REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Anna Kiereś
Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?
Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca nie definiuje pojęcia odsetki naliczone. Powstaje wątpliwość czy i w jakim zakresie naliczone przez bank odsetki należy zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego.

Prawidłowa weryfikacja odsetek pozwoli na właściwe ich rozliczenie dla celów podatkowych. Odsetki naliczone do dnia oddania środka trwałego do używania, należy ująć w wartości początkowej środka trwałego. Odpowiednio odsetki naliczone po tej dacie stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie poniesienia.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawodawca milczy w kwestii odsetek naliczonych do dnia oddania środka trwałego do używania. Nie określono w jakim zakresie i w jakich sytuacjach należy odnieść na wartość początkowa środka trwałego.

W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy do wartości początkowej środka trwałego należy odnieś także odsetki naliczone, które dotyczą okresu po dniu przyjęcia środka trwałego do używania.

Przepisy nie definiują pojęcia „odsetki naliczone”. W uproszczeniu są to odsetki jakie przedsiębiorca winien zapłacić w zamian za udostępnione środki kredytu. Nie muszą to być odsetki jeszcze należne, jak również zapłacone.

Polecamy: Jak szybko wrzucić w koszty samochód ciężarowy o ładowności do 3,5 tony?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca winien odnieść na wartość początkową środka trwałego odsetki naliczone do dnia oddania środka trwałego do używania, czyli odpowiednio odsetki które dotyczą okresu od dania naliczenia odsetek do dnia przyjęcia środka trwałego do używania.

Wyłącznie te odsetki pozostają w związku z zakupem środka trwałego. Odsetki które dotyczą okresu po dniu przyjęcia środka trwałego do używanie, w dacie wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych nie są jeszcze wydatkiem pewnym. Nie można zasadniczo wskazać, czy staną się one wymagalne, czy przedsiębiorca będzie zobligowany do ich zapłaty.

Przedsiębiorca przykładowo spłacając kredyt lub pożyczkę przed terminem płatności nie będzie zobowiązany do zapłaty wszystkich odsetek. Informacja o wielkości odsetek naliczonych w dniu przyjęcia środka trwałego do używania nie determinuje wielkości odsetek, jakie należy ująć w wartości początkowej środka trwałego.

Wymaga podkreślenia, że również w orzecznictwie wskazuje się, że na wartość początkową środka trwałego można odnieść tylko odsetki naliczone odpowiednio za okres do dnia przyjęcia środka trwałego do używani.

Polecamy: serwis Leasing

Przykładem jest I SA/Gl 1047/08 - Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 lutego 2009 r. „za koszty uzyskania przychodu uważa się m.in. odsetki od pożyczek (kredytów) i prowizje naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Nie zwiększają zatem wartości początkowej środka trwałego odsetki, chociażby naliczone, lecz należne za okres po jego przyjęciu do używania. Słusznie też twierdzi organ, iż przywołane przepisy mówią o "naliczeniu", a nie o "poniesieniu" wydatku (odsetek, prowizji). W tej sytuacji, w wartości początkowej środków trwałych zakupionych lub wytworzonych winny zostać uwzględnione naliczone odsetki i prowizje, także te, których zapłata nastąpi po oddaniu środków trwałych do używania”.

Kolejnym istotnym dla rozliczenia naliczonych odsetek zagadnieniem jest zależność miedzy datą informacji o naliczeniu odsetek a datą wprowadzenia środka trwałego do używania.

REKLAMA

Należy rozstrzygnąć, czy odsetki które zostaną naliczone po dniu przyjęcia środka trwałego, ale w części w jakiej dotyczą one okresu do dnia przyjęcia środka trwałego do używani, powinny zostać ujęte w wartości początkowej środka trwałego, odpowiednio korygując wartość początkową środka trwałego.

Ustawodawca nie odniósł się wprost do niniejszej kwestii. Niemniej w wartości początkowej należy ująć wyłącznie odsetki naliczone do dnia oddania środka trwałego do używania. Ustawodawca określając grupę odsetek, które można uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego, posłużył się trybem dokonanym.

Polecamy: Jak ustalić wartość początkową użytkowania wieczystego

Zasadna jest zatem interpretacja, że wyłącznie odsetki naliczone przed datą przyjęcia środka trwałego do używania (gdy od strony technicznej nastąpiło naliczenie), w zakresie jakim one dotyczą okresu do dnia przyjęcia środka trwałego do używania, mogą podwyższyć wartość początkową środka trwałego.

W interpretacji Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 21 grudnia 2006 r., sygn.. 1471/DPD2/423-143/06/MB organ odpowiednio zwrócił uwagę na ten element „W przypadku gdy, data naliczenia odsetek przypada po dniu przekazania środka trwałego do używania, wówczas naliczone koszty nie zwiększają ceny nabycia lub kwoty wytworzenia”.

Podobne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z dnia 17 września 2008 r., sygn.. ILPB3/423-344/08-5/HS „odsetki naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania powiększają - dla celów ustalenia wartości początkowej środka trwałego – koszt wytworzenia tego środka. Natomiast odsetki, które są związane z nabyciem lub wytworzeniem środków trwałych, a zostały zarachowane już po dniu przekazania ich do używania i następnie zapłacone, podatnik może zaliczyć je bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia”.

Stanowisko organów odnajduje potwierdzenie również w orzecznictwie sądów. WSA w Łodzi w wyroku z dnia 18 czerwca 2004 r., sygn. I SA/Łd 1492/03 wskazał, że „Wartość początkową będą powiększać wyłącznie te odsetki, które zostały naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Ta kwota odsetek wraz ze środkiem trwałym podlega odpisom amortyzacyjnym. Natomiast wszelkie odsetki naliczane w okresie późniejszym (po dacie przyjęcia środka trwałego do używania) stanowić będą szeroko pojęte wydatki na nabycie środka trwałego”.
Reasumując, odsetki które zostały naliczone po dniu oddania środka trwałego do używania, przedsiębiorca nie odnosi na wartość początkową środka trwałego. Odsetki te można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA