REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłata podatku kartą płatniczą – problemy praktyczne

Zapłata podatku kartą płatniczą – problemy praktyczne
Zapłata podatku kartą płatniczą – problemy praktyczne

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mają kłopoty z płaceniem kartami płatniczymi za podatki mimo, że taką możliwość przewiduje od 1 stycznia 2016 r. znowelizowana Ordynacja podatkowa. Problem tkwi w tym, że podatnika obciążają koszty opłat i prowizji związanych z taką zapłatą (opłata interchange, opłata na rzecz organizacji kartowej, czy marża agenta rozliczeniowego). Ale w praktyce najczęściej tych opłat nie można uiścić elektronicznie, a jedynie gotówką.

Z kartą (i gotówką) do gminy lub urzędu skarbowego

REKLAMA

Autopromocja

Od pewnego czasu podatnicy sygnalizowali, że albo nie mogą uiszczać kartą płatniczą należności podatkowych (np. w gminach) albo kartą mogą zapłacić sam podatek (czy opłatę lokalną), a opłaty interchange muszą uiszczać organowi podatkowemu gotówką.

W znacznej części polskich urzędów, w których uiszcza się podatki lokalne, oprogramowanie wgrane w terminalach płatniczych jest nieaktualne. W efekcie nie ma możliwości, by urzędnik doliczył podatnikowi prowizję do płatności dokonywanej kartą. Gdyby chciał to uczynić, system wgrany w urządzeniu każdorazowo doliczałby prowizję od prowizji. I tak w nieskończoność.

– Dochodzi do kuriozalnych sytuacji, w których mieszkańcy płacą kartą, natomiast prowizję uiszczają w gotówce – wskazuje Ryszard Reszke, skarbnik Gliwic.” (źródło: Groteskowa nowelizacja: Podatek można opłacić kartą, ale prowizji już nie - gazetaprawna.pl)

W interpelacji poselskiej nr 5953 z 5 września 2016 r., skierowanej do ministra finansów poseł Jarosław Gonciarz zwrócił uwagę, że właśnie ten obowiązek bezpośredniego obciążenia podatnika kosztami płatności przy użyciu karty płatniczej rodzi problemy w praktyce. Z posiadanych przez posła informacji wynika, że w wielu organach podatkowych urządzenia służące do płatności kartą płatniczą zostały po prostu wyłączone z użytku. A jako przyczynę tego stanu rzeczy organy podatkowe (np. gminy) wskazują, że przeniesienie opłaty za transakcję kartą płatniczą na płatnika jest niemożliwe do wykonania z powodów technicznych. Ta sytuacja zdaniem posła powoduje duży dyskomfort dla dużej liczby osób zmuszonych przynosić ze sobą gotówkę oraz wydłuża czas obsługi petenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym poseł zapytał ministra finansów, czy ma wiedzę o tych problemach i czy zamierza coś zmienić w tym zakresie.

Minister finansów nie dostrzega problemu ale nie wyklucza zmian legislacyjnych

Na interpelację odpowiedzi udzielił w imieniu ministra finansów Wiesław Janczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w dniu 29 września 2016 r.

Minister finansów poinformował, że dotąd nie były sygnalizowane problemy dotyczące stosowania art. 60 § 2a Ordynacji podatkowej. I dlatego w chwili obecnej nie są prowadzone w Ministerstwie Finansów prace legislacyjne nad zmianą tego przepisu. Praktyka stosowania tych przepisów jest jednak monitorowana i dlatego nie można w tym momencie wykluczyć potrzeby zmian legislacyjnych.

Minister Janczyk przypomniał, że wprowadzenie od początku 2016 roku w art. 60 Ordynacji podatkowej możliwości zapłaty podatków za pomocą karty płatniczej lub innych instrumentów płatniczych miało na celu rozszerzenie katalogu form ich zapłaty.

Zgodnie z art. 60 § 2a Ordynacji podatkowej w przypadku zapłaty podatku za pomocą innego instrumentu płatniczego podatnik ponosi koszty opłat i prowizji związanych z taką zapłatą.

Minister wyjaśnił, że podatnika mogą obciążać z tytułu zapłaty za pomocą innych instrumentów płatniczych opłaty i prowizje (opłata interchange, opłata na rzecz organizacji kartowej i marża agenta rozliczeniowego) ale tylko jeżeli:

- obowiązek poniesienia takich kosztów występuje po stronie organu podatkowego oraz

- te opłaty i prowizje będzie można przypisać do konkretnej zapłaty.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zależy to więc od konkretnych postanowień umów zawartych przez organy podatkowe z instytucjami płatniczymi w zakresie zasad rozliczeń z tytułu udostępnienia urządzeń do autoryzacji transakcji płatniczych.

Minister podkreślił, że podatnik może wybrać taką formę zapłaty podatku, która będzie wiązała się z jak najmniejszymi prowizjami i opłatami.

Aktualnie obowiązujące górne limity podstawowego składnika opłaty akceptanta (tj. opłata interchange), wprowadzone jednolicie na terenie Unii Europejskiej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/751 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę – tj. 0,2% wartości transakcji w przypadku debetowych instrumentów opartych na karcie płatniczej oraz odpowiednio 0,3% w przypadku instrumentów kredytowych powinny pozytywnie wpłynąć na upowszechnienie tej formy zapłaty należności także w zakresie podatków.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Budujesz podjazd (pochylnię) dla osoby niepełnosprawnej? Sprawdź możliwość odliczenia podatkowego

Budowa pochylni (rampy) dla osoby niepełnosprawnej a kwestia podatków. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów poniesionych na budowę pochylni (rampy) dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności? Co mówią przepisy ustawy o PIT?

Problem z fikcyjnymi fakturami wciąż jest poważny. Wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej

Fikcyjne faktury są nadal poważnym problemem dla obrotu gospodarczego. Mimo że skarbówka coraz sprawniej walczy z lewymi fakturami i tylko w I półroczu tego roku wykryła ich ponad 140 tys. Okazuje się, że wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej.

Przedsiębiorcy mają dość łamania prawa przez urzędników skarbowych i ZUS. Czas skończyć z bezprawiem urzędniczym

Przedsiębiorcy są zdania, że bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba szybko rozwiązać. Należy skończyć z łamaniem prawa urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec nich. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Ile wynosi składka KRUS na IV kwartał 2024 r.?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 roku. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) uchwaliła wysokość składek dla rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika. Podała również wysokość składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

REKLAMA

Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

REKLAMA

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe zaglądają na rachunki bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

REKLAMA