REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wydatki związane z reklamacjami  a koszty uzyskania przychodów
Wydatki związane z reklamacjami a koszty uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

W indywidualnej interpretacji podatkowej z 10 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że nie może być kosztem uzyskania przychodów kwota zapłacona przez podatnika (producenta) na rzecz odbiorcy towarów, celem pokrycia kosztów usunięcia wady towarów (nieprzyjemnego zapachu). Interpretację komentuje Wojciech Safian, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym osób prawnych (dalej: ustawa o CIT lub updop) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Z powyższego wynika, że wyłączone z kosztów uzyskania przychodów nie są wszelkie kary umowne i odszkodowania, lecz tylko kary umowne i odszkodowania, które zostały wypłacone z tytułu:

REKLAMA

REKLAMA

1) wad dostarczonych towarów,

2) wad wykonanych robót i usług,

3) zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad,

REKLAMA

4) zwłoki w usunięciu wad towarów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5) wykonanych robót i usług.

Odnosząc powyższe do interpretacji indywidualnej z dnia 10 kwietnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.69.2018.1.MS) należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na stan faktyczny, w którym została wydana.

Po pierwsze, kwoty zostały wypłacone w drodze porozumienia na rzecz Finalnego Odbiorcy. Po drugie, kwoty te nie zostały wypłacone jako forma usunięcia wad towarów. Po trzecie, gdyby nie zostały wypłacone, wówczas Finalny Odbiorca wytoczyłby powództwo przed sądem zagranicznym w celu uzyskania kwoty z tytułu rękojmi za wady w wysokości 25,4 mln EUR, do czego jednakże nie doszło. Po czwarte, każdy materiał i środek chemiczny był kontrolowany przez Spółkę, Pośrednika oraz Finalnego Odbiorcę, a ujawniły się prawdopodobnie dopiero sprzedaży wyrobów gotowych przez Finalnego Odbiorcę.

W interpretacji indywidualnej z dnia 10 kwietnia 2018 r. Dyrektor KIS odwołał się do przepisów prawa cywilnego wskazując, że kwota wypłacona przez Spółkę „(…) spełnia przesłankę uznania jej za odszkodowanie, o którym mowa w katalogu zawartym w cytowanym powyżej art. 16 ust. 1 pkt 22 updop”.

Istota niniejszego sporu osadza się na dwóch elementach. Po pierwsze, czy w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z wadą towaru. Po drugie, czy wypłacona kwota stanowi odszkodowanie. Odpowiedź negatywna na którekolwiek z tych pytań powoduje, że zastosowania nie powinien znaleźć art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.

W zakresie wadliwości towaru należy zwrócić uwagę, że zarówno przepisy prawa cywilnego jak i przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „wady”. Uzasadnione jest zatem odwołanie się do definicji słownikowych:

1) zgodnie definicją Słownika Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) wada oznacza <<brak, uszkodzenie obniżające wartość jakiegoś przedmiotu, systemu>>;

2) zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego (www.sjp.pl) wada oznacza << defekt czegoś, usterka, uszkodzenie>>

Co istotne, pojęcie <<wady>> definiujemy w odniesieniu do art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT, co oznacza, że dokonana interpretacja zarówno pojęcia <<wady>> jak i samego przepisu podatkowego powinna być dokonana ściśle, w granicach wykładni językowej. W oparciu o te uwagi należy stwierdzić, że wada wiąże się stricte z aspektem fizycznym, namacalnym. W przypadku torebki może to być np. „przerysowanie” skóry, niesprawny zamek, naderwane ramię. Tym samym „przykry zapach” nie powinien stanowić wady towaru w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Odnosząc się do odszkodowawczego charakteru wypłaconego świadczenia należy zwrócić uwagę – co podkreślono we wniosku – „Wady w postaci nieprzyjemnego zapachu wydobywającego się z torebek nie były możliwe do wykrycia w Spółce gdyż ich każdorazowe powstawanie powodowały promienie słoneczne, które doprowadzały do interakcji środków chemicznych”. Co więcej, każdy materiał i środek chemiczny był kontrolowany przez Spółkę, Pośrednika oraz Finalnego Odbiorcę. Zatem okoliczności dotyczące „przykrego zapachu” ujawniły się prawdopodobnie dopiero sprzedaży wyrobów gotowych przez Finalnego Odbiorcę.

Bez wątpienia instytucja rękojmi stanowi odrębną od odszkodowania i kary umownej instytucję prawną. Jednakże – zdaniem autora – w tak enigmatycznie przedstawionym stanie faktycznym nie można stwierdzić jednoznacznie, czy mamy do czynienia z odszkodowaniem, karą umowną, rękojmią za wady czy też zwykłą opłatą reklamacyjną. W stanie faktycznym nie wskazano sposobu wykorzystania środków, tj. czy służyły one pokryciu kosztów poniesionych na badania lub innym celom., nie przytoczono treści porozumienia, co mogłoby wskazywać na charakter wypłaconego świadczenia. Zdaniem autora, jeżeli Dyrektor KIS stwierdził, że mamy do czynienia z pojęciem <<wady>>, to – przed wydaniem interpretacji – winien był wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o te newralgiczne dla przedmiotowego zagadnienia kwestie.

Wojciech Safian, doradca podatkowy, Instytut Studiów Podatkowych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

REKLAMA

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA