- koszty zostały rzeczywiście już poniesione – nie jest to zobowiązanie przyszłe.

W praktyce oznacza to, iż odsetki od zaciągniętego kredytu czy też pożyczki dla podmiotu który dany kredyt/pożyczkę zaciągnął w ramach finansowania swojej działalności stanowić mogą koszty uzyskania przychodów zgodnie z brzmieniem przepisów prawa podatkowego, jednak dotyczy to jedynie tych odsetek, które zostały zapłacone – kosztów uzyskania przychodów stanowić nie mogą te odsetki, które zostały umorzone bądź których podatnik nie opłacił.

Podatek VAT i podatek od czynności cywilnoprawnych

Przepisy podatkowe stanowią, iż co do zasady umowa pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Dzieje się tak z zachowaniem jednego wyjątku – pożyczka taka nie może być udzielona w ramach świadczenia usług finansowych. Jeżeli taka sytuacja ma miejsce, pożyczka ta wchodzi pod rygor ustawy o podatku od towarów i usług, więc nie podlega opodatkowaniu PCC.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności kredytowych odpowiedź znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, która stanowi, iż wolne od VAT są usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę. W praktyce oznacza to, iż jeżeli pożyczka została udzielona jako usługa, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, zwolniona jest z opodatkowania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA