REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe nabycia środka trwałego na kredyt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Skutki podatkowe nabycia środka trwałego na kredyt /Fot. Fotolia
Skutki podatkowe nabycia środka trwałego na kredyt /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy w celu zoptymalizowania swojej działalności, poszerzenia jej bądź zwiększenia jakości świadczonych usług często decydują się na zakup nowego środka trwałego, posiłkując się kredytem. Jakie skutki podatkowe wywołuje nabycie środka trwałego na kredyt?

REKLAMA

Autopromocja

Opodatkowanie kredytu

REKLAMA

Umowa kredytu to zobowiązanie banku do oddania do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwoty środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, zaś ze strony kredytobiorcy jest to zobowiązanie do korzystania z niej na warunkach będących w zgodności z treścią umowy, a także do zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z umownymi odsetkami, w terminach oznaczonych, a także do zapłaty prowizji należnej od udzielonego kredytu.

Sama kwota kredytu, do spłaty którego zobowiązał się kredytobiorca pozostaje w kwestiach podatkowych neutralna, gdyż podlega ona zwrotowi do banku bądź Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Suma środków pieniężnych, które zostały zwrócone kredytodawcy nie stanowi dla podatnika także kosztów uzyskania przychodów, co w sposób jednoznaczny wynika z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek bądź kredytów.

Opodatkowanie odsetek i prowizji

Odsetki, stanowiące w swej istocie wynagrodzenie za używanie cudzych środków pieniężnych, czy też prowizje czy opłaty bankowe, bądź też wydatki związane z zabezpieczeniem kredytu stanowią koszty uzyskania przychodu. Jednakże dzieje się tak jedynie w przypadku, gdy w sposób kumulatywny spełnione zostaną trzy warunki:

- środki uzyskane z umowy kredytu w sposób zupełny wykorzystane zostaną dla celów działalności gospodarczej przedsiębiorcy;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wszystkie koszty poniesione w związku z umową zostały w sposób właściwy udokumentowane;

- koszty zostały rzeczywiście już poniesione – nie jest to zobowiązanie przyszłe.

W praktyce oznacza to, iż odsetki od zaciągniętego kredytu czy też pożyczki dla podmiotu który dany kredyt/pożyczkę zaciągnął w ramach finansowania swojej działalności stanowić mogą koszty uzyskania przychodów zgodnie z brzmieniem przepisów prawa podatkowego, jednak dotyczy to jedynie tych odsetek, które zostały zapłacone – kosztów uzyskania przychodów stanowić nie mogą te odsetki, które zostały umorzone bądź których podatnik nie opłacił.

Podatek VAT i podatek od czynności cywilnoprawnych

Przepisy podatkowe stanowią, iż co do zasady umowa pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Dzieje się tak z zachowaniem jednego wyjątku – pożyczka taka nie może być udzielona w ramach świadczenia usług finansowych. Jeżeli taka sytuacja ma miejsce, pożyczka ta wchodzi pod rygor ustawy o podatku od towarów i usług, więc nie podlega opodatkowaniu PCC.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności kredytowych odpowiedź znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, która stanowi, iż wolne od VAT są usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę. W praktyce oznacza to, iż jeżeli pożyczka została udzielona jako usługa, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, zwolniona jest z opodatkowania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

REKLAMA

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA