REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej - wzór, treść, termin, przepisy

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej - wzór, treść, termin, przepisy
Wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej - wzór, treść, termin, przepisy

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej. Ustawodawca przewidział, że nawet w oficjalnych dokumentach i decyzjach mogą pojawić się błędy. Instytucją, która ma pomagać podatnikom w takich trudnych sytuacjach, jest możliwość sprostowania decyzji podatkowej. Jak złożyć wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej? Na jakich podstawach prawnych oprzeć wniosek? Jaki termin obowiązuje podatników oraz na jakie warunki należy zwrócić uwagę?

Sprostowanie decyzji podatkowej - podstawa prawna, orzecznictwo

Forma sprostowania decyzji - zasadniczo uzupełnienie lub sprostowanie decyzji następuje w drodze decyzji. Jednak w przypadku błędów rachunkowych lub innych oczywistych omyłek, może nastąpić w drodze postanowienia. Podstawy prawne możliwości złożenia wniosku o sprostowanie decyzji znajdują się w Ordynacji podatkowej, w szczególności w art. 213 i 215:

REKLAMA

Autopromocja

Wyciąg z przepisów (Ordynacja podatkowa)

Art.  213.  § 1.  Strona może, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, zażądać jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia lub co do prawa odwołania, prawa wniesienia skargi do sądu administracyjnego albo sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach. § 3. Uzupełnienie lub sprostowanie decyzji następuje w drodze decyzji.

Art.  215.  § 1.  Organ podatkowy może, z urzędu lub na żądanie strony, prostować w drodze postanowienia błędy rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanej przez ten organ decyzji.

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem, w trybie sprostowania omyłek można zmieniać formę, ale nie powinno wpływać się w ten sposób na treść decyzji. Uzupełnienie decyzji powinno natomiast dotyczyć tylko określonych przez ustawodawcę elementów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykłady z orzecznictwa:

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, z dnia 16 kwietnia 2020 - teza aktualna:

Niewątpliwie art. 213 § 1 O.p. dotyczy wyłącznie usuwania wad nieistotnych, a więc takich, które nie dają podstaw do zmiany lub uchylenia decyzji. Ten tryb nie może zatem zastąpić weryfikacji decyzji.

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, z dnia 30 grudnia 2020 r. – teza aktualna:

Jeśli chodzi o dopuszczalny prawem zakres uzupełnienia decyzji, to jak wynika z brzmienia art. 213 § 1 O.p., ustawodawca określił w nim wprost elementy decyzji podlegające uzupełnieniu. Jest to katalog zamknięty.

Termin i warunki wniosku o sprostowanie decyzji podatkowej

Termin na sprostowanie decyzji - poprawienie błędów może nastąpić z urzędu, w każdym czasie, co oznacza, że organ podatkowy może naprawiać swoje błędy bez większych ograniczeń. Ustawodawca zdecydował jednak, że sprostowanie może nastąpić również na wniosek Strony (która zauważyła błąd). Tutaj jednak ograniczono czas do złożenia takiego żądania, do 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Podmiot uprawniony do sprostowania decyzji – co ważne Ustawodawca wpisał wprost, że prawo do wniosku o sprostowanie decyzji należy się Stronie. I w ten sposób ograniczył katalog podmiotów, które mają prawo do złożenia takiego wniosku.

Odwołania od sprostowanych decyzji - co ciekawe w przypadku, gdy decyzja zostanie uzupełniona lub sprostowana, wpływa to na termin do wniesienia odwołania - termin do wniesienia odwołania lub skargi biegnie od dnia doręczenia tej decyzji.

Wzór wniosku o sprostowanie decyzji podatkowej

Nie istnieje jeden wiążący wzór, dotyczący wniosku o sprostowanie decyzji podatkowej. Można jednak wskazać pewne najważniejsze aspekty pisma, w formie szablonu do wykorzystania dla podatników. Warto jednak pamiętać, że dokument należy uzupełnić zgodnie z wymaganiami indywidualnej sprawy.

miejscowość ...................., dnia .................... r.

Imię i nazwisko wnioskodawcy
adres
numer PESEL
ewentualnie numer telefonu i e-mail

Dane organu, do którego skierowany jest wniosek oraz adres organu
np.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Miejscowości
ul.  Ulicowa 01- 123 Miejscowość

WNIOSEK O SPROSTOWANIE DECYZJI

NR.................... Z DNIA ....................

REKLAMA

W imieniu własnym, ja niżej podpisany / podpisana .................... .................... działając na podstawie art.  213 § 1 ustawy z 29.08.1997 r. -Ordynacja podatkowa (Dz.U.  z 2019 r.  poz.  900 ze zm.), zwracam się o sprostowanie decyzji numer .................... z dnia .................... wydanej przez ...................., doręczonej mi w dniu ......................

Decyzja ta zawiera błąd .................... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ....................(tutaj krótki opis błędu) podczas gdy powinno być .................... ............... ............... .....................

Imię nazwisko

 podpis wnioskodawcy

Załączniki:

- ewentualnie dowody dotyczące wskazywanego błędu

Uwagi dodatkowe i pouczenia

W każdym wypadku warto zwrócić uwagę podatnika, na konieczność jasnego rozróżnienia instytucji sprostowania, od prawa od odwołania od decyzji (określonego w art. 220 Ordynacji Podatkowej). Taki wybór musi być konsekwentny – ponieważ skorzystanie z tego lub tego środka procesowego, zasadniczo uniemożliwia korzystanie w tym samym czasie z drugiego z nich. Co ważne, instrumenty określone w art. 213 i 215 (sprostowanie lub uzupełnienie) ponownie - funkcjonują obok siebie, ale nie są jednak tożsame – a procedury te nie nakładają się na siebie. Dlatego, w pierwszej kolejności, przed przygotowaniem i złożeniem wniosku o sprostowanie decyzji podatkowej, podatnik powinien zweryfikować, z którego z tych trybów winien skorzystać.

Źródła opracowania:

  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.2020.1325 tj. z dnia 2020.07.31) zwana dalej „Ordynacja Podatkowa” lub „Ustawa Ordynacja Podatkowa”;
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, z dnia 16 kwietnia 2020 roku, w sprawie I SA/Sz 996/19, LEX nr 3009312;
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, z dnia 30 grudnia 2020 r. I SA/Gd 1046/20, LEX nr 3119153.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA