REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Anna Kiereś
Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?
Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca nie definiuje pojęcia odsetki naliczone. Powstaje wątpliwość czy i w jakim zakresie naliczone przez bank odsetki należy zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego.

Prawidłowa weryfikacja odsetek pozwoli na właściwe ich rozliczenie dla celów podatkowych. Odsetki naliczone do dnia oddania środka trwałego do używania, należy ująć w wartości początkowej środka trwałego. Odpowiednio odsetki naliczone po tej dacie stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie poniesienia.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawodawca milczy w kwestii odsetek naliczonych do dnia oddania środka trwałego do używania. Nie określono w jakim zakresie i w jakich sytuacjach należy odnieść na wartość początkowa środka trwałego.

W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy do wartości początkowej środka trwałego należy odnieś także odsetki naliczone, które dotyczą okresu po dniu przyjęcia środka trwałego do używania.

Przepisy nie definiują pojęcia „odsetki naliczone”. W uproszczeniu są to odsetki jakie przedsiębiorca winien zapłacić w zamian za udostępnione środki kredytu. Nie muszą to być odsetki jeszcze należne, jak również zapłacone.

Polecamy: Jak szybko wrzucić w koszty samochód ciężarowy o ładowności do 3,5 tony?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca winien odnieść na wartość początkową środka trwałego odsetki naliczone do dnia oddania środka trwałego do używania, czyli odpowiednio odsetki które dotyczą okresu od dania naliczenia odsetek do dnia przyjęcia środka trwałego do używania.

Wyłącznie te odsetki pozostają w związku z zakupem środka trwałego. Odsetki które dotyczą okresu po dniu przyjęcia środka trwałego do używanie, w dacie wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych nie są jeszcze wydatkiem pewnym. Nie można zasadniczo wskazać, czy staną się one wymagalne, czy przedsiębiorca będzie zobligowany do ich zapłaty.

Przedsiębiorca przykładowo spłacając kredyt lub pożyczkę przed terminem płatności nie będzie zobowiązany do zapłaty wszystkich odsetek. Informacja o wielkości odsetek naliczonych w dniu przyjęcia środka trwałego do używania nie determinuje wielkości odsetek, jakie należy ująć w wartości początkowej środka trwałego.

Wymaga podkreślenia, że również w orzecznictwie wskazuje się, że na wartość początkową środka trwałego można odnieść tylko odsetki naliczone odpowiednio za okres do dnia przyjęcia środka trwałego do używani.

Polecamy: serwis Leasing

Przykładem jest I SA/Gl 1047/08 - Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 lutego 2009 r. „za koszty uzyskania przychodu uważa się m.in. odsetki od pożyczek (kredytów) i prowizje naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Nie zwiększają zatem wartości początkowej środka trwałego odsetki, chociażby naliczone, lecz należne za okres po jego przyjęciu do używania. Słusznie też twierdzi organ, iż przywołane przepisy mówią o "naliczeniu", a nie o "poniesieniu" wydatku (odsetek, prowizji). W tej sytuacji, w wartości początkowej środków trwałych zakupionych lub wytworzonych winny zostać uwzględnione naliczone odsetki i prowizje, także te, których zapłata nastąpi po oddaniu środków trwałych do używania”.

Kolejnym istotnym dla rozliczenia naliczonych odsetek zagadnieniem jest zależność miedzy datą informacji o naliczeniu odsetek a datą wprowadzenia środka trwałego do używania.

REKLAMA

Należy rozstrzygnąć, czy odsetki które zostaną naliczone po dniu przyjęcia środka trwałego, ale w części w jakiej dotyczą one okresu do dnia przyjęcia środka trwałego do używani, powinny zostać ujęte w wartości początkowej środka trwałego, odpowiednio korygując wartość początkową środka trwałego.

Ustawodawca nie odniósł się wprost do niniejszej kwestii. Niemniej w wartości początkowej należy ująć wyłącznie odsetki naliczone do dnia oddania środka trwałego do używania. Ustawodawca określając grupę odsetek, które można uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego, posłużył się trybem dokonanym.

Polecamy: Jak ustalić wartość początkową użytkowania wieczystego

Zasadna jest zatem interpretacja, że wyłącznie odsetki naliczone przed datą przyjęcia środka trwałego do używania (gdy od strony technicznej nastąpiło naliczenie), w zakresie jakim one dotyczą okresu do dnia przyjęcia środka trwałego do używania, mogą podwyższyć wartość początkową środka trwałego.

W interpretacji Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 21 grudnia 2006 r., sygn.. 1471/DPD2/423-143/06/MB organ odpowiednio zwrócił uwagę na ten element „W przypadku gdy, data naliczenia odsetek przypada po dniu przekazania środka trwałego do używania, wówczas naliczone koszty nie zwiększają ceny nabycia lub kwoty wytworzenia”.

Podobne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z dnia 17 września 2008 r., sygn.. ILPB3/423-344/08-5/HS „odsetki naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania powiększają - dla celów ustalenia wartości początkowej środka trwałego – koszt wytworzenia tego środka. Natomiast odsetki, które są związane z nabyciem lub wytworzeniem środków trwałych, a zostały zarachowane już po dniu przekazania ich do używania i następnie zapłacone, podatnik może zaliczyć je bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia”.

Stanowisko organów odnajduje potwierdzenie również w orzecznictwie sądów. WSA w Łodzi w wyroku z dnia 18 czerwca 2004 r., sygn. I SA/Łd 1492/03 wskazał, że „Wartość początkową będą powiększać wyłącznie te odsetki, które zostały naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Ta kwota odsetek wraz ze środkiem trwałym podlega odpisom amortyzacyjnym. Natomiast wszelkie odsetki naliczane w okresie późniejszym (po dacie przyjęcia środka trwałego do używania) stanowić będą szeroko pojęte wydatki na nabycie środka trwałego”.
Reasumując, odsetki które zostały naliczone po dniu oddania środka trwałego do używania, przedsiębiorca nie odnosi na wartość początkową środka trwałego. Odsetki te można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA