REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Anna Kiereś
Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?
Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca nie definiuje pojęcia odsetki naliczone. Powstaje wątpliwość czy i w jakim zakresie naliczone przez bank odsetki należy zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego.

Prawidłowa weryfikacja odsetek pozwoli na właściwe ich rozliczenie dla celów podatkowych. Odsetki naliczone do dnia oddania środka trwałego do używania, należy ująć w wartości początkowej środka trwałego. Odpowiednio odsetki naliczone po tej dacie stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie poniesienia.

REKLAMA

Ustawodawca milczy w kwestii odsetek naliczonych do dnia oddania środka trwałego do używania. Nie określono w jakim zakresie i w jakich sytuacjach należy odnieść na wartość początkowa środka trwałego.

W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy do wartości początkowej środka trwałego należy odnieś także odsetki naliczone, które dotyczą okresu po dniu przyjęcia środka trwałego do używania.

Przepisy nie definiują pojęcia „odsetki naliczone”. W uproszczeniu są to odsetki jakie przedsiębiorca winien zapłacić w zamian za udostępnione środki kredytu. Nie muszą to być odsetki jeszcze należne, jak również zapłacone.

Polecamy: Jak szybko wrzucić w koszty samochód ciężarowy o ładowności do 3,5 tony?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przedsiębiorca winien odnieść na wartość początkową środka trwałego odsetki naliczone do dnia oddania środka trwałego do używania, czyli odpowiednio odsetki które dotyczą okresu od dania naliczenia odsetek do dnia przyjęcia środka trwałego do używania.

Wyłącznie te odsetki pozostają w związku z zakupem środka trwałego. Odsetki które dotyczą okresu po dniu przyjęcia środka trwałego do używanie, w dacie wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych nie są jeszcze wydatkiem pewnym. Nie można zasadniczo wskazać, czy staną się one wymagalne, czy przedsiębiorca będzie zobligowany do ich zapłaty.

Przedsiębiorca przykładowo spłacając kredyt lub pożyczkę przed terminem płatności nie będzie zobowiązany do zapłaty wszystkich odsetek. Informacja o wielkości odsetek naliczonych w dniu przyjęcia środka trwałego do używania nie determinuje wielkości odsetek, jakie należy ująć w wartości początkowej środka trwałego.

Wymaga podkreślenia, że również w orzecznictwie wskazuje się, że na wartość początkową środka trwałego można odnieść tylko odsetki naliczone odpowiednio za okres do dnia przyjęcia środka trwałego do używani.

Polecamy: serwis Leasing

Przykładem jest I SA/Gl 1047/08 - Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 lutego 2009 r. „za koszty uzyskania przychodu uważa się m.in. odsetki od pożyczek (kredytów) i prowizje naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Nie zwiększają zatem wartości początkowej środka trwałego odsetki, chociażby naliczone, lecz należne za okres po jego przyjęciu do używania. Słusznie też twierdzi organ, iż przywołane przepisy mówią o "naliczeniu", a nie o "poniesieniu" wydatku (odsetek, prowizji). W tej sytuacji, w wartości początkowej środków trwałych zakupionych lub wytworzonych winny zostać uwzględnione naliczone odsetki i prowizje, także te, których zapłata nastąpi po oddaniu środków trwałych do używania”.

Kolejnym istotnym dla rozliczenia naliczonych odsetek zagadnieniem jest zależność miedzy datą informacji o naliczeniu odsetek a datą wprowadzenia środka trwałego do używania.

REKLAMA

Należy rozstrzygnąć, czy odsetki które zostaną naliczone po dniu przyjęcia środka trwałego, ale w części w jakiej dotyczą one okresu do dnia przyjęcia środka trwałego do używani, powinny zostać ujęte w wartości początkowej środka trwałego, odpowiednio korygując wartość początkową środka trwałego.

Ustawodawca nie odniósł się wprost do niniejszej kwestii. Niemniej w wartości początkowej należy ująć wyłącznie odsetki naliczone do dnia oddania środka trwałego do używania. Ustawodawca określając grupę odsetek, które można uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego, posłużył się trybem dokonanym.

Polecamy: Jak ustalić wartość początkową użytkowania wieczystego

Zasadna jest zatem interpretacja, że wyłącznie odsetki naliczone przed datą przyjęcia środka trwałego do używania (gdy od strony technicznej nastąpiło naliczenie), w zakresie jakim one dotyczą okresu do dnia przyjęcia środka trwałego do używania, mogą podwyższyć wartość początkową środka trwałego.

W interpretacji Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 21 grudnia 2006 r., sygn.. 1471/DPD2/423-143/06/MB organ odpowiednio zwrócił uwagę na ten element „W przypadku gdy, data naliczenia odsetek przypada po dniu przekazania środka trwałego do używania, wówczas naliczone koszty nie zwiększają ceny nabycia lub kwoty wytworzenia”.

Podobne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z dnia 17 września 2008 r., sygn.. ILPB3/423-344/08-5/HS „odsetki naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania powiększają - dla celów ustalenia wartości początkowej środka trwałego – koszt wytworzenia tego środka. Natomiast odsetki, które są związane z nabyciem lub wytworzeniem środków trwałych, a zostały zarachowane już po dniu przekazania ich do używania i następnie zapłacone, podatnik może zaliczyć je bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia”.

Stanowisko organów odnajduje potwierdzenie również w orzecznictwie sądów. WSA w Łodzi w wyroku z dnia 18 czerwca 2004 r., sygn. I SA/Łd 1492/03 wskazał, że „Wartość początkową będą powiększać wyłącznie te odsetki, które zostały naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Ta kwota odsetek wraz ze środkiem trwałym podlega odpisom amortyzacyjnym. Natomiast wszelkie odsetki naliczane w okresie późniejszym (po dacie przyjęcia środka trwałego do używania) stanowić będą szeroko pojęte wydatki na nabycie środka trwałego”.
Reasumując, odsetki które zostały naliczone po dniu oddania środka trwałego do używania, przedsiębiorca nie odnosi na wartość początkową środka trwałego. Odsetki te można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA