REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spłata przejętego długu - czy jest kosztem uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Spłata przejętego długu - czy jest kosztem uzyskania przychodu?
Spłata przejętego długu - czy jest kosztem uzyskania przychodu?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ze względów ekonomicznych zdarza się, że spółka kapitałowa przejmuje dług innego podmiotu gospodarczego. Dzięki takiej transakcji może nabyć po okazyjnej cenie np. niektóre urządzenia niezbędne do prowadzonej przez nią działalności. W zamian za przejęcie kredytu lub pożyczki otrzymuje ona przedmioty, które nabył pierwotny dłużnik za środki otrzymane ze stosunku zobowiązaniowego, z którego dług powstał.

Niestety przejęcie zobowiązania kredytowego lub pożyczkowego z reguły przysparza przejmującemu kłopotów natury podatkowej.

REKLAMA

Logika transakcji przejęcia długu nakazywałaby bowiem uznać, że skoro przejmujący obciążenie z tytułu umowy kredytowej powinien spłacić zarówno kwotę główną, jak i odsetki na takich samych zasadach jak podmiot, który pierwotnie to zobowiązanie zaciągnął, powinny przysługiwać mu analogiczne uprawnienia na gruncie podatkowym. Podatnik powinien mieć zatem możliwość rozpoznawania ponoszonych wydatków odsetkowych w kosztach uzyskania przychodu.  Jednakże większość organów podatkowych, jak i sądów administracyjnych neguje takie podejście.

Kosztami uzyskania przychodów, stosowanie do art.  15 ustawy o CIT, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych odpowiednio w  art. 16 ustawy o CIT.

Powszechnie przyjęta wykładnia tego przepisu pozwala uznać, że warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest łączne zaistnienie następujących okoliczności:

- faktyczne (rzeczywiste) poniesienie wydatku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- istnienie związku z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz

- poniesienie wydatku w celu uzyskania przychodu, jego zwiększenia bądź zachowania źródła przychodu. 

REKLAMA

Zatem,  nie każdy wydatek, nawet związany z działalnością gospodarczą może być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu. Za koszt uzyskania przychodu może być uznany talki wydatek, który spełnia cele wskazane w  art. 15 ustawy o CIT. Przy czym cel ten musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go realizować  bądź co najmniej zakładać realnie możliwość jego osiągnięcia (wyrok NSA z dnia 9 lutego 2001 roku, sygn.. akt I SA/Gd 136/98).

Z punktu widzenia możliwości zakwalifikowania wydatków ponoszonych na spłatę przejętego długu istotne jest ustalenie, w jakim celu dług został przejęty. Albowiem wydatki na obsługę długu, w tym odsetki od kredytu, można uznać za koszt uzyskania przychodu, ale tylko wtedy gdy zostaną one poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia, lub zachowania źródeł osiągania przychodów. Jeśli więc nie będzie spełniony ten warunek, nie będzie możliwe zakwalifikowanie owych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

REKLAMA

Zgodnie z art. 519 § 1 KC osoba trzecia może wstąpić w miejsce dłużnika, który z długu zostaje zwolniony. Przejemca wstępuje w sytuację prawną dotychczasowego dłużnika, który zostaje z długu zwolniony. Sukcesja, czyli następstwo prawne, następuje nie tylko w same prawa i obowiązki w przedmiocie długu, lecz również w całość stosunku zobowiązaniowego (K. Pietrzykowski, Kodeks cywilny. Komentarz, Warszawa 1999, s. 1288).

Organy podatkowe podnoszą, że cywilistyczna sukcesja prawa nie jest jednak tożsama z sukcesją podatkową. W rozdziale czternastym ordynacji podatkowej, w ramach autonomii prawa podatkowego ustawodawca uregulował w nim prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych.

Unormowania te nie przewidują, aby prawnie znaczącym powodem, czy też podstawą prawną podatkowego następstwa prawnego mogła być umowa o przejęcie długu (Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 10 października 2012 roku, sygn. akt I SA/Sz  458/12). Następstwo prawne w przedmiocie prawa zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na świadczenie przejęte jako dług umową cywilną między różnymi podatnikami byłoby możliwe w prawie podatkowym i prawnie uzasadnione, gdyby zostało przez to prawo przewidziane.

Spłata przejętego zadłużenia jest cywilistyczną konsekwencją przejęcia długu innego podmiotu. Nie można jej zakwalifikować jako sukcesji w znaczeniu prawa podatkowego.

Celem wydatków na spłatę przejętego długu i jego oprocentowania jest więc jedynie wykonanie stosunku zobowiązaniowego przez przejemcę długu, nie zaś uzyskanie przychodu przez przejemcę z tytułu z wykorzystania przedmiotów, które za wartość długu nabył pierwotny dłużnik (Interpretacja podatkowa wyda na przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 września 2008 roku, syg. IP-PB3-423-493/08-5/AG).

Spłata przejętych zobowiązań a także odsetek od nich nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu przejemcy, gdyż nie są to wydatki związane z uzyskaniem przychodów lub zachowaniem  albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Wykonanie przejęcia nie jest bowiem kosztem przejęcia, ale spłatą przejętego długu za inny podmiot, który na tej podstawie został z długu zwolniony.

Nadmienić jednak należy, że pewną nadzieją na zmianę podejścia organów podatkowych do kwestii zaliczenia spłaty przejętego długu  do kosztów uzyskania przychodów można wiązać z wyrokami sądów administracyjnych ( wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 czerwca 2009 roku, III SA/Wa 48/09 oraz NSA z dnia  18 kwietnia 2012 roku, II FSK 1687/10) dotyczących kwestii rozliczenia odsetek od zobowiązań przejmowanych razem z aportowanym przedsiębiorstwem.

W wyrokach tych podniesiono, iż wydatki związane ze spłatą przejętego długu wraz z aportowanym przedsiębiorstwem mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Przy czym następstwo prawne w obrębie zobowiązań może wynikać jedynie z przejęcia w ramach aportu, przedmiotu obciążonego takimi zobowiązaniami.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Jaka najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku? Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd proponuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

REKLAMA