REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wyłączyć kwotę udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Wyłączenie kwoty udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu
Wyłączenie kwoty udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Udzielenie bonifikaty przy zakupie poszczególnych leków, powoduje zmniejszenie należności otrzymanej przy ich sprzedaży, co w rezultacie skutkuje niższym dochodem. W związku z tym powstaje pytanie, czy istnieje możliwość wyłączenia kwot udzielonych bonifikat z kwoty przychodu?

Sprzedaż określonych leków objętych refundacją z Narodowego Funduszu Zdrowia następuje po cenach urzędowych. W tych wypadkach możliwe jest obniżenie ceny danego leku o tzw. bonifikatę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Bonifikata jest zniżką ustalonej ceny towaru, przyznawaną po dokonanej transakcji. Obniżenie może być dokonane o ustaloną wartość kwotową lub procentową. Ustanowienie niższej ceny za dany lek następuje przed jego sprzedażą w taki sposób, aby nabywca leku był o tym powiadomiony oraz mógł wyrazić na to zgodę.

Bonifikata może być zaewidencjonowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, jeśli jest udokumentowana prawidłowym i rzetelnym dowodem księgowym. W odniesieniu do sprzedaży detalicznej przy użyciu kasy fiskalnej będzie to m.in. fiskalny raport dobowy lub zestawienie miesięcznych fiskalnych raportów dobowych.

Przychód apteki rejestrowany jest m.in. na podstawie paragonów fiskalnych. Na paragonie znajduje się informacja o końcowej cenie ze sprzedaży zakupionych leków- pomniejszonej o bonifikatę. Brak jest na nim danych o obniżce cen za poszczególne leki, które objęte są opustem. W związku z tym nie jest on przyporządkowany do jednostkowych towarów.

REKLAMA

Na paragonie fiskalnym bonifikata wskazana jest w postaci jednej kwoty- bez oddzielnego podawania ceny netto oraz podatku VAT. Nabywca płacąc za leki przekazuje sumę pieniężną, która jest mu podana już po obniżce ceny, z uwzględnieniem bonifikaty, co powoduje pomniejszenie przychodu apteki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby rzeczywisty przychód zgadzał się z sumami wskazanymi na paragonach, stosuje się zintegrowany system informatyczny. Dzięki niemu wysokość przychodu oraz udzielonych bonifikat, wskazana jest w ewidencji komputerowej, co pozwala na obliczenie faktycznego zysku. System pozwala na przyporządkowanie wysokości danej bonifikaty do stawki podatku VAT. 

Polecamy: Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?

Polecamy: Co grozi za brak kasy fiskalnej?

Co należy uznać za przychód apteki?

Przychodem apteki są tylko tzw. kwoty należne (choćby nie zostały faktycznie otrzymane) z tytułu sprzedaży leków, po wyłączeniu wartości udzielonych bonifikat. Kwota należna to wartość netto towaru (bez podatku VAT), obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy. Takie uregulowanie wynika z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Zatem przychodem są:

- faktycznie osiągnięte utargi dzienne ze sprzedaży leków (lub materiałów medycznych)

- kwoty otrzymanej refundacji ceny leku (lub materiału medycznego), które są wydawane ubezpieczonemu bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością.

W związku z tym powyższe wyliczenie nie wskazuje, aby bonifikaty mogły być uwzględniane jako przychód.

Obrót pomniejszony o kwoty udzielonych bonifikat powinien być uwidoczniony na paragonie fiskalnym oraz w dobowym raporcie fiskalnym. Ponadto udzielony opust należy odnieść do tej części ceny, która naliczana jest w momencie sprzedaży leku, co powoduje, że części ceny objętej refundacją nie uwzględnia się.

Podstawą umożliwiającą zmniejszenie przychodu uzyskanego ze sprzedaży będzie bonifikata pomniejszona o podatek VAT. Za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania leków.

Uregulowania prawne dotyczące bonifikat i refundacji zostały omówione m.in. w wyroku Sądu Okręgowego w Białymstoku z 8 października 2010 roku (sygnatura II Ca 625/10).

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa z 13 lipca 2011 roku, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/1/415-411/11/BK).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA