REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wyłączyć kwotę udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu?

Katarzyna Broniszewska
Wyłączenie kwoty udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu
Wyłączenie kwoty udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Udzielenie bonifikaty przy zakupie poszczególnych leków, powoduje zmniejszenie należności otrzymanej przy ich sprzedaży, co w rezultacie skutkuje niższym dochodem. W związku z tym powstaje pytanie, czy istnieje możliwość wyłączenia kwot udzielonych bonifikat z kwoty przychodu?

Sprzedaż określonych leków objętych refundacją z Narodowego Funduszu Zdrowia następuje po cenach urzędowych. W tych wypadkach możliwe jest obniżenie ceny danego leku o tzw. bonifikatę.

REKLAMA

Autopromocja

Bonifikata jest zniżką ustalonej ceny towaru, przyznawaną po dokonanej transakcji. Obniżenie może być dokonane o ustaloną wartość kwotową lub procentową. Ustanowienie niższej ceny za dany lek następuje przed jego sprzedażą w taki sposób, aby nabywca leku był o tym powiadomiony oraz mógł wyrazić na to zgodę.

Bonifikata może być zaewidencjonowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, jeśli jest udokumentowana prawidłowym i rzetelnym dowodem księgowym. W odniesieniu do sprzedaży detalicznej przy użyciu kasy fiskalnej będzie to m.in. fiskalny raport dobowy lub zestawienie miesięcznych fiskalnych raportów dobowych.

Przychód apteki rejestrowany jest m.in. na podstawie paragonów fiskalnych. Na paragonie znajduje się informacja o końcowej cenie ze sprzedaży zakupionych leków- pomniejszonej o bonifikatę. Brak jest na nim danych o obniżce cen za poszczególne leki, które objęte są opustem. W związku z tym nie jest on przyporządkowany do jednostkowych towarów.

Na paragonie fiskalnym bonifikata wskazana jest w postaci jednej kwoty- bez oddzielnego podawania ceny netto oraz podatku VAT. Nabywca płacąc za leki przekazuje sumę pieniężną, która jest mu podana już po obniżce ceny, z uwzględnieniem bonifikaty, co powoduje pomniejszenie przychodu apteki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby rzeczywisty przychód zgadzał się z sumami wskazanymi na paragonach, stosuje się zintegrowany system informatyczny. Dzięki niemu wysokość przychodu oraz udzielonych bonifikat, wskazana jest w ewidencji komputerowej, co pozwala na obliczenie faktycznego zysku. System pozwala na przyporządkowanie wysokości danej bonifikaty do stawki podatku VAT. 

Polecamy: Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?

Polecamy: Co grozi za brak kasy fiskalnej?

Co należy uznać za przychód apteki?

Przychodem apteki są tylko tzw. kwoty należne (choćby nie zostały faktycznie otrzymane) z tytułu sprzedaży leków, po wyłączeniu wartości udzielonych bonifikat. Kwota należna to wartość netto towaru (bez podatku VAT), obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy. Takie uregulowanie wynika z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Zatem przychodem są:

- faktycznie osiągnięte utargi dzienne ze sprzedaży leków (lub materiałów medycznych)

- kwoty otrzymanej refundacji ceny leku (lub materiału medycznego), które są wydawane ubezpieczonemu bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością.

W związku z tym powyższe wyliczenie nie wskazuje, aby bonifikaty mogły być uwzględniane jako przychód.

Obrót pomniejszony o kwoty udzielonych bonifikat powinien być uwidoczniony na paragonie fiskalnym oraz w dobowym raporcie fiskalnym. Ponadto udzielony opust należy odnieść do tej części ceny, która naliczana jest w momencie sprzedaży leku, co powoduje, że części ceny objętej refundacją nie uwzględnia się.

Podstawą umożliwiającą zmniejszenie przychodu uzyskanego ze sprzedaży będzie bonifikata pomniejszona o podatek VAT. Za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania leków.

Uregulowania prawne dotyczące bonifikat i refundacji zostały omówione m.in. w wyroku Sądu Okręgowego w Białymstoku z 8 października 2010 roku (sygnatura II Ca 625/10).

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa z 13 lipca 2011 roku, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/1/415-411/11/BK).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA