REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wyłączyć kwotę udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Wyłączenie kwoty udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu
Wyłączenie kwoty udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Udzielenie bonifikaty przy zakupie poszczególnych leków, powoduje zmniejszenie należności otrzymanej przy ich sprzedaży, co w rezultacie skutkuje niższym dochodem. W związku z tym powstaje pytanie, czy istnieje możliwość wyłączenia kwot udzielonych bonifikat z kwoty przychodu?

Sprzedaż określonych leków objętych refundacją z Narodowego Funduszu Zdrowia następuje po cenach urzędowych. W tych wypadkach możliwe jest obniżenie ceny danego leku o tzw. bonifikatę.

REKLAMA

REKLAMA

Bonifikata jest zniżką ustalonej ceny towaru, przyznawaną po dokonanej transakcji. Obniżenie może być dokonane o ustaloną wartość kwotową lub procentową. Ustanowienie niższej ceny za dany lek następuje przed jego sprzedażą w taki sposób, aby nabywca leku był o tym powiadomiony oraz mógł wyrazić na to zgodę.

Bonifikata może być zaewidencjonowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, jeśli jest udokumentowana prawidłowym i rzetelnym dowodem księgowym. W odniesieniu do sprzedaży detalicznej przy użyciu kasy fiskalnej będzie to m.in. fiskalny raport dobowy lub zestawienie miesięcznych fiskalnych raportów dobowych.

Przychód apteki rejestrowany jest m.in. na podstawie paragonów fiskalnych. Na paragonie znajduje się informacja o końcowej cenie ze sprzedaży zakupionych leków- pomniejszonej o bonifikatę. Brak jest na nim danych o obniżce cen za poszczególne leki, które objęte są opustem. W związku z tym nie jest on przyporządkowany do jednostkowych towarów.

REKLAMA

Na paragonie fiskalnym bonifikata wskazana jest w postaci jednej kwoty- bez oddzielnego podawania ceny netto oraz podatku VAT. Nabywca płacąc za leki przekazuje sumę pieniężną, która jest mu podana już po obniżce ceny, z uwzględnieniem bonifikaty, co powoduje pomniejszenie przychodu apteki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby rzeczywisty przychód zgadzał się z sumami wskazanymi na paragonach, stosuje się zintegrowany system informatyczny. Dzięki niemu wysokość przychodu oraz udzielonych bonifikat, wskazana jest w ewidencji komputerowej, co pozwala na obliczenie faktycznego zysku. System pozwala na przyporządkowanie wysokości danej bonifikaty do stawki podatku VAT. 

Polecamy: Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?

Polecamy: Co grozi za brak kasy fiskalnej?

Co należy uznać za przychód apteki?

Przychodem apteki są tylko tzw. kwoty należne (choćby nie zostały faktycznie otrzymane) z tytułu sprzedaży leków, po wyłączeniu wartości udzielonych bonifikat. Kwota należna to wartość netto towaru (bez podatku VAT), obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy. Takie uregulowanie wynika z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Zatem przychodem są:

- faktycznie osiągnięte utargi dzienne ze sprzedaży leków (lub materiałów medycznych)

- kwoty otrzymanej refundacji ceny leku (lub materiału medycznego), które są wydawane ubezpieczonemu bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością.

W związku z tym powyższe wyliczenie nie wskazuje, aby bonifikaty mogły być uwzględniane jako przychód.

Obrót pomniejszony o kwoty udzielonych bonifikat powinien być uwidoczniony na paragonie fiskalnym oraz w dobowym raporcie fiskalnym. Ponadto udzielony opust należy odnieść do tej części ceny, która naliczana jest w momencie sprzedaży leku, co powoduje, że części ceny objętej refundacją nie uwzględnia się.

Podstawą umożliwiającą zmniejszenie przychodu uzyskanego ze sprzedaży będzie bonifikata pomniejszona o podatek VAT. Za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania leków.

Uregulowania prawne dotyczące bonifikat i refundacji zostały omówione m.in. w wyroku Sądu Okręgowego w Białymstoku z 8 października 2010 roku (sygnatura II Ca 625/10).

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa z 13 lipca 2011 roku, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/1/415-411/11/BK).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA