REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca
Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca

REKLAMA

REKLAMA

Firma, by nie pozostać w tyle za konkurencją, musi ciągle inwestować i się rozwijać. Istnienie na rynku wymusza stałe dostosowywanie do zmieniających się potrzeb klientów, czy nowoczesnych technologii. W obecnych czasach dużo jest możliwości na pozyskanie potrzebnych nam do tego celu np. środków trwałych. Możemy pożyczyć środki na zakup środków trwałych, wynająć, wziąć w leasing…

Przeanalizujmy dwie najpopularniejsze formy finansowania nabycia środków trwałych, czyli tradycyjny kredyt bankowy i leasing operacyjny.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kredyt bankowy - gdy chcemy nabyć na własność:

- uregulowany w prawie bankowym;

- udzielany przez tylko przez bank na z góry określone cele np. zakup samochodu, modernizacje obiektów, nabycie nowych technologii.. Istnieje też kredyt kupiecki który możemy wykorzystać na dowolny cel ale również związany z prowadzoną przez nas firmą;

- jego uzyskanie związane jest z udokumentowaniem sytuacji finansowej firmy , opłacalności przedsięwzięcia;

REKLAMA

- w zależności od wielkości kapitału wymagane są różnego rodzaju zabezpieczenia np. hipoteka na nieruchomości;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- kredyt udzielany jest na z góry określony okres czasu z możliwością wcześniejszej spłaty  (zazwyczaj zawarty zapis w umowie). Ustalamy też ile będzie wynosiła rata oraz spłacane odsetki. Mamy możliwość wyboru spłaty kapitału w równych ratach lub malejących;

- w zależności od potrzeb możemy wybrać kredyt krótko lub długookresowy (powyżej 12 miesięcy);

- kupując na kredyt np. samochód  stajemy się jego właścicielem a zatem możemy go amortyzować, dowolnie nim dysponować np. sprzedać czy też wynająć;

- nie płacimy VAT z tego tytułu więc jest to dobra wersja do rozważenia dla osób nie będących podatnikami VAT.

Leasing operacyjny - gdy chcemy korzystać z dobra za opłatą:

- uregulowany w kodeksie cywilnym (art. 709);

- udzielany przez firmy leasingowe;

- w ramach umowy leasingu jedna ze stron przekazuje drugiej stronie (korzystającemu) prawo do korzystania z określonego dobra, rzeczy ( np. samochód ). W zamian za korzystanie z przedmiotu leasingu zobowiązujemy się płacić określone w góry wynagrodzenie. Zazwyczaj uzyskanie leasingu jest prostsze niż kredytu;

- wynagrodzenie składa się tak jak w przypadku kredytu z kapitału oraz części odsetkowej, które są kosztem podatkowym.Po okresie leasingu mamy prawo możliwość wykupu dobra, określono że minimalny okres leasingu to 40% normatywnego okresu amortyzacji;

- usługa leasingu jest opodatkowana VAT w wysokości 23%.

Normatywny okres amortyzacji w przypadku samochodu osobowego to ok. 2 lata, natomiast czas na jaki rozłożymy spłatę kredytu bankowego zależy od naszych zdolności spłaty.

- Z umową związana jest: opłata wstępna ( zazwyczaj w wysokości VAT przedmiotu leasingu) oraz opłaty miesięczne. Wykup rzeczy, dobra następuje na podstawie oddzielnej faktury i jest traktowany jako nowa transakcja. Jest to ważne przy leasingu aut osobowych gdzie odliczenie VAT to 60% do 6000 zł.

Ile możesz odliczyć VAT od samochodów i paliwa w 2011 i 2012 roku

Zakup samochodu dla firmy - VAT i akcyza

Samochody z silnikami elektrycznymi bez kilometrówki

- Nabywając auto w leasingu bądźmy świadomi, że nie jesteśmy jego właścicielami a jedynie korzystamy z jego dóbr;

- Nie możemy bez pisemnej zgody leasingodawcy podnająć rzeczy, którą wzięliśmy w leasing;

Chcesz podnająć rzecz wziętą w leasing? Musisz mieś pisemną zgodę leasingodawcy! Natomiast jeśli wziąłeś tą sama rzecz na kredyt to możesz podnająć, sprzedać- wszakże to twoja własność!!


Zastanawiając się nas opcją kredyt, czy leasing operacyjny musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim następujące kwestie:

Po pierwsze, czy jesteś Podatnikiem VAT ? Jeśli nie to opcja leasingu musi myć naprawdę na niskich odsetkach ponieważ po co ci dodatkowe koszty w postaci VAT!

Jeśli jesteś płatnikiem VAT to weź pod uwagę dwie opcje i wybierz tańszą. VAT nie stanowi dla Ciebie w tym przypadku przeszkody, bo jest dla Ciebie neutralny. Albo zapłacisz go firmie leasingowej albo oddasz do Urzędu Skarbowego. Wybór należy do Ciebie.

Po drugie, czy zamierzasz sam wykorzystywać leasingowane dobro ( np. samochód) ? Jeśli chcesz go podnająć to musisz od razu z leasingodawcą ustalić zasady na jakich warunkach możliwy jest podnajem. Tak aby ta kwestia nie była potem kulą u nogi jeśli okaże się niemożliwa.

No i bardzo ważna sprawa: ubezpieczenie - to właściciel wg prawa bierze odszkodowanie a w przypadku leasingu przecież nim nie jesteś.

Po trzecie, jak długo chcesz spłacać kapitał? Jeśli mniej niż 2 lata rozważ kredyt.

Warto wziąć pod rozwagę wszystkie za i przeciw oraz dodatkowo wystąpić z prośbą o przedstawienie obydwu wariantów zarówno kredytu – do banku, jak i leasingu do firmy zajmującej się udzielaniem leasingów.

Masz drogie auto osobowe? Jeśli jesteś właścicielem amortyzacja podatkowa ogranicza się do 20 tys euro (art. 23, ust 1 pkt 1), natomiast w leasingu operacyjnym nie ma takich ograniczeń. Naszym kosztem jest kapitał i odsetki.

Odpisy amortyzacyjne od samochodów osobowych – nie zawsze są w całości kosztem podatkowym

Wydatki na ubezpieczenie samochodu jako koszt uzyskania przychodu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA