REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.
Wszechstronne usługi dla biznesu, samorządów oraz jednostek administracji publicznej.
Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty /shutterstock.com
Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Okres świąteczny wiąże się z prezentami i to nie tylko z tymi wręczanymi naszym bliskim. To również czas szczególnie sprzyjający spotkaniom. Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na wręczanie prezentów swoim pracownikom i kontrahentom, a także organizują spotkania świąteczne lub noworoczne. W związku z tym pojawiają się pytania o to, jakie wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

W jakich przypadkach wydatek poniesiony przez przedsiębiorcę na prezent może zostać uznany za koszty uzyskania przychodu? Czy taki prezent będzie stanowił dla kontrahenta przychód? Czy udział w spotkaniu będzie generował dla kontrahenta przychód?

REKLAMA

Świąteczne kartki

Przyjętą powszechnie formą złożenia kontrahentowi świątecznych życzeń jest wysłanie mu świątecznej kartki. W ocenie organów podatkowych, koszt zakupu takich kartek może zostać zaliczony w koszty uzyskania przychodu. Nie należy jednak zapominać tutaj o odpowiedniej formie takiej kartki tak, aby miała ona charakter reklamowy (np. poprzez umieszczenie na niej logo spółki) a nie reprezentacyjny oraz o odpowiednim wyważeniu wartości kartki. Ten ostatni aspekt wiąże się z możliwością przypisania kartce znamienia okazałości czy wystawności, co uniemożliwia wliczenie takiego wydatku w koszty uzyskania przychodu.

Prezent dla kontrahenta

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kosztami uzyskania przychodów, co do zasady są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z pewnymi wyjątkami przewidzianymi w ustawie. Jednym z takich wyjątków są koszty reprezentacji. Samo pojęcie „reprezentacji” nie zostało ustawowo zdefiniowane. Opierając się jednak na wypracowanym przez organy podatkowe i sądy administracyjne rozumieniu tego pojęcia, wskazać można, że przez reprezentację rozumiemy wszelkie działania podejmowane przez podatnika, które zmierzają do wykreowania i utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika i to niezależnie od tego czy są one podejmowane wobec aktualnych czy też potencjalnych kontrahentów.

REKLAMA

Jeżeli zatem prezent dla kontrahenta będzie miał wyłącznie charakter reprezentacyjny, przedsiębiorca nie zakwalifikuje poniesionego przez siebie wydatku na taki prezent jako kosztu uzyskania przychodu. Ponadto, taki prezent u obdarowanego będzie także generował przychód, podlegający opodatkowaniu. Jeżeli obdarowanym będzie osoba prowadząca działalność gospodarczą przychód ten opodatkuje łącznie z innymi przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeżeli obdarowanym będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, prezent ten stanowić będzie dla niej przychód z innych źródeł.

Jeżeli natomiast prezent podarowany przez przedsiębiorcę przybierze charakter reklamowy a nie reprezentacyjny, chociażby przez umieszczenie na nim logo przedsiębiorcy, koszt takiego prezentu będzie mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu. Koszty reklamy nie są bowiem objęte ustawowym wyłączeniem, a to dlatego, że co do zasady poprzez reklamę przedsiębiorca zmierza do zwiększenia swoich przychodów. Skutki podatkowe dla obdarowanego będą podobne do tych, jakie opisano już powyżej. Z tym jednak zastrzeżeniem, że w przypadku obdarowanego będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, gdy wartość prezentu nie przekroczy kwoty 200 zł, obdarowany zwolniony będzie z opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od tego, jakie prezenty dla kontrahenta przygotuje przedsiębiorca, będzie zależało zatem to, czy będzie on mógł wliczyć te wydatki w koszty, czy też nie.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017


Prezent dla pracownika

W przypadku prezentów, jakimi przedsiębiorcy obdarowują pracowników, zaliczenie wydatków na te prezenty do kosztów uzyskania przychodów także może być utrudnione. Zgodnie z przepisami ustaw o podatku dochodowym co do zasady, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Tak sformułowane wyłączenie powoduje, że decydujący wpływ na możliwość potraktowania wydatków na prezent dla pracownika jako kosztu uzyskania przychodu będzie miało źródło, z jakiego pochodzą środki na ten wydatek, a także charakter tego prezentu. Jeżeli środki te pochodzić będą z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub będą wprawdzie pochodzić ze środków obrotowych, ale świadczenia otrzymane przez pracownika zostaną wypłacone bądź podarowane przez pracodawcę w ramach realizacji przez niego działalności socjalnej, pracodawca nie wliczy ich w koszty. Jeżeli natomiast zostaną one sfinansowane ze środków obrotowych, co do zasady będzie można je zaliczyć do kosztów.

Spotkanie z kontrahentami

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z pewnymi wyjątkami przewidzianymi w ustawie. Jednym z takich wyjątków są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Od charakteru spotkania z kontrahentami będzie zależeć, czy wydatek na takie spotkanie będzie czy też nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodu. Zgodnie z wydaną 25 listopada 2013 roku interpretacją ogólną Ministra Finansów, co do zasady, aby móc odliczyć koszt spotkania z kontrahentami, musi ono w przeważającej mierze dotyczyć spraw biznesowych. W przypadku spotkań organizowanych na przełomie roku, taki charakter mogą mieć spotkania podsumowujące dotychczasową współpracę lub dotyczące organizacji współpracy w roku przyszłym.

Spotkanie z pracownikami

Koszty organizacji spotkania wigilijnego czy też noworocznego z pracownikami pod pewnymi warunkami można traktować jako koszty uzyskania przychodu. Istotny tutaj jest związek pomiędzy zorganizowanym spotkaniem z pracownikami a potencjalnym osiągnięciem przychodu. Organy podkreślają, że celem takiego spotkania powinno być zintegrowanie pracowników i polepszenie atmosfery panującej w miejscu pracy. Samo spotkanie powinno mieć także charakter motywacyjny. Takie spotkanie zwiększa bowiem wydajność pracowników, co może przekładać się na wyższy przychód pracodawcy.

Autorzy:

Anna Szkudlarek, radca prawny, doradca podatkowy, Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy

Karolina Durbacz, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA