REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłata przygotowawcza (upfront fee) jest kosztem uzyskania przychodów?

Czy opłata przygotowawcza (upfront fee) jest kosztem uzyskania przychodów?
Czy opłata przygotowawcza (upfront fee) jest kosztem uzyskania przychodów?

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnych interpretacjach podatkowych potwierdza, że wypłacana kontrahentom (z góry, przed pierwszym zamówieniem) opłata upfront fee (zwana też „quick saving”), mająca charakter jednorazowej bezzwrotnej zachęty do nabywania określonych produktów – może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem Dyrektora KIS jest to tzw. koszt pośredni, który powinien być ujęty w kosztach uzyskania przychodów w dacie zaksięgowania w księgach rachunkowych.

Upfront fee opłata „na zachętę”

Z wnioskiem o interpretację indywidualną wystąpił polski podatnik CIT, producent elementów z tworzyw sztucznych, produkujący m.in. dla przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej.

Autopromocja

Jak poinformował ów podatnik z uwagi na istniejącą dużą konkurencję wśród producentów tego typu elementów stosowana jest w praktyce swoista opłata przygotowawcza (tzw. „upfront fee” lub „quick saving”), którą producent wypłaca  (z góry - przed pierwszym zamówieniem) szczególnie ważnym kontrahentom (zamawiającym) – np. koncernom motoryzacyjnym. Ta opłata stanowi bezzwrotną zachętę do nabywania określonych produktów wypłacającego ją producenta. Wysokość opłaty nie jest uzależniona od rzeczywiście zrealizowanego obrotu z danym kontrahentem w przyszłości.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Zazwyczaj kontrahenci ustalają, że wypłata upfront fee jest warunkiem koniecznym rozpoczęcia współpracy w określonym zakresie asortymentowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem podatnika opłata upfront fee jest de facto wynagrodzeniem za to, kontrahent:  

- akceptuje ofertę podatnika (producenta) na dostawę określonych produktów i deklaruje składanie zamówień na te produkty,

- powstrzymuje się od szukania innych dostawców oferowanych produktów,

- deklaruje (gwarantuje) nawiązanie stałej, długoterminowej współpracy.

W tym kontekście podatnik zapytał Dyrektora KIS, czy opisana opłata może być przez niego zaliczana do kosztów uzyskania przychodów, a jeżeli tak, to kiedy można ująć taką opłatę w kosztach podatkowych.

W indywidualnej interpretacji podatkowej z 22 listopada 2018 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.448.2018.2.DP) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z podatnikiem, że tego typu opłata spełnia wymogi stawiane kosztom uzyskania przychodów w ustawie o CIT.

Jaki wydatek może być kosztem uzyskania przychodów

Organ podatkowy przypomniał, że w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT za koszt uzyskania przychodów może być uznany wydatek, który spełnia (łącznie) wszystkie następujące warunki:

- został faktycznie poniesiony przez podatnika,

- jest definitywny co oznacza, że nie został podatnikowi zwrócony w jakikolwiek sposób,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła albo może mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Podatnik powinien (np. podczas kontroli podatkowej) potrafić nie tylko udokumentować fakt poniesienia danego wydatku, ale także przekonująco uzasadnić jego celowość i racjonalność. Podatnik powinien także wykazać związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu.

Dyrektor KIS stwierdził, że z opisanego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że wydatki poniesione przez Spółkę w związku z wypłatą jednorazowej kwoty stanowiącej bezzwrotną zachętę do nabywania produktów Wnioskodawcy, będzie można uznać za koszty uzyskania przychodów.

Koszty pośrednie rozliczane w dacie ujęcia w księgach

Koszty uzyskania przychodów dzielą się na koszty bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami (koszty bezpośrednie) oraz koszty pozostałe, pośrednio związane z przychodami (koszty pośrednie).

Koszty bezpośrednie da się z reguły przypisać do konkretnych przychodów - to np. wydatki na nabycie towarów od producentów, które następnie podatnik (hurtownik) sprzedaje nabywcom detalicznym.

Natomiast koszty pośrednie są z reguły związane z całokształtem działalności gospodarczej danego podatnika, to np. koszty ochrony placówek handlowych, koszty energii elektrycznej, czy koszty obsługi księgowej, kadrowej, prawnej. Nie mają one bezpośredniego związku z konkretnymi przychodami ale bez nich niemożliwe byłoby prowadzenie racjonalnej i zgodnej z prawem działalności.


Co istotne, w przypadku kosztów pośrednich nie jest możliwe ustalenie jakiego konkretnego przychodu dotyczą, w jakim czasie i w jakiej wysokości został osiągnięty ten przychód.

Dlatego koszty pośrednie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów (potrącalne) w dacie ich poniesienia (na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o CIT). Jeżeli koszty pośrednie dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie można ustalić, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, to wtedy stanowią one koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

A na podstawie art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów (co do zasady – z wyjątkami określonymi w ust. 4a i 4f-4h), uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Dyrektor KIS uznał, że opisana przez podatnika opłata upfront fee powinna być kwalifikowana do kosztów „pośrednich”. Opłata ta nie ma co prawda bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przez podatnika konkretnych przychodach, ale w tych warunkach rynkowych poniesienie tej opłaty jest warunkiem uzyskania przychodów.

Zatem opłata upfront fee (jako koszt pośredni) może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w momencie jej zaksięgowania w księgach rachunkowych (tj. w dacie ich poniesienia).

Tak samo Dyrektor KIS zinterpretował przepisy ustawy o CIT w innej interpretacji indywidualnej (z 13 września 2017 r. -  sygn. 0111-KDIB1-3.4010.211.2017.2.BM) w analogicznym stanie faktycznym. Można więc już najprawdopodobniej mówić o ugruntowanym stanowisku organów podatkowych w tej kwestii.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA