REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty

Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.
Wszechstronne usługi dla biznesu, samorządów oraz jednostek administracji publicznej.
Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty /shutterstock.com
Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Okres świąteczny wiąże się z prezentami i to nie tylko z tymi wręczanymi naszym bliskim. To również czas szczególnie sprzyjający spotkaniom. Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na wręczanie prezentów swoim pracownikom i kontrahentom, a także organizują spotkania świąteczne lub noworoczne. W związku z tym pojawiają się pytania o to, jakie wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

W jakich przypadkach wydatek poniesiony przez przedsiębiorcę na prezent może zostać uznany za koszty uzyskania przychodu? Czy taki prezent będzie stanowił dla kontrahenta przychód? Czy udział w spotkaniu będzie generował dla kontrahenta przychód?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Świąteczne kartki

Przyjętą powszechnie formą złożenia kontrahentowi świątecznych życzeń jest wysłanie mu świątecznej kartki. W ocenie organów podatkowych, koszt zakupu takich kartek może zostać zaliczony w koszty uzyskania przychodu. Nie należy jednak zapominać tutaj o odpowiedniej formie takiej kartki tak, aby miała ona charakter reklamowy (np. poprzez umieszczenie na niej logo spółki) a nie reprezentacyjny oraz o odpowiednim wyważeniu wartości kartki. Ten ostatni aspekt wiąże się z możliwością przypisania kartce znamienia okazałości czy wystawności, co uniemożliwia wliczenie takiego wydatku w koszty uzyskania przychodu.

Prezent dla kontrahenta

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kosztami uzyskania przychodów, co do zasady są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z pewnymi wyjątkami przewidzianymi w ustawie. Jednym z takich wyjątków są koszty reprezentacji. Samo pojęcie „reprezentacji” nie zostało ustawowo zdefiniowane. Opierając się jednak na wypracowanym przez organy podatkowe i sądy administracyjne rozumieniu tego pojęcia, wskazać można, że przez reprezentację rozumiemy wszelkie działania podejmowane przez podatnika, które zmierzają do wykreowania i utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika i to niezależnie od tego czy są one podejmowane wobec aktualnych czy też potencjalnych kontrahentów.

Jeżeli zatem prezent dla kontrahenta będzie miał wyłącznie charakter reprezentacyjny, przedsiębiorca nie zakwalifikuje poniesionego przez siebie wydatku na taki prezent jako kosztu uzyskania przychodu. Ponadto, taki prezent u obdarowanego będzie także generował przychód, podlegający opodatkowaniu. Jeżeli obdarowanym będzie osoba prowadząca działalność gospodarczą przychód ten opodatkuje łącznie z innymi przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeżeli obdarowanym będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, prezent ten stanowić będzie dla niej przychód z innych źródeł.

REKLAMA

Jeżeli natomiast prezent podarowany przez przedsiębiorcę przybierze charakter reklamowy a nie reprezentacyjny, chociażby przez umieszczenie na nim logo przedsiębiorcy, koszt takiego prezentu będzie mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu. Koszty reklamy nie są bowiem objęte ustawowym wyłączeniem, a to dlatego, że co do zasady poprzez reklamę przedsiębiorca zmierza do zwiększenia swoich przychodów. Skutki podatkowe dla obdarowanego będą podobne do tych, jakie opisano już powyżej. Z tym jednak zastrzeżeniem, że w przypadku obdarowanego będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, gdy wartość prezentu nie przekroczy kwoty 200 zł, obdarowany zwolniony będzie z opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od tego, jakie prezenty dla kontrahenta przygotuje przedsiębiorca, będzie zależało zatem to, czy będzie on mógł wliczyć te wydatki w koszty, czy też nie.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017


Prezent dla pracownika

W przypadku prezentów, jakimi przedsiębiorcy obdarowują pracowników, zaliczenie wydatków na te prezenty do kosztów uzyskania przychodów także może być utrudnione. Zgodnie z przepisami ustaw o podatku dochodowym co do zasady, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Tak sformułowane wyłączenie powoduje, że decydujący wpływ na możliwość potraktowania wydatków na prezent dla pracownika jako kosztu uzyskania przychodu będzie miało źródło, z jakiego pochodzą środki na ten wydatek, a także charakter tego prezentu. Jeżeli środki te pochodzić będą z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub będą wprawdzie pochodzić ze środków obrotowych, ale świadczenia otrzymane przez pracownika zostaną wypłacone bądź podarowane przez pracodawcę w ramach realizacji przez niego działalności socjalnej, pracodawca nie wliczy ich w koszty. Jeżeli natomiast zostaną one sfinansowane ze środków obrotowych, co do zasady będzie można je zaliczyć do kosztów.

Spotkanie z kontrahentami

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z pewnymi wyjątkami przewidzianymi w ustawie. Jednym z takich wyjątków są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Od charakteru spotkania z kontrahentami będzie zależeć, czy wydatek na takie spotkanie będzie czy też nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodu. Zgodnie z wydaną 25 listopada 2013 roku interpretacją ogólną Ministra Finansów, co do zasady, aby móc odliczyć koszt spotkania z kontrahentami, musi ono w przeważającej mierze dotyczyć spraw biznesowych. W przypadku spotkań organizowanych na przełomie roku, taki charakter mogą mieć spotkania podsumowujące dotychczasową współpracę lub dotyczące organizacji współpracy w roku przyszłym.

Spotkanie z pracownikami

Koszty organizacji spotkania wigilijnego czy też noworocznego z pracownikami pod pewnymi warunkami można traktować jako koszty uzyskania przychodu. Istotny tutaj jest związek pomiędzy zorganizowanym spotkaniem z pracownikami a potencjalnym osiągnięciem przychodu. Organy podkreślają, że celem takiego spotkania powinno być zintegrowanie pracowników i polepszenie atmosfery panującej w miejscu pracy. Samo spotkanie powinno mieć także charakter motywacyjny. Takie spotkanie zwiększa bowiem wydajność pracowników, co może przekładać się na wyższy przychód pracodawcy.

Autorzy:

Anna Szkudlarek, radca prawny, doradca podatkowy, Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy

Karolina Durbacz, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA