REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednorazowa amortyzacja środków trwałych 2020

MDDP Outsourcing
Nowoczesny outsourcing księgowości, kadr i płac
Jednorazowa amortyzacja środków trwałych 2020
Jednorazowa amortyzacja środków trwałych 2020
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie zawsze wiąże się z rozłożeniem kosztów w czasie. Spełniając określone w przepisach podatkowych warunki, możliwe jest skorzystanie z rozwiązań, które pozwolą na dokonanie jednorazowych odpisów amortyzacyjnych.

Niskocenne składniki majątku

Zgodnie z art. 22f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dotyczącym podatników PIT) oraz art. 16f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dotyczącym podatników CIT), ŚT (środki trwałe), a także WNiP (wartości niematerialne i prawne) o wartości wynoszącej maksymalnie 10 000 zł, mogą być amortyzowane jednorazowo. Taki jednorazowy odpis amortyzacyjny może być dokonany w miesiącu, w którym przyjmuje się środki trwałe czy wartości niematerialne i prawne do używania, bądź w miesiącu następnym.

Jednorazowa amortyzacja niskocennych składników majątku możliwa jest również w ujęciu bilansowym. Na mocy art. 32 ust. 1 ustawy o rachunkowości, odpis można zrealizować nie wcześniej, niż po przyjęciu środka trwałego do użytkowania. Umożliwia to ustalenie jednakowego momentu dokonania jednorazowej amortyzacji zarówno w celach bilansowych, jak również podatkowych.

Autopromocja

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Polecamy: CIT 2020. Komentarz

Amortyzacja jednorazowa jako forma pomocy de minimis

Zgodnie z przepisami art. 22k ust. 7-13 ustawy o PIT, oraz art. 16k ust. 7-13 ustawy o CIT, możliwe jest dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w kwocie, która w roku podatkowym nie przekroczyła wysokości 50 000 euro (w 2020 roku kwota ta wynosi 219 000 zł). Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz WNiP o wartości początkowej wynoszącej maksymalnie 10 000 zł nie są objęte wyżej wymienionym limitem.

Możliwość skorzystania z tej metody zależna jest od spełnienia wszystkich poniższych kryteriów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) w roku podatkowym, w którym dokonywany jest odpis amortyzacyjny, podatnik rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, bądź z punktu widzenia ustaw o PIT lub CIT, jest małym podatnikiem, a także:

- rozpoczynający działalność gospodarczą podatnik PIT w roku rozpoczęcia prowadzenia działalności oraz w okresie 2 lat licząc od końca roku poprzedzającego rok jej rozpoczęcia, samodzielnie bądź jako wspólnik spółki niebędącej osobą prawną nie prowadził przedsiębiorstwa, a także nie prowadził takiej działalności małżonek podatnika, jeśli w tym czasie istniała między małżonkami wspólność majątkowa,

- rozpoczynający działalność gospodarczą podatnik CIT nie powstał na skutek przekształcenia, podziału, połączenia podatników, bądź na skutek przekształcenia niebędącej osobą prawną spółki oraz nie został utworzony przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro.

b) jednorazowy odpis amortyzacyjny nie może być zrealizowany wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji,

c) amortyzowane środki trwałe zaliczają się do grup 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych (poza samochodami osobowymi).

W przypadku środków trwałych o wartości większej niż 50 000 euro ważny jest fakt, że nieobjęta jednorazowym odpisem amortyzacyjnym wartość od kolejnego roku podatkowego podlega amortyzacji degresywnej bądź liniowej.

Amortyzacja jednorazowa do 100 000 zł

Zgodnie z art. 22k ust. 14-21 ustawy o PIT oraz art. 16k ust. 14-21 ustawy o CIT jednorazowe odpisy amortyzacyjne mogą być również dokonywane, z uwzględnieniem kilku ograniczeń, do wysokości kwoty 100 000 zł w roku podatkowym. Limit ten dotyczy również wpłat na poczet nabycia środka trwałego, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
W celu skorzystania z powyższego rozwiązania należy spełnić szereg warunków:

  • amortyzowane środki trwałe muszą być fabrycznie nowe,
  • amortyzowane środki trwałe muszą być zaliczane do grup 3-6 oraz 8 Klasyfikacji Środków Trwałych,
  • wartość początkowa jednego środka trwałego musi wynosić co najmniej 10 000 zł bądź łączna wartość początkowa przynajmniej dwóch środków trwałych musi wynosić co najmniej 10 000 zł, natomiast każdego z nich pojedynczo przekraczać kwotę 3 500 zł,
  • jednorazowy odpis amortyzacyjny musi być zrealizowany w roku podatkowym, w którym środki trwałe wprowadzono do ewidencji, jednak nie wcześniej niż w miesiącu, w którym zostały wprowadzone do ewidencji.

Z amortyzacją jednorazową nieprzekraczającą wartości 100 000 zł związane jest zagadnienie zaliczania do kosztów podatkowych zaliczki na zakup środków trwałych. Zgodnie z art. 22 ust. 1s ustawy o PIT  i art. 15 ust. 1zd ustawy o CIT, podatnik dokonujący wpłaty zaliczki na poczet nabycia środka trwałego, który spełnia wymogi jednorazowej amortyzacji o maksymalnej wartości 100 000 zł - może wpłaconą zaliczkę uznać za koszt podatkowy do wysokości 100 000 zł.  

W limicie odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego, na zakup którego wpłacona została wyżej wymieniona zaliczka, uwzględnia się kwotę zaliczki ujętej w kosztach uzyskania przychodów.

Uwaga 
W przypadkach wymienionych w art. 22 ust. 21 ustawy o PIT i art. 16k ust. 21 ustawy o CIT ujęta jako koszt uzyskania przychodów zaliczka na poczet nabycia środka trwałego musi być zakwalifikowana do przychodów podatkowych.

Możliwość skorzystania z obu rozwiązań w jednym roku podatkowym

Według informacji przekazanych do Wydawnictwa Gofin przez Ministerstwo Finansów w wyjaśnieniu z 22 września 2017 roku przedsiębiorcy mają możliwość w jednym roku podatkowym skorzystać zarówno z jednorazowej amortyzacji w ramach pomocy de minimis, jak i tej do 100 000 zł. Zgodnie z tym wyjaśnieniem podatnik, który rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej lub jest małym podatnikiem, może w jednym roku podatkowym zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jednorazowy odpis amortyzacyjny do kwoty wynoszącej 50 000 euro jak i do kwoty 100 000 zł - pod warunkiem, że każdy z odpisów amortyzacyjnych odnosi się do innego środka trwałego, a także spełnione są kryteria wskazane w art. 22k ust. 7 i ust. 14 ustawy o PIT. Również podatnicy CIT, na podstawie art. 16k ust. 7 i ust. 14 ustawy o CIT, mogą skorzystać z obu limitów w jednym roku podatkowym.

Jednorazowa amortyzacja w ujęciu bilansowym

Oba rodzaje jednorazowej amortyzacji są udogodnieniem jedynie w przepisach prawa podatkowego. W ustawie o rachunkowości nie przewiduje się możliwości wykorzystywania tych rozwiązań. Jeśli jednak jednorazowy odpis amortyzacyjny w kwocie dozwolonej przepisami podatkowymi nie oddziałuje w istotny sposób na przedstawianą sytuację finansową oraz majątkową, a także wynik finansowy przedsiębiorstwa, to zgodnie z uproszczeniami z art. 4 ust. 4-4a ustawy o rachunkowości, takie jednorazowe odpisy mogą być ujęte w kosztach bilansowych. Informację o dopuszczalności stosowania takiego rozwiązania wraz z określeniem progu istotności należy zawrzeć w polityce rachunkowości jednostki.

W przypadku, gdy wartość jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (w jednej bądź drugiej formie) uznana byłaby za istotną, to w celach bilansowych podmiot powinien prowadzić ewidencję odrębną od podatkowej i rozliczać koszty amortyzacji bilansowej w czasie. Dla podatników CIT możliwe, iż będzie się to wiązać z obowiązkiem ustalania rezerwy na odroczony podatek dochodowy.

Warto również mieć na uwadze, iż jednorazowa amortyzacja do 100 000 zł, jak również ta w ramach pomocy de minimis nie mogą być stosowane dla wartości niematerialnych i prawnych.

Weronika Stelmach, Ekspert ds. księgowości | MDDP Outsourcing w Warszawie

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Rozliczenie ulgi na dzieci po rozwodzie kwestią sporną. Były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

REKLAMA