REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej - wzór, treść, termin, przepisy

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej - wzór, treść, termin, przepisy
Wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej - wzór, treść, termin, przepisy

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej. Ustawodawca przewidział, że nawet w oficjalnych dokumentach i decyzjach mogą pojawić się błędy. Instytucją, która ma pomagać podatnikom w takich trudnych sytuacjach, jest możliwość sprostowania decyzji podatkowej. Jak złożyć wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej? Na jakich podstawach prawnych oprzeć wniosek? Jaki termin obowiązuje podatników oraz na jakie warunki należy zwrócić uwagę?

Sprostowanie decyzji podatkowej - podstawa prawna, orzecznictwo

Forma sprostowania decyzji - zasadniczo uzupełnienie lub sprostowanie decyzji następuje w drodze decyzji. Jednak w przypadku błędów rachunkowych lub innych oczywistych omyłek, może nastąpić w drodze postanowienia. Podstawy prawne możliwości złożenia wniosku o sprostowanie decyzji znajdują się w Ordynacji podatkowej, w szczególności w art. 213 i 215:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wyciąg z przepisów (Ordynacja podatkowa)

Art.  213.  § 1.  Strona może, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, zażądać jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia lub co do prawa odwołania, prawa wniesienia skargi do sądu administracyjnego albo sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach. § 3. Uzupełnienie lub sprostowanie decyzji następuje w drodze decyzji.

Art.  215.  § 1.  Organ podatkowy może, z urzędu lub na żądanie strony, prostować w drodze postanowienia błędy rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanej przez ten organ decyzji.

REKLAMA

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem, w trybie sprostowania omyłek można zmieniać formę, ale nie powinno wpływać się w ten sposób na treść decyzji. Uzupełnienie decyzji powinno natomiast dotyczyć tylko określonych przez ustawodawcę elementów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykłady z orzecznictwa:

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, z dnia 16 kwietnia 2020 - teza aktualna:

Niewątpliwie art. 213 § 1 O.p. dotyczy wyłącznie usuwania wad nieistotnych, a więc takich, które nie dają podstaw do zmiany lub uchylenia decyzji. Ten tryb nie może zatem zastąpić weryfikacji decyzji.

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, z dnia 30 grudnia 2020 r. – teza aktualna:

Jeśli chodzi o dopuszczalny prawem zakres uzupełnienia decyzji, to jak wynika z brzmienia art. 213 § 1 O.p., ustawodawca określił w nim wprost elementy decyzji podlegające uzupełnieniu. Jest to katalog zamknięty.

Termin i warunki wniosku o sprostowanie decyzji podatkowej

Termin na sprostowanie decyzji - poprawienie błędów może nastąpić z urzędu, w każdym czasie, co oznacza, że organ podatkowy może naprawiać swoje błędy bez większych ograniczeń. Ustawodawca zdecydował jednak, że sprostowanie może nastąpić również na wniosek Strony (która zauważyła błąd). Tutaj jednak ograniczono czas do złożenia takiego żądania, do 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Podmiot uprawniony do sprostowania decyzji – co ważne Ustawodawca wpisał wprost, że prawo do wniosku o sprostowanie decyzji należy się Stronie. I w ten sposób ograniczył katalog podmiotów, które mają prawo do złożenia takiego wniosku.

Odwołania od sprostowanych decyzji - co ciekawe w przypadku, gdy decyzja zostanie uzupełniona lub sprostowana, wpływa to na termin do wniesienia odwołania - termin do wniesienia odwołania lub skargi biegnie od dnia doręczenia tej decyzji.

Wzór wniosku o sprostowanie decyzji podatkowej

Nie istnieje jeden wiążący wzór, dotyczący wniosku o sprostowanie decyzji podatkowej. Można jednak wskazać pewne najważniejsze aspekty pisma, w formie szablonu do wykorzystania dla podatników. Warto jednak pamiętać, że dokument należy uzupełnić zgodnie z wymaganiami indywidualnej sprawy.

miejscowość ...................., dnia .................... r.

Imię i nazwisko wnioskodawcy
adres
numer PESEL
ewentualnie numer telefonu i e-mail

Dane organu, do którego skierowany jest wniosek oraz adres organu
np.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Miejscowości
ul.  Ulicowa 01- 123 Miejscowość

WNIOSEK O SPROSTOWANIE DECYZJI

NR.................... Z DNIA ....................

W imieniu własnym, ja niżej podpisany / podpisana .................... .................... działając na podstawie art.  213 § 1 ustawy z 29.08.1997 r. -Ordynacja podatkowa (Dz.U.  z 2019 r.  poz.  900 ze zm.), zwracam się o sprostowanie decyzji numer .................... z dnia .................... wydanej przez ...................., doręczonej mi w dniu ......................

Decyzja ta zawiera błąd .................... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ....................(tutaj krótki opis błędu) podczas gdy powinno być .................... ............... ............... .....................

Imię nazwisko

 podpis wnioskodawcy

Załączniki:

- ewentualnie dowody dotyczące wskazywanego błędu

Uwagi dodatkowe i pouczenia

W każdym wypadku warto zwrócić uwagę podatnika, na konieczność jasnego rozróżnienia instytucji sprostowania, od prawa od odwołania od decyzji (określonego w art. 220 Ordynacji Podatkowej). Taki wybór musi być konsekwentny – ponieważ skorzystanie z tego lub tego środka procesowego, zasadniczo uniemożliwia korzystanie w tym samym czasie z drugiego z nich. Co ważne, instrumenty określone w art. 213 i 215 (sprostowanie lub uzupełnienie) ponownie - funkcjonują obok siebie, ale nie są jednak tożsame – a procedury te nie nakładają się na siebie. Dlatego, w pierwszej kolejności, przed przygotowaniem i złożeniem wniosku o sprostowanie decyzji podatkowej, podatnik powinien zweryfikować, z którego z tych trybów winien skorzystać.

Źródła opracowania:

  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.2020.1325 tj. z dnia 2020.07.31) zwana dalej „Ordynacja Podatkowa” lub „Ustawa Ordynacja Podatkowa”;
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, z dnia 16 kwietnia 2020 roku, w sprawie I SA/Sz 996/19, LEX nr 3009312;
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, z dnia 30 grudnia 2020 r. I SA/Gd 1046/20, LEX nr 3119153.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA