REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej - wzór, treść, termin, przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej - wzór, treść, termin, przepisy
Wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej - wzór, treść, termin, przepisy

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej. Ustawodawca przewidział, że nawet w oficjalnych dokumentach i decyzjach mogą pojawić się błędy. Instytucją, która ma pomagać podatnikom w takich trudnych sytuacjach, jest możliwość sprostowania decyzji podatkowej. Jak złożyć wniosek o sprostowanie decyzji podatkowej? Na jakich podstawach prawnych oprzeć wniosek? Jaki termin obowiązuje podatników oraz na jakie warunki należy zwrócić uwagę?

Sprostowanie decyzji podatkowej - podstawa prawna, orzecznictwo

Forma sprostowania decyzji - zasadniczo uzupełnienie lub sprostowanie decyzji następuje w drodze decyzji. Jednak w przypadku błędów rachunkowych lub innych oczywistych omyłek, może nastąpić w drodze postanowienia. Podstawy prawne możliwości złożenia wniosku o sprostowanie decyzji znajdują się w Ordynacji podatkowej, w szczególności w art. 213 i 215:

REKLAMA

Wyciąg z przepisów (Ordynacja podatkowa)

REKLAMA

Art.  213.  § 1.  Strona może, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, zażądać jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia lub co do prawa odwołania, prawa wniesienia skargi do sądu administracyjnego albo sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach. § 3. Uzupełnienie lub sprostowanie decyzji następuje w drodze decyzji.

Art.  215.  § 1.  Organ podatkowy może, z urzędu lub na żądanie strony, prostować w drodze postanowienia błędy rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanej przez ten organ decyzji.

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem, w trybie sprostowania omyłek można zmieniać formę, ale nie powinno wpływać się w ten sposób na treść decyzji. Uzupełnienie decyzji powinno natomiast dotyczyć tylko określonych przez ustawodawcę elementów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykłady z orzecznictwa:

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, z dnia 16 kwietnia 2020 - teza aktualna:

Niewątpliwie art. 213 § 1 O.p. dotyczy wyłącznie usuwania wad nieistotnych, a więc takich, które nie dają podstaw do zmiany lub uchylenia decyzji. Ten tryb nie może zatem zastąpić weryfikacji decyzji.

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, z dnia 30 grudnia 2020 r. – teza aktualna:

Jeśli chodzi o dopuszczalny prawem zakres uzupełnienia decyzji, to jak wynika z brzmienia art. 213 § 1 O.p., ustawodawca określił w nim wprost elementy decyzji podlegające uzupełnieniu. Jest to katalog zamknięty.

Termin i warunki wniosku o sprostowanie decyzji podatkowej

REKLAMA

Termin na sprostowanie decyzji - poprawienie błędów może nastąpić z urzędu, w każdym czasie, co oznacza, że organ podatkowy może naprawiać swoje błędy bez większych ograniczeń. Ustawodawca zdecydował jednak, że sprostowanie może nastąpić również na wniosek Strony (która zauważyła błąd). Tutaj jednak ograniczono czas do złożenia takiego żądania, do 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Podmiot uprawniony do sprostowania decyzji – co ważne Ustawodawca wpisał wprost, że prawo do wniosku o sprostowanie decyzji należy się Stronie. I w ten sposób ograniczył katalog podmiotów, które mają prawo do złożenia takiego wniosku.

Odwołania od sprostowanych decyzji - co ciekawe w przypadku, gdy decyzja zostanie uzupełniona lub sprostowana, wpływa to na termin do wniesienia odwołania - termin do wniesienia odwołania lub skargi biegnie od dnia doręczenia tej decyzji.

Wzór wniosku o sprostowanie decyzji podatkowej

Nie istnieje jeden wiążący wzór, dotyczący wniosku o sprostowanie decyzji podatkowej. Można jednak wskazać pewne najważniejsze aspekty pisma, w formie szablonu do wykorzystania dla podatników. Warto jednak pamiętać, że dokument należy uzupełnić zgodnie z wymaganiami indywidualnej sprawy.

miejscowość ...................., dnia .................... r.

Imię i nazwisko wnioskodawcy
adres
numer PESEL
ewentualnie numer telefonu i e-mail

Dane organu, do którego skierowany jest wniosek oraz adres organu
np.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Miejscowości
ul.  Ulicowa 01- 123 Miejscowość

WNIOSEK O SPROSTOWANIE DECYZJI

NR.................... Z DNIA ....................

W imieniu własnym, ja niżej podpisany / podpisana .................... .................... działając na podstawie art.  213 § 1 ustawy z 29.08.1997 r. -Ordynacja podatkowa (Dz.U.  z 2019 r.  poz.  900 ze zm.), zwracam się o sprostowanie decyzji numer .................... z dnia .................... wydanej przez ...................., doręczonej mi w dniu ......................

Decyzja ta zawiera błąd .................... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ....................(tutaj krótki opis błędu) podczas gdy powinno być .................... ............... ............... .....................

Imię nazwisko

 podpis wnioskodawcy

Załączniki:

- ewentualnie dowody dotyczące wskazywanego błędu

Uwagi dodatkowe i pouczenia

W każdym wypadku warto zwrócić uwagę podatnika, na konieczność jasnego rozróżnienia instytucji sprostowania, od prawa od odwołania od decyzji (określonego w art. 220 Ordynacji Podatkowej). Taki wybór musi być konsekwentny – ponieważ skorzystanie z tego lub tego środka procesowego, zasadniczo uniemożliwia korzystanie w tym samym czasie z drugiego z nich. Co ważne, instrumenty określone w art. 213 i 215 (sprostowanie lub uzupełnienie) ponownie - funkcjonują obok siebie, ale nie są jednak tożsame – a procedury te nie nakładają się na siebie. Dlatego, w pierwszej kolejności, przed przygotowaniem i złożeniem wniosku o sprostowanie decyzji podatkowej, podatnik powinien zweryfikować, z którego z tych trybów winien skorzystać.

Źródła opracowania:

  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.2020.1325 tj. z dnia 2020.07.31) zwana dalej „Ordynacja Podatkowa” lub „Ustawa Ordynacja Podatkowa”;
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, z dnia 16 kwietnia 2020 roku, w sprawie I SA/Sz 996/19, LEX nr 3009312;
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, z dnia 30 grudnia 2020 r. I SA/Gd 1046/20, LEX nr 3119153.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA