REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spłata przejętego długu - czy jest kosztem uzyskania przychodu?

Spłata przejętego długu - czy jest kosztem uzyskania przychodu?
Spłata przejętego długu - czy jest kosztem uzyskania przychodu?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ze względów ekonomicznych zdarza się, że spółka kapitałowa przejmuje dług innego podmiotu gospodarczego. Dzięki takiej transakcji może nabyć po okazyjnej cenie np. niektóre urządzenia niezbędne do prowadzonej przez nią działalności. W zamian za przejęcie kredytu lub pożyczki otrzymuje ona przedmioty, które nabył pierwotny dłużnik za środki otrzymane ze stosunku zobowiązaniowego, z którego dług powstał.

Niestety przejęcie zobowiązania kredytowego lub pożyczkowego z reguły przysparza przejmującemu kłopotów natury podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Logika transakcji przejęcia długu nakazywałaby bowiem uznać, że skoro przejmujący obciążenie z tytułu umowy kredytowej powinien spłacić zarówno kwotę główną, jak i odsetki na takich samych zasadach jak podmiot, który pierwotnie to zobowiązanie zaciągnął, powinny przysługiwać mu analogiczne uprawnienia na gruncie podatkowym. Podatnik powinien mieć zatem możliwość rozpoznawania ponoszonych wydatków odsetkowych w kosztach uzyskania przychodu.  Jednakże większość organów podatkowych, jak i sądów administracyjnych neguje takie podejście.

Kosztami uzyskania przychodów, stosowanie do art.  15 ustawy o CIT, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych odpowiednio w  art. 16 ustawy o CIT.

Powszechnie przyjęta wykładnia tego przepisu pozwala uznać, że warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest łączne zaistnienie następujących okoliczności:

REKLAMA

- faktyczne (rzeczywiste) poniesienie wydatku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- istnienie związku z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz

- poniesienie wydatku w celu uzyskania przychodu, jego zwiększenia bądź zachowania źródła przychodu. 

Zatem,  nie każdy wydatek, nawet związany z działalnością gospodarczą może być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu. Za koszt uzyskania przychodu może być uznany talki wydatek, który spełnia cele wskazane w  art. 15 ustawy o CIT. Przy czym cel ten musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go realizować  bądź co najmniej zakładać realnie możliwość jego osiągnięcia (wyrok NSA z dnia 9 lutego 2001 roku, sygn.. akt I SA/Gd 136/98).

Z punktu widzenia możliwości zakwalifikowania wydatków ponoszonych na spłatę przejętego długu istotne jest ustalenie, w jakim celu dług został przejęty. Albowiem wydatki na obsługę długu, w tym odsetki od kredytu, można uznać za koszt uzyskania przychodu, ale tylko wtedy gdy zostaną one poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia, lub zachowania źródeł osiągania przychodów. Jeśli więc nie będzie spełniony ten warunek, nie będzie możliwe zakwalifikowanie owych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 519 § 1 KC osoba trzecia może wstąpić w miejsce dłużnika, który z długu zostaje zwolniony. Przejemca wstępuje w sytuację prawną dotychczasowego dłużnika, który zostaje z długu zwolniony. Sukcesja, czyli następstwo prawne, następuje nie tylko w same prawa i obowiązki w przedmiocie długu, lecz również w całość stosunku zobowiązaniowego (K. Pietrzykowski, Kodeks cywilny. Komentarz, Warszawa 1999, s. 1288).

Organy podatkowe podnoszą, że cywilistyczna sukcesja prawa nie jest jednak tożsama z sukcesją podatkową. W rozdziale czternastym ordynacji podatkowej, w ramach autonomii prawa podatkowego ustawodawca uregulował w nim prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych.

Unormowania te nie przewidują, aby prawnie znaczącym powodem, czy też podstawą prawną podatkowego następstwa prawnego mogła być umowa o przejęcie długu (Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 10 października 2012 roku, sygn. akt I SA/Sz  458/12). Następstwo prawne w przedmiocie prawa zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na świadczenie przejęte jako dług umową cywilną między różnymi podatnikami byłoby możliwe w prawie podatkowym i prawnie uzasadnione, gdyby zostało przez to prawo przewidziane.

Spłata przejętego zadłużenia jest cywilistyczną konsekwencją przejęcia długu innego podmiotu. Nie można jej zakwalifikować jako sukcesji w znaczeniu prawa podatkowego.

Celem wydatków na spłatę przejętego długu i jego oprocentowania jest więc jedynie wykonanie stosunku zobowiązaniowego przez przejemcę długu, nie zaś uzyskanie przychodu przez przejemcę z tytułu z wykorzystania przedmiotów, które za wartość długu nabył pierwotny dłużnik (Interpretacja podatkowa wyda na przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 września 2008 roku, syg. IP-PB3-423-493/08-5/AG).

Spłata przejętych zobowiązań a także odsetek od nich nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu przejemcy, gdyż nie są to wydatki związane z uzyskaniem przychodów lub zachowaniem  albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Wykonanie przejęcia nie jest bowiem kosztem przejęcia, ale spłatą przejętego długu za inny podmiot, który na tej podstawie został z długu zwolniony.

Nadmienić jednak należy, że pewną nadzieją na zmianę podejścia organów podatkowych do kwestii zaliczenia spłaty przejętego długu  do kosztów uzyskania przychodów można wiązać z wyrokami sądów administracyjnych ( wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 czerwca 2009 roku, III SA/Wa 48/09 oraz NSA z dnia  18 kwietnia 2012 roku, II FSK 1687/10) dotyczących kwestii rozliczenia odsetek od zobowiązań przejmowanych razem z aportowanym przedsiębiorstwem.

W wyrokach tych podniesiono, iż wydatki związane ze spłatą przejętego długu wraz z aportowanym przedsiębiorstwem mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Przy czym następstwo prawne w obrębie zobowiązań może wynikać jedynie z przejęcia w ramach aportu, przedmiotu obciążonego takimi zobowiązaniami.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA