REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca
Leasing operacyjny, czy kredyt – co się bardziej opłaca

REKLAMA

REKLAMA

Firma, by nie pozostać w tyle za konkurencją, musi ciągle inwestować i się rozwijać. Istnienie na rynku wymusza stałe dostosowywanie do zmieniających się potrzeb klientów, czy nowoczesnych technologii. W obecnych czasach dużo jest możliwości na pozyskanie potrzebnych nam do tego celu np. środków trwałych. Możemy pożyczyć środki na zakup środków trwałych, wynająć, wziąć w leasing…

Przeanalizujmy dwie najpopularniejsze formy finansowania nabycia środków trwałych, czyli tradycyjny kredyt bankowy i leasing operacyjny.

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt bankowy - gdy chcemy nabyć na własność:

- uregulowany w prawie bankowym;

- udzielany przez tylko przez bank na z góry określone cele np. zakup samochodu, modernizacje obiektów, nabycie nowych technologii.. Istnieje też kredyt kupiecki który możemy wykorzystać na dowolny cel ale również związany z prowadzoną przez nas firmą;

- jego uzyskanie związane jest z udokumentowaniem sytuacji finansowej firmy , opłacalności przedsięwzięcia;

REKLAMA

- w zależności od wielkości kapitału wymagane są różnego rodzaju zabezpieczenia np. hipoteka na nieruchomości;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- kredyt udzielany jest na z góry określony okres czasu z możliwością wcześniejszej spłaty  (zazwyczaj zawarty zapis w umowie). Ustalamy też ile będzie wynosiła rata oraz spłacane odsetki. Mamy możliwość wyboru spłaty kapitału w równych ratach lub malejących;

- w zależności od potrzeb możemy wybrać kredyt krótko lub długookresowy (powyżej 12 miesięcy);

- kupując na kredyt np. samochód  stajemy się jego właścicielem a zatem możemy go amortyzować, dowolnie nim dysponować np. sprzedać czy też wynająć;

- nie płacimy VAT z tego tytułu więc jest to dobra wersja do rozważenia dla osób nie będących podatnikami VAT.

Leasing operacyjny - gdy chcemy korzystać z dobra za opłatą:

- uregulowany w kodeksie cywilnym (art. 709);

- udzielany przez firmy leasingowe;

- w ramach umowy leasingu jedna ze stron przekazuje drugiej stronie (korzystającemu) prawo do korzystania z określonego dobra, rzeczy ( np. samochód ). W zamian za korzystanie z przedmiotu leasingu zobowiązujemy się płacić określone w góry wynagrodzenie. Zazwyczaj uzyskanie leasingu jest prostsze niż kredytu;

- wynagrodzenie składa się tak jak w przypadku kredytu z kapitału oraz części odsetkowej, które są kosztem podatkowym.Po okresie leasingu mamy prawo możliwość wykupu dobra, określono że minimalny okres leasingu to 40% normatywnego okresu amortyzacji;

- usługa leasingu jest opodatkowana VAT w wysokości 23%.

Normatywny okres amortyzacji w przypadku samochodu osobowego to ok. 2 lata, natomiast czas na jaki rozłożymy spłatę kredytu bankowego zależy od naszych zdolności spłaty.

- Z umową związana jest: opłata wstępna ( zazwyczaj w wysokości VAT przedmiotu leasingu) oraz opłaty miesięczne. Wykup rzeczy, dobra następuje na podstawie oddzielnej faktury i jest traktowany jako nowa transakcja. Jest to ważne przy leasingu aut osobowych gdzie odliczenie VAT to 60% do 6000 zł.

Ile możesz odliczyć VAT od samochodów i paliwa w 2011 i 2012 roku

Zakup samochodu dla firmy - VAT i akcyza

Samochody z silnikami elektrycznymi bez kilometrówki

- Nabywając auto w leasingu bądźmy świadomi, że nie jesteśmy jego właścicielami a jedynie korzystamy z jego dóbr;

- Nie możemy bez pisemnej zgody leasingodawcy podnająć rzeczy, którą wzięliśmy w leasing;

Chcesz podnająć rzecz wziętą w leasing? Musisz mieś pisemną zgodę leasingodawcy! Natomiast jeśli wziąłeś tą sama rzecz na kredyt to możesz podnająć, sprzedać- wszakże to twoja własność!!


Zastanawiając się nas opcją kredyt, czy leasing operacyjny musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim następujące kwestie:

Po pierwsze, czy jesteś Podatnikiem VAT ? Jeśli nie to opcja leasingu musi myć naprawdę na niskich odsetkach ponieważ po co ci dodatkowe koszty w postaci VAT!

Jeśli jesteś płatnikiem VAT to weź pod uwagę dwie opcje i wybierz tańszą. VAT nie stanowi dla Ciebie w tym przypadku przeszkody, bo jest dla Ciebie neutralny. Albo zapłacisz go firmie leasingowej albo oddasz do Urzędu Skarbowego. Wybór należy do Ciebie.

Po drugie, czy zamierzasz sam wykorzystywać leasingowane dobro ( np. samochód) ? Jeśli chcesz go podnająć to musisz od razu z leasingodawcą ustalić zasady na jakich warunkach możliwy jest podnajem. Tak aby ta kwestia nie była potem kulą u nogi jeśli okaże się niemożliwa.

No i bardzo ważna sprawa: ubezpieczenie - to właściciel wg prawa bierze odszkodowanie a w przypadku leasingu przecież nim nie jesteś.

Po trzecie, jak długo chcesz spłacać kapitał? Jeśli mniej niż 2 lata rozważ kredyt.

Warto wziąć pod rozwagę wszystkie za i przeciw oraz dodatkowo wystąpić z prośbą o przedstawienie obydwu wariantów zarówno kredytu – do banku, jak i leasingu do firmy zajmującej się udzielaniem leasingów.

Masz drogie auto osobowe? Jeśli jesteś właścicielem amortyzacja podatkowa ogranicza się do 20 tys euro (art. 23, ust 1 pkt 1), natomiast w leasingu operacyjnym nie ma takich ograniczeń. Naszym kosztem jest kapitał i odsetki.

Odpisy amortyzacyjne od samochodów osobowych – nie zawsze są w całości kosztem podatkowym

Wydatki na ubezpieczenie samochodu jako koszt uzyskania przychodu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA