REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w rozliczeniach kosztów nabycia i użytkowania samochodów osobowych od 1 stycznia 2019 r. w zakresie PIT i CIT

Grzegorz Niebudek
Adwokat i Doradca podatkowy, Parter Zarządzający Kancelarii LTCA Zarzycki Niebudek
Zmiany w rozliczeniach kosztów nabycia i użytkowania samochodów osobowych od 1 stycznia 2019 r. w zakresie PIT i CIT /Fot. Fotolia
Zmiany w rozliczeniach kosztów nabycia i użytkowania samochodów osobowych od 1 stycznia 2019 r. w zakresie PIT i CIT /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W związku z uchwaleniem przez Sejm zmian w Ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o podatku dochodowym od osób prawnych od 1 stycznia 2019 r. nastąpią duże zmiany w zakresie rozliczenia kosztów nabycia i użytkowania samochodów osobowych.

REKLAMA

Autopromocja

Amortyzacja samochodów osobowych

Obecnie możliwy jest zakup i amortyzacja samochodów osobowych, jednak zostały w tym zakresie nałożone limity w wysokości 30.000 euro dla samochodów elektrycznych oraz 20.000 euro dla samochodów innych niż elektryczne.

Polecamy: 18 czerwca – Webinarium: Samochody w firmie 2019 - leasing, amortyzacja, koszty podatkowe

Nowelizacja przewiduje podwyższenie limitów wartości samochodu osobowego do którego możliwe jest pełne odliczanie odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego do 225.000 zł w przypadku samochodów elektrycznych oraz 150.000 zł dla samochodów innych niż elektryczne.

AMORTYZACJA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Ustawa

Obecny stan prawny

Od 1 stycznia 2019 r.

Ocena zmian z punktu widzenia podatnika

PIT, CIT

Limit 20.000 Euro dla samochodów nieelektrycznych

Limit 30.000 Euro dla samochodów elektrycznych

Limit 150.000 zł dla samochodów nieelektrycznych

Limit 225.000 zł dla samochodów elektrycznych

Pozytywna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład:
Podatnik zakupił samochód o wartości 300.000 brutto (243.902,44 netto, 56.097,56 VAT).
Samochód służy podatnikowi do celów mieszanych, zatem podatnik odlicza 50% VAT czyli kwotę 28.049 złotych. Kwota netto oraz nieodliczona kwota VAT będzie niezbędna do wyliczenia kwoty jaka będzie podlegała amortyzacji i wyniesie 271.141,44. Kwota ta przewyższa limit 150.000. Kwota dopuszczalnego limitu to 55,32%. Taka wartość ceny netto i nieodliczonego VAT będzie mogła zostać zamortyzowana.

Koszty ubezpieczenia

Nowe regulacje przewidują podwyższenie kwoty wydatkowanej na ubezpieczenie samochodu osobowego, jaka będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Od 1 stycznia 2019 r. podatnicy będą mieli możliwość zaliczenia do KUP wydatków z tytułu ubezpieczenia samochodu w takiej proporcji w jakiej kwota 150.000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Przykład:
Jeżeli zatem wartość pojazdu przyjęta dla celów ubezpieczenia wyniesie 250.000 zł, to odliczeniu będzie podlegało 60% kosztów ubezpieczenia (150.000 zł / 250.000 zł = 0,6 = 60%).

Leasing, najem, dzierżawa samochodów

Nowe przepisy wprowadzają również ograniczenie w zaliczaniu opłat z tytułu umów leasingu operacyjnego, najmu i dzierżawy do kosztów uzyskania przychodów. Obecnie korzystanie przez podatników z wymienionych form wykorzystywania samochodów osobowych stanowi preferencję w stosunku do zakupu samochodu osobowego. Dzięki obecnym regulacjom nie ma żadnych ograniczeń w zakresie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów pełnych wartości rat leasingowych wraz z odsetkami, co powodowało, że wybór leasingu jako formy finansowania zakupu drogich, luksusowych samochodów zwyczajnie się podatnikom opłacał. Zgodnie nowym brzmieniem ustaw, nastąpi ograniczenie w zaliczaniu opłat z tytułu wymienionych umów do kosztów podatkowych poprzez ustalenie proporcji wartości leasingowanego (najmowanego) samochodu do kwoty 150.000 zł. W praktyce oznacza to, że jeśli wartość pojazdu przekroczy 150.000 zł to pełne odliczenie kosztów ponoszonych rat nie będzie możliwe bez względu na rodzaj umowy na mocy której podatnik użytkuje auto.

LEASING, NAJEM, DZIERŻAWA

Ustawa

Obecny stan prawny

Od 1 stycznia 2019 r.

Ocena zmian z punktu widzenia podatnika

PIT, CIT

Brak limitów przy zaliczeniu rat do kosztów uzyskania przychodów

Limit ustalany proporcją wartości leasingowanego (najmowanego) samochodu do kwoty 150.000 zł

Negatywna

Przykład:
Podatnik wziął w leasing samochód o wartości 250.000 brutto (203.252,03 netto, 46.747,97 VAT).
Samochód służy podatnikowi do celów mieszanych, zatem podatnik odlicza 50% VAT czyli kwotę 23.374 złotych. Kwota netto oraz nieodliczona kwota VAT będzie niezbędna do wyliczenia proporcji kosztu podatkowego i wyniesie 226.626,02. Kwota ta przewyższa limit 150.000. Kwota dopuszczalnego limitu to 66,19%. Taka wartość ceny netto i nieodliczonego VAT będzie mogła być kosztem podatkowym.
Przykładowo, miesięczna rata leasingowa wynosi 10.000 zł. Do kosztów podatkowych można zaliczyć 6.619 zł

Wejście w życie nowych limitów

Do umów leasingu, najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze dotyczących samochodu osobowego zawartych przed dniem 1 stycznia 2019 r. zastosowanie będą miały dotychczasowe przepisy. Do umów leasingu, najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, zmienionych lub odnowionych po dniu 31 grudnia 2018 r. zastosowanie będą miały przepisy w  nowym brzmieniu, dlatego jeśli ktoś zamierzał skorzystać z leasingu jako formy finansowania samochodu osobowego droższego niż 150.000 zł, to warto zrobić to jeszcze w 2018 r..

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS


Rozliczanie wydatków na użytkowanie samochodów firmowych

Obecnie nie ma limitu zaliczania wydatków samochodowych do kosztów, jeśli ma on związek z przychodem, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Zgodnie ze zmianami przypadku aut wykorzystywanych zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych odliczyć będzie można 75% wydatków związanych z użytkowaniem pojazdu. Możliwość zaliczenia do kosztów 100% takich wydatków dotyczyć będzie tylko wykorzystywania samochodu osobowego wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej, przy czym podatnik będzie musiał prowadzić ewidencję potwierdzającą wykorzystywanie samochodu osobowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (wykorzystywana będzie w tym zakresie ewidencja stosowana dla celów VAT).

Przykład:
Faktura za paliwo - 200 zł netto - KUP (75% = 150 PLN)
46 PLN - VAT naliczony
23 PLN - VAT podlegający odliczeniu
23 PLN - VAT niepodlegający odliczeniu
17,25 PLN - KUP w zakresie podatku VAT niepodlegającego odliczeniu
5,75 PLN – NKUP w zakresie podatku VAT niepodlegającego odliczeniu.
Skutek - 37,5% podatku VAT naliczonego będzie KUP

Samochody stanowiące własność podatnika niewprowadzone do ewidencji środków trwałych

Obecnie do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione z tytułu użytkowania samochodów stanowiących własność osobistą podatnika a ich wysokość obliczana jest za pomocą tzw. kilometrówki. Zgodnie z zakładanymi zmianami zlikwidowana zostanie w tym kontekście tzw. kilometrówka a do kosztów podatkowych będzie można zaliczyć jedynie 20 proc. wydatków związanych z używaniem takiego samochodu.

Nowelizacja nie zakłada zmian w zaliczaniu do kosztów wydatków ponoszonych przez pracodawcę na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich własnych samochodów na potrzeby firmy. Podatnik będzie mógł zatem uwzględnić w kosztach podróże służbowe pracowników na podstawie kilometrówki.

KOSZTY PONOSZONE Z TYTUŁU UŻYTKOWANIA SAMOCHODÓW

Ustawa

Obecny stan prawny

Zakładane zmiany

Ocena zmian z punktu widzenia podatnika

PIT, CIT

(samochody wprowadzone do ewidencji)

100% kosztów

75% lub 100% w przypadku wykorzystywania samochodu osobowego wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej – obowiązek prowadzenia ewidencji

Negatywna

PIT

(samochody stanowiące własność podatnika, niebędące składnikiem majątku przedsiębiorstwa)

Koszty wynikające z tzw. kilometrówki

20% kosztów

Negatywna

Zbycie niezamortyzowanego pojazdu

Zgodnie ze zmianami zbycie niezamortyzowanego samochodu przestanie być opłacalne pod kątem podatkowym. Dotychczas w przypadku sprzedaży samochodu osobowego który nie został jeszcze w pełni zamortyzowany, do kosztów uzyskania przychodów mogła zostać zaliczona pełna niezamortyzowana wartość pojazdu. Zakłada się również wprowadzenie limitu 150.000 zł, jako wartości która będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Wartość ta będzie musiała zostać dodatkowo pomniejszona o wartość odpisów amortyzacyjnych które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Grzegorz Niebudek

Adwokat, Doradca Podatkowy

Partner zarządzający LTCA

Kancelaria LTC AQUILA Zarzycki Niebudek

Adwokaci i Doradcy Podatkowi Spółka Komandytowa

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2193.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT 2025 gov już jest! Sprawdź, jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot?

15 lutego 2025 roku rusza usługa Twój e-PIT gov – najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA