Kategorie

Jak rozliczyć koszty nakładów na wynajmowany lokal, jeśli na ich część otrzymano dotację z UE

Leszek Porowski
inforCMS
Rozliczam spółkę cywilną (zasady ogólne i VAT). Spółka wynajmuje lokal na działalność od pewnej firmy. W tym lokalu poczyniła nakłady: wymieniała okna, drzwi wejściowe (zmieniła przy tym lokalizację tych drzwi), parapety. Na nakłady te są faktury, które obejmują również koszty montażu. Wartość poczynionych nakładów to 18 000 zł brutto. Spółka otrzymała wsparcie pomostowe (dotacja z UE) na wymienione nakłady. Wartość dotacji to 12 000 zł. Jak należy rozliczyć te koszty? Jak i które z nich amortyzować? Jak rozliczyć VAT?

RADA

Możliwość ponoszenia kosztów remontowo-modernizacyjnych (adaptacyjnych) przez najemcę w wynajmowanym lokalu musi wynikać bezpośrednio z umowy najmu. Wydatki na wymianę okien, jako wydatki remontowe, w opisanej sytuacji będą mogły być zaksięgowane bezpośrednio jako koszty uzyskania przychodu, pod warunkiem że nie będą poniesione przed rozpoczęciem eksploatacji lokalu. Czytelniczka nie powinna jednak zaliczać do kosztów wydatków, które zostały pokryte z dotacji. Wydatki na wymianę drzwi, ze zmianą ich lokalizacji, jako wydatki modernizacyjne (adaptacyjne), będą stanowiły inwestycję w obcym środku trwałym i podlegały amortyzacji. Amortyzacja ta w części, w jakiej wydatki modernizacyjne (adaptacyjne) zostały zrefundowane dotacją, również nie będzie stanowiła kosztów. Otrzymana dotacja w części refundującej wydatki modernizacyjne nie będzie stanowiła także przychodu. Odpisy amortyzacyjne od inwestycji w obcym środku trwałym w części, w jakiej inwestycja ta została sfinansowana przez spółkę (wspólników), czyli nie została zrefundowana dotacją, będą stanowiły koszt uzyskania przychodu wspólników proporcjonalnie do ich udziału w zysku. VAT naliczony, wykazany w fakturach zakupu materiałów i usług związanych z pracami remontowymi i modernizacyjnymi (adaptacyjnymi), będzie mógł pomniejszyć podatek należny. Dotacja nie będzie też opodatkowana VAT.

UZASADNIENIE

Do umowy najmu lokali mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego o najmie. Na podstawie art. 681 k.c. najemca ma obowiązek dokonywania jedynie drobnych nakładów, które są w tym przepisie wymienione przykładowo jako: drobne naprawy podłóg, drzwi i okien, malowanie ścian, podłóg oraz wewnętrznej strony drzwi wejściowych. Jak widać, według Kodeksu cywilnego najemcę obciążają jedynie drobne nakłady. Na pewno nie należą do nich wydatki na wymianę okien, drzwi i parapetów. Strony umowy mogą jednak, w myśl zasady swobody zawierania umów określonej w art. 3531 k.c., umówić się na dokonanie przez najemcę prac remontowo-modernizacyjnych w zakresie, o którym jest mowa w pytaniu.

Konieczność odpowiednich zapisów w umowie najmu

Jeżeli najem lokalu trwa dłużej niż rok, to przepisy wymagają, aby umowa najmu została zawarta na piśmie. W innej sytuacji przepisy nie wymagają sporządzenia umowy na piśmie. Ponadto przepisy nie wymagają zawierania w niej szczególnych zapisów dotyczących ponoszenia przez najemcę potencjalnych wydatków remontowo-modernizacyjnych (adaptacyjnych). Jednak dla celów dowodowych, w kontekście potencjalnego sporu zarówno pomiędzy stronami umowy (wynajmujący - najemca), jak i z organami podatkowymi (najemca - urząd skarbowy), warto sporządzić w każdym przypadku umowę na piśmie oraz zawrzeć w niej zapisy jasno określające obowiązki stron, szczególnie w zakresie ponoszonych nakładów na wynajmowany lokal. Przy braku takich zapisów w umowie wynajmujący może, według swojego wyboru, albo zatrzymać dokonane przez najemcę w lokalu ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego, co będzie rodziło konkretne skutki podatkowe dla obu stron umowy.

Remont a modernizacja - skutki podatkowe

Jak wynika z pytania Czytelniczki, firma poniosła nakłady na przywrócenie pierwotnego stanu technicznego okien i parapetów, wymieniając stare okna i parapety na nowe bez ich przemieszczenia. Przywróciła tym samym pierwotną zdolność i jakość użytkową wynajmowanego lokalu. Poniesienie wydatków na prace mające charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie pierwotną zdolność użytkową środka trwałego, stanowi remont. A zatem wydatki remontowe, bez względu na ich wartość, uprawniają Czytelniczkę do zaliczenia ich w całości do kosztów uzyskania przychodów.

Należy zauważyć, że przy ocenie zasadności kwalifikowania wydatków jako remont należy brać także pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny, mające wpływ na sposób realizowania robót objętych tym pojęciem. Oznacza to, że wymianę starych drewnianych okien na okna nowe, np. plastikowe, biorąc pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą oraz postęp techniczny w tej dziedzinie, należy potraktować jako prace remontowe. Nie powodują one wzrostu wartości użytkowej istniejącego środka trwałego, a tym samym powstania inwestycji w obcym środku trwałym.

Wszystkie wydatki niebędące wydatkami remontowymi, tak jak w tym konkretnym przypadku wydatki na wymianę drzwi wraz z ich przemieszczeniem, będą stanowiły wydatki modernizacyjne (adaptacyjne). Nie będzie można ich zaliczyć bezpośrednio do kosztów (jeżeli przekraczają kwotę 3500 zł w roku podatkowym), a rozliczenie ich w kosztach będzie następowało poprzez odpisy amortyzacyjne z tytułu inwestycji w obcym środku trwałym.

Nie są bowiem kosztem uzyskania przychodów wydatki na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych (art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c) updof). Na podstawie art. 22g ust. 17 updof środki trwałe ulegają ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ulepszenie w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Remont lokalu przed jego przyjęciem do używania

Zdarza się czasem, że przedsiębiorca bierze w najem lokal, a następnie już jako jego najemca, jeszcze przed przyjęciem go do używania, ponosi nakłady na jego remont.

Jednak istotną cechą remontu jest to, że następuje on w toku eksploatowania lokalu przez podatnika, czyli wykorzystywania tego lokalu na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dokonywany przez podatnika remont jest zwykle wynikiem (skutkiem) eksploatacji lokalu. Ma on zatem przywrócić stan techniczny i użytkowy lokalu, ponieważ w trakcie eksploatacji nastąpiło w mniejszym lub większym stopniu jego zużycie.

W sytuacji gdy podatnik jeszcze nie rozpoczął eksploatacji tego lokalu na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, wydatki dokonane na jego remont będą w całości stanowiły inwestycję w obcym środku trwałym. A zatem, pomimo że ponoszone przez najemcę nakłady będą formalnie stanowiły nakłady na remont lokalu, nie będzie on mógł ich uznać za remont. Nakłady te nie będą bowiem służyły odtworzeniu substancji lokalu zużytego przez najemcę podczas eksploatacji lokalu.

W tym przypadku najemca niewątpliwie będzie musiał poniesione nakłady potraktować jako inwestycję w obcym środku trwałym niezależnie od tego, czy w ciągu roku podatkowego nakłady te przekroczą kwotę 3500 zł. Jeżeli nakłady te nie przekroczą 3500 zł, to podatnik może:

• zaliczyć je bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów (art. 22d ust. 1 updof),

• dokonać jednorazowego zamortyzowania w miesiącu przyjęcia tej inwestycji (w obcym środku trwałym) do używania lub w miesiącu następnym (art. 22f ust. 3 updof).

W obu przypadkach wartość nakładów będzie podlegała zaksięgowaniu w kolumnie 13 pkpir (w księdze prowadzonej według „starego” wzoru - w kolumnie 14).

Kiedy nakłady najemcy lokalu przekroczą kwotę 3500 zł, to taka inwestycja w obcym środku trwałym będzie podlegać skróconej amortyzacji, nie krótszej niż przez okres 10 lat (art. 22j ust. 4 updof). Wcześniejsze rozwiązanie umowy spowoduje utratę możliwości dalszej amortyzacji tej inwestycji w środku trwałym, bez możliwości zaliczenia pozostałej kwoty do kosztów uzyskania przychodów.

Otrzymana dotacja a przychód do opodatkowania

Aby ustalić skutki podatkowe otrzymanej dotacji, należy odpowiedzieć na pytanie, czy kwota tej dotacji jest przychodem podlegającym opodatkowaniu. Zauważmy, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w ustawie. Przychodem z działalności gospodarczej są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Przychodem z tej działalności są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem lub wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 updof). Przychodem nie są jednak zwrócone wydatki niezaliczone do kosztów (art. 14 ust. 3 pkt 3a updof). Oznacza to, że otrzymana dotacja nie będzie przychodem z działalności gospodarczej.

Dotacja a skutki podatkowe nakładów na wynajmowany lokal

W zależności od przeprowadzenia remontu czy modernizacji przed rozpoczęciem eksploatacji lokalu skutki podatkowe będą następujące:

Przeprowadzenie remontu. Wydatków remontowych nie należy zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w części zrefundowanej dotacją, lecz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki remontowe w części pokrytej ze środków własnych firmy. Na podstawie art. 22 ust. 1 updof kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Do wydatków takich należy zaliczyć wydatek remontowy. Nietrudno jest w takiej sytuacji udowodnić, że koszt remontu pomieszczeń zajmowanych przez firmę jest niewątpliwie związany z uzyskiwanymi przychodami. Firma mogłaby również zaliczyć cały wydatek na remont wynajmowanych pomieszczeń do kosztów uzyskania przychodu. W takiej sytuacji musiałaby jednak zaliczyć do przychodów otrzymaną dotację. Nie miałby bowiem w tym wypadku zastosowania art. 14 ust. 3 pkt 3a updof. Reasumując, niezaliczenie wydatków remontowych, które zostały pokryte refundacją w formie dotacji, do kosztów uzyskania przychodów z jednej strony i jednocześnie niewykazanie otrzymanej refundacji jako przychodu do opodatkowania z drugiej strony - jest bardziej czytelne i mniej uciążliwe dokumentacyjnie.

Przeprowadzenie modernizacji lub remontu przed rozpoczęciem eksploatacji lokalu. Odpisy amortyzacyjne od części inwestycji, która została sfinansowana refundacją, czyli zwrócona podatnikowi, nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Wydatki modernizacyjne (adaptacyjne) i remontowe, jeśli zostaną poniesione przed rozpoczęciem eksploatacji lokalu, będą stanowiły inwestycję w obcym środku trwałym. Oznacza to, że będzie miał zastosowanie art. 23 ust. 1 pkt 45 updof. Na jego podstawie nie są kosztem odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o (przepisy regulujące zasady amortyzacji), od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W tej sytuacji w przypadku otrzymania dotacji będziemy mogli ponownie zastosować postanowienia art. 14 ust. 3 pkt 3a updof oraz art. 14 ust. 2 pkt 2. Skoro Czytelniczka nie zaliczy do kosztów odpisów amortyzacyjnych od części inwestycji zrefundowanej dotacją, to otrzymana dotacja nie będzie stanowić przychodu do opodatkowania.

Oczywiście odpisy amortyzacyjne, dokonywane od części inwestycji opłaconej ze środków własnych firmy, na podstawie art. 22 ust. 1 updof będą stanowiły koszty uzyskania przychodów jako wydatki związane z uzyskiwanymi przez firmę przychodami.

Konsekwencje podatkowe w VAT

Odliczenie podatku naliczonego. Czytelniczka nie określiła w pytaniu, czy jej firma świadczy usługi opodatkowane lub opodatkowane i zwolnione z VAT. W związku z tym przyjęto, że firma Czytelniczki sprzedaje towary i świadczy usługi wyłącznie opodatkowane.

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem m.in. sytuacji, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). W przepisie tym zawarto wyłączenia stosowania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Między innymi, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, nie można dokonać obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl przepisów o podatku dochodowym (z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego). Przytoczony przepis nie dotyczy jednak wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji (art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT).

Fakt otrzymania przez firmę Czytelniczki środków pieniężnych na pokrycie kosztów remontowych oraz kosztów modernizacyjnych (adaptacyjnych) środka trwałego podlegającego amortyzacji, wykorzystywanego następnie do wykonywania czynności opodatkowanych, nie spowoduje utraty prawa do odliczenia VAT. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, firmie Czytelniczki przysługuje więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z tego wynika, że jeżeli zakupy są częściowo zrefundowane dotacją, ale służą sprzedaży opodatkowanej, to podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących te zakupy podlega odliczeniu na zasadach ogólnych.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS). W wyroku z 6 października 2005 r., wydanym w sprawie C-204/03, stwierdzającym uchybienie zobowiązaniom Hiszpanii jako Państwa Członkowskiego, która wprowadziła ograniczenia prawa do odliczenia z tytułu otrzymywanych dotacji, ETS stwierdził, że brak jest wpływu otrzymywanych dotacji na odliczenia VAT z zakupów refundowanych dotacją, a dokonywanych przez podatnika, który wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane.

Reasumując, należy zatem stwierdzić, że w sytuacji opisanej w pytaniu Czytelniczki nie wystąpiły przesłanki do utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy kosztowe i inwestycyjne, które wprawdzie zostały zrefundowane dotacją, ale służą wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Dotacja a opodatkowanie VAT. Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22 (szczególne przypadki, np. zaliczki, rabaty itp.), art. 30-32 (czynności maklerskie, WNT, powiązania), art. 119 (usługi turystyczne) oraz art. 120 ust. 4 (opodatkowanie marży). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę podatku należnego (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).

Opodatkowana jest więc taka dotacja, refundacja czy inna dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia po obniżonych cenach (np. dopłata do ceny biletów lub dopłata do ceny konkretnego produktu). Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnej działalności, a nie konkretnej usługi, niezależne od ilości i wartości świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, należy stwierdzić, że na podstawie przedstawionego pytania i przyjętych założeń nie wystąpiły w firmie Czytelniczki przesłanki do opodatkowania VAT dotacji otrzymanych refundacji na pokrycie kosztów remontowych i modernizacyjnych (adaptacyjnych) wynajmowanego lokalu.

• art. 9 ust. 1, art. 14 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 3a, art. 22d ust. 1, art. 22f ust. 3, art. 22g ust. 17, art. 22j ust. 4, art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c), art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 191, poz. 1361

• art. 3531, art. 681 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

• art. 29 ust. 1, art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 i 3 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1187

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
Tylko teraz
Źródło: Monitor Księgowego
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    19 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ulga na społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) od 2022 r.

    Ulga na społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). W ramach Polskiego Ładu ustawodawca planuje wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową, kulturalną oraz szkolnictwo wyższe i naukę. Ulga na CSR ma wejść w życie od 2022 roku.

    Zwalczanie pożyczek lichwiarskich - projekt ustawy

    Zwalczanie pożyczek lichwiarskich. Jest zgoda na prace nad tzw. ustawą antylichwiarską, której projekt uzyskał wpis do planu prac rządu. To daje resortowi "zielone światło" do kolejnych kroków legislacyjnych i działań, aby projekt ten mógł być jak najszybciej przyjęty - powiedział PAP wiceminister sprawiedliwości Michał Woś.

    Czasowa rejestracja samochodu a zwrot akcyzy

    Zwrot akcyzy od samochodu. Fiskus nie może odmówić zwrotu akcyzy przedsiębiorcy tylko dlatego, że ten przed sprzedażą samochodu dokonał jego czasowej rejestracji w Polsce - tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

    Informacje TPR - będą zmiany rozporządzeń

    Informacje TPR. Ministerstwo Finansów informuje, że na stronach Rządowego Centrum Legislacji zostały opublikowane projekty rozporządzeń zmieniających rozporządzenia TPR w zakresie podatku PIT i CIT.

    Wydatki na ubranie, a koszty uzyskania przychodów

    Wydatki na ubranie, a koszty uzyskania przychodu. Istnieje wiele profesji w których wymagane jest korzystanie z określonego rodzaju garderoby. Mogą to być ubrania wskazane jako konieczne dla bezpieczeństwa pracowników – np. specjalny stój na budowie - zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, lub też ze względu na inne regulacje prawne – jak na przykład obowiązkowa toga dla adwokata podczas rozprawy na sali sądowej. Poza ścisłymi regulacjami wynikającymi z przepisów istnieją również reguły wyznaczane przez tradycje czy zwyczaje – chociażby konieczność dostosowania stroju do oficjalnych wystąpień publicznych, czy na wysokiej rangi spotkaniach biznesowych. W wielu sytuacjach zakup stroju staje się więc obowiązkiem pracodawcy lub przedsiębiorcy. Powstaje więc pytanie - jakie wydatki związane z garderobą stanowić mogą koszty uzyskania przychodu? Na jakich zasadach oceniać konieczność, prawidłowość oraz wysokość zakupu?

    Granice opodatkowania budynku w podatku od nieruchomości

    Budynek jako przedmiot opodatkowania podatkiem do nieruchomości to „obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach”.

    Zmiany w opodatkowaniu gruntów kolejowych

    Opodatkowanie gruntów kolejowych. Podatkiem od nieruchomości zostaną objęte grunty, na których przedsiębiorstwa kolejowe prowadzą działalność komercyjną inną niż kolejową - tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

    Kantor wymiany walut - wymogi formalne

    Prowadzenie kantoru wymiany walut to jedna z tych form działalności, które w ostatnich latach cieszą się ogromną popularnością. Łatwy dostęp do podróżowania i powszechność emigracji z kraju np. w celach zarobkowych, to główne powody, dla których taki biznes jest szczególnie opłacalny. Kantor to punkt usługowy oferujący sprzedaż i zakup obcej waluty po określonych kursach. Wydawałoby się, że to dość prosta sprawa, jednak samo założenie takiej firmy nie jest łatwe. Jeżeli chcemy prowadzić kantor, musimy uzyskać zezwolenie i spełnić kilka istotnych warunków.

    Wirtualna kasa fiskalna nie będzie musiała drukować paragonów

    Wirtualne kasy fiskalne. Kasa fiskalna w postaci oprogramowania (czyli tzw. wirtualna kasa fiskalna) nie będzie musiała drukować paragonów, jeśli została umieszczona w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług. Taka zmiana wynika z projektu rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej opublikowanego w czwartek 16 września 2021 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

    Kwota wolna od podatku w 2022 roku

    Kwota wolna od podatku. W ramach Polskiego Ładu ustawodawca proponuje podwyższenie do 30 000 zł kwoty wolnej od podatku. Zmiana ma wejść w życie od 2022 roku.

    Składy podatkowe - zmiany w akcyzie

    Składy podatkowe. Jeśli dany podmiot przejmie od innego skład podatkowy, to dotychczasowy posiadacz składu nie będzie musiał zapłacić akcyzy od produktów znajdujących się w nim - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który trafi do dalszych prac w sejmowej komisji energii.

    Czy dobrowolne opłaty za toalety podlegają VAT?

    Dobrowolne opłaty za toalety a VAT. Czy otrzymane środki pieniężne (dobrowolne opłaty za skorzystanie z toalety) powinny być uznane za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług?

    TSUE kontra Belgia. Zwolnienia podatkowe niezgodne z prawem UE

    Zwolnienia podatkowe. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że zwolnienia podatkowe przyznawane przez Belgię przedsiębiorstwom międzynarodowym stanowią system pomocy państwowej niezgodnej z prawem Unii. Przyznał tym samym rację Komisji Europejskiej i uchylił wyrok Sądu UE z 2019 roku.

    Jaka stawka ryczałtu od przychodów z działalności produkcyjnej (wytwórczej)

    Stawka ryczałtu dla działalności produkcyjnej. Ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych można opodatkować przychody osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przychody z działalności produkcyjnej (wytwórczej) mogą być opodatkowane albo stawką 8,5% albo 5,5%. Od czego zależy zastosowanie jednej z tych stawek do działalności produkcyjnej?

    Grzywny za przestępstwa i wykroczenia skarbowe w 2022 roku

    Grzywny za przestępstwa i wykroczenia skarbowe w 2022 roku. W roku 2022 podatnikom grozić będą wyższe niż w 2021 r. kwoty grzywien, jakie można wymierzyć za popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego.

    Kiedy e-faktury będą obligatoryjne? Jak się przygotować?

    E-faktury. Z końcem sierpnia br. Rada Ministrów przyjęła projekt zmian do ustawy VAT wdrażającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Choć początkowo z powyższego rozwiązania będzie można korzystać dobrowolnie, już od 2023 roku stanie się ono obligatoryjne. Jakie są korzyści i wyzwania dla przedsiębiorców wynikające z jego wdrożenia?

    Prosta Spółka Akcyjna – jak założyć, jak działa

    Prosta Spółka Akcyjna (PSA) jest szczególnie atrakcyjna dla młodych innowatorów, którzy dysponują unikalnym know-how i chcą otworzyć biznes, ale nie mają na to własnego majątku. Możesz ją szybko zarejestrować, a jej obsługa jest bardzo prosta. O tym, jak krok po kroku założyć PSA i jakie płyną z tego korzyści dla przedsiębiorców, rozmawiali 15 września 2021 r. uczestniczy konferencji online, zorganizowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości.

