REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wyłączyć kwotę udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Wyłączenie kwoty udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu
Wyłączenie kwoty udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Udzielenie bonifikaty przy zakupie poszczególnych leków, powoduje zmniejszenie należności otrzymanej przy ich sprzedaży, co w rezultacie skutkuje niższym dochodem. W związku z tym powstaje pytanie, czy istnieje możliwość wyłączenia kwot udzielonych bonifikat z kwoty przychodu?

Sprzedaż określonych leków objętych refundacją z Narodowego Funduszu Zdrowia następuje po cenach urzędowych. W tych wypadkach możliwe jest obniżenie ceny danego leku o tzw. bonifikatę.

REKLAMA

Bonifikata jest zniżką ustalonej ceny towaru, przyznawaną po dokonanej transakcji. Obniżenie może być dokonane o ustaloną wartość kwotową lub procentową. Ustanowienie niższej ceny za dany lek następuje przed jego sprzedażą w taki sposób, aby nabywca leku był o tym powiadomiony oraz mógł wyrazić na to zgodę.

REKLAMA

Bonifikata może być zaewidencjonowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, jeśli jest udokumentowana prawidłowym i rzetelnym dowodem księgowym. W odniesieniu do sprzedaży detalicznej przy użyciu kasy fiskalnej będzie to m.in. fiskalny raport dobowy lub zestawienie miesięcznych fiskalnych raportów dobowych.

Przychód apteki rejestrowany jest m.in. na podstawie paragonów fiskalnych. Na paragonie znajduje się informacja o końcowej cenie ze sprzedaży zakupionych leków- pomniejszonej o bonifikatę. Brak jest na nim danych o obniżce cen za poszczególne leki, które objęte są opustem. W związku z tym nie jest on przyporządkowany do jednostkowych towarów.

Na paragonie fiskalnym bonifikata wskazana jest w postaci jednej kwoty- bez oddzielnego podawania ceny netto oraz podatku VAT. Nabywca płacąc za leki przekazuje sumę pieniężną, która jest mu podana już po obniżce ceny, z uwzględnieniem bonifikaty, co powoduje pomniejszenie przychodu apteki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby rzeczywisty przychód zgadzał się z sumami wskazanymi na paragonach, stosuje się zintegrowany system informatyczny. Dzięki niemu wysokość przychodu oraz udzielonych bonifikat, wskazana jest w ewidencji komputerowej, co pozwala na obliczenie faktycznego zysku. System pozwala na przyporządkowanie wysokości danej bonifikaty do stawki podatku VAT. 

Polecamy: Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?

Polecamy: Co grozi za brak kasy fiskalnej?

Co należy uznać za przychód apteki?

Przychodem apteki są tylko tzw. kwoty należne (choćby nie zostały faktycznie otrzymane) z tytułu sprzedaży leków, po wyłączeniu wartości udzielonych bonifikat. Kwota należna to wartość netto towaru (bez podatku VAT), obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy. Takie uregulowanie wynika z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Zatem przychodem są:

- faktycznie osiągnięte utargi dzienne ze sprzedaży leków (lub materiałów medycznych)

- kwoty otrzymanej refundacji ceny leku (lub materiału medycznego), które są wydawane ubezpieczonemu bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością.

W związku z tym powyższe wyliczenie nie wskazuje, aby bonifikaty mogły być uwzględniane jako przychód.

Obrót pomniejszony o kwoty udzielonych bonifikat powinien być uwidoczniony na paragonie fiskalnym oraz w dobowym raporcie fiskalnym. Ponadto udzielony opust należy odnieść do tej części ceny, która naliczana jest w momencie sprzedaży leku, co powoduje, że części ceny objętej refundacją nie uwzględnia się.

Podstawą umożliwiającą zmniejszenie przychodu uzyskanego ze sprzedaży będzie bonifikata pomniejszona o podatek VAT. Za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania leków.

Uregulowania prawne dotyczące bonifikat i refundacji zostały omówione m.in. w wyroku Sądu Okręgowego w Białymstoku z 8 października 2010 roku (sygnatura II Ca 625/10).

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa z 13 lipca 2011 roku, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/1/415-411/11/BK).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA