REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania ze Szwajcarią

Szwajcaria - zmiana Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania
Szwajcaria - zmiana Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania

REKLAMA

REKLAMA

17 października 2011 r. wszedł w życie Protokół podpisany w Warszawie w dniu 20 kwietnia 2010 r. do Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r.

Jak informuje Ministerstwo Finansów protokół rozszerza Konwencję o pełną klauzulę wymiany informacji podatkowych, opartą na artykule 26 Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.

REKLAMA

REKLAMA

Klauzula ta spełnia aktualne standardy krajów OECD w zakresie wymiany informacji podatkowych i stanowi m.in. podstawę do obustronnej wymiany informacji znajdującej się w posiadaniu banków. Dotąd brak tej klauzuli powodował np. niemożność stosowania zwolnień i odliczeń dotyczących podatków pobieranych u źródła (art. 22b ustawy o CIT).

Ponadto Protokół wprowadza zmiany w zakresie opodatkowania dywidend, odsetek i należności licencyjnych w relacjach polsko-szwajcarskich oraz dostosowuje wiele z zapisów Konwencji do aktualnej polityki polskiej w zakresie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Ważniejsze zmiany w Konwencji wynikające z Protokołu:

1. Odsetki.

REKLAMA

Obniżona została stawka podatku u źródła do 5% (było 10%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto odsetki są zwolnione z podatku u źródła gdy podmiot uprawniony do ich otrzymania jest spółką kapitałową powiązaną (nie dotyczy to spółek osobowych) ze spółką wypłacającą odsetki.

Powiązanie spółek w świetle Protokołu istnieje, gdy jest spełniony choć jeden z poniższych warunków:

- pierwsza spółka ma bezpośredni minimalny udział w kapitale drugiej spółki na poziomie 25% lub

- druga spółka ma bezpośredni minimalny udział w kapitale pierwszej spółki na poziomie 25% lub

- trzecia spółka mająca siedzibę w którymś z krajów UE lub EOG (kraje UE + Islandia, Norwegia, Liechtenstein) ma bezpośredni minimalny udział zarówno w kapitale pierwszej, jak i drugiej spółki na poziomie 25%.

2. Dywidendy.

Zgodnie z Protokołem podatek u źródła od dywidend nie będzie mógł przekroczyć 15%.

Jednak są wyjątki powodujące zwolnienie z podatku u źródła od dywidend:
- gdy odbiorca dywidendy (beneficial owner) będzie spółką z siedzibą w drugim Umawiającym się Państwie posiadającą bezpośrednio co najmniej 10% udziałów lub akcji w spółce wypłacającej dywidendę przez nieprzerwany okres 24 miesięcy lub
- gdy odbiorca dywidendy (beneficial owner) będzie funduszem emerytalnym (lub podobną instytucją), pod warunkiem, że ten fundusz jest traktowany dla celów podatkowych i kontrolowany zgodnie z prawem drugiego Umawiającego się Państwa.

3. Należności licencyjne.

Wprowadzono opodatkowanie należności licencyjnych analogiczne do opodatkowania odsetek (5% i zwolnienia dla spółek powiązanych, takie jak opisane wyżej dla odsetek). Nie ma już zwolnienia od podatku u źródła opartego na zasadzie wzajemności.

Gdyby Polska zawarła korzystniejszą w tym zakresie umowę z którymś z krajów UE lub EOG, to korzystniejsze stawki będą automatycznie stosowane również w relacjach Polska - Szwajcaria.

PIT-2 i inne oświadczenia, które zmniejszają zaliczki na PIT

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?


4. Pozostałe ważniejsze zmiany.

- zyski kapitałowe - wprowadzono w tym zakresie klauzulę nieruchomościową. Zgodnie z tą klauzulą zyski pochodzące ze zbycia spółki, której aktywa majątkowe w ponad 50% pochodzą z nieruchomości znajdującej się w jednym z Umawiających się Państw mogą być opodatkowane w tym państwie.

- odnośnie pracy najemnej okres 183 dni będzie liczony z uwzględnieniem 12-miesięcznego okresu rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym (dotąd było to liczone względem roku kalendarzowego),

- doprecyzowanie postanowień dotyczących emerytur;

- dodano przepisy o wymianie informacji,

- dodano klauzulę arbitrażową do procedury wzajemnego porozumiewania się.

Pełna treść Protokołu z 20 kwietnia 2010 r.:

Tekst polski

Tekst angielski

Pełna treść Konwencji z 2 września 1991 r.:

Tekst polski

Tekst angielski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA