REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga meldunkowa już od 12 miesięcy

ulga meldunkowa 2008
ulga meldunkowa 2008

REKLAMA

REKLAMA

Ulga meldunkowa obowiązuje już 12 miesięcy. Podatnicy, którzy kupili mieszkanie lub dom na początku 2007 r. i zameldowały się w nich, teraz mogą je sprzedać bez PIT.

Właśnie minął rok, odkąd wprowadzono nowe zwolnienie podatkowe obowiązujące przy sprzedaży nieruchomości. To ważna informacja dla podatników, którzy kupili mieszkanie lub dom na początku 2007 r., zameldowali się w nich na pobyt stały, a teraz planują sprzedaż takiej nieruchomości. Sprzedaż nieruchomości, w której podatnik był zameldowany przez co najmniej rok przed datą zbycia, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

REKLAMA

Autopromocja


- Od 1 stycznia 2007 r. obowiązuje ulga meldunkowa, która uprawnia do zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości pod warunkiem, że podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia - przypomniał Piotr Kwaśny, doradca podatkowy Accreo Taxand.

Ulga meldunkowa od A do Z


Jednocześnie dodał, że w praktyce pojawiały się wątpliwości, jak i od kiedy należy liczyć okres zameldowania. Ministerstwo Finansów wskazało dwukrotnie w odpowiedziach na interpelacje poselskie, że okres ten może być liczony najwcześniej od dnia nabycia lokalu. Takie też stanowisko zajmują organy podatkowe. Oznaczałoby to, że osoby, które zameldowały się na początku zeszłego roku, lecz umowę nabycia nieruchomości podpisały później, muszą czekać ze sprzedażą nieruchomości aż minie 12 miesięcy od dnia nabycia.


- Z drugiej strony, wyrok WSA w Warszawie rozstrzygnął tę kwestię na korzyść podatników. Sąd wskazał, że skoro czynność zameldowania służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu w lokalu, nie ma podstaw prawnych, aby termin zameldowania liczyć od daty nabycia tej nieruchomości. W praktyce bowiem istnieje wiele przypadków, kiedy dane osoby są zameldowane w lokalu, w którym faktycznie przebywają, a który do nich nie należy - tłumaczył Piotr Kwaśny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga meldunkowa - wyjaśnienia najczęstszych wątpliwości, interpretacje Ministra Finansów


Według naszego rozmówcy wyrok WSA precyzuje, jak rozumieć warunek zameldowania, i może być wykorzystywany przez podatników jako argument w przypadku sporu z władzami skarbowymi. Pamiętać jednak należy, że w Polsce orzeczenia sądowe nie mają mocy prawotwórczej, zaś niekorzystne stanowisko resortu finansów i praktyka władz skarbowych stwarzają ryzyko sporu z fiskusem co do prawa zastosowania ulgi meldunkowej.


- W modelowej sytuacji - jeśli minęło już 12 miesięcy od daty zameldowania, jak też nabycia nieruchomości - aby skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży tej nieruchomości, podatnik musi pamiętać o złożeniu w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania oświadczenia, że spełnia warunki do zwolnienia. Oświadczenie takie należy złożyć w ciągu 14 dni od dokonania sprzedaży. Należy podkreślić, że od spełnienia tego warunku uzależnione jest zastosowanie zwolnienia - podsumował Piotr Kwaśny.

PRZYKŁAD: JAK LICZYĆ TERMIN DO ZASTOSOWANIA ULGI


Podatnik zameldował się w mieszkaniu na pobyt stały 20 listopada 2006 r. 2 stycznia 2007 r. kupił to mieszkanie.


Według stanowiska fiskus: termin 12-miesięczny potrzebny do skorzystania z ulgi meldunkowej w naszym przypadku upłynął 3 stycznia 2008 r. (potwierdza to m.in. interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 19 grudnia 2007 r.; nr IPPB2/415-247/07-2/AS).


Według stanowiska sądów administracyjnych: termin 12- -miesięczny potrzebny do skorzystania z ulgi meldunkowej w naszym przypadku upłynął 21 listopada 2007 r. (potwierdza to m.in. wyrok WSA w Warszawie 14 listopada 2007 r.; sygn. akt III SA/Wa 1387/07).

WARUNKI DO SKORZYSTANIA Z ULGI


Podatnik, który chce skorzystać z ulgi meldunkowej, musi:


• zameldować się na co najmniej 12 miesięcy na pobyt stały w mieszkaniu lub domu przed datą zbycia,

• być właścicielem mieszkania lub budynku (nie posiadając tytułu własności, podatnik nie mógłby w ogóle dokonać takiej transakcji),

• w terminie składania rocznego PIT-a  złożyć oświadczenie w urzędzie skarbowym, że spełnia warunki do zwolnienia.



Ewa Matyszewska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Stopy NBP spadną w II połowie 2025 r. Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA

Wymiana tachografów w 2025 r. Komisja Europejska wprowadziła okres przejściowy. Edukacja zamiast kar - co to oznacza w praktyce?

Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele G2V2. Do końca lutego 2025 roku służby kontrolne w krajach UE mają stosować łagodniejsze podejście, rezygnując z kar na rzecz edukacji. Choć dla wielu firm transportowych to ulga, ekspert Inelo przestrzega - dokument nie daje pełnej gwarancji ochrony przed mandatami. Co więcej, sierpniowy termin wymiany kolejnej generacji tachografów nie przewiduje takiego ułatwienia.

Obniżenie kapitału zakładowego w spółce z o.o. Jak to zrobić i kiedy warto

Czym jest obniżenie kapitału zakładowego, jak je przeprowadzić w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz w jakich sytuacjach może się to okazać korzystną decyzją?

REKLAMA