    Drugi samochód w jednoosobowej działalności a koszty podatkowe

    Samochód w działalności gospodarczej. W związku z tym, że przepisy nie zabraniają posiadania więcej niż jednego samochodu w ramach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, przedsiębiorcy decydują się na zakup kolejnego pojazdu do swojej działalności. Część z nich ma jednak pewne wątpliwości i dostrzega potencjalne ryzyko podatkowe związane z zakupem drugiego auta. Dlatego decyduje się wystąpić o potwierdzenie planowanego zakupu oraz jego skutków podatkowych w ramach interpretacji indywidualnej. Stanowisko fiskusa jest korzystne dla podatników, jednak zawiera pewne warunki.

    Polski Ład. Przedsiębiorcy będą rezygnować z podatku liniowego

    Polski Ład. Około 700 tys. przedsiębiorców rozliczających się podatkiem liniowym zostanie najmocniej dotkniętych planowanymi zmianami w ramach Polskiego Ładu. Zwiększenie im obciążeń, nawet jeśli wyniesie 4,9 proc. zamiast 9 proc., bez możliwości odliczenia kwoty wolnej od podatku, czyli planowanych 30 tys. zł, może spowodować, że część przedsiębiorców zrezygnuje z tej formy opodatkowania. – Tymczasem od 2004 roku, kiedy ją wprowadzono, przyniosła ona wiele korzyści zarówno dla firm, jak i budżetu państwa – mówi Rzecznik MŚP Adam Abramowicz, który zbiera podpisy pod petycją w sprawie zablokowania niekorzystnych zmian. Podpisało ją już ponad 52 tys. osób.

    Polski Ład a „szara strefa” w zatrudnieniu

    Polski Ład a „szara strefa” w zatrudnieniu. Według raportu Głównego Urzędu Statystycznego skala „szarej strefy” w zatrudnieniu w Polsce szacowana jest na 880 tysięcy osób (ok. 5,4% ogólnej liczby pracujących) [1]. Trzeba jednak zaznaczyć, że badania statystyczne nie odkrywają rzeczywistej skali zjawiska. Realnie praca nierejestrowana może obejmować nawet 16% osób w wieku produkcyjnym [2].

    Polski Ład. Kontrola podatkowa na wniosek

    Polski Ład. Podatnik, który dostanie od szefa Krajowej Administracji Skarbowej ostrzeżenie przed podejrzanym kontrahentem, będzie mógł wnioskować o przeprowadzenie kontroli podatkowej w zakresie będącym przedmiotem tego ostrzeżenia.

    Przekształcasz działalność gospodarczą w jednoosobową sp. z o.o.? Sprawdź co zmieni się w Twojej księgowości!

    Zmiana dotychczasowej formy prawnej firmy z jednoosobowej działalności gospodarczej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oznacza rewolucję w obowiązkach księgowych. Jeśli przed przekształceniem prowadziłeś podatkową księgę przychodów i rozchodów, zakładając spółkę z o.o. musi przejść na księgi rachunkowe.

    PIT od działalności gospodarczej w 2022 roku - skala podatkowa, podatek liniowy, ryczałt

    PIT od działalności gospodarczej w 2022 roku. Kluczowym elementem nowego Polskiego Ładu są istotne zmiany w podatkach. Zmiany te obejmą system opodatkowania działalności gospodarczej w Polsce, wsparcie innowacyjnych rozwiązań, pobudzenie inwestycji o nowe rozwiązania dla inwestorów strategicznych.

    Ulga na powrót od 1 stycznia 2022 r.

    Ulga na powrót. Polski Ład przewiduje wprowadzenie ulgi w podatku dochodowym dla podatników osiedlających się w Polsce, tzw. ulga na powrót. Proponuje się, aby ulga na powrót weszła w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Kto będzie miał prawo do nowej ulgi i jaka będzie jej wysokość?

    Tarcza Finansowa PFR dla Dużych Firm - wnioski do 30 września

    Tarcza Finansowa PFR dla Dużych Firm. Polski Fundusz Rozwoju ponownie uruchomił Tarczę Finansową dla Dużych Firm. 14 września 2021 r. PFR poinformował o udostępnieniu możliwości składania wniosków o finansowanie preferencyjne w ramach tej Tarczy. Finansowanie służy pokryciu szkody powstałej na skutek zakłóceń w funkcjonowaniu gospodarki w związku z COVID-19. Program został uruchomiony w związku z przyjęciem przez Radę Ministrów zmian do programu rządowego Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm, po uzyskaniu uprzednio decyzji Komisji Europejskiej. Termin na zgłoszenie wniosków upływa 30 września 2021 r.