Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty
REKLAMA
REKLAMA
W jakich przypadkach wydatek poniesiony przez przedsiębiorcę na prezent może zostać uznany za koszty uzyskania przychodu? Czy taki prezent będzie stanowił dla kontrahenta przychód? Czy udział w spotkaniu będzie generował dla kontrahenta przychód?
REKLAMA
Świąteczne kartki
Przyjętą powszechnie formą złożenia kontrahentowi świątecznych życzeń jest wysłanie mu świątecznej kartki. W ocenie organów podatkowych, koszt zakupu takich kartek może zostać zaliczony w koszty uzyskania przychodu. Nie należy jednak zapominać tutaj o odpowiedniej formie takiej kartki tak, aby miała ona charakter reklamowy (np. poprzez umieszczenie na niej logo spółki) a nie reprezentacyjny oraz o odpowiednim wyważeniu wartości kartki. Ten ostatni aspekt wiąże się z możliwością przypisania kartce znamienia okazałości czy wystawności, co uniemożliwia wliczenie takiego wydatku w koszty uzyskania przychodu.
Prezent dla kontrahenta
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kosztami uzyskania przychodów, co do zasady są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z pewnymi wyjątkami przewidzianymi w ustawie. Jednym z takich wyjątków są koszty reprezentacji. Samo pojęcie „reprezentacji” nie zostało ustawowo zdefiniowane. Opierając się jednak na wypracowanym przez organy podatkowe i sądy administracyjne rozumieniu tego pojęcia, wskazać można, że przez reprezentację rozumiemy wszelkie działania podejmowane przez podatnika, które zmierzają do wykreowania i utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika i to niezależnie od tego czy są one podejmowane wobec aktualnych czy też potencjalnych kontrahentów.
Jeżeli zatem prezent dla kontrahenta będzie miał wyłącznie charakter reprezentacyjny, przedsiębiorca nie zakwalifikuje poniesionego przez siebie wydatku na taki prezent jako kosztu uzyskania przychodu. Ponadto, taki prezent u obdarowanego będzie także generował przychód, podlegający opodatkowaniu. Jeżeli obdarowanym będzie osoba prowadząca działalność gospodarczą przychód ten opodatkuje łącznie z innymi przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeżeli obdarowanym będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, prezent ten stanowić będzie dla niej przychód z innych źródeł.
Jeżeli natomiast prezent podarowany przez przedsiębiorcę przybierze charakter reklamowy a nie reprezentacyjny, chociażby przez umieszczenie na nim logo przedsiębiorcy, koszt takiego prezentu będzie mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu. Koszty reklamy nie są bowiem objęte ustawowym wyłączeniem, a to dlatego, że co do zasady poprzez reklamę przedsiębiorca zmierza do zwiększenia swoich przychodów. Skutki podatkowe dla obdarowanego będą podobne do tych, jakie opisano już powyżej. Z tym jednak zastrzeżeniem, że w przypadku obdarowanego będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, gdy wartość prezentu nie przekroczy kwoty 200 zł, obdarowany zwolniony będzie z opodatkowania.
Od tego, jakie prezenty dla kontrahenta przygotuje przedsiębiorca, będzie zależało zatem to, czy będzie on mógł wliczyć te wydatki w koszty, czy też nie.
Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017
Prezent dla pracownika
W przypadku prezentów, jakimi przedsiębiorcy obdarowują pracowników, zaliczenie wydatków na te prezenty do kosztów uzyskania przychodów także może być utrudnione. Zgodnie z przepisami ustaw o podatku dochodowym co do zasady, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Tak sformułowane wyłączenie powoduje, że decydujący wpływ na możliwość potraktowania wydatków na prezent dla pracownika jako kosztu uzyskania przychodu będzie miało źródło, z jakiego pochodzą środki na ten wydatek, a także charakter tego prezentu. Jeżeli środki te pochodzić będą z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub będą wprawdzie pochodzić ze środków obrotowych, ale świadczenia otrzymane przez pracownika zostaną wypłacone bądź podarowane przez pracodawcę w ramach realizacji przez niego działalności socjalnej, pracodawca nie wliczy ich w koszty. Jeżeli natomiast zostaną one sfinansowane ze środków obrotowych, co do zasady będzie można je zaliczyć do kosztów.
Spotkanie z kontrahentami
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z pewnymi wyjątkami przewidzianymi w ustawie. Jednym z takich wyjątków są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Od charakteru spotkania z kontrahentami będzie zależeć, czy wydatek na takie spotkanie będzie czy też nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodu. Zgodnie z wydaną 25 listopada 2013 roku interpretacją ogólną Ministra Finansów, co do zasady, aby móc odliczyć koszt spotkania z kontrahentami, musi ono w przeważającej mierze dotyczyć spraw biznesowych. W przypadku spotkań organizowanych na przełomie roku, taki charakter mogą mieć spotkania podsumowujące dotychczasową współpracę lub dotyczące organizacji współpracy w roku przyszłym.
Spotkanie z pracownikami
Koszty organizacji spotkania wigilijnego czy też noworocznego z pracownikami pod pewnymi warunkami można traktować jako koszty uzyskania przychodu. Istotny tutaj jest związek pomiędzy zorganizowanym spotkaniem z pracownikami a potencjalnym osiągnięciem przychodu. Organy podkreślają, że celem takiego spotkania powinno być zintegrowanie pracowników i polepszenie atmosfery panującej w miejscu pracy. Samo spotkanie powinno mieć także charakter motywacyjny. Takie spotkanie zwiększa bowiem wydajność pracowników, co może przekładać się na wyższy przychód pracodawcy.
Autorzy:
Anna Szkudlarek, radca prawny, doradca podatkowy, Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy
Karolina Durbacz, prawnik, Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat