REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Anna Kiereś
Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?
Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca nie definiuje pojęcia odsetki naliczone. Powstaje wątpliwość czy i w jakim zakresie naliczone przez bank odsetki należy zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego.

Prawidłowa weryfikacja odsetek pozwoli na właściwe ich rozliczenie dla celów podatkowych. Odsetki naliczone do dnia oddania środka trwałego do używania, należy ująć w wartości początkowej środka trwałego. Odpowiednio odsetki naliczone po tej dacie stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie poniesienia.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca milczy w kwestii odsetek naliczonych do dnia oddania środka trwałego do używania. Nie określono w jakim zakresie i w jakich sytuacjach należy odnieść na wartość początkowa środka trwałego.

W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy do wartości początkowej środka trwałego należy odnieś także odsetki naliczone, które dotyczą okresu po dniu przyjęcia środka trwałego do używania.

Przepisy nie definiują pojęcia „odsetki naliczone”. W uproszczeniu są to odsetki jakie przedsiębiorca winien zapłacić w zamian za udostępnione środki kredytu. Nie muszą to być odsetki jeszcze należne, jak również zapłacone.

REKLAMA

Polecamy: Jak szybko wrzucić w koszty samochód ciężarowy o ładowności do 3,5 tony?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca winien odnieść na wartość początkową środka trwałego odsetki naliczone do dnia oddania środka trwałego do używania, czyli odpowiednio odsetki które dotyczą okresu od dania naliczenia odsetek do dnia przyjęcia środka trwałego do używania.

Wyłącznie te odsetki pozostają w związku z zakupem środka trwałego. Odsetki które dotyczą okresu po dniu przyjęcia środka trwałego do używanie, w dacie wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych nie są jeszcze wydatkiem pewnym. Nie można zasadniczo wskazać, czy staną się one wymagalne, czy przedsiębiorca będzie zobligowany do ich zapłaty.

Przedsiębiorca przykładowo spłacając kredyt lub pożyczkę przed terminem płatności nie będzie zobowiązany do zapłaty wszystkich odsetek. Informacja o wielkości odsetek naliczonych w dniu przyjęcia środka trwałego do używania nie determinuje wielkości odsetek, jakie należy ująć w wartości początkowej środka trwałego.

Wymaga podkreślenia, że również w orzecznictwie wskazuje się, że na wartość początkową środka trwałego można odnieść tylko odsetki naliczone odpowiednio za okres do dnia przyjęcia środka trwałego do używani.

Polecamy: serwis Leasing

Przykładem jest I SA/Gl 1047/08 - Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 lutego 2009 r. „za koszty uzyskania przychodu uważa się m.in. odsetki od pożyczek (kredytów) i prowizje naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Nie zwiększają zatem wartości początkowej środka trwałego odsetki, chociażby naliczone, lecz należne za okres po jego przyjęciu do używania. Słusznie też twierdzi organ, iż przywołane przepisy mówią o "naliczeniu", a nie o "poniesieniu" wydatku (odsetek, prowizji). W tej sytuacji, w wartości początkowej środków trwałych zakupionych lub wytworzonych winny zostać uwzględnione naliczone odsetki i prowizje, także te, których zapłata nastąpi po oddaniu środków trwałych do używania”.

Kolejnym istotnym dla rozliczenia naliczonych odsetek zagadnieniem jest zależność miedzy datą informacji o naliczeniu odsetek a datą wprowadzenia środka trwałego do używania.

Należy rozstrzygnąć, czy odsetki które zostaną naliczone po dniu przyjęcia środka trwałego, ale w części w jakiej dotyczą one okresu do dnia przyjęcia środka trwałego do używani, powinny zostać ujęte w wartości początkowej środka trwałego, odpowiednio korygując wartość początkową środka trwałego.

Ustawodawca nie odniósł się wprost do niniejszej kwestii. Niemniej w wartości początkowej należy ująć wyłącznie odsetki naliczone do dnia oddania środka trwałego do używania. Ustawodawca określając grupę odsetek, które można uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego, posłużył się trybem dokonanym.

Polecamy: Jak ustalić wartość początkową użytkowania wieczystego

Zasadna jest zatem interpretacja, że wyłącznie odsetki naliczone przed datą przyjęcia środka trwałego do używania (gdy od strony technicznej nastąpiło naliczenie), w zakresie jakim one dotyczą okresu do dnia przyjęcia środka trwałego do używania, mogą podwyższyć wartość początkową środka trwałego.

W interpretacji Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 21 grudnia 2006 r., sygn.. 1471/DPD2/423-143/06/MB organ odpowiednio zwrócił uwagę na ten element „W przypadku gdy, data naliczenia odsetek przypada po dniu przekazania środka trwałego do używania, wówczas naliczone koszty nie zwiększają ceny nabycia lub kwoty wytworzenia”.

Podobne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z dnia 17 września 2008 r., sygn.. ILPB3/423-344/08-5/HS „odsetki naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania powiększają - dla celów ustalenia wartości początkowej środka trwałego – koszt wytworzenia tego środka. Natomiast odsetki, które są związane z nabyciem lub wytworzeniem środków trwałych, a zostały zarachowane już po dniu przekazania ich do używania i następnie zapłacone, podatnik może zaliczyć je bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia”.

Stanowisko organów odnajduje potwierdzenie również w orzecznictwie sądów. WSA w Łodzi w wyroku z dnia 18 czerwca 2004 r., sygn. I SA/Łd 1492/03 wskazał, że „Wartość początkową będą powiększać wyłącznie te odsetki, które zostały naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Ta kwota odsetek wraz ze środkiem trwałym podlega odpisom amortyzacyjnym. Natomiast wszelkie odsetki naliczane w okresie późniejszym (po dacie przyjęcia środka trwałego do używania) stanowić będą szeroko pojęte wydatki na nabycie środka trwałego”.
Reasumując, odsetki które zostały naliczone po dniu oddania środka trwałego do używania, przedsiębiorca nie odnosi na wartość początkową środka trwałego. Odsetki te można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA