REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spłata przejętego długu - czy jest kosztem uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Spłata przejętego długu - czy jest kosztem uzyskania przychodu?
Spłata przejętego długu - czy jest kosztem uzyskania przychodu?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ze względów ekonomicznych zdarza się, że spółka kapitałowa przejmuje dług innego podmiotu gospodarczego. Dzięki takiej transakcji może nabyć po okazyjnej cenie np. niektóre urządzenia niezbędne do prowadzonej przez nią działalności. W zamian za przejęcie kredytu lub pożyczki otrzymuje ona przedmioty, które nabył pierwotny dłużnik za środki otrzymane ze stosunku zobowiązaniowego, z którego dług powstał.

Niestety przejęcie zobowiązania kredytowego lub pożyczkowego z reguły przysparza przejmującemu kłopotów natury podatkowej.

REKLAMA

Autopromocja

Logika transakcji przejęcia długu nakazywałaby bowiem uznać, że skoro przejmujący obciążenie z tytułu umowy kredytowej powinien spłacić zarówno kwotę główną, jak i odsetki na takich samych zasadach jak podmiot, który pierwotnie to zobowiązanie zaciągnął, powinny przysługiwać mu analogiczne uprawnienia na gruncie podatkowym. Podatnik powinien mieć zatem możliwość rozpoznawania ponoszonych wydatków odsetkowych w kosztach uzyskania przychodu.  Jednakże większość organów podatkowych, jak i sądów administracyjnych neguje takie podejście.

Kosztami uzyskania przychodów, stosowanie do art.  15 ustawy o CIT, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych odpowiednio w  art. 16 ustawy o CIT.

Powszechnie przyjęta wykładnia tego przepisu pozwala uznać, że warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest łączne zaistnienie następujących okoliczności:

- faktyczne (rzeczywiste) poniesienie wydatku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- istnienie związku z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz

- poniesienie wydatku w celu uzyskania przychodu, jego zwiększenia bądź zachowania źródła przychodu. 

Zatem,  nie każdy wydatek, nawet związany z działalnością gospodarczą może być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu. Za koszt uzyskania przychodu może być uznany talki wydatek, który spełnia cele wskazane w  art. 15 ustawy o CIT. Przy czym cel ten musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go realizować  bądź co najmniej zakładać realnie możliwość jego osiągnięcia (wyrok NSA z dnia 9 lutego 2001 roku, sygn.. akt I SA/Gd 136/98).

Z punktu widzenia możliwości zakwalifikowania wydatków ponoszonych na spłatę przejętego długu istotne jest ustalenie, w jakim celu dług został przejęty. Albowiem wydatki na obsługę długu, w tym odsetki od kredytu, można uznać za koszt uzyskania przychodu, ale tylko wtedy gdy zostaną one poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia, lub zachowania źródeł osiągania przychodów. Jeśli więc nie będzie spełniony ten warunek, nie będzie możliwe zakwalifikowanie owych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 519 § 1 KC osoba trzecia może wstąpić w miejsce dłużnika, który z długu zostaje zwolniony. Przejemca wstępuje w sytuację prawną dotychczasowego dłużnika, który zostaje z długu zwolniony. Sukcesja, czyli następstwo prawne, następuje nie tylko w same prawa i obowiązki w przedmiocie długu, lecz również w całość stosunku zobowiązaniowego (K. Pietrzykowski, Kodeks cywilny. Komentarz, Warszawa 1999, s. 1288).

Organy podatkowe podnoszą, że cywilistyczna sukcesja prawa nie jest jednak tożsama z sukcesją podatkową. W rozdziale czternastym ordynacji podatkowej, w ramach autonomii prawa podatkowego ustawodawca uregulował w nim prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych.

Unormowania te nie przewidują, aby prawnie znaczącym powodem, czy też podstawą prawną podatkowego następstwa prawnego mogła być umowa o przejęcie długu (Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 10 października 2012 roku, sygn. akt I SA/Sz  458/12). Następstwo prawne w przedmiocie prawa zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na świadczenie przejęte jako dług umową cywilną między różnymi podatnikami byłoby możliwe w prawie podatkowym i prawnie uzasadnione, gdyby zostało przez to prawo przewidziane.

Spłata przejętego zadłużenia jest cywilistyczną konsekwencją przejęcia długu innego podmiotu. Nie można jej zakwalifikować jako sukcesji w znaczeniu prawa podatkowego.

Celem wydatków na spłatę przejętego długu i jego oprocentowania jest więc jedynie wykonanie stosunku zobowiązaniowego przez przejemcę długu, nie zaś uzyskanie przychodu przez przejemcę z tytułu z wykorzystania przedmiotów, które za wartość długu nabył pierwotny dłużnik (Interpretacja podatkowa wyda na przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 września 2008 roku, syg. IP-PB3-423-493/08-5/AG).

Spłata przejętych zobowiązań a także odsetek od nich nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu przejemcy, gdyż nie są to wydatki związane z uzyskaniem przychodów lub zachowaniem  albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Wykonanie przejęcia nie jest bowiem kosztem przejęcia, ale spłatą przejętego długu za inny podmiot, który na tej podstawie został z długu zwolniony.

Nadmienić jednak należy, że pewną nadzieją na zmianę podejścia organów podatkowych do kwestii zaliczenia spłaty przejętego długu  do kosztów uzyskania przychodów można wiązać z wyrokami sądów administracyjnych ( wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 czerwca 2009 roku, III SA/Wa 48/09 oraz NSA z dnia  18 kwietnia 2012 roku, II FSK 1687/10) dotyczących kwestii rozliczenia odsetek od zobowiązań przejmowanych razem z aportowanym przedsiębiorstwem.

W wyrokach tych podniesiono, iż wydatki związane ze spłatą przejętego długu wraz z aportowanym przedsiębiorstwem mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Przy czym następstwo prawne w obrębie zobowiązań może wynikać jedynie z przejęcia w ramach aportu, przedmiotu obciążonego takimi zobowiązaniami.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA