REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłata podatku kartą płatniczą – problemy praktyczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zapłata podatku kartą płatniczą – problemy praktyczne
Zapłata podatku kartą płatniczą – problemy praktyczne

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mają kłopoty z płaceniem kartami płatniczymi za podatki mimo, że taką możliwość przewiduje od 1 stycznia 2016 r. znowelizowana Ordynacja podatkowa. Problem tkwi w tym, że podatnika obciążają koszty opłat i prowizji związanych z taką zapłatą (opłata interchange, opłata na rzecz organizacji kartowej, czy marża agenta rozliczeniowego). Ale w praktyce najczęściej tych opłat nie można uiścić elektronicznie, a jedynie gotówką.

Z kartą (i gotówką) do gminy lub urzędu skarbowego

REKLAMA

Autopromocja

Od pewnego czasu podatnicy sygnalizowali, że albo nie mogą uiszczać kartą płatniczą należności podatkowych (np. w gminach) albo kartą mogą zapłacić sam podatek (czy opłatę lokalną), a opłaty interchange muszą uiszczać organowi podatkowemu gotówką.

W znacznej części polskich urzędów, w których uiszcza się podatki lokalne, oprogramowanie wgrane w terminalach płatniczych jest nieaktualne. W efekcie nie ma możliwości, by urzędnik doliczył podatnikowi prowizję do płatności dokonywanej kartą. Gdyby chciał to uczynić, system wgrany w urządzeniu każdorazowo doliczałby prowizję od prowizji. I tak w nieskończoność.

– Dochodzi do kuriozalnych sytuacji, w których mieszkańcy płacą kartą, natomiast prowizję uiszczają w gotówce – wskazuje Ryszard Reszke, skarbnik Gliwic.” (źródło: Groteskowa nowelizacja: Podatek można opłacić kartą, ale prowizji już nie - gazetaprawna.pl)

W interpelacji poselskiej nr 5953 z 5 września 2016 r., skierowanej do ministra finansów poseł Jarosław Gonciarz zwrócił uwagę, że właśnie ten obowiązek bezpośredniego obciążenia podatnika kosztami płatności przy użyciu karty płatniczej rodzi problemy w praktyce. Z posiadanych przez posła informacji wynika, że w wielu organach podatkowych urządzenia służące do płatności kartą płatniczą zostały po prostu wyłączone z użytku. A jako przyczynę tego stanu rzeczy organy podatkowe (np. gminy) wskazują, że przeniesienie opłaty za transakcję kartą płatniczą na płatnika jest niemożliwe do wykonania z powodów technicznych. Ta sytuacja zdaniem posła powoduje duży dyskomfort dla dużej liczby osób zmuszonych przynosić ze sobą gotówkę oraz wydłuża czas obsługi petenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym poseł zapytał ministra finansów, czy ma wiedzę o tych problemach i czy zamierza coś zmienić w tym zakresie.

Minister finansów nie dostrzega problemu ale nie wyklucza zmian legislacyjnych

Na interpelację odpowiedzi udzielił w imieniu ministra finansów Wiesław Janczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w dniu 29 września 2016 r.

Minister finansów poinformował, że dotąd nie były sygnalizowane problemy dotyczące stosowania art. 60 § 2a Ordynacji podatkowej. I dlatego w chwili obecnej nie są prowadzone w Ministerstwie Finansów prace legislacyjne nad zmianą tego przepisu. Praktyka stosowania tych przepisów jest jednak monitorowana i dlatego nie można w tym momencie wykluczyć potrzeby zmian legislacyjnych.

Minister Janczyk przypomniał, że wprowadzenie od początku 2016 roku w art. 60 Ordynacji podatkowej możliwości zapłaty podatków za pomocą karty płatniczej lub innych instrumentów płatniczych miało na celu rozszerzenie katalogu form ich zapłaty.

Zgodnie z art. 60 § 2a Ordynacji podatkowej w przypadku zapłaty podatku za pomocą innego instrumentu płatniczego podatnik ponosi koszty opłat i prowizji związanych z taką zapłatą.

Minister wyjaśnił, że podatnika mogą obciążać z tytułu zapłaty za pomocą innych instrumentów płatniczych opłaty i prowizje (opłata interchange, opłata na rzecz organizacji kartowej i marża agenta rozliczeniowego) ale tylko jeżeli:

- obowiązek poniesienia takich kosztów występuje po stronie organu podatkowego oraz

- te opłaty i prowizje będzie można przypisać do konkretnej zapłaty.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zależy to więc od konkretnych postanowień umów zawartych przez organy podatkowe z instytucjami płatniczymi w zakresie zasad rozliczeń z tytułu udostępnienia urządzeń do autoryzacji transakcji płatniczych.

Minister podkreślił, że podatnik może wybrać taką formę zapłaty podatku, która będzie wiązała się z jak najmniejszymi prowizjami i opłatami.

Aktualnie obowiązujące górne limity podstawowego składnika opłaty akceptanta (tj. opłata interchange), wprowadzone jednolicie na terenie Unii Europejskiej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/751 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę – tj. 0,2% wartości transakcji w przypadku debetowych instrumentów opartych na karcie płatniczej oraz odpowiednio 0,3% w przypadku instrumentów kredytowych powinny pozytywnie wpłynąć na upowszechnienie tej formy zapłaty należności także w zakresie podatków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA